Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Klarar mig bra på de som finns nu, viktigt att backen frys åt å få ordentlig käle, å sjöarna måst ju få lite is med. Ni kanske har mest snö, men ja ha ju inte missat skrivningarna i tidningen om kaoset. Står fortfarande fast vid min åsikt! Låt fiskarna å korallerna stanna i våra svenska butiker, vi behöver inte mer negativ feedback till vår hobby, va tror du det kommer stå i tidningarna om en minibuss kör åt skogen å allt levande dör?, jo det kommer förmodligen bli ett jäkla liv, med lite otur så blir det än mer restriktioner!.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Tja ang. snön så jodå en del gnäller för 2 cm men inte alla ;) Precis som att inte alla norrlänningar är hembrännare och tjuvjägare ;)

Ang. tidningarna, tveksam till det extrema nyhetsvärdet av det eller om ens tidningarna skulle få reda på det! Jag tvekar på att DO skulle ringa expressen och meddela att de har dödat en last med Fisk och koraller!

Om det skulle ske.

Tror att vissa Haj kar som har figurerat på guiden här kan ställa till med mer problem. Haj har i sig negativbilder (av 2-5m fisk) och att hålla en haj i ett akvarium!

OBS jag har inga problem med det, men jag misstänker att fel "tidnings" person kan dra ganska extrema växlar på det.

Som sagt vi håller på med en form av djurmisshandel enligt vissa personer i vårt samhälle. Hur vi än vrider och vänder på det. Jag menar har du fisk i ditt kar så har de mindre utrymme än i havet.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Känner det vigtigt att meddela att dette som Ted skrivar hit, har ingenting med DeepOcean att göra !. Det är ett helt annan förtag som skall köre den tur. Det som jag vet, är att det från den grossist som Ted själv har väret så himla positiva till innan att dom (De Jong) meddelte Ted att dom ville väre ledsen om dom inte ville ha BioTedMarin som kund längere, bare för att dom medverker till bryte ett stenhårdt monopol i Sverige. Efter detta kan Ted bare smutsa ned dom som han var glad för innan. Detta handlar inte om ta rät hand om djur. Det handler om Ted´s plånbok och ett tappat monopol. Jag har vem som helst inklusiva moderator om att hjälpar med att rensar (delete) min profil, da jag inte väre på ett sådan ställa dom flesta inte fatter vad det rör sig om. Hur många "fanboys" finns till Ted i Kungsbacka ?.

Igär kom det första seriösa inlæg från en handlar (Triton).

Deep Ocean är ingen hot mot dom etableret handlar i Sverige. Deep Ocean är ett supplement till dom som söger det her unika eller den her specialle fisk/koral. Deep Ocean kör sin affär med alla paper och intyg på plats. Men i motsätning till etablerede handlar, kan Deep Ocean ha mycket låger maginal. Deep Ocean skall inte säljar minimum för så och så mycket fåor att få mat på bordet. Deep Ocean bränder för denne hobby eksäkt på samme sät som alle andre hit.

När den älgkort (Carl Barks) sitter och prater shit om vilka temp. vi har idag mv. Då tycker jag att Carl Barks skall berätta hur när Deep Ocean köre nästa tur !!. Det vet du inte, och dermed skall du bare håla din smutsiga mund stängt !

Synnerligen obehagligt inlägg. Vilket aggresivt tonläge.

Ibland så är du talesman för Deep Ocean och ibland är du det inte.

Du hänvisar till DOs hemsida och sen frångår du själv den principen.

Hur ska du ha det???

Företräder du DO eller gör du det inte??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja lägga in en högst personlig reflektion i den här tråden!

Efter att ha följt det här rallarslagsmålet med blandade känslor, så slår det mig att det finns vissa paralleller inom politiken - mellan etablerade partier (handlare, däribland jag själv) och nyetableringar med tveksam agenda/affärside.

Den gängse metoden bland de etablerade är att försöka kväsa uppstickarna med olika metoder - när man kanske istället skulle fråga sig varför det dyker upp sådana här "missnöjesyttringar".

Det troliga är väl att en del av väljarna (kunderna) saknar ett fullgott alternativ!?

Så kan vi här på SG istället försöka kanalisera en del av den här visade energin till att hjälpa hobbyn framåt istället för att rösta på alternativ som på sikt begränsar valmöjlighet och mångfald.

