Gå till innehåll

Sump


Guest NoName

Rekommenderade inlägg

Håller äntligen på att slutföra sump och avrinning.smiley9.gif Men det var lite optimistiskt att tro att Aquabee pumpen skulle klara av att lyfta vattnet. Någon som har ett bra förslag på en dränkbar pump som klarar av att lyfta minst 2m i 16mm's rör? Eller är det jag som har varit för snål på returdiametern eller gjort för många krökar?smiley5.gif.Aquabee 3000 pumpen får inte upp speciellt mkt vatten alls... Ang missljud så blev returen i princip knäpptyst när jag lyfte lite i röret så jag antar att det blir helt tyst om jag limmar fast bitar av liggunderlag på undersidan av pumpen.?

ZFBBD_sump2112.JPG.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut det där.

Hoppas att dina mangrove skott trivs.

Lite mer läsning för att de skall trivas ännu mer smiley2.gif.

Mangroves for the Marine Aquarium

by Anthony Calfo

Ang ljudet från pumpen blir den tyst då du lyfterupp den så skulle det nog vara bättre att försöka ha den hängande risk att det ändå blir missljud kanske trotts att man lägger liggunderlag under.

Hur var det nu igen, byggde du karet själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej dom trivs inte riktigt, dom överlever bara... Sedan jag flyttade dom till sumpen slutade dom växa nästanhelt, tappade lite blad och blev kompaktare.. Förlite ljus nuantagligen men dom får klara sig sådär. Även om dom säkerligen gör betydligt mindre nytta nu när dom växer så sakta..

Tack för länken!

Jo det är väl det men jag behövde lyfta så lite att det kändes bara som om det va en liten yta som skapar missljuden. Ska prova med liggunderlag när jag lix byter pump. Nej jag har inte limmat karet eller sumpen själv men precis allt annat har jag byggt. Ska slänga upp en tråd när jag är klar.

Någon som kanrekommendera en bra dränkbar returpump?

Någotsmart sätt att lista ut hur mkt vatten som verkligen kommer upp i tanken just nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! kan verkligen inte aquabee:n lyfta vattnet,Hmmm....köp en ocean runner, kanske låter lite i början, men den lyfter vattnet iallafall.

Hmm mjo den kanske gör det..Det kanske ser mindre ut än vad det egentligen är smiley5.gif.Ska utföra ett praktiskt test ikväll för att ta reda på hur mkt den lyfter. Tänkte stänga av returen, tömma ut 25L ur karet i dunk och sedan ta tiden det tar för pumpen att lyfta tillräkligt mkt vatten för att starta avrinningen igen. Det blir väl inte exakt men borde ge en liten *humm* smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med också med Eheim (1262 och 3400l/t) och är väldigt nöjd med. Rätt pris för bra kapacitet och relativt ljudlöst.

Har du kontrollerat hur mkt vatten den i praktiken lyfter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ärlighetens namn: nej! Det är c:a 1,70m från pumpen upp till karet genom 20mm PVC och den pumpar på rätt så rejällt, men jag har inte mätt det nån gång. Kör inga andra pumpar i karet och tycker att vattenflödet är helt OK (två utlopp på röret). Kanske inte så mycket som vissa skulle tycka behövas...

Jag skulle tippa nånstans runt 3000 l/t med tanke på hur fort den tömde hinken med vatten som jag hade fyllt under testkörningen av pumparna och rörledningarna. Men som sagt så är det en grov gissning och inte något dokumentret resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör pumpen till en Flumval 404 filter som retur pump, jag har för första gången fått ett flumval filter att fungera bra.... Jag tog bort filterburken och la bara huvudet i sumpen, gav ett utmärkt resultat.Igår kväll försöke även montera en ocean runner 6500 men jag fick lite problem med installationen, jag hadde svårt att få snurr på pumpen då den inte liggeri sumpen, sen fick jag bubblor i hela karet och det lät som ett smärre niagara fall, så jag får nog spara den pumpen till ett senare bygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppleverdu att vattenflödet är bra så är det säkert så oxå smiley1.gifJag har ju lite klenare retur rör 16mm det borde väl strypa flödet en del men det måste ju gå att få upp vatten.... Aja ska som sagt mäta ikväll återkommer då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men ett 16mm rör innebär att bärkraften ökar väl i jämförelse med 20mm. Motståndet ökar -> vattnet kan pressas högre!

Jag hade faktiskt beställt 16mm rör från aquaristic.net men av nån anledning fick 20mm. Orkade inte skicka tillbaka och vänta på ny omgång så det blev 20mmsmiley4.gif Annars hade jag kört med 16mm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna med att 10 minutliter har ett tryckfall av ungefär 10cm vattenpelare per meter rörlängd. 20 minutliter ger då 40 cm tryckfall. Om PVC- rören har en mm tjockt gods motsvarar16 mm 1,25 gånger högre vattenpelare än en slang med 12,5 mm innerdiameter.

När jag byggde min anläggning med 25 mm rör i taket fick jag inte upp något vatten för jag hade kopplat med 25 mm rör som stigarledning. Jag frågade en kunnig person och började sedan räkna. Mina Eheim 1060 gav högst flöde med 12mm innerdiameterpå 1.8m stighöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv en AquaBee 3000 som returpump och 20mm rör men 120 cm lyfthöjd. Det är inte direkt 3000 l som returneras som sagt men en alternativ dränkbar pump är inte direkt billig.

Appropå lyfthöjd så testade jag på skoj Tunze pumpar som returpump..... Med tanke vad Tunze pumparna kostar så tyckerjag det är märkligt hur klena de ärsmiley7.gif.

Åh andra sidan så behöver flödet inte vara så kraftigt till sumpen, men när det blir ytfilm i sumpen så är måttet rågat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var väl inte direkt lätt att förstå. smiley5.gifLyfthöjden på pumpen skall vara max 2,4m. Om pumpen är avsedd för 12 mm slang så blir lyfthöjden max 1,9 m. Men största lyfthöjd borde då bara vara 1,06 m med 20 mm rör så uppenbart finns det en viss säkerhetsmarginal.Flödet blirstörre ju mindre höjdskillnad man har mellan sump och utlopp till karet så det kanske går att göra något där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JMAONE

har du kontrollerat hur mkt aquabee pumpen lyfter i praktiken?

Nej, det har jag inte gjort. Det fungerar för mitt ändanmål men mer är det inte. Smalare PVC rör och slang är mitt tipps dock. Man kan ju i efterhand minska rör diametern genom att fylla ut befintligt rör med ett mindre röroch ett mindre osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...