Gå till innehåll

Spånar lite i ett 150l


ClaesHWK

Rekommenderade inlägg

Hej, är helt ny här. Vill först tacka för dom jätte bra ny börjar trådarna speciellt vad man ska ha för grejer till sitt akvarium.

Jag har sysslat med sötvatten i 15 år nu. Senaste 2 åren har dock inte varit så aktiva då mitt "snygga" juwel akvarium är kidnappat :( och att jag inte har plats för mitt 600liter.

Istället så sitter jag fast med detta 150liters akvariumet och en liten yngelburk.

Ursäkta dom horribla bilderna(känsliga bör titta bort), har inte varit här på ett halv år men akvariumet stod kvar. Lite puts och skrubb så ska det nog vara som nytt. Oroa er inte, ingen fisk strök med, dom flyttade med mig :)

Vad jag undrar är om detta kan fungera till saltvatten, jag har aldrig haft saltvatten så är helt ny och det känns jätte komplicerat jämfört med sötvatten.

Jag har hört delade meningar om att aluminium inte fungerar så tänkte höra med er med erfarenhet om det kan gå.

Och om den lilla yngelburken skulle kunna byggas om till en sump? Hur liten kan en sump till ett 150 liters akvarium vara, denna verkar vara runt 15liter, men tänkte om det går att utnyttja så varför inte.

IMG_0088.JPGIMG_0086.JPG

IMG_0089.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Aluminiumram funkar fint. Vattnet ligger ändå inte i kontakt med metallen. Mittstaget kanske man kan fundera över att isolera.

Skaffa inte för liten sump - det blir bara dramatik med vattennivåerna när elen går. Jag har 40-50 liters sump till mina 180 liter. Det är i minsta laget och jag har 3 cm marginal när elen går och allt vattnet rinner ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommen :-)

hade själv haft sötvatten ett tag innan jag började och hade inte direkt läst på heller om saltvatten utan körde på med hjälp från andra här på guide och kunskap man hittade på internet. har haft mitt akvrium igång nu i ett och ett halvt år nu :-)

ang. sumpen tror jag den kan bli för lite, med tanke på skummare och pump upp till själva akvariet igen. du kanske kan hitta ett billigt begangat på blocket eller något sådant som har lite större mått? jag har ett 270liters akvarium och sumpen rymmer nog 80 liter eller så, väldigt mycket plats över dock men beror ju lite på vad man vill att sumpen ska ha för funktion. bubbelfälla, kolfilter osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dom snabba svaren :)

Milk: Jag har precis börjat läsa på så är helt ny och rätt trög. Jag gör som du gjorde och läser på via internet och här på SG:)

Tror jag ska ha ett gammalt 60 liter någonstans i morsan och farsans förråd som kan funka, ska ta och kolla det imorn.

Claes_A: Ja ush om elen går, hur gör ni där? blir det översvämning om man inte är hemma?

Nice att det funkar, ska se om jag kan isolera den där på något sätt. Akvariet är väll inte snyggt direkt men jag får ta vad jag har :) tror det är lagom storlek att starta med, och har en rätt bra form.

Hur är det med pumpar, jag har en eheim 390l/h behövs det speciella pumpar eller kan jag använda den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen 'fungerar' utmärkt, vatten är vatten, söt, eller salt. Problemet som kan uppstå är att den rostar, och läcker metaller till vattnet i processen. Om den här pumpen har en metalaxel, och om den är, eller inte är syrafast vet jag inte, så jag vågar inte uttala mig. Däremot kommer du definitivt behöva fler pumpar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vågar jag inte svara på heller,

vid närmare efter tanke så fungerar den nog inte alls.

Måste läsa på mer om hur detta funkar.

Sötvatten är ju inte direkt någon vetenskap, i med renare och byt lite vatten då och då.

Jag håller på att leta lite begagnat, så länge det funkar så :)

IMG_0091.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ta en med mig när jag kommer till Göteborg nästa gång. Om jag kommer ihåg det.

