Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Inte ens min 5-åring, eller 2-åringen heller för den delen, pratar så mycket goja som det görs här nu.

Ska ni smutskasta varandra med dessa löjligheter så gör det via pm eller ännu bättre face to face.

Jag har ingen aning om de rätta tillstånden finns eller ej, det ska de så klart göra för att det ska vara rättvis konkurrans, men här nere så har iallafall jag problem att få tag i koraller som inte är dussinvara.

De butiker (bla den som säger sig vara sveriges största) har aldrig något utom det absolut vanligaste hemma och verkar dessutom inte intresserad att ta hem något annat.

Jag har handlat flera gånger av Ted men det blir lite drygt att köra 60 mil varje gång.

Vad jag vill säga är att jag kan förstå att det finns folk som söker andra vägar att hitta det man vill ha.

Jag har inte handlat av DO men jag har funderat på det av ovan nämnda anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja va du tror verkar vara svårt att ändra på. Men att jag slåss för min hobbys ansikte har du tydligen förstått. Det kommer jag inte sluta med. Djuren kommer i första hand. Långt senare hobbykillens plånbok. Men den är också viktig bara den kan bevaras på ett sätt som gör det möjligt för hobbyn att både finnas kvar och växa.

Japp, jag är en jävel på att ändra på ;)

Men jag har ett önskemål till dig Ted, få till en förändring i Saia program. Om det kommer i fel händer så kommer det bli en hel del "konstiga" regler.

Som sagt jag litar inte på myndigheter och tror inte självkontroller hjälper.

Varning Extrem OT nu.

Sportskytteförbundet förbjöd blyhagel i tränings sammanhang, istället för att lugna förbjudsivrarna så fick vi ett förbud istället. Slapp visserligen total förbud men det berodde på andra orsaker. t.ex att det inte går att bevisa att bly i fastform är farligt för miljön, sanering skadar mer än vad det åtgärdar m.m

Så ge dem inte konstiga ideér ifrån Saia serverade på ett silver fat för det kan bli ett helvete (Även om jag tycker ideén är bra, med saia kanske inte alla fisk och kar storlekar)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser till att de affärer jag gör är med seriösa människor, ja. Speciellt när jag handlar med levande djur. Tror de flesta gör så, annars borde man inte hålla på med djur. Jag har gjort misstag och handlat i affärer som inte skött sig som de ska, men när jag tagit reda på fakta så har ja genast slutat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte det viktiga att göra ett medvetet val? där man vägt in konsekvenserna av sitt handlande? (This is also appliable on normal life.)

frågan var ställd till carl barks som tydligen tycker jag är en fattiglapp. eftersom kravmärkta varor var dyrare och troligen inget alternativ för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle just skriva och i alla fall intyga att det högra kursintyget på mittersta bilden är äkta. Tittar man noga och har starka glasögon så ser man min kråka finns där :)

MVH Lasse

Hehehe, som sagt tvivlar egentligen inte men tvekar på att tillståndsivrarna hade godkänt dem som bevis från DO...

Moderatorer, Ni har mitt fulla förståelse om ni vill deleta eller editera mina inlägg om jag bryter mot någon regel. Tycker ni att jag bara trollar så skicka ett mail/Pm så slutar jag, försöker håll mig lugn och saklig funkar med de mesta men vissa har en förmåga att göra mig lite irriterad ;)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser till att de affärer jag gör är med seriösa människor, ja. Speciellt när jag handlar med levande djur. Tror de flesta gör så, annars borde man inte hålla på med djur. Jag har gjort misstag och handlat i affärer som inte skött sig som de ska, men när jag tagit reda på fakta så har ja genast slutat.

Joo, de tror jag nog de flesta gör. Handlar egentligen bara av två personer (Fisk och koraller alltså) Stig och Göran ;)

Frågan är om DO´s affärsmodel är laglig (Jajaja Ted, vi får se om du kan stoppa dem ;) ) om de skall räknas som icke seriösa? Vad vet vi om frakten, värmehållning m.m? Att en del tycker att affärsmodelen är förkastlig vet jag redan så ni behöver inte svara på den aspekten.

Jag menar Svärfar kör från Amsterdam till Tidaholm på ca 20 timmar misstänker att djuren flyger betydligt längre än så!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo, de tror jag nog de flesta gör. Handlar egentligen bara av två personer (Fisk och koraller alltså) Stig och Göran ;)

Frågan är om DO´s affärsmodel är laglig (Jajaja Ted, vi får se om du kan stoppa dem ;) ) om de skall räknas som icke seriösa? Vad vet vi om frakten, värmehållning m.m? Att en del tycker att affärsmodelen är förkastlig vet jag redan så ni behöver inte svara på den aspekten.

