Gå till innehåll

Spånar lite i ett 150l


ClaesHWK

Rekommenderade inlägg

I juwelkaren så behöver rampen bytas till bättre belysning om man tänkt att hålla koraller, mjukisar kan nog klara det något sisådär, sen så går det ett mittstag i svart plast över dessa (iallafall vissa modeller) som blir ett problem om man tänker använda lysrör då det skuggas utav denna.

Ja det har du nog rätt i, jag tror mina lysrör är indelade i två sektioner av nån

anledning, lite opraktiskt.

Det går nog att förstärka ljuset en hel del med lite reflekterande material och

snappa upp det som går uppåt och sidorna.

Men iof sig om jag ändå måste bygga en möbel kan jag lika gärna bygga en

ramp i samma veva.

Ser sumpen ut som den borde? Jag tänkte börja med att fixa den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har själv kört ett 400 liters Juwel och tyckte det fungerade bra. Jag byggde en egen ramp med 6st 54w rör och måsvingereflektorer som då täckte precis hela ytan (hade en inbygd sump som tog en del ut från ena kortsidan). Upplevede faktiskt inte att stagen (det var två i det) gav någon skugga som man kunde se om man inte verkligen letade efter det. Självklart blir ju skuggan tydligare ju närmare/högre man kommer under stagen.

Hade du också en inbyggd renare i ditt från start? Funderar på om det går att bli av med den svarta lådan då den bara är i vägen. Hur löste du det?

Blir nog att bygga egen ramp här med, räcker 4 lysrör tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker sumpen ser bra ut!, nått du kan tänka på är att göra plats så du har plats för mer teknik och filter i sumpen, det är nått man alltid får för lite utav

Tack :) skönt att den börjar bli funktions duglig, jag gillar att ha en klar bild på ungefär hur jag vill ha det innan jag börjar på något projekt.

Ska jag skippa refuget och ta den platsen? Inte 100 på om man behöver det.

Men har sett alla möjliga djur hittas, och det är väll bra att ha dom någonstans tills man vet om dom är skadliga.

Proportionerna är nog inte helt skalenliga, jag vet inte vad för skummare jag ska ha men har tittat på en Boyo 150-300l.

Vad mer kan behövas i teknik facket, mer än skummare och värmare?

Tack för all hjälp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du också en inbyggd renare i ditt från start? Funderar på om det går att bli av med den svarta lådan då den bara är i vägen. Hur löste du det?

Blir nog att bygga egen ramp här med, räcker 4 lysrör tror du?

Jag tog ur det inbyggde filtret men hjälp av en filékniv och sen lite silkonborttagningsgél för att snygga till.

Svårt att säga om 4 rör räcker, det räcker säkerligen till mjukkoraller.

Finns något riktmärka på 1w per liter till stenkoraller, men det är väl ett väldigt löst riktmärke då det är mycket faktorer som spelar in och vad man vill åstadkomma. Att få dem att överleva är ju en sak och att få optimal tillväxt (om man nu är ute efter det) en annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog ur det inbyggde filtret men hjälp av en filékniv och sen lite silkonborttagningsgél för att snygga till.

Svårt att säga om 4 rör räcker, det räcker säkerligen till mjukkoraller.

Finns något riktmärka på 1w per liter till stenkoraller, men det är väl ett väldigt löst riktmärke då det är mycket faktorer som spelar in och vad man vill åstadkomma. Att få dem att överleva är ju en sak och att få optimal tillväxt (om man nu är ute efter det) en annan.

Tack för tipset, jag ska göra likadant, vill bli av med den där dumma plast byttan, allt den gjort genom åren har varit att samla kardinal tetror och varit grymt jobbig att få ren.

Ja man vill ju att invånarna mår bra, det är ju det som är det roliga, att ha ett fint akvarium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara "påminna" om att sista kammaren i sumpen är den enda som det blir nivåskillnader i. Med en liten kammare så kommer påfyllningen få jobba oftare. Det finns ingen vinst i att ha refugiet lägre än skummarens kammare, bortsett från att man får ännu ett porlande vattenfall. I vissa fall kan det vara önskvärt, rent av nödvändigt att sänka refugiet i förhållande till skumarens kammare, men då är det för att få plats med allt vattnet som kommer från visningskaret vid ett strömavbrott.

