Gå till innehåll

Odlad LS?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej, har precis köpt odlad LS till ett litet 60L kar jag tänkte ha som hobby vid sidan av mitt 500L. Har dock upptäckt att vattnet smakar (ja vadårå :smiley9:?) jord/blöta lecakulor. Då stenen verkar vara tillverkad av nån slags cement + lecakulor kan man ju tänka sig att det är orsaken, men min fundering är snarare hur fisk å andra djur reagerar på detta?

Har fortfarande inte gjort några mätningar av pH/KH el näringsvärden, men stenen är full av mikroorganismer (bl. a svampar) och rutorna rika på små kräftdjur, efter 3 veckor (dock utan "riktigt" ljus). Så uppenbarligen överlever de. Mitt stora kar smakar "bara" vanligt saltvatten. Någon som har några funderingar kring detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, har precis köpt odlad LS till ett litet 60L kar jag tänkte ha som hobby vid sidan av mitt 500L. Har dock upptäckt att vattnet smakar (ja vadårå :smiley9:?) jord/blöta lecakulor. Då stenen verkar vara tillverkad av nån slags cement + lecakulor kan man ju tänka sig att det är orsaken, men min fundering är snarare hur fisk å andra djur reagerar på detta?

Har fortfarande inte gjort några mätningar av pH/KH el näringsvärden, men stenen är full av mikroorganismer (bl. a svampar) och rutorna rika på små kräftdjur, efter 3 veckor (dock utan "riktigt" ljus). Så uppenbarligen överlever de. Mitt stora kar smakar "bara" vanligt saltvatten. Någon som har några funderingar kring detta?

Varför dricker du vattnet om man får fråga:)?

Det är vanligast att man köper odlad levande sten nuförtiden.

Köpte du på triton i täby eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni inte provat det innan så kan jag rekommendera det. Smaken avslöjar en hel del om tillståndet i burken. Även om man kanske inte ska avslöja det för första bästa, men jag anser mig vara bland förstående här, hehe.

Jo, stenen är köpt på ovan nämnda ställe. Har bara bra saker att säga om dem, men tråden var mer tänkt som en tanke/kommentar bland oss som är intresserade av LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, undrade bara för att även jag köpt levande sten där för två veckor sen.

Nu har ja inte smakat på mitt hav men det luktar inte jord och lecakulor iallafall:)

Jag köpte ca 50 kg där och ca 10 kilo hos Bromma zoo. Och stenen från triton kändes betydligt mer kvalite. I stenen från triton ser man fina kalkalger och djur medans den från bromma är blek och inte lika tilltagande. Men som sagt utseendet är ju inte allt:)

Så stenen är odlad iallafall om du inte visste det och det är den från Bali där den har legat i havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En droppe på fingret med vattnen som man tar på tunga avslöjar enormt mycket av vattnet.

Efter lite prövning kan man känna både salt, Ca och Mg.

Fosfat känns mest på lukten om man tar vatten i en kupa typ rödvinsglas.

Krävs dock lite övning i kombination med tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En droppe på fingret med vattnen som man tar på tunga avslöjar enormt mycket av vattnet.

Efter lite prövning kan man känna både salt, Ca och Mg.

Fosfat känns mest på lukten om man tar vatten i en kupa typ rödvinsglas.

Krävs dock lite övning i kombination med tester.

Känns svårt om man inte vet hur det ska smaka?

Kör hellre med vanliga tester:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gäller såklart att stämma av mot ett väl ingånget akvarium med bra eller perfekta värden.

Är mycket större skillnad än vad man kan tro.

Det funkar säkert:)

Men ja skulle inte ens känns skillnad på ett 1000 krs vin mot ett för 30 kr så tror inte det är något för mig:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara ge en liten varning om att smaka på vatten ur karet.

Framför allt om man har knappar av palythoasläktet. Dessa producerar palytoxin och det är ingen höjdare att få i sig.

Det finns någon på andra sidan atlanten som hade en hund som dött av detta toxin, kommer inte exakt ihåg hur hunden fick i sig detta men vill minnas att den tog en simtur i karet iaf. Tror det var en golden retriever, så ganska stor hund mao.

Kommer inte ihåg vilket forum det var heller var ju ett par år sedan jag läste om detta.

Jag har en knappsort ur detta släkte, jag vågar inte smaka på mitt vatten. När jag varit och rotat med dessa så får jag alltid huvudvärk och metallsmak. Och då är jag väldigt noga med att inte peta med fingrarna i ögon och munnen, tvättar även händerna med riktigt hett vatten efteråt.

Det finns en skräckstory från universeum med om detta, Lasse kan säkert berätta mer om det.

Även döende svampar, sjögurkor, äpplen, mjukisar över lag producerar gifter.

Så tänk till en extra gång innan ni tar en sup ur karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyfiken på vad du kommer fram till, Per!?

Luktade på både Stenen och vattnet i Ls tunnan, och känner inget av det du beskriver - luktar precis som vanligt mao.

Dock har jag inte smakat, av rädsla för att bli beroende :) - det kan ju på sikt ge förkortningen AA en helt ny innebörd..........Anonyma Akvarister :)

Och en skakig Perxxx hänger på låset när Triton öppnar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, "anonyma akvarister" finns det nog så det räcker. Vissa startar butik för att stilla sitt behov ;).

Som sagt mätt "vanliga" värden och inget avviker från det "normala". Hällt i "levande"sand nu oxå. Möjligt att d fått smaken att avta lite. Återkommer i ämnet.

Alltså smaken behöver ju inte va nåt dåligt. Då jag verkar ha en massa smådjur (Polychatea, både med fjäderkrona och frikrypande, samt mm-stora kräftdjur) både på stenen och på rutorna, samt nåt som låter "KLICK!!!" ibland, och KLICKKLICKKLICKKLICK!!!! när man går förbi så kan det ju inte vara nåt negativt. Åtminstone för dessa djur. Får se efter första fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad gäller smaka vs giftigt vatten, så finns det bra mkt mer giftiga saker vi andas in varje dag att oroa sig för. Inte för att förringa ovanstående post, men hundar kan svälja en hel del vatten av alla möjliga kvaliteter trots att de inte borde. Människor känner ofta av "saltvatten, usch - inte dricka!". När jag menar "smakar" syftar jag på ett doppat och avsmakat finger. Inte några större volymer...-ett glas med-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...