Rostade så pass att den gick av till slut. Var en Fluval. Om jag minns rätt har jag haft den sedan tidigt 90tal, och först efter att den hamnade i saltvatten rostade den. Upplevde aldrig några sidoeffekter av att den rostade dock, inte ens alger.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suveränt. Då ska jag använda denna och sen se vad mer jag kan få tag i, 1500l/h tror jag det ska vara.

Kollade och hittade ett 60l akvarium duger det till sump kanske? Behöver väll bara dela av det med en glasskiva.

Jag har också fått tag i ett antikt men gratis uv filter och massor med döda koraller vilket farsan körde med för 30 år sedan. Kan man göra något med dom eller ska jag skippa korallerna?

Var nära på att få en skummare också men den saknades :( aja gratis är gott. Än så länge går det riktigt bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ta en med mig när jag kommer till Göteborg nästa gång. Om jag kommer ihåg det.

Rostade så pass att den gick av till slut. Var en Fluval. Om jag minns rätt har jag haft den sedan tidigt 90tal, och först efter att den hamnade i saltvatten rostade den. Upplevde aldrig några sidoeffekter av att den rostade dock, inte ens alger.

B!

Är Fluval en pump? :) Jag trodde inte vi pratade om leksaker :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser det ut nu, ingen

aning om jag skaffar grejerna i

fel ordning men tar dom som dom

Kommer :)

Är det värt att investera i en ny skummare, tänkte om det är märkvärdigt mycket bättre än en begagnad?

Detta har jag fixat från det jag har och sen fått gratis,

så nu hoppas jag på att hitta resten på blocket och här då :) hittade just köp och sälj :P

150L burk

Sump 60L

Eheim 390L/H

Massor med korall sand

Salt

Döa Koraller 6 lådor väldigt många, vet inte om det finns användning för dom.

UV Filter

Bra dopp värmare

Edit:

nytt.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Fluval en pump? :) Jag trodde inte vi pratade om leksaker :)
Sjyst, bara dissa mitt favorit ytterfilter, gör det.

De är förstås skit i saltsammanhang, men 403'an är kanon i sötvatten. Stor, bra flöde, och allt det där. Pumpen som rostade för mig var en Powerhead 110 eller vad fasen den hette. Har bara axeln kvar av någon anledning. Använde den med ett quickfilter för att rensa vattnet från partiklar när man rotat i baljan, (var kanon) och som saltblandare.

Döda koraller. Det kan fungera som inredningsmaterial, annars är det nog mest för den egna fåfängan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Döda koraller. Det kan fungera som inredningsmaterial, annars är det nog mest för den egna fåfängan.

B!

Vet inte vad jag ska ha dom till, antar att dom inte används till något, levde inte då men antar att för 30år sedan hade man nog inte levande koraller och detta istället.

Finns det någon användning för dom alls? lite synd på alla dom stackarna om dom dött i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som delar i revstrukturen, om möjligt ympade med samma / liknande koraller kanske. Det mest drastiska är ju att krossa dem i hanterbara bitar och trycka dem i en Ca reaktor.

Ett alternativ kan vara att sälja dem till folk som gör prydnader, smycken, eller rent av stoppar dem i sötvattensbaljor.

Helt ärligt, jag har inte en aning. Jag hade antagligen tittat igenom dem och om jag hittade någon jag gillade utseendet på så hade jag haft den i karet och försökt få den att se ut som en "naturlig del av revet", kanske granne till något med långa svepare, osv.

Luftiga strukturer, som är svårnavigerade kan utgöra en säker zon för smådjur som blir mat i baljan, om där är något som motsvarar den beskrivningen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som delar i revstrukturen, om möjligt ympade med samma / liknande koraller kanske. Det mest drastiska är ju att krossa dem i hanterbara bitar och trycka dem i en Ca reaktor.

Ett alternativ kan vara att sälja dem till folk som gör prydnader, smycken, eller rent av stoppar dem i sötvattensbaljor.

Helt ärligt, jag har inte en aning. Jag hade antagligen tittat igenom dem och om jag hittade någon jag gillade utseendet på så hade jag haft den i karet och försökt få den att se ut som en "naturlig del av revet", kanske granne till något med långa svepare, osv.

