Gå till innehåll

Finns det hopp för mina stenkoraller?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Följde ditt protokoll ovan denna gången. Bara en pytteliten kemikaliepartikel låg kvar på bottnen av kyvetten när jag mätte.

Mätte 0.08 denna gången. Samma vid en andra kontrollmätning. Dragit ner på matningen och skummat blötare, kanske beror sänkningen på det eller så var det mätfel tidigare.

Stenkorallerna verkar körda dock. Även den flakväxande montiporan som hela tiden vuxit så fint och haft fin färg men nu har besök av bruna och röda alger. Kan nog skylla mkt på kejsaren, men montiporan har jag aldrig sett den röra. Hysterixen har gått från vit med några rosa fläckar till brun.

Mjukisarna (euphyllia, kenya träd, ricordea, sacrophyton, calustrea m.m.) och de högre djuren verkar stormtrivas. Kenya trädet har börjat släppa fraggar och en anemon delade sig för inte så länge sendan.

Lite oroväckande detta..

Läskigt, jag har kämpat med fosfat nivåerna ett litet tag och legat runt 0.15-0.25 vid tester, följde detta och hamnade på 0.08 två gånger... :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Hanna Checkern är lite klurig - den kan lätt ge falskt höga värden. Men följer man det modifierade protokollet blir den väldigt rättvisande.

Jag låg också kring 0,08 mg/l ett antal veckor när akvariet var nytt. Sen tryckte jag gradvis ner det med koldosering tills Hannan visade 0.00 konstant. Då kom färgerna på acroporerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kört med ca 1 dl korallensucht järnbaserad fosfatabsorber i tre veckor nu.

Tidigare fosfatmätning på 0.20 visade sig vara en felmätning. Efter att ha mätt med Hanna checkern efter Claes protokoll så visade den 0.08.

Dagens mätning visade 0.14 (!). En ganska rejäl stigning kan jag tycka.

Kontrollera mitt osmosvatten som mätte 0 så det är inte en källa.

Jag har tre fiskar (Clown (7cm), Six Line Wrasse (7cm) & Dvärkejsare(4cm)), en boxarräka, fyra eremiter och en sandvändande sjöstjärna. De får en tredjedels kub med frysmat varje dag. Antingen Atremia, Mysis, Angel mix eller några pellets.

Matar jag för mycket?

Jag skummar blött med min Tunze 9200. Tömmer koppen var tredje dag ungefär.

Jag byter 35l vatten varannan vecka.

En annan fundering är ju om det dör saker i karet. För en tid sen hade jag en hel del sniglar som försvann pga vad jag tror var en rovsnigel som nu är infångad. Inga döda sniglar sen dess. Men det var ett par månader sedan.

Det är även betydligt mindre synlig liv bland stenen sen jag skaffade mig en six line wrasse och en stor putsarräka (nu död). Tidigare hade jag gott om borstmaskar upp mot 20cm och mängder med ormöstjärnor men inte sett en enda sen de djuren introducerades. Förutom en borstmask i sumpen. Jag kanske matar för lite så att stenen blir rensad på evande av de större djuren? Eller så håller de sig bara undan bättre nu när där är en Six Line som patrullerar.

Är det bara att ösa på med mer absorber, göra vattenbyten och hålla tummarna?

Sen kan man väl inte lita på mätutrustningen heller kan jag tro, ska göra ett par tester till kommande vecka för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta byter du removern? Byter du för sällan blir den dels mättad, och dels bildas det en ogenomtränglig (nåväl) bakteriehinna på järnkornen i removern så att bakterierna tar åt sig näringen utan att släppa igenom den till removern.

Fosfaten kan nog knappas orsaka massdöd i levande (fiskar, ormsjöstjärnor, räkor, maskar osv.)

Däremot om mjukisarna stormtrivs men sps-erna dör, du får bruna och röda alger (dinoflagelater och cyano?) så skulle jag nog skylla på fosfaten vad gäller orsaken till sps-döden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta byter du removern? Byter du för sällan blir den dels mättad, och dels bildas det en ogenomtränglig (nåväl) bakteriehinna på järnkornen i removern så att bakterierna tar åt sig näringen utan att släppa igenom den till removern.

Jag har kört med samma i 3 veckor utan att röra det. Trodde att järnbaserad verkade långsiktigt och inte behövde bytas så ofta till skillnad från aluminiumbaserad.

Removern ligger i en strumpa och inte reaktor så det kan mkt väl vara massa bakterier där. Men låter ju som att de hjälper till :-)

Fosfaten kan nog knappas orsaka massdöd i levande (fiskar, ormsjöstjärnor, räkor, maskar osv.)

Näe jag har en känsla av att borstmaskar överlever det mesta som inte innebär akut köttfärsiering. Jag syftade mer på att dessa lik var orsaken till fosfaten och inte tvärtom. Men vad de skulle dött av isf vet jag inte. En annan tanke var att det berodde på att jag matade för lite vilket var liet offtopic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med samma i 3 veckor utan att röra det. Trodde att järnbaserad verkade långsiktigt och inte behövde bytas så ofta till skillnad från aluminiumbaserad.

Removern ligger i en strumpa och inte reaktor så det kan mkt väl vara massa bakterier där. Men låter ju som att de hjälper till :-)

Näe jag har en känsla av att borstmaskar överlever det mesta som inte innebär akut köttfärsiering. Jag syftade mer på att dessa lik var orsaken till fosfaten och inte tvärtom. Men vad de skulle dött av isf vet jag inte. En annan tanke var att det berodde på att jag matade för lite vilket var liet offtopic.

När jag använde järnbaserad fosfat remover så bytte jag varannan vecka, Annars kunde man märka att fosfaten började stiga sakta igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Två mätningar med Hannan idag gav 0.16 i fosfat.

Då har jag kört med säkert 3dl biophos 2 från korallensuct i mina ynka 130 liter de senaste 4 veckorna.

Skummaren har inte rikigt fått skumma jämnt då vattenpåfyllningen har krånglat. Men jag tycker att det mest brukar vara relativt klart vatten i koppen ändå..

Har halverat matningen men måste ändå skrapa rutorna varje dag. Kan inte begripa var fosfaten kommer ifrån.

Så för att sammanfatta: Blä...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänder karet kl 14 och släcker det 23.

Idag mätte jag kl 18.

Näe, jag tror dvärgkejsaren har haft mkt att säga till om vad det gäller sps döden. Sen har väl fosfaten hjälpt till en litegranna kan jag tänka.

Men jag blir förvånad över att det inte minskar.

Blir ett rejält vattenbyte imorgon och damsugning av sanden som har blivit ganska brun samt kanske ett besök hos Anders på zoologiska för att uttöka städpatrullen. Har bara haft två sniglar nu under en längre tid då övriga fallit offer för vad jag misstänker var en rovsnigel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Intressant

Igår kväll märkte jag för första gången en polypexpansion på min gröna acropora!

Det är nämligen så att Dvärgkejsaren är lite vissen. Han håller sig inne bland stenarna och kommer inte fram för att få mat. Tyckte mig kunna se en liten rodnad runt den ena gälen. Parasit? Bör jag skaffa UVC?

Även den gröna flakväxande montiporan verkar hämta sig. Även om stora delar är död så har den ca 2 cm grön kant och jag har även börjat få en liten tillväxtkant igen.

Har inte tagit mig tid att mäta fosfaten men ska sikta på det ikväll.

Där det finns liv finns det hopp :-)

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...