Vi handlare behöver också inputpå vad ni som kunder önskar - allt ifrån utbud på djur, koraller och teknik till bemötande, kunskap och service-nivå.

Av naturliga skäl kan inte "alla" fiskar finnas i lager jämt - dels för att de kommer från olika geografisk ursprung, dels för att om vi nyss sålt 50 gula kirurger, så finns det ingen större anledning att ta hem 50 till redan nästa vecka.

Exklusiva fiskar för en halv månadslön finns sällan nägon större anledning att ha i standardsortimentet - däremot finns det mesta att få tag i för den som vill ha.

Det samma gäller koraller och allt annat som kan vara önskvärt''

Vi på Triton har investerat massor av tid, pengar och arbete på att maximera kvalitet på våra djur och anläggningar, enbart våra karantänsanläggningar omfattar över 6000liter uppdelad i tre olika steg och handhavandet av djuren där tar flera timmar dagligen i anspråk.

Vi skulle uppskatta input och önskemål - och jag är säker på att våra saltkollegor runt om i landet skulle göra detsamma.

Jag har en personlig reflektion över allt som skrivs. Jag försöker hålla mig opartisk då båda lägren har rätt i sin sak.

Det jag skulle kunna ge som förslag till våra svenska butiker är att göra en kombination av allt som finns.

Jag föreslår att man i våra butiker kan göra liknande beställningar som hos DO. Våra saltvattensbutiker bör ordna så att man kan enkelt se när beställningar ska läggas och att man kan "hoppa" på med egna önskemål. Handlarna bör också kunna erbjuda bilder på olika koraller. Som en del i detta så krävs det minst en handpenning för att få ta del av möjligheten.

Sedan kan man själv få avgöra när fiskar och koraller motsvarar det som beställts. Handlarna måste vara extremt tydliga att KUNDEN tar på sig risken för beställningen men butiken sköter allt så proffsigt som de förmår, dvs karrantän mm...

Lite virrigt men pudelns kärna är att våra svenska butiker skulle kunna erbjuda samma service som DO, fast utan utkörningsdelen. Jag pratar då om webbaserade lösningar och butikslösningar (foton i butik, sortimentsläge mm).

Jag känner idag att det är halvknepigt att beställa saker via butikerna då man inte har en etablerad och marknadsförd idé kring detta.

Hehe... jag kanske skulle ha sparat affärsidén till mig själv :) men saltvatten är fortfarande en hobby för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner det vigtigt att meddela att dette som Ted skrivar hit, har ingenting med DeepOcean att göra !. Det är ett helt annan förtag som skall köre den tur. Det som jag vet, är att det från den grossist som Ted själv har väret så himla positiva till innan att dom (De Jong) meddelte Ted att dom ville väre ledsen om dom inte ville ha BioTedMarin som kund längere, bare för att dom medverker till bryte ett stenhårdt monopol i Sverige. Efter detta kan Ted bare smutsa ned dom som han var glad för innan. Detta handlar inte om ta rät hand om djur. Det handler om Ted´s plånbok och ett tappat monopol. Jag har vem som helst inklusiva moderator om att hjälpar med att rensar (delete) min profil, da jag inte väre på ett sådan ställa dom flesta inte fatter vad det rör sig om. Hur många "fanboys" finns till Ted i Kungsbacka ?.

Igär kom det första seriösa inlæg från en handlar (Triton).

Deep Ocean är ingen hot mot dom etableret handlar i Sverige. Deep Ocean är ett supplement till dom som söger det her unika eller den her specialle fisk/koral. Deep Ocean kör sin affär med alla paper och intyg på plats. Men i motsätning till etablerede handlar, kan Deep Ocean ha mycket låger maginal. Deep Ocean skall inte säljar minimum för så och så mycket fåor att få mat på bordet. Deep Ocean bränder för denne hobby eksäkt på samme sät som alle andre hit.

När den älgkort (Carl Barks) sitter och prater shit om vilka temp. vi har idag mv. Då tycker jag att Carl Barks skall berätta hur när Deep Ocean köre nästa tur !!. Det vet du inte, och dermed skall du bare håla din smutsiga mund stängt !

Jag har inte skrivit något för att smutskasta De Jong om du har tolkat något som det så får du gärna citera det inlägget så man ser vad du menar.

Jag har ingen som helst ensamrätt hos De Jong. Jag är endast agent för dem. Andra butiker har handlat direkt från dem under tiden jag har varit det och jag ser inga problem i det.

