Gå till innehåll

Saltnivåer


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu har jag tagit steget in i saltträsket efter att jag tvingats göra mig av med mina 1200l Ciklid kar. Det ska verkligen bli spännande :)

Jag började med ett nedanstående utrustning:

- Proreefakvarium med rundade framkanter, volym 64 liter

Mått: 45 x 40,5 x 35 (cm) OBS! Yttermått!

- Skummare, "Proteine Nanoskim" från Reef Octopus med en tillhörande pump

- 75W doppvärmare

- Cirkulationspump

- Nivåavkännare med pump

- Biobollar precis vid ytavrinningen

- Haquoss LED strip 380

- Levande sand

- Refraktometer och diverse vatten test prylar

- Osmosis system

Jag har precis startat upp det med ca 4.5 kg levande sten och fick rekommendationen att starta med begagnat vatten från Bromma Zoo för att komma igång snabbare (60% beggat och 40% nysatt).

När jag mätte salthalten så såg jag att den är för låg 1.018. Det här är kanske en idiot fråga men finns det några bra tabeller eller sätt att räkna ut med vilken mängd och salthalt jag bör fylla på med för att nå en bra nivå?

Tack på förhand!

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag reagerar på är vatten från BZ. Deras vatten har i varje fall tidigare haft mängder av sjukdomar och eftersom det är fiskvatten lär det innehålla höga mängder av nitrit och nitrat. Mitt tips är nu att ta det väldigt lugnt med att stoppa i djur och koraller. Om du har en massa parasiter i karet så har de inget värddjur att föröka sig på och svälter förhoppningsvis och dör.

Men jag rekommenderar dig att läsa nybörjartrådarna där massor av frågor ställts och besvarats.

By the Way, välkommen till SVG och lycka till

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Nu har jag tagit steget in i saltträsket efter att jag tvingats göra mig av med mina 1200l Ciklid kar. Det ska verkligen bli spännande :)

Jag började med ett nedanstående utrustning:

- Proreefakvarium med rundade framkanter, volym 64 liter

Mått: 45 x 40,5 x 35 (cm) OBS! Yttermått!

- Skummare, "Proteine Nanoskim" från Reef Octopus med en tillhörande pump

- 75W doppvärmare

- Cirkulationspump

- Nivåavkännare med pump

- Biobollar precis vid ytavrinningen

- Haquoss LED strip 380

- Levande sand

- Refraktometer och diverse vatten test prylar

- Osmosis system

Jag har precis startat upp det med ca 4.5 kg levande sten och fick rekommendationen att starta med begagnat vatten från Bromma Zoo för att komma igång snabbare (60% beggat och 40% nysatt).

När jag mätte salthalten så såg jag att den är för låg 1.018. Det här är kanske en idiot fråga men finns det några bra tabeller eller sätt att räkna ut med vilken mängd och salthalt jag bör fylla på med för att nå en bra nivå?

Tack på förhand!

--Mats

Känns mer som att bromma zoo vatten är mer för att dom ska tjäna pengar. När jag köpte akvarium där så sa dom att om ja inte använde deras vatten så skulle ja behöva vänta 3 månader innnan ja kunde stoppa i nått levande. Vilket naturligtvis va ren överdrift. Sen tror ja att skynda långsamt är bättre i längden och då startar jag hellre med eget producerat vatten genom osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gammalt vatten är som gammal luft. Inget att betala för i min värld!

Vad använder du för att mäta salthalten?

Det finns en del bra nybörjarartiklar här på guiden som kan vara bra för dig att känna till.

Här har du en hel del artiklar, med bl.a. en nybörjarsektion.

Lycka till! :W:

Tillägg: Nu ska du inte känna det som att du är dum som gått på detta, alla är vi nybörjare någongång och har gjort misstag någon gång.

Det de borde ha gjort är att råda dig till att köpa en bra bok i ämnet istället så du hade kunnat få läsa på lite innan samt skickat dig hit, även om här också finns lika många åsikter som medlemmar ibland, så kan man få en rätt så generell uppfattning om saker är bra eller ej. :)

Ändrat av Laggeman
Tillägg.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag hämtat mig efter alla käftsmällar :), ärligt tack för alla tips. Jag fick höra en lång utläggning om att det tar flera månader om man startar upp det från grunden med nytt vatten vilket jag tydligen gick på direkt....shit happens.

