Gå till innehåll

Spånar lite i ett 150l


ClaesHWK

Rekommenderade inlägg

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Japp, det är det första facket efter teknikfacket som bör vara lite bredare kanske. Det andra där vattnet går uppåt kan vara smalare.

Nu kommer ju du inte ha något jätteflöde så det fungerar säkert oavsett.

Jag vet inte vad flödet kommer att bli :P jag letar efter en skummare som klarar 1200l/h.

Using the following input parameters

Gallons per Hour = 317

Drain and Overflow sizes are calculated as

Recommended minimum drain pipe diameter = 0.74 inches

Recommended minimum linear overflow size = 5 inches

Ska tänka på det det facket när jag sätter ihop den :)

Detta kanske går, men fortfarande risk för förstoppning :S

sump2_skiss4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, det var ett mycket bra tips :) Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dom. Detta är helt klart ett alternativ. Jag får se vad som händer med dom när jag kommer dit :)

Jag har blivit erbjuden vatten av en annan entusiast med ett mycket fint akvarium här i Motala för att snabba på vatten processen. Vet inte vad han heter här på forumet och jag vill inte nämna namn utan lov, men tack :)

Daniel Knop hade en tes som togs upp här för ett tag sen om att svampar kan producera mat till koraller. Därför kan det vara bra att ha dessa stenar i refugiet. Tror det kallas Bethnic/Cryptic zone på engelska. Jag har tagit upp det i någon tråd tidigare, men har svårt att hitta bra info om det... En tanke som dök upp i och med att du tänkt ha ett refugium (eller ska du odla alger? säg till i så fall!). LS kan utgöra en utmärkt grogrund både för bakterier och svampar. Dessutom så brukar man kunna se en herrans massa småkryp krypa runt på stenen i refugiet. Dock vet jag inte om man behöver ha belysning på den döda stenen för att få den att mogna bättre tillsammans med LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel Knop hade en tes som togs upp här för ett tag sen om att svampar kan producera mat till koraller. Därför kan det vara bra att ha dessa stenar i refugiet. Tror det kallas Bethnic/Cryptic zone på engelska. Jag har tagit upp det i någon tråd tidigare, men har svårt att hitta bra info om det... En tanke som dök upp i och med att du tänkt ha ett refugium (eller ska du odla alger? säg till i så fall!). LS kan utgöra en utmärkt grogrund både för bakterier och svampar. Dessutom så brukar man kunna se en herrans massa småkryp krypa runt på stenen i refugiet. Dock vet jag inte om man behöver ha belysning på den döda stenen för att få den att mogna bättre tillsammans med LS.

Jag tänkte ha levande sten i refugen, iaf tills jag får i ordning på den :) lär inte införskaffa belysning till refugen i början. Jag känner att den nog kommer att behövas. så istället för att behöva bygga ny sump om något år så planerar jag in den nu.

Ännu en noob ytavrinning :P hur pass säkra är backventiler? tänkte om det gick att göra något sådant här med uppen för lite extra strömmning.

sump2_skiss5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ju inte kört utan överrinningskammare i visningskaret. Mest för att inte något ska få för sig att klättra upp och sätta sig på utsugen.

Backventiler är inte speciellt säkra i akvariesammanhang. Wrang har bestämt sig för att köra med backventil, (om han inte ändrat sig) men jag hade absolut inte rekommenderat det. Det finns en bild som visar hur rören till och från sumpen brukar se ut efter ett tag, ser du den bilden så inser man snabbt varför backventiler inte är så säkra i det här fallet... Tyvärr har jag ingen aning om var den var. Nämner den i förhoppning om att någon annan minns och kan länka.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ju inte kört utan överrinningskammare i visningskaret. Mest för att inte något ska få för sig att klättra upp och sätta sig på utsugen.

Backventiler är inte speciellt säkra i akvariesammanhang. Wrang har bestämt sig för att köra med backventil, (om han inte ändrat sig) men jag hade absolut inte rekommenderat det. Det finns en bild som visar hur rören till och från sumpen brukar se ut efter ett tag, ser du den bilden så inser man snabbt varför backventiler inte är så säkra i det här fallet... Tyvärr har jag ingen aning om var den var. Nämner den i förhoppning om att någon annan minns och kan länka.