Jag menar Svärfar kör från Amsterdam till Tidaholm på ca 20 timmar misstänker att djuren flyger betydligt längre än så!

//Daniel

faktiskt så går transporterna rätt så snabbt om inget går fel.

jag köpte ricordeor från england tror jag det var och om jag inte minns fel så tog det under 24 timmar innan dom anlände vid min dörr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lämnar visserligen topic en aning men:

det jag kom att tänka på gällande transporten är ju att en speditionsfirma oftast har sin last försäkrad i händelse av en trasig bil eller annan olycka... hur ser detta ut med en privatperson som kör grejerna? jag skulle inte ta risken i det fallet, vare sig det är en chaufför som får lön eller inte... det handlar isåfall om att man som privatperson ligger ute med pengarna och om nåt händer så är man av med dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker tråden har börjat komma till sans nu?

Så varför stänga den nu? Känns väl som om DO Vs via handlar debatten avstannar (Ted och ev. myndighetspersoner får reda ut det) så kan vi diskutera Etik m.m som topiken avsåg ;)

//Daniel

Vänta bara tills ankeborgsbon kommer igång + handlarna så spårar det ut snart igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

faktiskt så går transporterna rätt så snabbt om inget går fel.

jag köpte ricordeor från england tror jag det var och om jag inte minns fel så tog det under 24 timmar innan dom anlände vid min dörr.

Tänkte mest på från ursprungsland till Dejong eller liknande.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja va du tror verkar vara svårt att ändra på. Men att jag slåss för min hobbys ansikte har du tydligen förstått. Det kommer jag inte sluta med. Djuren kommer i första hand. Långt senare hobbykillens plånbok. Men den är också viktig bara den kan bevaras på ett sätt som gör det möjligt för hobbyn att både finnas kvar och växa.

Hi TED

Tycker det är så roligt att du tänker på djuren du säljer... Ändå bedriver du en verksamhet som säljer fiskar till vem som helt,,

Tycker som jag har sagt innan att det att ni beskyller varandra för djurplågare är otroligt fjolligt/tramsigt.

Det är bättre att säga att ni inte vill ha någon konkurrent från utlandet...

För alla tror att detta är vad det handlar om.

För hade det varit jag så hade jag inte diskuterat detta här, Det är som att kasta massa bränsle i brasan.. Tror man det är olagligt så ringer någon myndighet och tar det där istället..

PS...

Carl någonting.. Du är den jobbigaste personen här... Har läst massa trådar...Men det mesta du skriver är massa dynga...Det finns andra sidor på nätet som håller på farbror frej skit.. om DU loggar in där så slipper vissa av oss bli trötta på sådant trams.. mm

Brukar inte säga något men detta har flippat ut totalt..

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlarna klarar av diskutionen så länge Maack inte skriver nått, ankeborgsbon känns mer osäker.. ;)

//Daniel

Maack försöker vara saklig men att bli påhoppad hela tiden gör att det är lätt att man blir frustrerad o så. Ankeborgsbon är bara ute efter bråk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker tråden har börjat komma till sans nu?

Så varför stänga den nu? Känns väl som om DO Vs via handlar debatten avstannar (Ted och ev. myndighetspersoner får reda ut det) så kan vi diskutera Etik m.m som topiken avsåg ;)

//Daniel

Jag vill inte få min tråd stängd för det e en sådan viktig sak att diskutera även i framtiden.

Handlar debatten tycker tycker jag vek ner sig alldeles för fort och jag önskar att flera handlare skulle säga sin mening.

Hoppas på ett retur möte i tråden inom en snar framtid.

Nya affärs sätt tar hobbyn framåt men bara om det e lika många spelare i varje lag.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På den gamla goda tiden blev man varnad/suspenderad/avstängd för en tiondel av vad som försiggår i den här tråden. Det mesta av tråden handlar om att två-tre personer talar illa om varandra, använder personliga påhopp, ältar och prackar på andra sina åsikter. Det har kommit flera önskemål från vanliga användare om att tråden stängs då den skapar otrevlig klimat. Är inte SG:s regler längre tillämpliga? Åtminstone borde väl diskussionen stramas åt så att det hela blir konstruktivt istället för "tjafs"?

3.1 Uppträd vårdat & trevligt -

Ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. På grund av detta så tillåter vi generellt inga inlägg som innehåller svordomar, könsord och liknande eller som är allmänt otrevliga, spydiga eller sarkastiska i sin utformning.

3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte -

Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

3.3 Respektera varandra -

Uttalanden som är eller som bär tydliga tecken av att vara avsedda att genera, förolämpa, håna, göra sig lustig över eller förlöjliga andra personer eller grupper (vilket naturligtvis inkluderar dessas åsikter, uttalanden, produktval, problem mm.) är inte tillåtna. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

[...]

