Gå till innehåll

Köp av nya Fiskar


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Tänkte bara kolla, vad ni gör innan ni köper en fisk från eran lokala saltvattensbutik? (tar det som en självklarhet att man läst på innan).

Ber ni säljaren att mata fisken för att kolla att den äter?

Väljer ni fisk själv eller lämnar du det till säljaren?

Undviker ni fisk som precis kommit in?

Prutar ni något när ni köper, känns lite som att man bör få ett bättre pris på en fisk/korall som precis kommit in än när den varit i karantän i en månad med tanke på risk för ens eget akvarium / samt högre risk att fisken dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Tänkte bara kolla, vad ni gör innan ni köper en fisk från eran lokala saltvattensbutik? (tar det som en självklarhet att man läst på innan).

Ber ni säljaren att mata fisken för att kolla att den äter?

Väljer ni fisk själv eller lämnar du det till säljaren?

Undviker ni fisk som precis kommit in?

Prutar ni något när ni köper, känns lite som att man bör få ett bättre pris på en fisk/korall som precis kommit in än när den varit i karantän i en månad med tanke på risk för ens eget akvarium / samt högre risk att fisken dör.

Svårt att läsa på innan eftersom man oftast inte vet vad som finns i affären innan om man inte förhandsbokat. Nu köper jag bara från affärer som har fiskarna i karantän innan. Sen får säljaren berätta hur fisken ska skötas och Värdera om den platsar i mitt kar. Så seriös anser ja att säljaren bör vara för att ja ska köpa nått därifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena reuben!

1. Ber dom alltid att mata fisken i affären. Äter den inte där kan de ju bli svårt att få den att äta hemma och man har ju inte så lång tid på sej innan den svälter.

2. Jag väljer alltid mina fiskar själv. Men ibland kan man ju få en rekomendationen att ta tex en som är rund om magen.

3. Är dom nya så brukar jag boka dom så kan jag hämta efter ett par veckor så får jag vad jag vill ha och fisken får lite lugn och ro. Funkar i dom flesta bättre affärer.

Sen vad gäller prutning så beror de ju lite på hur mycket man handlar för, men köper jag ett par fiskar och någon koral så ber man snält så brukar man kunna få någon snigel eller eremit på köpet.

Så gör jag!

Mvh alex

Ändrat av alexochingencarina
Fel ord
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar försöka ha en plan med mina fiskinköp.. vänta till rätt tillfälle dyker upp för just den arten jag vill ha. Impulsköp kan vara schysst, men inte kul att komma hem å släppa i nåt som visar sig vara icke revsäkert, bli större än man tänkt sig, vara för svårt eller inte gå ihop med det man redan har. "killen" jag köper mina firrar av har dessutom bra koll på sånt. Kan vara frestande att köpa nåt som nyss kommit in, men det är en risk man tar. Trist att köpa nåt som dör, å som dessutom kanske smittar andra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr har jag försökt boka fiskar och anemoner som precis kommit in men man får alltid svaret att tar du inte den nu så köper nån annan den i helgen. så det e ungefär vad för alternativ man ställs inför.

och man behöver ju inte berätta hur det gått för dom sakerna som man bestämt sig för att köpa då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Tänkte bara kolla, vad ni gör innan ni köper en fisk från eran lokala saltvattensbutik? (tar det som en självklarhet att man läst på innan).

Ber ni säljaren att mata fisken för att kolla att den äter?

Väljer ni fisk själv eller lämnar du det till säljaren?

Undviker ni fisk som precis kommit in?

Prutar ni något när ni köper, känns lite som att man bör få ett bättre pris på en fisk/korall som precis kommit in än när den varit i karantän i en månad med tanke på risk för ens eget akvarium / samt högre risk att fisken dör.

- Jag brukar välja ut fisken själv.

- Jag köper i stort sett bara fisk som gått en längre tid hos handlaren, helst strax innan han får in nästa sändning.

- Jag prutar aldrig. Handlar bara i 1 butik, högst 2, då lär handlaren känna mig och jag honom. Som regelbunden kund i en butik så brukar i alla fall min butik själv slå av lite på priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gånger jag köper en fisk är det planerat veckor i förväg (Lönen kommer som känt den 25e) finns den då i butiken så köper jag den om den ser frisk och pigg ut... har bla skippat köpa en fisk för att den just blivit matad med röda mygglarver...

köper jag inte fisken jag planerat brukar jag lägga samma pengar på nån korall eller några sniglar/eremiter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gånger jag köper en fisk är det planerat veckor i förväg (Lönen kommer som känt den 25e) finns den då i butiken så köper jag den om den ser frisk och pigg ut... har bla skippat köpa en fisk för att den just blivit matad med röda mygglarver...

köper jag inte fisken jag planerat brukar jag lägga samma pengar på nån korall eller några sniglar/eremiter...