Om du har någon nytta av ett refugium kan bara du avgöra. Det ger en trygg zon för smådjur som kommer följa med vattnet upp till visningskaret, och i viss utsträckning bli käk. De flesta kommer vara döda redan innan UV-C't haft en chans att ge sig på dem, tack vare returpumpen, så de blir mat mest allt eftersom slumpen dikterar, men i alla fall.

Ah, just det. Slangen från påfyllningen får inte vara under vattenytan i sumpen. Då får du en hävert, som tömmer hinken ned tills det blir jämvikt första gången den startar. Inte helt lyckat kanske, helt bortsett från översvämningsrisken kommer ju salthalten att bli för låg.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara "påminna" om att sista kammaren i sumpen är den enda som det blir nivåskillnader i. Med en liten kammare så kommer påfyllningen få jobba oftare. Det finns ingen vinst i att ha refugiet lägre än skummarens kammare, bortsett från att man får ännu ett porlande vattenfall. I vissa fall kan det vara önskvärt, rent av nödvändigt att sänka refugiet i förhållande till skumarens kammare, men då är det för att få plats med allt vattnet som kommer från visningskaret vid ett strömavbrott.

Om du har någon nytta av ett refugium kan bara du avgöra. Det ger en trygg zon för smådjur som kommer följa med vattnet upp till visningskaret, och i viss utsträckning bli käk. De flesta kommer vara döda redan innan UV-C't haft en chans att ge sig på dem, tack vare returpumpen, så de blir mat mest allt eftersom slumpen dikterar, men i alla fall.

Ah, just det. Slangen från påfyllningen får inte vara under vattenytan i sumpen. Då får du en hävert, som tömmer hinken ned tills det blir jämvikt första gången den startar. Inte helt lyckat kanske, helt bortsett från översvämningsrisken kommer ju salthalten att bli för låg.

B!

Tack :) hur kunde jag missa det, förmodligen i all hast så tänkte jag inte. Nu är häverten fixad.

Jag är rätt sugen på att ha ett refugium, om det är nödvändigt vet jag inte men om det får plats vore det kul. Jag har mest tittat på hur andra har gjort sina och sen ändrat lite på det.

Jag hade inte tänkte på det men jag tror jag kan behöva extra utrymmet i sumpen, vill helst inte lägga om golvet :)

Hur stor cirkulation brukar det vara i ett litet saltvattens akvarium ner till sumpen? Det verkar vara svårt att få det så att det inte svämmar över eller att retur pumpen går torr.

Det blir nog juwel akvariet, men är lite orolig för borrningen. Har för mig om att det är något speciellt glas i detta.

sump_skiss9.jpg

Älskar blender, när det kommer till sånt här,inte snyggt direkt men känns mycket roligare att titta på en 3d bild än dom ritningarna jag gjort i anteckningsblocket :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv föredrar jag SketchUp, men den är klurigare.

Hur mycket vatten du behöver få plats med i sumpen dikteras av hur bred din överrinningskam är, och hur högt flöde du cirkulerar genom sumpen. Matten är lite avancerad, och jag har inte någonsin förstått mig på den, någon annan får försöka täcka upp där om de känner sig motiverade. Mängden vatten du bör cirkulera dikteras av skummaren, och så som du har konfigurerat här, även av UV-C't. (Inte mer än dess max för önskad effekt.) Med en återcirkulerande skummare bör du ligga så nära dess kapacitetsintervall du bara kan komma, med en skummare där pumpen tar vatten utanför skummaren och blåser bubblor av det i skummarn så är det inte så noga, men mer vatten än vad skummaren kan hantera finns det egentligen ingen vinst i att köra. Själv siktar jag allt som oftast på lite mer i pumpkapacitet än skummaren ger, eftersom man förlorar på lyfthöjden.

Innan du börjar bygga sump... Skaffa en skummare du tror på. Det är skit att komma på att man byggt något som helt, eller delvis inte passar ens önskemål när man står där. Nästan allt annat går att anpassa, men en skummare är vad den är.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv föredrar jag SketchUp, men den är klurigare.

Hur mycket vatten du behöver få plats med i sumpen dikteras av hur bred din överrinningskam är, och hur högt flöde du cirkulerar genom sumpen. Matten är lite avancerad, och jag har inte någonsin förstått mig på den, någon annan får försöka täcka upp där om de känner sig motiverade. Mängden vatten du bör cirkulera dikteras av skummaren, och så som du har konfigurerat här, även av UV-C't. (Inte mer än dess max för önskad effekt.) Med en återcirkulerande skummare bör du ligga så nära dess kapacitetsintervall du bara kan komma, med en skummare där pumpen tar vatten utanför skummaren och blåser bubblor av det i skummarn så är det inte så noga, men mer vatten än vad skummaren kan hantera finns det egentligen ingen vinst i att köra. Själv siktar jag allt som oftast på lite mer i pumpkapacitet än skummaren ger, eftersom man förlorar på lyfthöjden.

