Gå till innehåll

Finns det hopp för mina stenkoraller?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Sen jag skaffade en dvärgkejsare har den gått hårt åt mina koraller. Har t.o.m. köpt specialmat till den men den har fortsatt mumsa i sig polyper från mina sps. Tack och lov har den låtit mina mjukkoraller vara iaf. Jag har inte lyckats fånga den, utan det får vänta till uppgraderingen till våren.

Nu har de inga fler polyper, eller så är de långt indragna. Vad jag har sett är de inte framme på nätterna heller. Vissa av dem har nästan tappat all färg och det har börjat växa alger på dem. Bifogar lite bilder.

  • Den rörväxande montiporan hade innan kejsaren bra tillväxt och fin polypexpansion. Nu växer den inte alls och är bara en ljusrosa stenbit.
  • Acroporan har sin "hud" kvar och ganska fin grön färg men inga polyper.
  • Hysterixen var o höstas rosa och jättefin och växte så det knakade.
  • Den flakväxande montiporan har också haft god tillväxt men nu växer det alger på den och de ser allmänt dassig ut. Dock har inte kejsaren rört denna men det är kanske pga att övriga dör.
  • Calliendrum och Capricornis ser helt körda ut.

Jag kommer uppgradera till 400l och dvärgkejsaren kommer inte att få följa med. Korallerna kommer få mkt bättre belysning än vad mitt RSM130 kan erbjuda.

Temperaturen är ca 27 på dagen och bör inte gå under 25 på antten då jag kör med en doppvärmare.

Salthalt 1.026 (refraktometer)

Nitrat 13 (Red sea)

Fosfat 0.2 (Hanna)

Mg 1200 (Red sea)

Ca 400 (Salifert)

KH 7.5 (Salifert)

pH 8.2 (Red sea)

Fosfaten har ökat linjärt från 0.03 sen i augusti till nuvarande 0.2. Förmodligen pga övermatning.

Nitraten från 4 till 13 på bara en månad.

Vet inte om de höjda värdena beror på att korallerna dör eller om de bidrar till att döda, eller både och :snurrig: Bytte 25% vatten igår och har inte mätt efter det.

Mina mjukisar stormtrivs. Det växer massor med rosa kalkalger. Fiskar, boxarräkan och sniglar/eremiter trivs också. Jag har bra med cirkulation, dock inte rakt på korallerna. Lysrören är ca 8-10 månader nu, så de kan ju vara en källa också.

Finns det något möjlighet att stenisarna klarar sig till våren och kan återhämta sig i ett nytt kar?

post-5201-14468920796599_thumb.jpg

post-5201-14468920796808_thumb.jpg

post-5201-14468920796976_thumb.jpg

post-5201-14468920797161_thumb.jpg

post-5201-14468920797346_thumb.jpg

post-5201-14468920797516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är långt ifrån någon expert men jag tycker det ser ut som att det är något annat som orsakar din koralldöd och inte fisken, vad det skulle vara kan jag tyvärr inte svara på, men det ser ut som dom tappar vävnaden. Ingen av mina koraller har sett ut sådär efter min imperator åt lite av dem i början

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som att du har mycket höga näringsvärden. Fosfaten är skyhög - tänk också på den organiska fosfaten som din Hanna inte kan mäta. Om du kan mäta så hög oorganisk fosfat fritt i vattenkolumnen så är det egentliga värdet mycket högre, eftersom bakterierna och alger suger i sig fosfaten. Man ser också rosa cyano och alger. De goda nyheterna är väl att det inte fisken som är huvudorsaken till koralldöden, kanske liten tröst men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som att du har mycket höga näringsvärden. Fosfaten är skyhög - tänk också på den organiska fosfaten som din Hanna inte kan mäta. Om du kan mäta så hög oorganisk fosfat fritt i vattenkolumnen så är det egentliga värdet mycket högre, eftersom bakterierna och alger suger i sig fosfaten. Man ser också rosa cyano och alger. De goda nyheterna är väl att det inte fisken som är huvudorsaken till koralldöden, kanske liten tröst men ändå.