Hoppas det är OK för trådskaparen att jag ställer en fråga här till dig, Vad är det för fel på röda mygglarver?, aldrig hört nått om att det ska vara negativt så är nyfiken:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper bara fisk som gått i Tritons karantän minst 14 dagar.

Vill se att fisken äter bra innan jag tar hem den.(gärna olika foder)

Köper inga fiskar utan att jag tagit reda på storlek och beteende även om jag chansat med 2 st fjärilar.

En dålig fisk som inte gått i karantän och kostar mindre ska inte få äventyra mina andra fiskar.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda mygglarver är en puppa av en fjädermygga och brukar bo i kraftigt dyiga och för den delen förorenade vatten. Den största faran med den är två. Den "skördas" ofta i tredje världen och måste transporteras hit i fryst tillstånd. Det kan, jag skriver kan, ske ompackningar och mygglarverna blir bakteriehärdar som fryses igen.

Den andra nackdelen är att dess hemoglobin (som ger den röda färgen) är en kraftig allergen och kan intiera svåra allergier. På mig, efter alla dessa år, så börjar ögonen klia så fort det är ett öppet paket i närheten.

Problemet är dock att den här förbaskade pestvarelsen ibland kan vara en mycket bra hjälp till att få väldigt svårmatade fiskar att komma igång att äta, även då saltvattensfisk. Så har du en nyinkommen fisk som inte vill äta så kan röda mygg hjälpa till. Valet du har är säker död pga svält eller möjlig överlevnad med hjälp av röda mygg.

I grundfrågan i denna tråd så när det gäller mig så är det lite beroende på läge om jag köper en nyinkommen fisk. Ta hem en nyinkommen och placera direkt i akvariet brukar inte vara en hit men om man har karrantän och kan börja vänja in fiskarna i lugn och ro så kan det ibland vara att föredra. Tänk då bara på att ensamma fiskar brukar inte funka så bra utan ta gärna några guppi (ja de klarar saltvatten om de inte tillhör de mest sönderavlade raserna) och ha ihop med fisken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda mygglarver är en puppa av en fjädermygga och brukar bo i kraftigt dyiga och för den delen förorenade vatten. Den största faran med den är två. Den "skördas" ofta i tredje världen och måste transporteras hit i fryst tillstånd. Det kan, jag skriver kan, ske ompackningar och mygglarverna blir bakteriehärdar som fryses igen.

Den andra nackdelen är att dess hemoglobin (som ger den röda färgen) är en kraftig allergen och kan intiera svåra allergier. På mig, efter alla dessa år, så börjar ögonen klia så fort det är ett öppet paket i närheten.

Problemet är dock att den här förbaskade pestvarelsen ibland kan vara en mycket bra hjälp till att få väldigt svårmatade fiskar att komma igång att äta, även då saltvattensfisk. Så har du en nyinkommen fisk som inte vill äta så kan röda mygg hjälpa till. Valet du har är säker död pga svält eller möjlig överlevnad med hjälp av röda mygg.

I grundfrågan i denna tråd så när det gäller mig så är det lite beroende på läge om jag köper en nyinkommen fisk. Ta hem en nyinkommen och placera direkt i akvariet brukar inte vara en hit men om man har karrantän och kan börja vänja in fiskarna i lugn och ro så kan det ibland vara att föredra. Tänk då bara på att ensamma fiskar brukar inte funka så bra utan ta gärna några guppi (ja de klarar saltvatten om de inte tillhör de mest sönderavlade raserna) och ha ihop med fisken.

MVH Lasse

Tack för ett utförligt svar Lasse :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är dock att den här förbaskade pestvarelsen ibland kan vara en mycket bra hjälp till att få väldigt svårmatade fiskar att komma igång att äta, även då saltvattensfisk. Så har du en nyinkommen fisk som inte vill äta så kan röda mygg hjälpa till. Valet du har är säker död pga svält eller möjlig överlevnad med hjälp av röda mygg.

MVH Lasse

och ser jag då att den får rödamygg vet jag att den varit svår att få igång på maten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber ni säljaren att mata fisken för att kolla att den äter?

Väljer ni fisk själv eller lämnar du det till säljaren?

Undviker ni fisk som precis kommit in?

Prutar ni något när ni köper, känns lite som att man bör få ett bättre pris på en fisk/korall som precis kommit in än när den varit i karantän i en månad med tanke på risk för ens eget akvarium / samt högre risk att fisken dör.

1. För det mesta inte.

2. Oftast själv.

3. Köper oftast på Triton, vet att de redan har hållit fisken i karantän i någon-några veckor.

4. Tycker att det är pinsamt att pruta, även vid köp av flera saker, och prutar därför aldrig. Min fru däremot är alltför pigg på att pruta - hon vill till exempel ha rabatt när hon köper 2 clowner (hon köper ju två fiskar!). icon10.gif Därför undviker jag att ta med henne till affären där alla känner alla. Dessutom brukar man få rabatt då och då ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...