Innan du börjar bygga sump... Skaffa en skummare du tror på. Det är skit att komma på att man byggt något som helt, eller delvis inte passar ens önskemål när man står där. Nästan allt annat går att anpassa, men en skummare är vad den är.

B!

Orkar inte lära mig ett 3d program till :) men det är säkert ett bra program.

Den jag tittade på låg på 1400kr ca, och körde upp till 300l, men spanar efter begagnat också, hade tänkt att skaffa allt jag kunde begagnat.

det är ju rätt rimligt, då ska jag försöka satsa på 300l/h så skummaren går på max, sen eheimen tar ju 390l/h så det går ju hand i hand där. pumpen upp spelar kanske inte så stor roll för ju mer vatten som kommer upp desto mer kommer ner antar jag :P om nivå skyddet funkar iaf.

Såg en grej till i min konstruktion, retur pumpen ser ut att finnas en hävert chans där som kan suga ur hela akvariet :S

Jag har sett att många borrar 3 hål i botten, vad är tredje hålet till för?

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hål för att få ned vattnet från karet. Ett som används hela tiden, och ett som backup, är en vanlig lösning. En annan är att man använder båda hela tiden, det ena som hävert, men stryper flödet så att det blir lite lite som rinner genom det andra röret, så man kan få det ljudlöst. Det tredje är självklart till returen upp.

För att hindra att returen tömmer karet när strömmen går låter man röret sluta över lägsta nivån på överrinningskammen, eller så borrar man ett hål i röret över vattenytan, så att det sugs in luft, och häverten bryts. Hålet bör sitta så att vattenstänk när pumpen går, inte hamnar där salt kan ställa till besvär. Dock gärna ovan vattenytan. (inget måste, man kan & bör ha det som veckorutin att kontrollera att hålet är fritt och att vatten / luft kan passera oförhindrat.

En skummare avsedd för ett 300 liters kar är väll inte helt fel om man siktat på ett 150 liters kar. men att den är avsedd för ett 300 liters kar är inte detsamma som att karets volym passerar genom skummaren en gång i timman. Det är vanligt med 1.5x akvariets volym, och mer. Om du kollar upp vad din pump heter, och hur mycket vatten den pumpar när den måste lyfta det 150cm tror jag du blir förvånad. Det räcker kanske till UV-C't och det duger garanterat för att komma igång, men du kommer sannolikt behöva en pump med högre kapacitet på sikt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då förstår jag varför man har 3 hål, fattar inte riktigt häverten men ska kolla det imorn, ju tystare desto bättre.

Tror jag flyttar upp min retur till ytan, det drar ju ner lite extra syre också :)

Tror det stod upp till 300l/h, kanske borde sattsa på 400l/h, juwelet är 233l och sumpen 60l Max men den lär nog bara vara halv full om den funkar som den ska så volymen blir runt 263l.

Skrev lite dåligt med retur pumpen jag menade att det nog inte gjorde något om den var för stark då ju mer vatten som åker upp kommer ner via ytavrinningen hoppas jag :)

Borrar man själv eller lämnar man in det till glasmästaren?

Ska sätta in 3dje röret imorn i skissen.

Planerna för projektet är nu:

Akvariet: Ta bort inbyggda bakterie filtret, fixa 3 hål 2ner 1upp, bygga ytavrinning.

Möbel och ramp: Blir beställning :P

Sumpen: 3 fack , teknik, bubbelfälla, refuge, retur

Skummare 300l/h

Eheim aktivtkol 390l/h

Retur pump

UV rör armatur.

Nivå vakt med extra vatten tank. Ev. Dunk

2st 1500l/h i akvariet.

Har det mesta av grejerna så det är gött, det som behövs är mest jobb att modda allt, tänkte se om man kan bygga en Ca reaktor själv och få lite användning för dom Döa korallerna. och kanske en sån där pellet virvel mojäng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du säger så åker ju det du pumpar upp ner via ytavrinning osv. under förutsättning att det inte är underdimensionerat.

