Gå till innehåll

Spånar lite i ett 150l


ClaesHWK

Rekommenderade inlägg

Drain pipe är röret, mycket riktigt. Enligt uträkningen skulle du klara dig med en kub i hörnet med 1,27cm sida. Nu är ju inte det realistiskt, eftersom man ska få plats med 2 genomföringar i botten, men så blir det.

Se det så här, så kanske det hamnar i lite perspektiv. En vanlig hink rymmer 10 liter vatten. Med ditt beräknade flöde motsvarar det att en sådan hink töms på 2 minuter. det är alltså inte fråga om speciellt mycket vatten. Och då blir kanten väldigt kort. Mer är det inte med det. Det finns inget som hindrar att man använder en bredare kant, utan det rör sig om en minsta / kortaste angivelse. Räkna med att skärma av hörnet med 10cm sida, det är mer realistiskt. Du kan bli tvingad till ytterligare något större eftersom genomföringen ska få plats innanför aluminium profilen i botten.

B!

Jag skippar nog aluminium karet, farsgubben gillade inte heller att det var aluminium så jag tar tillbaks mitt juwel 233l, det är inget aluminium på det :) tror det finns en bild på sida 2.

Ja då förstår jag, det gör inget om det är större för det lär inte gå ner genom rören snabbare iaf. Jag ska kolla på 3st hål i botten, 2 rör ner och 1 upp, så det lär väll behövas lite plats.

Gör det något om jag sätter 15cm lång -5cm bred ytavrinning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Aluminium akvarier är ingen fara å använda så du vet det, jag använder ett nu, och mitt 540L som jag håller på att starta upp är alu :). det du bör tänka på är att byta nitarna till mittstaget å silikona dom, för dom är i stål och äts upp av saltvatten tillslut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium akvarier är ingen fara å använda så du vet det, jag använder ett nu, och mitt 540L som jag håller på att starta upp är alu :). det du bör tänka på är att byta nitarna till mittstaget å silikona dom, för dom är i stål och äts upp av saltvatten tillslut

Ja jag har förstått det :) men tänkte att juwelet borde funka bättre, lite mera jobb men ska nog bli bättre resultat i slut ändan hoppas jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har förstått det :) men tänkte att juwelet borde funka bättre, lite mera jobb men ska nog bli bättre resultat i slut ändan hoppas jag :)

Det är möjligt att det blir, men jag är som lite frälst i aluminium ramen:). Synd att inte fler använder det ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att din eheim pump klarade att pumpa upp till ditt juvelakvarium när du har insuget i akvariet är en sak. På grund av häverteffekten så beräknas lyfthöjden i det fall på skillnaden mellan akvariet yta och och och högsta höjden över akvariekanten - ca 10 -15 cm skulle ja tro. Skall du däremot pumpa med samma pump upp från sumpen som står under akvariet så måste du beräkna lyfthöjden från nivån i sumpen till högsta höjden på returröret - i ditt fall ca 80 cm skulle jag tro - det är skillnad det!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att din eheim pump klarade att pumpa upp till ditt juvelakvarium när du har insuget i akvariet är en sak. På grund av häverteffekten så beräknas lyfthöjden i det fall på skillnaden mellan akvariet yta och och och högsta höjden över akvariekanten - ca 10 -15 cm skulle ja tro. Skall du däremot pumpa med samma pump upp från sumpen som står under akvariet så måste du beräkna lyfthöjden från nivån i sumpen till högsta höjden på returröret - i ditt fall ca 80 cm skulle jag tro - det är skillnad det!

MVH Lasse

Ja den biten förstår jag, jag fick denna rekommenderad av Janne

http://www.akvarieshopen.com/eheim-compact-1000-1000-lt-p-312.html den klarar upp till 2 meter, det borde räcka. Den är lagom stor också.

390l/h eheimen med filter tänkte jag ha till något i teknik lådan. Kanske är möjligt att göra krossade korall Ca reaktorn från den? i kombo med ett aktivt kol filter.