B!

Jag gick tillbaks till 2 rör igen, om nåt sätter sig på det ena, sen går det ju att strypa igen.

Skiter i backventil också, sånt där ska man nog inte starta med. Vill ha en så enkel lösning som möjligt, ska försöka få rören så nära baksidan som möjligt så jag kan täcka dom med invändig bakgrund. Det blir nog att koppla båda utloppen till ett stort pvc rör.

sump2_skiss6.jpg

vision1.jpg

Meh nu med random grejen till bakgrund så ser jag att det nog är bättre med en liten ytavrinnings bit ändå.

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag att jag varit ganska trög med UV röret, det spelar ingen roll hur det sitter, om pumpen ska köra upp vattnet ur uvn så måste den bli full först :P skulle nog inte slappat på fysiken.

Tänker nästan konstant på detta nu, när jag hittade forumet så var jag inne på en tråd som jag inte kommer ihåg vilken eller vem, men han borrade längst in i mitten på akvariet och sedan dolde han ytavrinningen med invändig bakgrund och det blev riktigt snyggt. Jag funderar på att göra likadant.

Det enda som tjänar på att vara i hörnet är returen då min UV är enorm.

Besluts ångest :S kan inte få en blund nu utan ser bara akvarier så fort jag blundar. Får nogbörja räkna akvarier istället för får.

Men jag ska nog ta och se hur det blir i mitten istället. I hörnet blev inget snyggt. Det lär dock bli jobbigt att hålla rent där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående UV-C't. Så länge utflödet pekar uppåt kommer hela UV-C't vara vattenfyllt. Pekar utflödet nedåt, kommer du få en rätt stor mängd luft i UV-C't, och i sidled så får du något mitt i mellan. Med tiden kommer luftmängden minska tack vare att det plaskar lite och bubblor följer med ut, men med ett lågt flöde blir nog aldrig all luften utluftad.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående UV-C't. Så länge utflödet pekar uppåt kommer hela UV-C't vara vattenfyllt. Pekar utflödet nedåt, kommer du få en rätt stor mängd luft i UV-C't, och i sidled så får du något mitt i mellan. Med tiden kommer luftmängden minska tack vare att det plaskar lite och bubblor följer med ut, men med ett lågt flöde blir nog aldrig all luften utluftad.

B!

Ja det är ju lite ovalt framåt slutet på det och det blir nog en liten luft ficka men mesta dels av luften kommer pressas ut av vattnet :) får bli så, jag tänkte helt fel först, tänkte att det bara skulle vara halv fullt :P

Kan inte sova så här kommer en liten vision, jag kör nog på mitten och försöker dölja det så gott det går. UVC:t är ett j*kla problem iaf :S

sump3_skiss1.jpg

sump3_skiss2.jpg

sump3_skiss3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om du vill undvika rör på utsidan bakom men en del (tex jag) drar ju returen upp utvändigt och över kanten. Då kan du ju ha det i högra hörnet utan att behöva dölja något rör inne i akvariet.

Ja jag skulle vilja undvika utvändiga grejer :) men tack för tipset.

Jag ska återvinna det svarta bakteriefiltret ifrån juwelet till "kam" till ytavrinningen och retur ut hål tänkte jag. Om det överlever proceduren att få bort det i första taget.

http://www.juwel-aquarium.de/en/panorama335.htm?cat=28&mat=19300∪=80300

juwel.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om du vill undvika rör på utsidan bakom men en del (tex jag) drar ju returen upp utvändigt och över kanten. Då kan du ju ha det i högra hörnet utan att behöva dölja något rör inne i akvariet.

Jag tänkte nog inte till på det där först. det skulle nog gå att borra möbeln och rampen, och så köra det den vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt till igen, lite jobbigt att jag inte kan editera första posten, vore mycket enklare om man hade kunnat samla allt där.

Setupen blir:

Juwel 233L

2x Streamer pumpar 3000l/h

Ytavrinning

borrad botten 1 retur rör upp, 2 rör ner, varav lägsta hävert och strypt.