Häverten är helt enkelt ett rör som är helt vattenfyllt. Man placerar öppningen i en höjd uppe i boxen så att det vid drift alltid är helt under vattnet och inte drar med någon luft. Det är vanligt att man sen stryper detta flöde med en kran placerad så nära sumpen som möjligt och drar även där ner änden under ytan i sumpen för att det ska bli så tyst som möjligt. Och som Mr B säger så stryper man då oftast så att det precis börjar rinna lite i det extra rör, som man har med placerat så att öppning är lite högre upp.

Rör-dimensionerna bör vara så att extra röret ska klara hela flödet om det skulle bli helt stopp i häverten. Så har man samma dimension på dessa så brukar det bli bra genom att häverten är strypt.

För beräkning av längd på överrinningskam och rördimension så kan du kolla på:

http://www.reefcentral.com/index.php/drainoverflow-size-calc (Ibland funkar den sidan tyvärr inte).

Men det skadar ju inte att ta till lite större. Vore jag dig skulle jag nog borra för minst 20 mm genomföringar, dvs. ca 28-30 mm hål. Du klarar då runt 900-1000l/h timme tror jag som max (har inte riktigt koll på innerdimensionen på röret).

Om du gör borrningen själv eller lämnar iväg är helt upp till dig.

Jag har nyss borrat ett litet kar (första försöket för mig) med 3 st 28 mm hål.

Jag köpte helt enkelt 25mm diamanthålsåg och 25mm diamantsliptrumma från Jula.

Köpte även ett stöd med sugkopp på så man inte sladdar runt när man ska börja.

Det gick hur bra som helst bara man tar det lugnt, tog nog ca 10-15 minuter per hål, men då var det bara 5mm tjockt glas.

Viktigt att kyla med vatten!

Ett exempel:

Ett litet tipps när det gäller sista biten ner för påfyllningsledningen från osmosvattentunnan. Själv köra jag med ett rör som går från en höjd som är lite över överkanten på min tunna för osmosvatten, sen drar jag slangen från pumpen i osmostunnan till rörets topp och stoppar ner den en kort bit och fäster. Genom att det är öppet för luft där mellan slang och rör så finns det ingen risk för hävert. Blir lite opraktiskt i mitt fall att sluta helt med slangen ovanför vattenytan i osmostunnan då jag i så fall hamnar ca 50-60 cm över vattnet i sumpen, skulle bli ett väldigt plaskande o stänkande :)

Det blev långt o rörigt det här, hoppas det ger dig någon info du har användning av!

Ändrat av Janne68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För returpumpen skall du inte bara titta på flödet. Varje pump har en pumpkurva i förhållande till hur högt den orkar pumpa. På pumparna står ofta en beteckning Hmax. Det är den höjden där pumpen inte orkar mer. Din Eheim har 1,15 m tror jag. Höjden mäts från vattenytan i det kärl du skall pumpa ifrån till översta kanten på returröret. I ditt fall ligger nog pumphöjden på 80 - 90 cm.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du säger så åker ju det du pumpar upp ner via ytavrinning osv. under förutsättning att det inte är underdimensionerat.

Häverten är helt enkelt ett rör som är helt vattenfyllt. Man placerar öppningen i en höjd uppe i boxen så att det vid drift alltid är helt under vattnet och inte drar med någon luft. Det är vanligt att man sen stryper detta flöde med en kran placerad så nära sumpen som möjligt och drar även där ner änden under ytan i sumpen för att det ska bli så tyst som möjligt. Och som Mr B säger så stryper man då oftast så att det precis börjar rinna lite i det extra rör, som man har med placerat så att öppning är lite högre upp.

Rör-dimensionerna bör vara så att extra röret ska klara hela flödet om det skulle bli helt stopp i häverten. Så har man samma dimension på dessa så brukar det bli bra genom att häverten är strypt.

Jag tror jag förstår nu, det andra röret är helt enkelt en backup, och det röret som det rinner mest genom är det strypta?

För beräkning av längd på överrinningskam och rördimension så kan du kolla på:

http://www.reefcentral.com/index.php/drainoverflow-size-calc (Ibland funkar den sidan tyvärr inte).

Men det skadar ju inte att ta till lite större. Vore jag dig skulle jag nog borra för minst 20 mm genomföringar, dvs. ca 28-30 mm hål. Du klarar då runt 900-1000l/h timme tror jag som max (har inte riktigt koll på innerdimensionen på röret).

Nu är jag trög igen, detta är vad jag fick fram med lite uträkningar liter till gallons, sen sidan. Men vad menar man med linear overflow size?