Får ser vad det blir av den, men den ska nog komma till nytta :)

Det börjar se riktigt bra ut nu, det är inte mycket jag behöver införskaffa. skummare. 2x streamer pumpar 1500l/h och en retur pump. Sen nån form av nivå skydd och lysrör. Resten blir att bygga, det lär ju kosta en del också men tror det börjar bli ett komplett system :)

Tack för all hjälp, uppskattar verkligen detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

390l/h eheimen med filter tänkte jag ha till något i teknik lådan. Kanske är möjligt att göra krossade korall Ca reaktorn från den? i kombo med ett aktivt kol filter
Rent teoretiskt borde det vara möjligt att "göra" en Ca-reaktor av ett ytterfilter, men kombinera det med aktivkolfiltrering är nog meningslöst / svårhanterbart. Koppla in till ut på ytterfiltret, och anslut Co2, och eventuellt en PH-kontroller, så är det ju "färdigt" i grund och botten. Det som saknas är matning av vatten från akvariet, och vattnet från reaktorn tillbaka till karet. Jag vet inte om jag tror det är rätt ställe att börja experimentera utan att man har skaffat sig lite bättre insikt i vad det egentligen är för utrustning dock. I korta drag kolsyrar man vattnet så att det blir surt nog att lösa kalk, och sen låter man det kolsyrade, kalkhaltiga vattnet återvända till karet droppe för droppe, för att hålla Ca och spårämnen på en lagom nivå.

Det räcker alltså inte att ge sig på korallresterna med en hammare. Tyvärr, då det hade varit mycket billigare.

Den generella inställningen är att för att det ska vara lönt med reaktor bör man köra från 350-400 liters baljor. Vill man experimentera bör iofs inte åtgången bli så hög i ett sådant här system.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent teoretiskt borde det vara möjligt att "göra" en Ca-reaktor av ett ytterfilter, men kombinera det med aktivkolfiltrering är nog meningslöst / svårhanterbart. Koppla in till ut på ytterfiltret, och anslut Co2, och eventuellt en PH-kontroller, så är det ju "färdigt" i grund och botten. Det som saknas är matning av vatten från akvariet, och vattnet från reaktorn tillbaka till karet. Jag vet inte om jag tror det är rätt ställe att börja experimentera utan att man har skaffat sig lite bättre insikt i vad det egentligen är för utrustning dock. I korta drag kolsyrar man vattnet så att det blir surt nog att lösa kalk, och sen låter man det kolsyrade, kalkhaltiga vattnet återvända till karet droppe för droppe, för att hålla Ca och spårämnen på en lagom nivå.

Det räcker alltså inte att ge sig på korallresterna med en hammare. Tyvärr, då det hade varit mycket billigare.

Den generella inställningen är att för att det ska vara lönt med reaktor bör man köra från 350-400 liters baljor. Vill man experimentera bör iofs inte åtgången bli så hög i ett sådant här system.

B!

Aj då ja det verkar avancerat. Det får bli ett aktivt kol filter istället. Ja synd att det inte var så enkelt med korallerna :S då hade jag haft till en livstid.

Om man i framtiden investerar i en sån, finns det någon mening med det till 233liters akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då ja det verkar avancerat. Det får bli ett aktivt kol filter istället. Ja synd att det inte var så enkelt med korallerna :S då hade jag haft till en livstid.

Om man i framtiden investerar i en sån, finns det någon mening med det till 233liters akvarium?

Balling skulle nog rekommenderas till ett kar med den volymen, vet att folk sagt att det går nån gräns runt 400-500L, å över det så är det reaktor som lönar sig mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling skulle nog rekommenderas till ett kar med den volymen, vet att folk sagt att det går nån gräns runt 400-500L, å över det så är det reaktor som lönar sig mest.
Balling metoden är till för att hålla värdena i schack om jag fattar rätt, har sett bilder på någon pryl som fin justerar alltihopa, ska titta mera på den biten :)

Tittat lite på hur bra en Co2 reaktor är för livet i burken, och det känns som om det är något man borde ha, att bygga en var inte så komplicerat

som jag trodde om man chansar lite :P tror det blir att prova pet versionen med jäst och socker, liten bubbelräknare också.

sump_skiss12.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte riktigt på att driva en ca reaktor med mäsk, men visst, principiellt fungerar det. Man ska bara hålla efter grejerna.