Ramp

Metall Halogen
+ t5 rör

Sump 65L

Teknik fack, bubbel fälla, 15L Refuge, Retur fack.

Teknik facket:

Dopp värmare.

Aquarium Systems skummare med 1200l/h pump

Biopellet reaktor(Pet) - Ut.

Refugen:
Bara byggd för framtida bruk. Ev. överbliven levande sten.

Retur facket:

Nivå vakt kopplad till OSMOS vatten tank via pump.

Biopellet reaktor(Pet) - In via pump till teknik facket.

Retur pump Eheim Compact 1000 - 1000L/h 2m lyft.

UV ramp.

OSMOS vatten tanken
:

En uppskuren dunk för att få ner pumpen.

Liten vision: skummaren blev visst fel kopplad men orkar inte göra om :P

vision3.jpg

vision2.jpg

sump3_skiss4.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då har man tänkt om igen, tittat på algfarmar men ej 100 på hur stora dom måste vara, 43x25cm yta kan jag skrapa ihop. Skulle kunna offra refugen också men gillar den.

Istället för 65l sumpen så funderar jag på att ta 150L akvariet som jag startade tråden med som sump och bygga möbeln, djupare bakåt så det får plats.

Nu börjar den bli avancerad även fast jag inte hade tänkt det :S tur man inte är nybyggare i akvarium iaf.

Edit flyttade refugen och fick mycket större yta på algfarmen. 54x25cm nu.

skiss2.jpg

skiss4.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjoho!

Här finns jag och mitt juwel-projekt!!

https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32747

Vad kul att du hittade till min tråd! Riktigt roligt att se bilder på akvariet :) Det ser riktigt fint ut :D

Men jag ser ingen clown alls :S fick för mig att du hade någon kvar i alla fall :P men det var så mycket på en gång att jag kanske kommer ihåg fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt om igen efter lite diskussioner och nytt info. Först ville jag inte ha några utvändiga grejer men en invändig ytavrinning tar ju upp en himla massa plats, så jag tror jag följer några av råden jag fick med att borra akvariet högt upp istället.

Det värsta är att det är ett juwel, glaset går ju upp innanför plasten och tror inte att borra genom alltihopa är möjligt. Så istället får jag göra något sånt här. Borde bli väldigt enkelt att dölja med en slim bakgrund.

Sen kommer ju streamer pumparna då, *suck skulle helst gömma dom med på något sätt.

sump4-1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog skippa Turf filtret, har du biopellets så blir det lite kaka på kaka och jag tror mer på BP.

Jag skulle satsa på ett refugium med omvänd belysningstid så jämnar man ut ph i karet samtidigt som det matar burken med smådjur.

Du får även liknande funktion som med Turf filtret i refugiet med viss näringsabsorbtion.

Sen om du borrar akvariet uppe i så behöver du nog trots de en box för att göra avrinningen säkrare. Som det är i ritningen så skulle jag inte vilja köra de hela, för stor risk att de sätter igen.

Om du vill ha ett stabilt hävertsystem så bör du även sänka det ena rörets borrning(mitt kar är borrat som du har tänkt). Problemet blir vid återstart av den tysta häverten, det funkar inte så bra, ingen risk för översvämmning, men det är enklare vid VB o elavbrott om man har mer höjdskillnad.

Du bör även rikta hävertröret neråt eller åt sidan för att inte skapa en virvel som suger luft.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt om igen efter lite diskussioner och nytt info. Först ville jag inte ha några utvändiga grejer men en invändig ytavrinning tar ju upp en himla massa plats, så jag tror jag följer några av råden jag fick med att borra akvariet högt upp istället.

Det värsta är att det är ett juwel, glaset går ju upp innanför plasten och tror inte att borra genom alltihopa är möjligt. Så istället får jag göra något sånt här. Borde bli väldigt enkelt att dölja med en slim bakgrund.

Sen kommer ju streamer pumparna då, *suck skulle helst gömma dom med på något sätt.

sump4-1.jpg

Jag hade valt att ha Uvcen ståendes och pumpa in vattnet underifrån, istället för att ha de liggandes som på din bild. annars så får du en massa luft i uvcet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade valt att ha Uvcen ståendes och pumpa in vattnet underifrån, istället för att ha de liggandes som på din bild. annars så får du en massa luft i uvcet.