Using the following input parameters

Gallons per Hour = 66

Drain and Overflow sizes are calculated as Recommended minimum drain pipe diameter = 0.34 inches

Recommended minimum linear overflow size = 1 inches

Om du gör borrningen själv eller lämnar iväg är helt upp till dig.

Jag har nyss borrat ett litet kar (första försöket för mig) med 3 st 28 mm hål.

Jag köpte helt enkelt 25mm diamanthålsåg och 25mm diamantsliptrumma från Jula.

Köpte även ett stöd med sugkopp på så man inte sladdar runt när man ska börja.

Det gick hur bra som helst bara man tar det lugnt, tog nog ca 10-15 minuter per hål, men då var det bara 5mm tjockt glas.

Viktigt att kyla med vatten!

Ett exempel:

Ja det ser faktiskt enkelt ut, men känns farligt om jag ska ge mig på juwelet, 150litern med aluminium skulle jag nog våga på :)

Ett litet tipps när det gäller sista biten ner för påfyllningsledningen från osmosvattentunnan. Själv köra jag med ett rör som går från en höjd som är lite över överkanten på min tunna för osmosvatten, sen drar jag slangen från pumpen i osmostunnan till rörets topp och stoppar ner den en kort bit och fäster. Genom att det är öppet för luft där mellan slang och rör så finns det ingen risk för hävert. Blir lite opraktiskt i mitt fall att sluta helt med slangen ovanför vattenytan i osmostunnan då jag i så fall hamnar ca 50-60 cm över vattnet i sumpen, skulle bli ett väldigt plaskande o stänkande :)

Jag tror jag ska försöka göra något liknande, jag har en liten pump jag körde till vattenkylning i en gammal dator, ska ta den och slänga i hinken. Sen sätter jag slut änden på slangen en liten bit ovanför vatten nivån i hinken/dunken så borde det inte bli hävert. Var det så du menade? :)

Det blev långt o rörigt det här, hoppas det ger dig någon info du har användning av!

Massor med användning, jag är jätte glad för att ni orkar svara på mina korkade frågor :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För returpumpen skall du inte bara titta på flödet. Varje pump har en pumpkurva i förhållande till hur högt den orkar pumpa. På pumparna står ofta en beteckning Hmax. Det är den höjden där pumpen inte orkar mer. Din Eheim har 1,15 m tror jag. Höjden mäts från vattenytan i det kärl du skall pumpa ifrån till översta kanten på returröret. I ditt fall ligger nog pumphöjden på 80 - 90 cm.

MVH Lasse

Ja det stämmer, 1.15m ligger Eheimen på, Juwel akvariet är högre än det med aluminium ram, Eheimen har funkat utmärkt till det. Men vet inte hur det skulle gå till juwelet. Den borde klara det men då missar jag ju reningen i teknik facket, Retur pumpen blir nog att köpa ny i närmsta zoo affär :)

Funderar lite på vad jag ska köra i Eheimen, den borde väll gå att använda till lite allt möjligt då den har ett stort utrymme i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag förstår nu, det andra röret är helt enkelt en backup, och det röret som det rinner mest genom är det strypta?
Ja. Man stryper bara precis så mycket att det rinner genom det andra röret med, för att inte häverten ska hålla på och sörpla och låta som när man spolar i badrummet...
Men vad menar man med linear overflow size?
Längden på kanten vattnet ska över för att hamna i överrinningskammaren.
Var det så du menade?
Han menade att man tar ett rör, eller en slang av grövre model och fäster i sumpen, som ett stuprör. Och sen tar man slangen från din pump, och stoppar i röret / slangen i sumpen lite löst. Det får inte bli tätt där de båda möts. Men nu har man helt plötsligt något som styr vattnet från påfyllningen hela vägen ned till vattennivån i sumpen, så man slipper plask och stänk, men man undviker risken för översvämning, eftersom häverten bryts vid pumpslangens lägsta punkt i röret/slangen, och inte där nere i sumpen, där röret/slangen tar slut.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Man stryper bara precis så mycket att det rinner genom det andra röret med, för att inte häverten ska hålla på och sörpla och låta som när man spolar i badrummet...

Längden på kanten vattnet ska över för att hamna i överrinningskammaren.

Han menade att man tar ett rör, eller en slang av grövre model och fäster i sumpen, som ett stuprör. Och sen tar man slangen från din pump, och stoppar i röret / slangen i sumpen lite löst. Det får inte bli tätt där de båda möts. Men nu har man helt plötsligt något som styr vattnet från påfyllningen hela vägen ned till vattennivån i sumpen, så man slipper plask och stänk, men man undviker risken för översvämning, eftersom häverten bryts vid pumpslangens lägsta punkt i röret/slangen, och inte där nere i sumpen, där röret/slangen tar slut.

