agalychnis Postat 9 november 2010 Dela Postat 9 november 2010 Hej,Jag tänkte försöka göra egna syrestenar av trä, och det verkar som att det bästa att använda till det är lind.Stämmer detta och vet någon var man kan få tag i lämpliga dimensioner på västkusten?Tacksam för hjälp!/J-E Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltishenke Postat 9 november 2010 Dela Postat 9 november 2010 Varför inte köpa en svärm från staterna billigt ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
milk Postat 9 november 2010 Dela Postat 9 november 2010 finns det någon anledning till varför du själv ska göra egna syrestenar i trä? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 9 november 2010 Dela Postat 9 november 2010 Varför inte köpa en svärm från staterna billigt !Och har du någon länk dit? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 9 november 2010 Dela Postat 9 november 2010 Lind har jag också hört att ska vara det bästa. Hör med något snickeri/trävaruhandle på din ort så kan han säkert såga i dom dimensioner du vill ha./Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Carl Barks Postat 9 november 2010 Dela Postat 9 november 2010 Hej alla barn nu blir det barnprogram,nu ska vi se vad farbror Frej tar fram.Ta dig en lind och såga den len,så har du gjort dig en syresten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 9 november 2010 Dela Postat 9 november 2010 Hej alla barn nu blir det barnprogram,nu ska vi se vad farbror Frej tar fram.Ta dig en lind och såga den len,så har du gjort dig en syresten.Kan du hålla show på nästa saltevent? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 9 november 2010 Dela Postat 9 november 2010 Hej,Jag tänkte försöka göra egna syrestenar av trä, och det verkar som att det bästa att använda till det är lind.Stämmer detta och vet någon var man kan få tag i lämpliga dimensioner på västkusten?Tacksam för hjälp!/J-EDet går alldeles utmärkt att göra syrestenar själv, det har jag gjort av just Lind. Du måste skaffa dig en gren och låta den torka som sig bör, men det tar tid. Det bästa är om du kan köpa dig en torr bit av en slöjdare. Såga till bitarna i lagom storlek och borra hålet för pluggen till slang, och sedan limma pluggen. Det är en del pyssel, men om du förbrukar många utströmmare per år och gillar att pyssla så betalar det sig.Det bästa är att ha 3-4 utströmmare och byta varje vecka, då hinner de torka ordentligt innan du gått varvet runt och du förlänger därmed hållbarheten på dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Carl Barks Postat 9 november 2010 Dela Postat 9 november 2010 Ledsen om mitt inlägg togs illa upp,men lite humor kan väl aldrig vara fel?Ps.Beror på gaget, man tar inte alla "gig". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
agalychnis Postat 10 november 2010 Författare Dela Postat 10 november 2010 finns det någon anledning till varför du själv ska göra egna syrestenar i trä?Finns det någon anledning till att inte göra det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
agalychnis Postat 10 november 2010 Författare Dela Postat 10 november 2010 Hej alla barn nu blir det barnprogram,nu ska vi se vad farbror Frej tar fram.Ta dig en lind och såga den len,så har du gjort dig en syresten.Den var bra /J-E Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
agalychnis Postat 10 november 2010 Författare Dela Postat 10 november 2010 Tack för tipsen!Skall försöka hitta någon trävaruhandel/hobbyaffär som har lind i sortimentet.Någon som har något tips om en sådan?/J-E Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mekl Postat 10 november 2010 Dela Postat 10 november 2010 Jag fick en stor "provbit" för många år sedan från en virkesleverantör.Ring och hör med lokala sågar, har du tur får du en bit.Jag sågade tunna (2mm) skivor c:a 3x5cm som jag monterade i i plasthållare som jag byggde. Det blev väldigt effektivt eftersom ytan (ändträet) som ger bubblor blir mycket större./Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 10 november 2010 Dela Postat 10 november 2010 Ledsen om mitt inlägg togs illa upp,men lite humor kan väl aldrig vara fel?Ps.Beror på gaget, man tar inte alla "gig".Togs inte illa upp! Tänkte bara att det kunde vara ett kul pausprogram! Men något gage blir det inte, möjligtvis gratis fika! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Carl Barks Postat 10 november 2010 Dela Postat 10 november 2010 Hej alla barn nu blir det barnprogram,nu ska vi se vad Farbror Frej tar fram.Gratis fika och och mycket glam,så har vi gjort oss ett pausprogram. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 10 november 2010 Dela Postat 10 november 2010 Hej alla barn nu blir det barnprogram,nu ska vi se vad Farbror Frej tar fram.Gratis fika och och mycket glam,så har vi gjort oss ett pausprogram.Är du Farbror Frej? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 10 november 2010 Dela Postat 10 november 2010 Är du Farbror Frej?Bor man i Ankeborg är man väl mer en seriefigur? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
agalychnis Postat 20 november 2010 Författare Dela Postat 20 november 2010 Har febrilt letat efter någon trävaruhandel som har lind i sortimentet, men inte hittat någon!Ingen som har något tips var man kan få tag i lind på västkusten?Tacksam för tips!/J-E Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 20 november 2010 Dela Postat 20 november 2010 Jag har inget konkret tips men kan det inte vara klokt att höra med typ möbelsnickare/modellbyggare/slöjdare snarare än trävaruhandel som är helt bygginriktad? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 20 november 2010 Dela Postat 20 november 2010 Jag har inget konkret tips men kan det inte vara klokt att höra med typ möbelsnickare/modellbyggare/slöjdare snarare än trävaruhandel som är helt bygginriktad?Jo, det är bättre. Kolla också med närmaste skola som har en slöjdlärare. Kolla också på Blocket, där säljs ibland slöjdvirke. Jag gjorde en snabbsökning och fick träff direkt: http://www.blocket.se/alvsborg/Slojdvirke_i_ek__lind_och_korsbar_30629541.htm?ca=13&w=3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 20 november 2010 Dela Postat 20 november 2010 http://www.interwood.se/om dom inte har så testa http://www.isaksadeltra.se/Index.htmjag har en del lind som ligger på tork men dom är inte färdiga ännu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
agalychnis Postat 26 november 2010 Författare Dela Postat 26 november 2010 Tack för tipsen, Snickarn och Wiking!/J-E Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.