Jag sitter och funderar på 2 saker när det kommer till din planerade användning av biopellets. Du borde nog ta vattnet för att mata den vid returpumpen, där det är så lite skräp kvar i vattnet som möjligt, och fortfarande dumpa det innan skummaren. Och sen undrar jag om ditt ytterfilter verkligen har så pass bra snurr att pelletsen kommer röra sig mycket nog.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Björn när det kommer till mäsken och går lite längre med att våga tippa på 90% sannolikhet på en smärre katastro om du faktiskt får nog med effekt ur mäsken;)

Det är svårt nog att styra o ställa in en reaktor med tub o nålventiler även om man har ph prob.

Man måste kunna manipulera mängden co2 in i reaktorn väldigt exakt och bibehålla ett stabilt ph för att det skall lösa upp lagom med media i förhållande till dropptakten.

Att lyckas med de hela när man kör en högst instabil mäsklösning är som att spela en rad på lotto o förvänta sig att vinna huvudvinsten varje gång.

Vad du kan vänta dig vid mäsk körning är tex...

-För lågt co2 inget löser ut, kh faller och karet lider/koraller dör.

-För mycke co2, aragonitmedian i reaktorn löses upp till en oanvändbar smet.

-För mycke co2, ph sänkning i karet allting blir lidande/dör.

-Instabila co2 värden, ojämna värden tillväxten avstannar på koraller.

-Instabil co2 halt i karet brukar även gangna/trigga alger.

-Allmänt krångligt att hålla stabil tillförsel...

Menar inte att vara taskig men jag tyckte det var sakligt att belysa problematiken innan du kommit för långt i planerna.

Ta en till titt på Balling, det är helt klart mer fördelaktigt om man inte har ett riktigt stort kar.

Jag gillar dina ritningar, dom ger en rätt bra insikt i hur du tänkt dig de hela.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte riktigt på att driva en ca reaktor med mäsk, men visst, principiellt fungerar det. Man ska bara hålla efter grejerna.

Jag sitter och funderar på 2 saker när det kommer till din planerade användning av biopellets. Du borde nog ta vattnet för att mata den vid returpumpen, där det är så lite skräp kvar i vattnet som möjligt, och fortfarande dumpa det innan skummaren. Och sen undrar jag om ditt ytterfilter verkligen har så pass bra snurr att pelletsen kommer röra sig mycket nog.

B!

Jo det är det bubbel räknaren är till för, lite inblick i hur mycket den trycker ut :)

Jag gillar hemmabyggen men så som jag tänkte var väll att lite var bättre än inget.

Det var ett jätte bra tips :) Ja ytterfiltret är det drag i, så länge det inte är stop i det så :)

Men om jag ska ta vatten ifrån retur facket så behöver jag ännu en pump, tror jag.

Kanske inte kommer undan det :) Tur jag får reda på sådant här före jag börjat bygget, kanske behöver större retur kammare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Björn när det kommer till mäsken och går lite längre med att våga tippa på 90% sannolikhet på en smärre katastro om du faktiskt får nog med effekt ur mäsken;)

Det är svårt nog att styra o ställa in en reaktor med tub o nålventiler även om man har ph prob.

Man måste kunna manipulera mängden co2 in i reaktorn väldigt exakt och bibehålla ett stabilt ph för att det skall lösa upp lagom med media i förhållande till dropptakten.

Att lyckas med de hela när man kör en högst instabil mäsklösning är som att spela en rad på lotto o förvänta sig att vinna huvudvinsten varje gång.

Vad du kan vänta dig vid mäsk körning är tex...