För att mäta nivåerna så har jag använt en refraktometer men den kan behöva kalibreras vilket förmodligen görs bäst med destilerat vatten eller kan man köra Osmosis vatten?

Jag har verkligen inte tänkt stressa med detta men jag var nog mest ivrig att komma igång med något mindre, borde hittat hit lite tidigare.

Jag tror jag pröjsade 5:- / liter.

Kan det vara idé att börja om? Vilka butiker är bäst på salt tycker att det kan vara svårt att bedömma hur duktiga folk är när man är nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag hämtat mig efter alla käftsmällar :), ärligt tack för alla tips. Jag fick höra en lång utläggning om att det tar flera månader om man startar upp det från grunden med nytt vatten vilket jag tydligen gick på direkt....shit happens.

För att mäta nivåerna så har jag använt en refraktometer men den kan behöva kalibreras vilket förmodligen görs bäst med destilerat vatten eller kan man köra Osmosis vatten?

Jag har verkligen inte tänkt stressa med detta men jag var nog mest ivrig att komma igång med något mindre, borde hittat hit lite tidigare.

Jag tror jag pröjsade 5:- / liter.

Kan det vara idé att börja om? Vilka butiker är bäst på salt tycker att det kan vara svårt att bedömma hur duktiga folk är när man är nybörjare.

Du får helt enkelt vara glad att det var något så lite som 100kr det handlade om då och inte en fisk som käkar upp din favorit anemon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler dumma frågor hoppas, det är ok. Jag har kikat lite på "saltvattenkemi for dummies" mycket bra info där. Någon som kan rekommendera vad jag behöver köpa för medel för att få kontroll på olika värden så här i början?

Testkit har jag som verkar täcka in det mesta frågan är vad jag kan tänkas behöva om något värde är galet som inte kan rättas med vattenbyten.

En annan fråga, stenen jag köpte från BZ verkar inte så levande :) kan den ha dött pga av för låg salthalt 1.019 som jag inte hade kolla på från start?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler dumma frågor hoppas, det är ok. Jag har kikat lite på "saltvattenkemi for dummies" mycket bra info där. Någon som kan rekommendera vad jag behöver köpa för medel för att få kontroll på olika värden så här i början?

Testkit har jag som verkar täcka in det mesta frågan är vad jag kan tänkas behöva om något värde är galet som inte kan rättas med vattenbyten.

En annan fråga, stenen jag köpte från BZ verkar inte så levande :) kan den ha dött pga av för låg salthalt 1.019 som jag inte hade kolla på från start?

Oftast så kan man få svängningar i Mg, Ca och KH. Men eftersom du inte har några koraller ännu så behöver du inte oroa dig. De värdena du får kommer troligen direkt från de värdena som saltet har. Hittar du några av dessa värden som avviker mycket så testa nyblandat saltvatten. Olika salter och dessutom olika batcher kan ha olika koncentrationer.

Du kommer säkert stöta på höga nitrit och nitratvärden samt troligen även en del fosfat. Ta det lugnt med att göra något åt detta i början. Nitrit är giftigt är är en del i nitrogencykeln. När cykeln har gjort sitt första varv så förvinner nitriten mer eller mindre av sig självt och blir nitrat. Nitrat och fosfat är sedan mat för alger... I uppstarten kommer det att komma vågor av olika algblomningar. Kiselalger är nog först ut. Låt detta ha sin lilla gång och gör inget förhastat. Du skapar snarare mer obalanser om man parerar allt som sker i uppstarten.

Så mitt tips är att ha en STOOOOR portion tålamod nu.

Ett annat tips kan vara att köpa en liten bakteriekultur och tillsätta i karet. Det är bra för mångfalden och man kan kanske undvika en del problem... Kom ihåg att det är ett krig i karet nu mellan bakterier och algformer om all "mat" och krig brukar pendla fram och tillbaka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp tålamod det är det ingen fara med, här ska inte stressas.