I tidigare inlägg har du skrivit om DO och att de skulle leverera till Reefexpress ljög du då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner det vigtigt att meddela att dette som Ted skrivar hit, har ingenting med DeepOcean att göra !. Det är ett helt annan förtag som skall köre den tur. Det som jag vet, är att det från den grossist som Ted själv har väret så himla positiva till innan att dom (De Jong) meddelte Ted att dom ville väre ledsen om dom inte ville ha BioTedMarin som kund längere, bare för att dom medverker till bryte ett stenhårdt monopol i Sverige. Efter detta kan Ted bare smutsa ned dom som han var glad för innan. Detta handlar inte om ta rät hand om djur. Det handler om Ted´s plånbok och ett tappat monopol. Jag har vem som helst inklusiva moderator om att hjälpar med att rensar (delete) min profil, da jag inte väre på ett sådan ställa dom flesta inte fatter vad det rör sig om. Hur många "fanboys" finns till Ted i Kungsbacka ?.

Igär kom det första seriösa inlæg från en handlar (Triton).

Deep Ocean är ingen hot mot dom etableret handlar i Sverige. Deep Ocean är ett supplement till dom som söger det her unika eller den her specialle fisk/koral. Deep Ocean kör sin affär med alla paper och intyg på plats. Men i motsätning till etablerede handlar, kan Deep Ocean ha mycket låger maginal. Deep Ocean skall inte säljar minimum för så och så mycket fåor att få mat på bordet. Deep Ocean bränder för denne hobby eksäkt på samme sät som alle andre hit.

När den älgkort (Carl Barks) sitter och prater shit om vilka temp. vi har idag mv. Då tycker jag att Carl Barks skall berätta hur när Deep Ocean köre nästa tur !!. Det vet du inte, och dermed skall du bare håla din smutsiga mund stängt !

Men är det där konflikten ligger? Är ni ens överrens om vad ni bråkar om?

Ligger inte konflikten i att vi har seriösa (och också oseriösa) handlare i sverige. Seriösa Handlare som Ted, som spelar efter alla konstens regler.

Frågan är om DO och du Maack spelar efter alla konstens regler när ni kör budbil förtäckt som Zoobutik från Nederländerna till Strömstad.

Ifall ni nu inte spelar efter konstens regler, så borde ni inte få möjlighet att annonsera på SVG för att öppet skylta med er verksamhet. Då blir det att SVG stöder organiserade förfallet av reglerna. Och det borde inte vara SVG's syfte. Utan SVG's syfte borde tvärtom vara att ta avstånd från verksamhet i gråzonen kanske inte svartmåla, men ändå inte aktivt stötta den genom att ge den så mycket utrymme här på forumet

För SVG's intressen hade det varit väldigt intressant att se ifall DO och du kan visa någon intention att styrka er legitimitet, som exempelvis att ni har rätt att bedriva Zooverksamhet med A-B-C klassade djur inom EU (!kommer inte ihåg listan som var uppe, och vad som gällde). Och också bekräfta att budbilen/svart-taxin/djurtransporten är anpassad för leverans.

Just nu visar du ingen intention på att styrka legitimitet för din och DO's verksamhet i Sverige. Den enda rimliga slutsatsen man kan dra ifrån det är att papperna för det ni gör är inte i ordning.

Jag är själv mycket reserverad till att SVG borde acceptera denna verksamhet, eftersom den inte styrker sin legitimitet, lyckligtvis är det inte mitt beslut, utan någon annans. Men jag har en väldigt stark känsla för SVG och att SVG har ett bra varumärke innanför branschen.

Hur svårt är det att visa några papper på, att ni har rätt att bedriva handel med dessa djur, att ni har rätt att transportera dem, och att ni har gått en kurs i hur man hanterar djur för handelssyften? Det är tre dokument varje legitimt företag borde ha.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det handlar om sötvattensfisk, de kriterier som efterfrågas i detta sammanhang är ju hyfsat irrelevant för framgång med saltvattensdjur.

Stimbeteende t.ex...Acanthurus sohal är ju t.ex en stimfisk - försök med det i ett akvarium;)

Foder: äter artemia - det gör nästan alla fiskar, men få överlever på så näringsfattig kost

Vi försöker så långt det är möjligt att kommunicera med kunden för att pejla läget, ge rätt skötselråd och tala om vilka fiskar som har specifika krav samt avråda när vi känner att det är en dålig matchning.

