Gå till innehåll

Mattias 70 tum widescreen i Eskilstuna


mekl

Rekommenderade inlägg

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte skriva en rad om uppstarten av akvariet.

Jag prövade Zeovits kickstart och av alla sätt jag startat akvarier på var detta suveränt.

Dag 1 fyllde jag akvariet med vatten och blandade saltet och byggde upp stenen. Jag doserade 15ml Zeobak, 5 ampuller Biodigest, 60ml Zeostart och 18ml Spongepower.

Jag hade c:a 30kg sten som gått 3 månader i tunna och 30 kg nyimporterad sten.

Dag 4 placerade jag några montiporer i akvariet och de såg ut att acklimatisera sig otroligt bra.

Dag 8 tog jag alla koraller (c:a 45 kolonier) från min tillfälliga burk över till ny karet. Sedan den dagen har varenda korall växt.

Fick inte en alg på den nya stenen men några av de gamla stenarna drogs med skitalger i 3-4 veckor.

Kan bara konstatera att Fossås/Nielsens tid med upstarter på 8-12 veckor är ett minne blott...

Håll till godo med några bilder

post-1622-14468920807215_thumb.jpg

post-1622-14468920807414_thumb.jpg

post-1622-14468920807536_thumb.jpg

post-1622-14468920807679_thumb.jpg

post-1622-14468920807783_thumb.jpg

post-1622-14468920807902_thumb.jpg

post-1622-14468920808047_thumb.jpg

post-1622-14468920808194_thumb.jpg

post-1622-14468920808339_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara konstatera att Fossås/Nielsens tid med upstarter på 8-12 veckor är ett minne blott...

Denna tes har Lasse drivit i några år nu! :)

Vågar man lägga last i form av rätt så mycket fisk med denna kolkällskickstart eller passar den bättre för coral gardens?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att slippa reflexerna från rören i vattenytan när du fotar, köp på dig en reefspy.

Såndär plastbytta som butikerna brukar ha.

Har en sådan. Det är bara det att den är bara 15 cm i diameter och jag skulle behöva en som är minst det dubbla annars kommer bara typ halva koraller med... Tyvärr har inte heller min kamera någon vettig vidvinkel.

Kanske kommer jag mig för att bygga något special då jag har lite plexiglas stående.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna tes har Lasse drivit i några år nu!

Då stöder vi den tesen!

Vågar man lägga last i form av rätt så mycket fisk med denna kolkällskickstart eller passar den bättre för coral gardens?

Vågar inte säga riktigt. Min tanke är att fisk är det som skall i sist av allt.

Förra burken som bara var hälften så stor var otroligt trög att trycka ner näringsvärdena i ända tills jag såld de stora kirurgerna. Fast den drogs nog med en hel del dålig sten också.

Mera fisk kommer i denna framöver så då får vi se hur det utvecklar sig.

Antagligen genom att öka viss dosering.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har du bilder från uppbyggnaden med glas och sten?

Tyvärr inte bättre än någon av de första bilderna i tråden.

Glasremsorna är c:a 3-4 cm breda och sedan bara hoplimmade i den form jag önskat. Den levande stenen ligger relativt löst uppe på glasstativet men är förstärkt med cement och buntband på vissa ställen.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...