-För lågt co2 inget löser ut, kh faller och karet lider/koraller dör.

-För mycke co2, aragonitmedian i reaktorn löses upp till en oanvändbar smet.

-För mycke co2, ph sänkning i karet allting blir lidande/dör.

-Instabila co2 värden, ojämna värden tillväxten avstannar på koraller.

-Instabil co2 halt i karet brukar även gangna/trigga alger.

-Allmänt krångligt att hålla stabil tillförsel...

Menar inte att vara taskig men jag tyckte det var sakligt att belysa problematiken innan du kommit för långt i planerna.

Ta en till titt på Balling, det är helt klart mer fördelaktigt om man inte har ett riktigt stort kar.

Jag gillar dina ritningar, dom ger en rätt bra insikt i hur du tänkt dig de hela.

//NiXoN

Aj då, då ryker Co2 reaktorn också, jag som tyckte det skulle vara roligt med en instabil bomb i skåpet :P ja kan tänka mig att det är svårt att få till, allt hänger på blandningen av socker, jäst och vatten och hålla grymm koll på bubbel räknaren.

Jag har försökt hitta mer om balling, men har inte hittat någon bra info om vad man egentligen gör, ska leta mera på det. I ballings metod, är det någon teknik involverad eller är det bara dom där flaskorna?

Har letat på youtube också men hittar inget där heller och det brukar finnas allt där.

Nej det tror jag inte heller, det är ju just sånt här jag vill få ut. Mitt lilla projekt hade aldrig sett så bra ut utan all hjälp jag fått med det här på forumet. Det har varit enorm hjälp. Lär behöva mer hjälp dock :P

Tack :) jag ser stora fördelar i att se grejerna i 3d det är inte tänkt att vara exakt mer som kopplingar, men det är enklare att förstå en sådan här skiss än om den vore på papper. Den största fördelen för mig är att jag börjar lära mig hur det funkar via att bygga den här virtuella burken från grunden först. Allt har kommit steg för steg, och jag förstår mycket mer nu när jag tittar på andras sumpar än jag gjorde i början.

Gjorde ett par missar i all hast, glömde slangen till Eheim filtret och att ta bort Co2 reaktor texten.

sump_skiss13.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plockade in blivande sumpen och mätte den, den kommer passa in fint under den kommande möbeln. Sumpen visade sig vara 65l och inte 60l som jag gissade på, 5liter extra är ju inte helt fel.

Köper en skummare så fort jag hittar en begagnad mellan 300-400l/h, större är nog inte helt fel. Nån som har en som ligger och skräpar?

Funkar det med en utvändig skummare som man bara hänger på utsidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling är kemikalier som man löser i vatten för att sedan dosera i karet med jämna mellanrum. Vill man göra de hela lite stabilare(och mycke enklare) så kan man skaffa sig en doserpump som man stäler in efter åtgång.

Amerikanerna har en variant dom kallar för 2 part som är liknande, men det är inte så mycke youtube värde på de hela(blanda pulver o vatten).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling är kemikalier som man löser i vatten för att sedan dosera i karet med jämna mellanrum. Vill man göra de hela lite stabilare(och mycke enklare) så kan man skaffa sig en doserpump som man stäler in efter åtgång.

Amerikanerna har en variant dom kallar för 2 part som är liknande, men det är inte så mycke youtube värde på de hela(blanda pulver o vatten).

//NiXoN

Tack. Då var det som jag trodde, antar att man kan börja själv och sen investera i doserpumpen senare :)

Fick massa hjälp idag och har tittat på ett jättefint akvarium, väldigt inspirerande och givande. Har förstått att jag nog ska satsa på en 600l/h skummare istället. :)

Upprensning i skissen, plockat bort vad jag inte behöver.

sump_skiss14.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns rätt klart i skallen nu

Prio Grejerna är:

1. ~600l/h skummare och OSMOS.