Ditt resonemang håller definitivt inte juridiskt.

Lagen gör ingen skillnad på söt och saltvattensfisk i detta hänseende. Så här lyder lagen:

3 kap. Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att

lämna information om djurets skötsel

1 § Djur som exponeras med avsikt att säljas ska vara taxonomiskt namngivna

med art eller släkte på en skylt, så att det klart framgår vilket djur som avses.

2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett

faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren

av djuret.

/.../

4 § Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om

1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,

2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,

3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,

4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,

5. fiskarnas behov av vattentemperatur,

6. fiskarnas behov av ljus,

7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,

8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt

vatten, samt

9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilka

åtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen för

övervintring och vid utsättningen igen på våren.

Hur menar du att saltvattensfisk inte skulle omfattas av detta? Det finns mängder av sötvattensfisk med motsvarande problematik vid akvariehållning som den med sohal som du exemplifierar med.

Du raljerar även kring artemia. Enligt lagtexten skall du informera om hur fiskens näringsbehov skall tillgodoses. Om artemia inte håller måttet bryter du mot lagen om du rekommenderar detta som enda foder. Det är alltså inget problem. Se bara till att ha korrekt info på faktabladet.

Jag tycker inte heller ditt resonemang håller etiskt.

Själv tror jag att detta är en lag som om den efterlevdes strikt skulle bespara en hel del fisk lidande genom att leda till färre impulsiva felköp.

Vi har alla sett frågorna här på forumet: Hjälp vad har jag köpt/ vad ska jag ge fisken för mat?

Om man fick ett faktablad med korrekt info skulle även nybörjarakvarister snabbt upptäcka att de är på väg att köpa tex en svårskött foderspecialist som mandarinfisk. Affärer skulle inte då kunna (råka?) sälja dessa till intet ont anande nyblivna RSM-ägare.

Jag skulle bara önska att denna lag omfattade även lägre djur, anemoner och koraller, vilket jag tolkat den som att den inte gör. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har själv kommit hem med en svårskött foderspecialist till korall när jag i affären uttryckligen bad om en lättskött nybörjarkorall som inte krävde nämnvärd skötsel till mitt nystartade akvarium. Jag borde ha läst på bättre före inköpet men trodde jag gjorde rätt genom att vara tydlig med min ringa erfarenhet och mina önskemål i butiken. Har aldrig handlat i den affären sedan dess. Tyvärr får jag inga faktablad i de andra affärerna jag numera handlar i. Den här tråden har fått mig att tänka till och jag ska nog nu bli en besvärlig kund och efterfråga detta varje gång, med förhoppningen att detta leder till att nybörjarakvarister i framtiden inte gör samma misstag som jag gjort. Det besparar pengar och lidande.

Jag vet att du är en av landets mest respekterade och seriösa handlare, men jag tycker du gör hobbyn en björntjänst som ifrågasätter, ja ren ut av förlöjligar, denna lag.

Vad finns det för argument mot ett faktablad?

När skulle det vara sämre för djuret och köparen att få ett faktablad än att inte få ett faktablad?

Länk till lagtext:

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ni alla vet, kan något gå fel så gör det gärna det, förr eller senare.

Vad händer om bilen hamnar i diket, krockar eller t.ex. blir kraftigt försenad (alla mottagare kan säkert inte vänta hur länge som helst)?

Finns det försäkringar som täcker detta?

Om djuren blir nedkylda, vem står för det?

Om bilen blir sen och mottagaren inte har möjlighet att vänta, får man pengarna åter då?

-regn-åska

-bil-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vem som helst inklusiva moderator om att hjälpar med att rensar (delete) min profil,

Hur många "fanboys" finns till Ted i Kungsbacka ?.

Igär kom det första seriösa inlæg från en handlar (Triton).

Ja delete

-jagkan

ja ja ja ja klart man är fanboy till ted och alla andra butiker i sverige!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu läser du det du vill läsa!

Jag skrev att faktabladen utformats för sötvatten och är hyfsat irrelevanta för saltvattenshobbyn - inget annat.

Har inte ifrågasatt eller förlöjligat gällande reglar, lagar eller andra etiska grunder - det är din egen tolkning!

BioTed håller på med utformningen av en faktabas där man kan få relevanta uppgifter om respektive art - det behövs!!

Ditt resonemang håller definitivt inte juridiskt.