Har man det ståendes så är det en idé att ha en krök på rör/slang innan filtret som går upp ovanför utloppet så man får stillastående vatten i filtret om strömmen går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man det ståendes så är det en idé att ha en krök på rör/slang innan filtret som går upp ovanför utloppet så man får stillastående vatten i filtret om strömmen går.

Häverten kommer ju tömma UV-C't om man matar det från botten oavsett,eftersom det bara är ett rakt rör utan lufttillförsel. Sen är ju nästa fråga, vill man verkligen ha stillastående vatten i ett utrymme utan syretillförsel vid ett elavbrott? Nu spelar det ju säkert ingen roll på någon timma, men över natten eller så skulle inte vattnet bli rena giftet?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog skippa Turf filtret, har du biopellets så blir det lite kaka på kaka och jag tror mer på BP.

Jag skulle satsa på ett refugium med omvänd belysningstid så jämnar man ut ph i karet samtidigt som det matar burken med smådjur.

Du får även liknande funktion som med Turf filtret i refugiet med viss näringsabsorbtion.

Sen om du borrar akvariet uppe i så behöver du nog trots de en box för att göra avrinningen säkrare. Som det är i ritningen så skulle jag inte vilja köra de hela, för stor risk att de sätter igen.

Om du vill ha ett stabilt hävertsystem så bör du även sänka det ena rörets borrning(mitt kar är borrat som du har tänkt). Problemet blir vid återstart av den tysta häverten, det funkar inte så bra, ingen risk för översvämmning, men det är enklare vid VB o elavbrott om man har mer höjdskillnad.

Du bör även rikta hävertröret neråt eller åt sidan för att inte skapa en virvel som suger luft.

//NiXoN

Ja biopellets är ju enkelt att fixa upp också, men har läst på och det ska inte göra något.

Turfen är ett experiment jag vill ha med, om det inte funkar så får det för planerade refugiumet funka som ett refugium igen istället för en pump låda. Vattnet rinner då över från refugiumet ner till retur kammaren istället för att pumpas via turfen.

Tydligen så bildas det alg ätande pods i turfen och dom tänkte jag skulle sugas upp in i akvariet och bli mat, då kan jag inte ha uv:t på.

Så med UV:t hade jag tänkte att ha det avstängt om jag inte anar oråd eller måste pga nån fisk.

Jag tror jag förstår vad du menar med häverten. Jag behöver en krök till på den och extra röret.

Gör det något om dom är en bit undervattnet? Eller rinner vattnet ur så fort att vattenytan blir där istället? Jag tror om jag inte minns fel att vattenytan går upp några cm när man drar igång retur pumpen.

Jo jag funderar på en box på baksidan istället, som extra säkerhet om det börjar läcka. :)

Jag hade valt att ha Uvcen ståendes och pumpa in vattnet underifrån, istället för att ha de liggandes som på din bild. annars så får du en massa luft i uvcet.

Ja skulle gärna ha det ståendes men hittar inte någon annan stans att sätta det, det är väldigt stort och lär inte få plats ståendes.

Om jag får ström avbrott så lär väll det mesta av vattnet rinna tillbaks ner i sumpen, förutom någon liten mängd som kanske inte sugs med av häverten, om jag är hemma får jag blåsa ur röret :P När det gäller upp så tror jag inte att det blir några problem, luften lär pressas ur.

Något sådant här kanske man borde införskaffa till retur pumpen och skummaren, så havererar inte dom vi korta strömavbrott iaf.

http://shop.datagubben.se/se/art/powercom-ups-300va-bypass-usb-3st-uttag.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej kolla min länk om mitt juwel Lido med sump där kan du se min rördragning och uvc samt sump mm.

Gör det inte svårare än vad det är och uvn kan sitta så inget händer.

Detta ser kanske lite krångligare ut än vad det är, orolig för läcka får man ju vara även om man borrar i botten.

Jag hittar inte din länk, men läser gärna tråden. Vad är länken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...