Gå till innehåll

Spånar lite i ett 150l


ClaesHWK

Rekommenderade inlägg

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det blir fortfarande problem med inloppen till rören.

Mitt förslag är att du har en box på baksidan och kapar upp ett hål så att vattnet rinner in till boxen över en kam för att plocka de värsta skräpet.

Sen har du dom 2 rören bara i boxen med en normal hävertkonfiguration.

Då blir det bara ett ovalt hål i karets bakruta som syns, samt så blir det lite säkrare.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir fortfarande problem med inloppen till rören.

Mitt förslag är att du har en box på baksidan och kapar upp ett hål så att vattnet rinner in till boxen över en kam för att plocka de värsta skräpet.

Sen har du dom 2 rören bara i boxen med en normal hävertkonfiguration.

Då blir det bara ett ovalt hål i karets bakruta som syns, samt så blir det lite säkrare.

//NiXoN

Men det är väll ännu farligare, lådan går inte att fästa vid plasten, så vatten ytan blir högre än vad jag kan ha lådan. Vore det inte bättre med rören in i akvariet? då man kan ställa in längden på dom, och om jag bara låter vattnet köra ut är det väll ingen ytavrinning? :)

sump4-3.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är så jag tänkte, sen går det nog att ta en dremmel och putsa bort lite plast.

Har svårt att tro att den har någon bärande funktion, men det kan du kolla upp.

Boxen på baksidan med rör o allt blir ju den snyggaste lösningen, jag skulle bara göra den lite bredare så att det blir mer avrinningsyta.

Tänk bara på att det är du som ville börja krångla till det, vi försöker bara reda ut hur det går att lösa praktiskt sett;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är så jag tänkte, sen går det nog att ta en dremmel och putsa bort lite plast.

Har svårt att tro att den har någon bärande funktion, men det kan du kolla upp.

Boxen på baksidan med rör o allt blir ju den snyggaste lösningen, jag skulle bara göra den lite bredare så att det blir mer avrinningsyta.

Tänk bara på att det är du som ville börja krångla till det, vi försöker bara reda ut hur det går att lösa praktiskt sett;)

//NiXoN

Jo men jag var och tittade på ett fint akvarium och han hade bara rör som ytavrinning, så jag fattar inte riktigt varför det inte fungerar :)

Den senaste suger ju in vatten långt underytan, men det kanske inte spelar någon roll.

På denna så har jag lutat röret en bit för hävertens skull, det andra slutar högre upp.

sump4-5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har dom såpass nära ytan att det blir svårt att undvika en virvel och därmed ljudnivån.

Sänker du röret så får du istället med för mycket vatten till sumpen vid ett avbrott.

Sen räcker det med rätt lite skräp i en strypt ventil för att den skall börja blockeras.

Därav blir det enklare med en box bakom o kam in till boxen, jag har även märkt att det är betydligt lättare att ställa in flödet om man har mer höjdskillnad på rören.

Jag har 2 kar med hävertsystem och jag har haft ett med ett rakt rör ner utan box, så det är inte så att jag spekulerar blint utan de finns lite praktisk erfarenhet bakom de hela;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, kanske måste ha en sån låda på utsidan ändå, men ingen aning om den kommer sitta kvar.

Jag har förstått att i juwel katalogen så överdriver dom med hur många liter som går i akvariet, har aldrig räknat på det tidigare utan har litat på juwel men mitt visade sig vara mätt som om det var fyrkantigt och att man kunde ha vatten hela vägen upp ovanför lysrören i rampen.

Så egentligen är det bara 203l medans det står ca230liter i broschyren. Dom kanske mäter liter luft :P

Jag vill inte hamna under 200l så letar efter en utvändig lösning. Eller iaf så lite som möjligt invändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du en låda på utsidan med säg 8mm glas och bra silikon så har du inga hålbarhetsproblem, det är värre med själva karet isåfall.

Karet måste ju hålla för trycket som skapas av den totala volymen, boxen behöver bara klara av det den rymmer.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du en låda på utsidan med säg 8mm glas och bra silikon så har du inga hålbarhetsproblem, det är värre med själva karet isåfall.

Karet måste ju hålla för trycket som skapas av den totala volymen, boxen behöver bara klara av det den rymmer.

//NiXoN

Ja, förstår vad du menar, verkar rätt krångligt att bygga en sån låda dock. Om man gör en liten invändig låda just vid hålen då. Och kör upp ett av rören till max gränsen och låter det andra bara vara öppet och strypt en bit ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ny tänk igen, slutat vela på sumpen i alla fall, nu är den klar och fin, eller ja funktionell. Test körde den och den fungerar som jag tänkt mig.

Nu ska bänken beställas och ytavrinningen byggas :)

sump4-6.jpg

sumpprop.jpg

sumpen_klar.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...