Lagen gör ingen skillnad på söt och saltvattensfisk i detta hänseende. Så här lyder lagen:

Hur menar du att saltvattensfisk inte skulle omfattas av detta? Det finns mängder av sötvattensfisk med motsvarande problematik vid akvariehållning som den med sohal som du exemplifierar med.

Du raljerar även kring artemia. Enligt lagtexten skall du informera om hur fiskens näringsbehov skall tillgodoses. Om artemia inte håller måttet bryter du mot lagen om du rekommenderar detta som enda foder. Det är alltså inget problem. Se bara till att ha korrekt info på faktabladet.

Jag tycker inte heller ditt resonemang håller etiskt.

Själv tror jag att detta är en lag som om den efterlevdes strikt skulle bespara en hel del fisk lidande genom att leda till färre impulsiva felköp.

Vi har alla sett frågorna här på forumet: Hjälp vad har jag köpt/ vad ska jag ge fisken för mat?

Om man fick ett faktablad med korrekt info skulle även nybörjarakvarister snabbt upptäcka att de är på väg att köpa tex en svårskött foderspecialist som mandarinfisk. Affärer skulle inte då kunna (råka?) sälja dessa till intet ont anande nyblivna RSM-ägare.

Jag skulle bara önska att denna lag omfattade även lägre djur, anemoner och koraller, vilket jag tolkat den som att den inte gör. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har själv kommit hem med en svårskött foderspecialist till korall när jag i affären uttryckligen bad om en lättskött nybörjarkorall som inte krävde nämnvärd skötsel till mitt nystartade akvarium. Jag borde ha läst på bättre före inköpet men trodde jag gjorde rätt genom att vara tydlig med min ringa erfarenhet och mina önskemål i butiken. Har aldrig handlat i den affären sedan dess. Tyvärr får jag inga faktablad i de andra affärerna jag numera handlar i. Den här tråden har fått mig att tänka till och jag ska nog nu bli en besvärlig kund och efterfråga detta varje gång, med förhoppningen att detta leder till att nybörjarakvarister i framtiden inte gör samma misstag som jag gjort. Det besparar pengar och lidande.

Jag vet att du är en av landets mest respekterade och seriösa handlare, men jag tycker du gör hobbyn en björntjänst som ifrågasätter, ja ren ut av förlöjligar, denna lag.

Vad finns det för argument mot ett faktablad?

När skulle det vara sämre för djuret och köparen att få ett faktablad än att inte få ett faktablad?

Länk till lagtext:

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ni alla vet, kan något gå fel så gör det gärna det, förr eller senare.

Vad händer om bilen hamnar i diket, krockar eller t.ex. blir kraftigt försenad (alla mottagare kan säkert inte vänta hur länge som helst)?

Finns det försäkringar som täcker detta?

Om djuren blir nedkylda, vem står för det?

Om bilen blir sen och mottagaren inte har möjlighet att vänta, får man pengarna åter då?

-regn-åska

-bil-

Försäkringar blir svårt om det inte är åkeri/speditör. Maack kör ju som privat person så försäkringar löser de nog inte..

Övriga frågor vet jag inte hur de har löst i Danmark el. eventuellt tänkt lösa i sverige.

Dum fråga men varför frågar du saker du vet du inte kan få svar på???????? Försök att komma med lite konstruktivt istället så inte någon moderator stänger tråden.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu läser du det du vill läsa!

Jag skrev att faktabladen utformats för sötvatten och är hyfsat irrelevanta för saltvattenshobbyn - inget annat.

Har inte ifrågasatt eller förlöjligat gällande reglar, lagar eller andra etiska grunder - det är din egen tolkning!

BioTed håller på med utformningen av en faktabas där man kan få relevanta uppgifter om respektive art - det behövs!!

OK, du avsåg Zoopets faktablad då? I så fall missförstod jag dig.

Hur ett faktablad ska se ut regleras inte i mer detalj än vad som framgår av den citerade lagtexten. Det står alltså var och en fritt att ta fram sina egna faktablad om man inte tycker de som finns att köpa via tex Zoopet håller måttet eller inte täcker in de fiskarter man säljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag tror på Faktablad m.m. Om säljare skall kunna hjälpa mig eller dig måste de egentligen veta kunskapsnivå, utrustning, kar storlek m.m

Sedan har vi inriktning av karet, utformning, simyta. Om jag kommer till Ted eller Leffe och säger att jag har ett +1500l kar och vill köpa en Sohal så säger de troligen att de går bra? Vad jag missade att säga var att jag hade 500kg sten i karet vilket gör att sim ytan blir betydligt mindre än normalt. Att sedan karet var en Kub på 120cm var ju också en liten detalj.