2. Retur pump Eheim Compact 1000 - 1000L/h 2m lyft.

3. 2x Pumpar vad som helst - leta fram/köpa till Biopellet reaktorn och påfyllningsfunktionen.

Planer i prio korkad lista till mig själv, den här tråden har fått så mycket info samlat att jag kan lägga in lite själv så kommer jag enkelt åt allt på samma ställe :P

1. Införskaffa skummare och OSMOS.

2. Limma extra glaset i sumpen.

3. Beställa ramp och möbel.

4. Ta bort inbyggda bakterie filtret i Juwelet

5. Lämna in akvariet för borrning.

6. Limma ytavrinningen.

7. Skaffa retur pump, rör och det köret och koppla in.

8. Skruva upp Koppla in UV rampen.

9. Test köra systemet.

10. Bygga budget Biopellet reaktorn och koppla in.

11. Fixa nivå vakt och koppla in.

Efter det borde jag kunna börja på den långsamma processen med vattnet och levande sten.

Setupen blir:

Juwel 233L

2x Streamer pumpar 1500l/h

Ytavrinning

borrad botten 1 retur rör upp, 2 rör ner, varav lägsta hävert och strypt.

Sump 65L

Teknik fack, bubbel fälla, 15L Refuge, Retur fack.

Teknik facket:

Dopp värmare.

Skummare ~600L/h.

Biopellet reaktor(Pet) - Ut.

Refugen:
Bara byggd för framtida bruk. Ev. överbliven levande sten.

Retur facket:

Nivå vakt kopplad till OSMOS vatten tank via pump.

Biopellet reaktor(Pet) - In via pump till teknik facket.

Retur pump Eheim Compact 1000 - 1000L/h 2m lyft.

UV ramp.

OSMOS vatten tanken
:

En uppskuren dunk för att få ner pumpen.

sump_skiss14.jpg

sumpprop.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar se riktigt bra ut :)

På bilden så har du båda returrören väldigt långt ner, jag skulle dra upp åtminstone evakröret till en nivå som är strax under kammen, annars kommer du att få mycket plaskljud där om du tänker ha nivån i höjd med evakröret vilket jag antar.

Jag skulle även ta upp häverten ganska högt upp för att slippa få ner onödigt mycket vatten i sumpen vid ett strömavbrott. Som bilden ser ut nu så tömmer du hela boxen vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar se riktigt bra ut :)

På bilden så har du båda returrören väldigt långt ner, jag skulle dra upp åtminstone evakröret till en nivå som är strax under kammen, annars kommer du att få mycket plaskljud där om du tänker ha nivån i höjd med evakröret vilket jag antar.

Jag skulle även ta upp häverten ganska högt upp för att slippa få ner onödigt mycket vatten i sumpen vid ett strömavbrott. Som bilden ser ut nu så tömmer du hela boxen vid strömavbrott.

Ja det var så jag tänkte från början, jag hade tänkt att bli av med allt som kom ner ifrån ytavrinningen ner till sumpen. Men det kanske inte är så smart.

Men om jag flyttar upp häverten, samlas det inte massa skit i botten på ytavrinningen då?

sump_skiss15.jpg

Har även funderat på en annan form av ytavrinnging där jag bara har 2 rör, ett upp och ett ner, och skippar glas biten.

sump2_skiss1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se hur ditt akvarium tar form i tankarna! De döda korallerna kan du ju ha som grogrund för bakterier som följer med den levande stenen sen, på så sätt kan du spara mycket pengar när det gäller inhandlandet av levande sten. Sen tar det ju ett bra tag att få igång bakteriekulturen och så. Exakt hur lång tid kan jag inte svara på då jag aldrig provat det själv i den utsträckningen. Fick med två levande stenar och ett skelett när jag köpte mitt kar (n00b & dum). Men om du inte vet vad du ska göra med dom, så kanske det kan vara ett alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se hur ditt akvarium tar form i tankarna! De döda korallerna kan du ju ha som grogrund för bakterier som följer med den levande stenen sen, på så sätt kan du spara mycket pengar när det gäller inhandlandet av levande sten. Sen tar det ju ett bra tag att få igång bakteriekulturen och så. Exakt hur lång tid kan jag inte svara på då jag aldrig provat det själv i den utsträckningen. Fick med två levande stenar och ett skelett när jag köpte mitt kar (n00b & dum). Men om du inte vet vad du ska göra med dom, så kanske det kan vara ett alternativ?