Tycker inte mig se så mycket liv i den fast det kanske ska vara så, en polare som har ett större nystartat kar hade krabbor och allt möjligt som levde i stenarna som var synligt så jag blev nervös som vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabbor är bra men kan också bli ett problem... Så gråt inte över dom :)

Åk ner till Tommy (akv-leas) och köp en liten sten till på 1-2 kg så vet du att du har småkryp... och kanske får du med en krabba... Du ska ha ca 10% levande sten (10% av 64 liter = 6,4 kg sten) och då har du plats med två kilo till :), men det fungerar nog ändå.

Sedan kan han säkert sälja på dig en liten blå flaska med ZeoBak (bakterier) som du doserar 1 droppe/100 liter i 1-2 ggr per vecka. I ditt fall räcker det nog med 1 droppe per vecka.

Hälsa från mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabborna polaren fick visade sig vara nattkrabbor som käkade upp hans turbos så problem ja :). Tack för tipset det ska jag göra.

Gjorde en första mätning:

Nitrate 20 ppm

Nitrite 0.1 ppm

PH 8.5

Salinitet 1.021

Bör jag göra ett vattenbyte redan nu kanske på ca 10-20%?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt ett tag. Vattenbyten behövs nog inte ännu på ett tag. I kar som varit i drift ett tag byter man ca 10% varje vecka. Börja med detta när det minst gått en vecka, men du kan nog lätt vänta två-tre veckor.

Dina höga nitratvärden du har nu kommer troligen från BZ-vattnet. Det däremot kanske säger att det kan vara bra med vattenbyten redan nu och sedan varje vecka... Du har nämligen skapat en perfekt start för algtillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit på 0,1 stör din nitratmätning ordentligt - lita inte på den mätningen. Det är bara på ett ganska moget kar du eventuellt kan få en mätning på nitrat som du kan lita på. Koncentrera dig på att få karet cyklat nu och då kan det vara dumnt med vattenbyte innan det är cyklat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag hade lite låg saltnivå så jag bytt lite vatten iaf. nu ligger nivåerna på:

Salinitet: 1.023

Temp: 26

pH: 8.4

Alkanitet: 2.6

Nitrate: 20

Nitrite: 0.05

Ammonia: 0.035

Jag är lite osäker på Ammonia mätningen, det står att man ska läsa av en färgskala och sedan multiplicera med ett värde från en tabell med pH och temp och dividera med 100, innan uträkning så är den 3.5 så jag hoppas det är 0.035 som gäller :)

Jag har sökt runt lite på forumet och det verkar finnas en hel del tester. Någon som har ett bra tips på ett komplett kit som är bra och räcker en stund?

Börjar bli spännande nu, tänkte börja kasta i något levande imorgon. Bör jag börja med lite turbos och någon räka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Skulle behöve lite råd kring mätvärden. Har ett RedSea testkit. Är lite fundersam om jag ska använde mätvärdet jag får ut vid Ammonia (ppm) eller det uträknade värdet när jag även blandar in pH testet. Vid en mätning får jag ut 0.25 ppm. Kollar jag i tabell över mätt pH och räknar ut så blir det 0.035. Blir lite förvirrad.

Kompletterade idag med lite ny levande sten från Akvarieleasing butiken. Den var betydligt mer levande:) än den jag köpte på BZ.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH 8,4 -> mellan 12 till 15 % NH3 (pH 8,5 -> 15 % som NH3 vid 25 grader) -> blir ca det du räknat ut. sedan tror jag inte riktigt på din ammoniummätning. tror inte du har 0,25 mg/l. Ammonium mycket svårt att mäta - tror din nivå är lägre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, färgskalan är graderad 0, 0.25, 0.5, 1.0, 2.5, 5.0, 7.5 i olika färger. Det jag läser av här räknar jag om enligt PH tabellen.

Om jag kikar i saltvatten for dummies tabellen över rekommenderade värden vilket värde är det som gäller här? För eller efter jag räknat om? Sorry för alla dumma frågor.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört nu i ca 3 veckor men Nitrit och ammonium nivån är fortfarande ganska hög och den verkar inte minska ligger nu på 0.1 Nitrit och 0.25 Ammonium. Jag kanske är otålig eller kan det vara att jag gjort något fel? Bör jag göra ett vattenbyte då Nitratnivåerna är ganska höga?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...