Luftiga strukturer, som är svårnavigerade kan utgöra en säker zon för smådjur som blir mat i baljan, om där är något som motsvarar den beskrivningen...

B!

Det är alla möjliga sorter, ska kolla om man kan göra någon struktur med dom, annars blir dom min första Ca reaktor :P

Sitter och klurar på sumpen, hur jag ska limma glaset. hur är det med renare, har man med något filter, eller är det skummarens jobb?

Edit: Försöker förstå hur sumpen funkar så har skissat lite för skojs skull, vet inte varför den blev lila dock, men aja. Är detta något som skulle funka?

sump_skiss1.jpg

sump_skiss2.jpg

tänkte borra hörnet och göra ytavrinning. hehe blev helt fast i skissen nu, inte lyckats läsa på något :S

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fundersam över nivåvakten, den borde nog sitta i returfacket, det är där som vattennivån kommer fluktuera.

Sen kan returfacket vara lite större också, kan vara bra att ha plats för prylar typ aktivt kol osv, jag skulle lagt beslag på hela ytan för översvämmning för returfacket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Freguz säger, som sumpen är designad här kommer den inte fungera alls. Första kammaren ska vara så stor så att du får plats med teknisk utrustning som genererar bubblor. Skummaren, i princip. Avdelningen mellan den och nästa kammare ska gärna vara så låg som möjligt, exakt hur låg avgörs vanligen av skummarens krav på vattennivån.

I en egen kammare, eller i samma kammare som returpumpen har man sen teknisk utrustning som ska ha så rent vatten som möjligt för att inte samla på sig en massa onödigt skräp. Som aktivt kol, fosfatadsorberare osv.

Sen vet jag inte, jag missförstår kanske din design, men osmosanlägningen har man i köket, badrummet, tvättstugan, någonstans där man har trycksatt vatten, och inte behöver oroa sig över att det slabbar. I anslutning till karet har man en nivåvakt och en pump som pumpar upp redan renat vatten ur den mobila tanken, så att säga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all hjälp :) det är precis sånt jag vill veta. Jag har läst och tittat på bilder men allt jag hittar är rätt komplicerat i mina ögon så jag försöker att bygga en virtuell sump först för att lättare förstå. Jag fattar inte så mycket av ritningarna. Detta är hur jag tänkte lite mer exakt.

Jag läste någonstans att det kan avdunsta upp till 5l på en dag så då helt plötsligt känns nivå vakt som något riktigt nice att investera i, med nivå vakt menade jag ett sånt där på fyllnings system jag var bara för trött för att komma på något bättre namn, tror klockan var 03 något :P

I alla fall, då tänkte jag att en hink vore suverän i det fallet, enkel att bara plocka ut och fylla på, sen koppla in igen då jag inte har tillgång till att koppla in mig på en kran direkt, plus att den fint passar in under bänken. Ingen aning om hur viktig en OSMOS är, men som framtida investering så tänkte jag att man kunde dra på fyllningsvattnet igenom den innan det kommer till sumpen då om jag fattat rätt så är OSMOS uppgift att rena kranvattnet, men detta kanske inte funkar med bara en pump. Om man har en så använder man den så klart till mera grejer :)

Jag ändrade lite på grejerna, ser detta bättre ut? :) Ska påfyllnings systemet fylla på direkt i akvariet eller retur kammaren istället?

sump_skiss3.jpg

Skiss1

sump_skiss4.jpg

Skiss 2

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Auto top-of", osmolator, och allt vad det heter. Nivåvakt fungerar bra, alla inblandade förstår vad du syftar på. Men jag tror fortfarande du har fel ide om hur den fungerar. Själva osmosen kan inte / bör inte sitta under akvariet. Dels för att du behöver en häftig pump för att pressa vattnet genom den, men även för att det bara är typ 25% av vattnet som blir renat, resten åker ut som slask. Det duger till matlagning, dricksvatten och vattna blommorna, men i akvariet vill vi inte ha det. Så därför fyller man hinken med redan renat vatten, och sen är det bara en skitpump, och en stump slang som ska till för att vattnet ska hamna där man vill ha det. Nivåvakten styr ett relä som styr pumpen, och så är man färdig. Om du dumpar i vattnet i första eller sista kammarn i sumpen spelar inte så stor roll.