Det var något åt det hållet jag tänkte oxå, men jag vågade inget säga eftersom jag inte var de minsta säker, men hade mina föraningar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liknande problem, och din beskrivning är på pricken Fredrik. Glada fiskar, pigga euphyllior, lite hängiga montiporor o caulostreor men vävnadsdöd på övriga SPS. Här är inte fiskarna problemen. Är däremot starkt inne på kombinationen högt nitrat/fosfat samt lite för dåligt ljus (har i nuläget 4x54W T5 till mitt Rio 300). Tilläggas ska också att mina koraller tog en del stryk under sommarens värmebölja, och har sedan haft svårt att komma tillbaka (gäller iofs även nyinköpta).

Har nu kört Biopellets ett par veckor och ser en del tecken på förbättringar. Dessutom har jag investerat i en ny Giesemann 2x150 MH + 4x54 T5 som ska installeras imorgon (snacka om förbättring). Så får vi se om det blir en förändring..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, verkar som jag ska sluta skylla på firren (!) och hitta något sätt att få ner näringsvärdena. Jag trodde inte 0.20 i fosfat var så extremt..

Blöt skumning, fosfat remover, tätare vattenbyten och mindre matning.

Några andra tips? Mina möjligheter är ju ganka begränsade. Finns ingen plats till nitrat filter, pelletsreaktorer i ett RSM. Dosering av kolkällor vågar jag mig inte på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du sett att den mumsat polyper så betvivlar jag inte att den förorsakat mkt av skadorna. Jag hade en Bicolor och den fullkomligt rensade polyperna på mina hysterix samt s. caliendrum och innan den hann med mer skada var jag så arg på den att den fick ett liv i himlen i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du sett att den mumsat polyper så betvivlar jag inte att den förorsakat mkt av skadorna. Jag hade en Bicolor och den fullkomligt rensade polyperna på mina hysterix samt s. caliendrum och innan den hann med mer skada var jag så arg på den att den fick ett liv i himlen i stället.

Lyckades korallerna återhämta sig efter att firren fått sin dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har förstått det som att man bör ligga på ca 0.03 i fosfat med bra tester och omätbart till 0.03 med salifert.

Vill du få ner fosfat så skulle jag rekommendera Microbelift Phosphate remover. Billigt, extremt effektivt och otroligt drygt. En flaska sånt borde räcka typ 10 år i ett RSM... Tror 473ml kostade runt 150-200kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt saltvattenskemi for dummies bör man ligga mellan 0 - 0.5 i fosfat. Aqua calculator har max börvärde på 0.2.

Men det gäller kanske inte för stenkoraller?

0,2 mg/l fosfat är rejäla mängder. I havet ligger nivån ofta under eller på gränsen till vad vi kan mäta med bra hobbygrejer som t ex en Hanna Checker. Dvs vi borde nog ha uppmätta 0,00 mg/l i våra akvarier för att efterlikna naturen. Någonstans kring 0,03 mg/l blir fosfatkoncentrationen tillväxtbegränsande för många växtplankton, dvs deras tillväxthastighet styrs av fosfatkoncentrationen under den koncentrationen. Så en sorts rekommenderas max börgräns borde nog ligga där (fast inte för fiskkar, knappar och skivanemoner). Börjar fosfatnivåerna klättra så blir det svårare och svårare för stenkoraller och kalkalger att bygga sitt kalkskelett och miljön blir mer och mer stressande för dem. En korall som är stressad klarar ytterligare stress som t ex noppande fiskar sämre så det kan nog finnas ett samband med dina problem.

Jag skulle också ifrågasätta mätningen. Om du verkligen har 0,2 mg/l fosfat så ska du ha en tydlig ljusblå ton i din Hanna-kyvett efter att du tillsatt pulvret och låtit det sjunka i 3 minuter (dvs efter avslutat mätning). Ser du en sådan ton så tror jag på mätningen, end of story.