Skall vi räkna handlare som oseriösa om de inte har varit på hembesök?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OT, fast kanske ändå mer i linje med diskussionens rubrik än det mesta:

Ett sidospår som jag diskuterat med en god vän som är jurist:

Om vi förutsätter att DO inte har de tillstånd som krävs för att sälja CITES-listad fisk över gränsen så blir kan nog MAACK personligen bli dömd för detta om det går till rättegång.

Hade han varit anställd och arbetsgivaren hävdat att alla papper är i ordning hade han nog kunnat komma undan om det inte fanns uppenbara skäl för honom att misstro detta. (Vilket det i och för sig gör efter denna diskussion.)

Men som privatperson skyddas han knappast på samma sätt. Då är det hans skyldighet att se till att alla tillstånd finns.

Så MAACK du gör nog rätt i att dra dig ur samarbetet med DO tills vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försäkringar blir svårt om det inte är åkeri/speditör. Maack kör ju som privat person så försäkringar löser de nog inte..

Övriga frågor vet jag inte hur de har löst i Danmark el. eventuellt tänkt lösa i sverige.

Dum fråga men varför frågar du saker du vet du inte kan få svar på???????? Försök att komma med lite konstruktivt istället så inte någon moderator stänger tråden.

//Daniel

Varför svarar du? Förstod du inte till vilka frågorna var riktade?

Hur vet du att jag inte kan få svar på dessa för kunderna ytterst adekvata frågor? Och varör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag tror på Faktablad m.m. Om säljare skall kunna hjälpa mig eller dig måste de egentligen veta kunskapsnivå, utrustning, kar storlek m.m

Sedan har vi inriktning av karet, utformning, simyta. Om jag kommer till Ted eller Leffe och säger att jag har ett +1500l kar och vill köpa en Sohal så säger de troligen att de går bra? Vad jag missade att säga var att jag hade 500kg sten i karet vilket gör att sim ytan blir betydligt mindre än normalt. Att sedan karet var en Kub på 120cm var ju också en liten detalj.

Skall vi räkna handlare som oseriösa om de inte har varit på hembesök?

//Daniel

Ett faktablad kan naturligtvis aldrig bli helt komplett och täcka upp för allt.

När skulle det bli sämre för djuret och kunden att få ett korrekt faktablad än att inte få något faktablad? Många gånger skulle det definitivt bli bättre. Glöm inte att detta gäller alla affärer - det är inte alla fiskförsäljare som har samma kunskap och engagemang som Leffe och Ted.

Och även de har säkert dåliga dagar eller har råkat ut för stressade kunder som en minut innan stängningsdags ber att få köpa en fisk, så att tid till djupare penetration av kundens erfarenheter och kunskaper och fisken behov inte finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev kanske lite oklart där - jag avsåg zooopets och att dom ursprunglien var tänkta för sötvatten.

Jag har sett sådana utformade för att "följa lagen" men som jag hävdar är fullkomligt irrelevanta för fiskarterna i fråga och där det står artemia på samtliga arter som foder.

Vad jag också tycker är viktigt är att kunden kan ställa frågor till säljaren och få vettiga svar så vi slipper trådar typ : "vad är det jag köpt" "varför äter min clowntryckare upp alla räkor och sniglar" eller "hur många picassotryckare kan man ha i ett clownhotell?"

Det faktabladen och nätleverantörer inte kan matcha är interaktion mellan köpare och säljare när det gäller hur bra det nya djuret passar i det befintliga systemet - typ det är inte så lyckat att stoppa i en bandmuräna i en tank där det finns 10 magnificagobies :)

OK, du avsåg Zoopets faktablad då? I så fall missförstod jag dig.

Hur ett faktablad ska se ut regleras inte i mer detalj än vad som framgår av den citerade lagtexten. Det står alltså var och en fritt att ta fram sina egna faktablad om man inte tycker de som finns att köpa via tex Zoopet håller måttet eller inte täcker in de fiskarter man säljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför svarar du? Förstod du inte till vilka frågorna var riktade?

Hur vet du att jag inte kan få svar på dessa för kunderna ytterst adekvata frågor? Och varör?