Lite beroende på vad du har för skummare, så släpper man lämpligen vattnet i samma kammare som skummaren står i, för att slippa microbubblor som följer med upp till huvudkaret, och man har sällan / aldrig något "filter" där du ritat in det. Kammarna där är till för att tvinga bort luftbubblor, och se till så man får olika nivå överallt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Auto top-of", osmolator, och allt vad det heter. Nivåvakt fungerar bra, alla inblandade förstår vad du syftar på. Men jag tror fortfarande du har fel ide om hur den fungerar. Själva osmosen kan inte / bör inte sitta under akvariet. Dels för att du behöver en häftig pump för att pressa vattnet genom den, men även för att det bara är typ 25% av vattnet som blir renat, resten åker ut som slask. Det duger till matlagning, dricksvatten och vattna blommorna, men i akvariet vill vi inte ha det. Så därför fyller man hinken med redan renat vatten, och sen är det bara en skitpump, och en stump slang som ska till för att vattnet ska hamna där man vill ha det. Nivåvakten styr ett relä som styr pumpen, och så är man färdig. Om du dumpar i vattnet i första eller sista kammarn i sumpen spelar inte så stor roll.

Lite beroende på vad du har för skummare, så släpper man lämpligen vattnet i samma kammare som skummaren står i, för att slippa microbubblor som följer med upp till huvudkaret, och man har sällan / aldrig något "filter" där du ritat in det. Kammarna där är till för att tvinga bort luftbubblor, och se till så man får olika nivå överallt.

B!

Tackar :) Men ska man inte ha ett sand filter eller något i filter området? Tycker det är ett ganska bra område att trycka i något på. Att det var för luft bubblor hade jag ingen aning om, har försökt att tyda alla skisser och bilder jag hittat, men dom ser olika ut allihopa och där ibland var det några som hade filter i sumpen. Då tänkte jag att jag kunde utnyttja området som verkade finnas på rätt många sumpar till filtrering.

Nu förstår jag helt klart vad OSMOS är, den åker ur skissen när jag kommer hem. Min slappis version var visst jobbigare än det egentligen är.

Sitter och tittat på andras sumpar och fattar inte ett dugg :S är det någon kammare som kan behövas? 60 liter är väll lite litet för en refuge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har man tänkt om lite, la till en liten 25 liters refuge också, hoppas det är så där dom funkar :P

Ser detta bra ut?

sump_skiss5.jpg

Jag funderar också på att frita mitt juwel 233l, har inte haft det på 8 år, då det blev kvar hos föräldrarna när jag flytta.

Det har sett bättre dagar. Testade också UV Röret 35 år gammalt och aldrig använt, det funkar fint :P

Största problemet jag kan se är att det har en inbyggd renare, att få bort denna och sen lyckas borra i det känns väldigt

riskabelt att modda som första salt akvarium.

Och möbeln behöver byggas ny.

Fördelen är ej aluminium, större, snyggare och sluten ramp :)

juwel233.JPG

sump_skiss6.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I juwelkaren så behöver rampen bytas till bättre belysning om man tänkt att hålla koraller, mjukisar kan nog klara det något sisådär, sen så går det ett mittstag i svart plast över dessa (iallafall vissa modeller) som blir ett problem om man tänker använda lysrör då det skuggas utav denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv kört ett 400 liters Juwel och tyckte det fungerade bra. Jag byggde en egen ramp med 6st 54w rör och måsvingereflektorer som då täckte precis hela ytan (hade en inbygd sump som tog en del ut från ena kortsidan). Upplevede faktiskt inte att stagen (det var två i det) gav någon skugga som man kunde se om man inte verkligen letade efter det. Självklart blir ju skuggan tydligare ju närmare/högre man kommer under stagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...