Gå till innehåll

Trä till syrestenar


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag tänkte försöka göra egna syrestenar av trä, och det verkar som att det bästa att använda till det är lind.

Stämmer detta och vet någon var man kan få tag i lämpliga dimensioner på västkusten?

Tacksam för hjälp!

/J-E

Det går alldeles utmärkt att göra syrestenar själv, det har jag gjort av just Lind. Du måste skaffa dig en gren och låta den torka som sig bör, men det tar tid. Det bästa är om du kan köpa dig en torr bit av en slöjdare. Såga till bitarna i lagom storlek och borra hålet för pluggen till slang, och sedan limma pluggen. Det är en del pyssel, men om du förbrukar många utströmmare per år och gillar att pyssla så betalar det sig.

Det bästa är att ha 3-4 utströmmare och byta varje vecka, då hinner de torka ordentligt innan du gått varvet runt och du förlänger därmed hållbarheten på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en stor "provbit" för många år sedan från en virkesleverantör.

Ring och hör med lokala sågar, har du tur får du en bit.

Jag sågade tunna (2mm) skivor c:a 3x5cm som jag monterade i i plasthållare som jag byggde. Det blev väldigt effektivt eftersom ytan (ändträet) som ger bubblor blir mycket större.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag har inget konkret tips men kan det inte vara klokt att höra med typ möbelsnickare/modellbyggare/slöjdare snarare än trävaruhandel som är helt bygginriktad?

Jo, det är bättre. Kolla också med närmaste skola som har en slöjdlärare. Kolla också på Blocket, där säljs ibland slöjdvirke. Jag gjorde en snabbsökning och fick träff direkt: http://www.blocket.se/alvsborg/Slojdvirke_i_ek__lind_och_korsbar_30629541.htm?ca=13&w=3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...