Tack, det var ett mycket bra tips :) Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dom. Detta är helt klart ett alternativ. Jag får se vad som händer med dom när jag kommer dit :)

Jag har blivit erbjuden vatten av en annan entusiast med ett mycket fint akvarium här i Motala för att snabba på vatten processen. Vet inte vad han heter här på forumet och jag vill inte nämna namn utan lov, men tack :)

Har också fått lite mera hjälp, bland annat en fix på bubbel fällan och att mitt UV rör var fel placerat, optimalt vill man visst ha dessa ståendes, och så som det var placerat tidigare skulle det bara varit halv fullt. Så nu är det med fixat :)

Bubbel fällan har nu ett vattenfall från teknik facket, förstår inte helt meningen med det men det ska vara bättre att bara få ytvattnet om jag fattat rätt :)

sump2_skiss2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med en bubblefälla är att du blir av med småbubblorna i vattner när vattnet går neråt i så pass låga fart att bubblorna inte dras med. Därför måste det finnas ett ställe där vattnet går neråt i bubbelfällan, annars blir det ingen bubbelfälla. Det facket ska gärna var det bredaste facket av de två du har i själva fällan på din bild. Just för att få ner farten på vattnet där.

Bra att du fick hjälp med att UVt ska luta lite så du får ut luften, det hade jag missat.

Jag skulle nog aldrig våga köra med bara ett rör ner, iofs så har man ju viss säkerhet på det sätt du ritar. Inga större saker kan komma in och täppa till själva röret och blir det tätt i gallret så stiger nivån lite och det finns då förhoppningsvis öppning ovanför som inte har blivit igensatt.

Men om du vill slippa lådan runt rören så hindrar ju inte det att du ändå har ett extra rör som normalt ligger ovanför ytan. Då sover man lugnare :)

Själv har jag gått in med rören ganska högt upp genom baksidan och har bara en låda runt rören som då inte går ända ner till botten.

Ändrat av Janne68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjejen med en bubblefälla är att du blir av med småbubblorna i vattner när vattnet går neråt i så pass låga fart att bubblorna inte dras med. Därför måste det finnas ett ställe där vattnet går neråt i bubbelfällan, annars blir det ingen bubbelfälla. Det facket ska gärna var det bredaste facket av de två du har i själva fällan på din bild. Just för att få ner farten på vattnet där.

Bra att du fick hjälp med att UVt ska luta lite så du får ut luften, det hade jag missat.

Jag skulle nog aldrig våga köra med bara ett rör ner, iofs så har man ju viss säkerhet på det sätt du ritar. Inga större saker kan komma in och täppa till själva röret och blir det tätt i gallret så stiger nivån lite och det finns då förhoppningsvis öppning ovanför som inte har blivit igensatt.

Men om du vill slippa lådan runt rören så hindrar ju itne det att du ändå har ett extra rör som normalt ligger ovanför ytan. Då sover man lugnare :)

Själv har jag gått in med rören ganska högt upp genom baksidan och har bara en låda runt rören som då inte går ända ner till botten.

Ser bubbel fällan ok ut på bilden? den är väll inte skalenlig direkt men om den bör fungera. Är det facket direkt efter teknik facket som ska vara större?

Jag la dit ett rör till men vet inte om jag behöver det. Är ju inte fel med extra säkerhet dock och då kan jag strypa det första röret igen för mindre oväsen.

Vet inte varför men tror jag vill ha hålen i botten, extra spänning vid läckage kanske :P det ska iaf var enkelt att ställa in höjden på rören då det ska finnas sånna som går att justera.

sump2_skiss3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...