Är provet inte ljusblått så kan det vara mätfel. I så fall är det falska positiva siffror p g a att partiklar från kemikalierna eller små bubblor som sitter på kyvettens väggar. Detta kan lätt testas genom att blanka Hanna Checkern med en kyvett akvarievatten enligt standardprotokollet. Sedan häller man ut akvarievattnet från den kyvetten och fyller den istället med provlösningen från den andra kyvetten (akvarievatten + kemikalier + 3 min väntetid) genom att försiktigt hälla över det utan att få med kemikalieresterna från bottnen (man dekanterar). Mät nu och det rätta (ofta lägre) värdet uppenbarar sig. Var noga med att torka av kyvetten hela tiden så att det inte finns vatten på utsidan av den. Jag mäter fakltiskt med denna metod som standard numera efter alla "hoppande" icke reproducerbara värden jag fick i början. Nu får jag alltid reproducerbara värden med Hanna Checkern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades korallerna återhämta sig efter att firren fått sin dom?

jag klippte dän alla grenar som han rensat och det fanns då några polyper kvar på min seriatopora caliendrum vid botten av fragg stenen.

Dina där emot ser ut till att lämpa sig bäst i soporna vad jag kan se då det inte finns några levande polyper alls kvar på dom.

Det här med phosfaten tycker jag är lite överdrivet.... Jag hade runt 1mg/ liter i igång sättandet av mitt kar och det fick inga sådana här konsekvenser som du har nu.

Det enda som hände var att korallerna inte växte så bra och de var inte heller så fina , men dog gjorde dom inte.

Att snacka om nivåer på 0,03 eller 0,003 eller 0,3 är egentligen oväsäntligt för det är inte det som orsakat dina korallers död. Detta är iaf så som jag ser det. Det måste finnas andra orsaker som gjort att dina koraller lämna in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara en kombination.

Knaprandet på korallerna har helt enkelt triggat STN. I kombination med något förhöjt fosfat har det förvärrats. Brist på något spårämne med kanske.

Har svårt att tro att enbart fosfathalt på 0,2 skulle vara orsaken till detta, den halten kan orsaka så korallerna inte färgar ut riktigt, men död...njae.

I ditt fall hade jag gjort lite tätare vattenbyten och något större, kanske 30% i veckan, helst två gånger i veckan under en tid framöver. Då med ett kvalitetssalt, som tex TropicMarine PRO Reef, eller KZ ReefersBest.

Mata mindre, skölj frysmat med osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som hände var att korallerna inte växte så bra och de var inte heller så fina , men dog gjorde dom inte.

Att snacka om nivåer på 0,03 eller 0,003 eller 0,3 är egentligen oväsäntligt för det är inte det som orsakat dina korallers död. Detta är iaf så som jag ser det. Det måste finnas andra orsaker som gjort att dina koraller lämna in.

Det där vill jag också skriva under på! Rena förgiftningssymptom av fosfat lär det inte handla om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälpen är mkt uppskattad.

Ska se om jag kan hitta ett yngelkar eller liknande som jag kan hänga på kanten och sätta korallerna i. Dels kommer korallerna närmare lyset och så kommer inte kejsaren åt dem. Vill inte riktigt ge upp hoppet om dem alla ännu.

Ska prova med något medel för fosfatreducering också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=839

här har du något o testa.. har själv kört med det i positiv riktning..

mvh manne

Vill du få ner fosfat så skulle jag rekommendera Microbelift Phosphate remover. Billigt, extremt effektivt och otroligt drygt. En flaska sånt borde räcka typ 10 år i ett RSM... Tror 473ml kostade runt 150-200kr.

Bra tips på flytande fosfatborttagare!

Här är ytterligare en variant, Saliferts Phosphate Eliminator:

http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1339

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någonstans kring 0,03 mg/l blir fosfatkoncentrationen tillväxtbegränsande för många växtplankton, dvs deras tillväxthastighet styrs av fosfatkoncentrationen under den koncentrationen.