B!

men räcker det verkligen med en tum, eller menar den 1x1tum?

Ska ta och bygga en pet pellet också, som spendrups 5.9 , skapligt billig lösning, den borde gå att koppla in på eheim ut slangen.

Jag la till vad jag tror ni menar och sen en strypning, enklare med bild :)

sump_skiss10.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påfyllningen ser rätt ok ut så där. Röret kan utan vidare fortsätta ned under vattenytan om man gör så här, eftersom häverten i alla fall är bruten ett par cm under överkanten på röret. Strypningen på vattnet från karet är oftast en kran av något slag, men det går att använda fasta, ej justerbara strypningar med. Jag skulle tro att den menar att en 2.54cm lång kant är allt som behövs. Det är ju baserat på flödet du anger, och du har angivit lite drygt 250 liter om jag förstår det rätt. Det är i princip omöjligt att göra en för liten överrinningskammare till så låga flöden, man ska ju få plats med genomföringar osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påfyllningen ser rätt ok ut så där. Röret kan utan vidare fortsätta ned under vattenytan om man gör så här, eftersom häverten i alla fall är bruten ett par cm under överkanten på röret. Strypningen på vattnet från karet är oftast en kran av något slag, men det går att använda fasta, ej justerbara strypningar med. Jag skulle tro att den menar att en 2.54cm lång kant är allt som behövs. Det är ju baserat på flödet du anger, och du har angivit lite drygt 250 liter om jag förstår det rätt. Det är i princip omöjligt att göra en för liten överrinningskammare till så låga flöden, man ska ju få plats med genomföringar osv.

B!

Jag fattar inte riktigt det med överinningen, känns som om 2.54cm är lite lite, sen hur långt ifrån baksidan ska det vara? Jag räknade med 300liter/h då det är vad skummaren går på.

Using the following input parameters

Gallons per Hour = 66

Drain and Overflow sizes are calculated as Recommended minimum drain pipe diameter = 0.34 inches

Recommended minimum linear overflow size = 1 inches

Drain pipe är väll röret i botten? Ska jag gränsa in som en kub i hörnet då på 2.54x2.54cm?

Ja strypningen var mest en markering, nån form av kran lär det bli.

sump_skiss11.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Björn redan har hunnit svara på de frågor du hade på det jag skrev :)

Om jag får tycka lite så tycker jag du ska slå till på en lite kraftigare returpump, för som Lasse säger så blir det inte så mycket flöde kvar när du börjar närma dig maxhöjden.

Kanske köpa någon ställbar som tex Eheim compact 1000, den ger ju drygt 400L/h vid 1 meters lyfthöjd och är det för mycket är det ju bara att ställa ner den lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drain pipe är väll röret i botten? Ska jag gränsa in som en kub i hörnet då på 2.54x2.54cm?
Drain pipe är röret, mycket riktigt. Enligt uträkningen skulle du klara dig med en kub i hörnet med 1,27cm sida. Nu är ju inte det realistiskt, eftersom man ska få plats med 2 genomföringar i botten, men så blir det.

Se det så här, så kanske det hamnar i lite perspektiv. En vanlig hink rymmer 10 liter vatten. Med ditt beräknade flöde motsvarar det att en sådan hink töms på 2 minuter. det är alltså inte fråga om speciellt mycket vatten. Och då blir kanten väldigt kort. Mer är det inte med det. Det finns inget som hindrar att man använder en bredare kant, utan det rör sig om en minsta / kortaste angivelse. Räkna med att skärma av hörnet med 10cm sida, det är mer realistiskt. Du kan bli tvingad till ytterligare något större eftersom genomföringen ska få plats innanför aluminium profilen i botten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Björn redan har hunnit svara på de frågor du hade på det jag skrev :)

Om jag får tycka lite så tycker jag du ska slå till på en lite kraftigare returpump, för som Lasse säger så blir det inte så mycket flöde kvar när du börjar närma dig maxhöjden.

Kanske köpa någon ställbar som tex Eheim compact 1000, den ger ju drygt 400L/h vid 1 meters lyfthöjd och är det för mycket är det ju bara att ställa ner den lite.

Tack för tipset, den var ju inte dyr heller :) Verkar jätte bra så det får bli en sådan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...