3.7 Att utmana, argumentera & ge motiverad kritik är okej, men inte att älta eller pracka på -

Kritik mot de åsikter som presenteras i en tråd eller mot de produkter som diskuteras får självklart framföras men kritiken ska vara konstruktiv och välmotiverad för att därigenom inspirera till diskussioner i stället för pajkastning. Att kort förklara ett visst ställningstagande eller en åsikt som ifrågasätts är normalt tillåtet men att ge sig in i en, för tråden, meningslös diskussion där man ensam eller i sällskap av andra medlemmar ältar något i inlägg efter inlägg efter inlägg efter inlägg... är inte tillåtet. Inte heller är det tillåtet att försöka pracka på någon annan sina åsikter för sakens egen skull. Att genom väl motiverad argumentation försöka övertyga om sådant som är av intresse för övriga medlemmar eller som tillför tråden något är naturligtvis tillåtet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På den gamla goda tiden blev man varnad/suspenderad/avstängd för en tiondel av vad som försiggår i den här tråden. Det mesta av tråden handlar om att två-tre personer talar illa om varandra, använder personliga påhopp, ältar och prackar på andra sina åsikter. Det har kommit flera önskemål från vanliga användare om att tråden stängs då den skapar otrevlig klimat. Är inte SG:s regler längre tillämpliga? Åtminstone borde väl diskussionen stramas åt så att det hela blir konstruktivt istället för "tjafs"?

Äntligen -thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har pratat med högsta hönset på artskydd på jordbruksverket som faktiskt tycker att du har fel. När du och dina genvägar börjar gälla istället för deras beslut så kan det ju vara aktuellt att sitta hemma o pilla ihop sånt här. Men tills dess så måste man verkligen följa de lagar som skyddar våra sällskapsdjur. Det räcker inte långt med tror hur stora än bokstäverna må vara.

Ted, vem var det du pratade med? Jag har själv försökt att få svar via mail, av 4 personer så har jag inte fått något gehör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en viktig fråga som kommer dyka upp om och om igen. att börja censurera / stänga av användare leder ingen vart i denna diskition. Och så får du tänka på att det är annonsörer vi pratar om $$$ för SVG :).

Vill ni inte lästa tråden, låt bli ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag har brytit mot några regler, kan säkert upplevas annorlunda för andra. Försöker att skriva så lugnt som möjligt men lyckas nog inte alltid.

Så om jag har brytit några regler så ber jag om ursäkt och lovar att jag kommer göra det igen när diskutionen bryter ut igen ;)

Vet att en del anser att det mest är käbbel men jag tycker nog att Ted och jag har en någorlunda saklig diskution (Ibland) och jag ska försöka unvika allt för många Tror Ted... ;)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maack försöker vara saklig men att bli påhoppad hela tiden gör att det är lätt att man blir frustrerad o så. Ankeborgsbon är bara ute efter bråk.

Maack blir påhoppad och utför påhopp så. Ankeborgsbon nja han kan nog reta upp alla när han vill ;)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att påminna er andra så skall de djur som inte levereras i Sverige åka biltur vidare i norge.

Kika här http://reefexpress.easywebshop.no/storefront.php

tror ni på att det här e bra för djuren. En resa med massor av stopp mitt i December kyla från Holland ända till Trondheim via Bergen. Detta är en skam för hobbyn.

Interessant tråd med mange sterke synspunkt om et alvorlig og prinsipielt for hobbyen viktig tema.

Mitt engasjement i denne tråd er først og fremst dyrevelferd, og personlig vil jeg aldri støtte, benytte eller legge igjen penger i et firma som jeg som person ikke har 100% tillit til vedr. dyrevelferd.

Ted har ved et par anledninger referert til at denne type distribusjon også er kommet til "annerledeslandet" Norge.

En kort saksopplysning i så måte.

Jeg gjorde et lite stunt og la reiseruten annonsert på linken over med alle spesifiserte stopp i en kartgenerator. Beregnet effektiv reisetid fra Svinesund (grensen Sverige-Norge til endestasjon via Bergen til Trondheim er kalkulert til 19 timer og 46 minutter, total distanse 1325 km. Da selvfølgelig beregnet som kontinuerlig kjøring uten stopp/opphold. Dette også selvfølgelig under optimale kjøreforhold, og ikke som nå hvor enkelte fjelloverganger kan være stengt eller kun være åpne med kolonnekjøring.

En lignende debatt som denne har foregått her:

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17848

En forskjell jeg kan se er at i Norge skal dette foregå via et lokalt og registrert norsk firma, mens i Sverige er det kameratkjøring fra danskregistrert virksomhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...