Om det inte är OT i denna tråd så är detta en nyhet för mig. Kan du utveckla ClaesA?

Vad jag tidigare vet är att fri fosfat hindra eller försvårar kalcifieringsprocessen hos stenkoraller och kalkalger (ja alla djur som bygger kalkskelett) precis som du säger Claes.

Jag har hållit mjukkoraller såsom skivor, stjärnpolyper, xenia, läderkoraller, knappar och annat i fosfatnivåer (mätt med lab utrustning) betydligt högre än 0,2 - med godkänd eller bra tillväxtakt vilket för mig i alla fall tyder på att zooxantellerna i sig inte påverkas i större grad. Jag har inte matat dem.

Jag är dock enig om att skall man ha riktig ordentlig tillväxt av stenkoraller så gäller det att få ner fosfatnivåerna till ett minium men inte till noll. Har man bra utrustning så kan man mäta fosfatnivån på morgonen (innan ljuset tänds) och på kvällen när ljuset släckts eller stax före. Det är nivån på kvällen som det är viktigt att ta hänsyn till och använda som måttstock enligt min åsikt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte är OT i denna tråd så är detta en nyhet för mig [att fosfatkoncentrationen blir tillväxtbegränsande för många växtplankton kring 0,03 mg/l] . Kan du utveckla ClaesA?

Det är en siffra jag lagt på minnet från Randy Holmes-Farleys många artiklar och inlägg på RC. Jag har inte kollat upp hans källor för detta påstående men antar att det som vanligt är vetenskaplig litteratur - men i grund och botten är det hörsägen... :) Jag utgår från att denna siffra bara kan gälla om det inte finns andra för växtplanktonen tillgängliga fosforinnehållande ämnen i hög halt i vattnet (vilket kanske är fallet i många akvarier?). Hoppas det inte blev för OT nu, vi kan säkert flytta en eventuell utredning av det hela till en egen tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte fosfaten igen och Hannan gav exakt samma värde; 0.20. Trots 25% vattenbyte imellan. Dock ingen ljusblå ton alls i Hanna kyvetten.

Har varit noga med att hålla kyvetten ren. Inget fett, smuts eller vatten på utsidan av den. Torkade av den varje gång jag rörde glaset.

Allt pulver löste sig dock inte i kyvetten om det kan bidra.

Gjorde även ett Salifert test och kunde inte se någon färgning alls i princip. Inte i närheten av 0.20 iaf. Men så tycker jag färgskalorna är rätt svåra också. Därför jag slaffade en Hanna (!).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följ mitt protokoll ovan och du kommer att få fram det korrekta värdet med Hanna. Det är med största sannolikhet kemikalier och bubblor på kyvettglaset som du mäter som fosfat nu. Flera har rapporterat detta problem med inkonsistenta värden här på SVG (t ex i Jannes långa Zeotråd) och det tog mig ett tag att hitta felet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följde ditt protokoll ovan denna gången. Bara en pytteliten kemikaliepartikel låg kvar på bottnen av kyvetten när jag mätte.

Mätte 0.08 denna gången. Samma vid en andra kontrollmätning. Dragit ner på matningen och skummat blötare, kanske beror sänkningen på det eller så var det mätfel tidigare.

Stenkorallerna verkar körda dock. Även den flakväxande montiporan som hela tiden vuxit så fint och haft fin färg men nu har besök av bruna och röda alger. Kan nog skylla mkt på kejsaren, men montiporan har jag aldrig sett den röra. Hysterixen har gått från vit med några rosa fläckar till brun.

Mjukisarna (euphyllia, kenya träd, ricordea, sacrophyton, calustrea m.m.) och de högre djuren verkar stormtrivas. Kenya trädet har börjat släppa fraggar och en anemon delade sig för inte så länge sendan.

Lite oroväckande detta..

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...