Om du har läst något idag så kanske du såg att Maack ville att Moderatorerna skulle tabort hans profil så vem vill du ha svar av???????????

Har du läsförståelse problem eller dålig syn? Vet inte men du upprepar dig ibland och verkar inte förstå visa svar ibland vilket gör att jag undrar..

(Nej det är inte menat som personangrep, lider själv av lättare dyslexi;) )

Senast igår ville du att jag skulle be Ted om ursäkt m.m de är anledningen till min undran trots att jag skrev redan från början att jag inte tvivlade på intygen!

Så om du har något problem med ovanstående så är det helt okey annars kan du ju iaf tagga ner lite med upprepningarna jag tror tråden skulle må bra av det!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du läsförståelse problem eller dålig syn? Vet inte men du upprepar dig ibland och verkar inte förstå visa svar ibland vilket gör att jag undrar..

(Nej det är inte menat som personangrep, lider själv av lättare dyslexi;) )

//Daniel

Tror inte det är nåt problem att gå till personangrepp på Carl Barks faktiskt.. Han har väl själv gjort det på flera ställen i denna tråd utan åtgärd? Dessutom är det ju uppenbarligen en fejkanvändare.. Skulle va kul o veta vem det egentligen är. :)

Själv tänker jag fortsätta köpa levande på Triton i första hand.. även om jag inte får nåt faktablad till. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett faktablad kan naturligtvis aldrig bli helt komplett och täcka upp för allt.

När skulle det bli sämre för djuret och kunden att få ett korrekt faktablad än att inte få något faktablad? Många gånger skulle det definitivt bli bättre. Glöm inte att detta gäller alla affärer - det är inte alla fiskförsäljare som har samma kunskap och engagemang som Leffe och Ted.

Och även de har säkert dåliga dagar eller har råkat ut för stressade kunder som en minut innan stängningsdags ber att få köpa en fisk, så att tid till djupare penetration av kundens erfarenheter och kunskaper och fisken behov inte finns.

Självklart är ett faktablad bra men de kan bli missvisande! Som du sa även folk som utnyttjar detta forumet kommer hem med okända fiskar? Hur skall Handlarna fånga upp de som inte har läst på något och inte har något intresse av att göra så!

Drar mig till minnes ett youtube klipp med ett cylinder akvarium fullt med fisk och sten(usa vart annars ;) ). Antal liter stämde till ett flertal stora fiskar men pågrund av höjden och kg sten så kunde det nog räknas som "nano".

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På förekommen anledning ber jag er än en gång att visa respekt för varandra på forumet och i synnerhet i denna tråd!

Moderator's upplysning:
mod.gif

Vi vill gärna låta denna tråd vara öppen eftersom den diskuterar ett viktigt och engagerande ämne för hobbyn. Det har tyvärr varit en del personangrepp i tråden som tvingat oss att dela ut varningar om avstängning. Vi har även fått rapporter om att det förekommit hårda ord via meddelande. Detta är som bekant inte tillåtet enligt våra regler och inte acceptabelt. Vi ber er därför visa varandra den respekt som ni själva önskar.

Reglerna hittar du här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har läst något idag så kanske du såg att Maack ville att Moderatorerna skulle tabort hans profil så vem vill du ha svar av???????????

Självklart någon från företaget.

Har du läsförståelse problem eller dålig syn? Vet inte men du upprepar dig ibland och verkar inte förstå visa svar ibland vilket gör att jag undrar..

(Nej det är inte menat som personangrep, lider själv av lättare dyslexi;) )

Ser bra och ingen dyslexi!

Senast igår ville du att jag skulle be Ted om ursäkt m.m de är anledningen till min undran trots att jag skrev redan från början att jag inte tvivlade på intygen!

Varför skulle jag då skriva ut dem till dig. Du verkade ju inte lita på att de var autentiska.

Så om du har något problem med ovanstående så är det helt okey annars kan du ju iaf tagga ner lite med upprepningarna jag tror tråden skulle må bra av det!

//Daniel

Ps. Har du kontrollerat Teds tillstånd hos berörda myndigheter? Du verkade ju som sagt tveksam över äktheten igår!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps. Har kontrollerat Teds tillstånd hos berörda myndigheter? Du verkade ju som sagt tveksam över äktheten igår!

Läs mina inlägg från igår igen tack. börja med de första ang. tillstånden.

Om något fortfarande är oklart så kan vi ta det via PM istället för via tråden.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...