Gå till innehåll

Uppstart av 248lt


Tengan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja, näst efter ombyggnaden av min Harley i vinter är det saltvattnet som slukar mest pengar... herregud vad det drar iväg.. :)

Väntar spänt på bilder!

Ja billigt är det absolut inte, men ack så roligt :)

Kommer bilder under em/kväll på de nya korallerna, tror bestämt att namnet på "sandanemonen" är fel...

Men men, snygg är "den" iaf så den får hänga med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för bilduppdatering.

Nedan är bilder på dels den nya Pavona Cactus, samt på "sandanemonen" Heteractis Malu enligt namnskylten i butiken.

Kan någon bekräfta/dementera om detta verkligen är rätt??

Även en bild på någon clown samt en "helhetsbild".

Mätte också vattenvärden idag, och jag är faktiskt förvånad/imponerad av hur bra det går enligt testerna.

NO2 Nitrit: 0

NO3 Nitrat: 3

PH: 8,2

Temp: 25

Salinitet: 1,024

God Jul på er alla!

post-5545-14468920902718_thumb.jpg

post-5545-14468920902784_thumb.jpg

post-5545-14468920902849_thumb.jpg

post-5545-14468920902911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser VÄRKELIGEN riktigt fint ut måste jag medge -Tummen upp

Betr. din fråga om eld räkan som gömmer sig bakom värmaren osv

från min erfarenhet av sagda art (som jag haft flera stycken av i tidigare burkar ) så kan jag säga att det låter normalt då denna räka är mer Skymnings /nattaktiv så du kan nog lugnt utgå från att detta är normalt beteende :smiley16: Med tiden så kommer den bli mer modig & komma fram mer (speciellt vid fodring ) & glöm inte att fixa många olika grottor & håligheter som den kan gömma sig i & hitta sin platts

Lycka till med fortsättningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser VÄRKELIGEN riktigt fint ut måste jag medge -Tummen upp

Betr. din fråga om eld räkan som gömmer sig bakom värmaren osv

från min erfarenhet av sagda art (som jag haft flera stycken av i tidigare burkar ) så kan jag säga att det låter normalt då denna räka är mer Skymnings /nattaktiv så du kan nog lugnt utgå från att detta är normalt beteende :smiley16: Med tiden så kommer den bli mer modig & komma fram mer (speciellt vid fodring )

Lycka till med fortsättningen :)

Stort tack för fina ord :)

Ja den jäkeln verkar vara riktigt blyg av sig...

Han kom fram för första gången från sitt gömställe idag då jag matade clownerna med Formula One pellets, och snodde åt sig en som clownerna missat.

Är det samma med putsarräkor eller är dom mer aktiva?

Som man ser på bilderna är det ganska tunnt med sten (18kg bara försvann), så min plan är att fylla på med mer sten bakom Xenian (uppåt mot bakgrunden) för att kunna fylla på med mer koraller uppåt där sedan.

Efter mkt funderande lutar det åt att det blir mestadels SPS/LPS framöver.

Har börjat snegla åt en annan LED-lösning som är nättare än de spottar jag tidigare tittat på, så att man kan montera dem lite snyggt.

Får se efter nyår vad som dyker upp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen orsak jag menar varje ord :)

Japp dom är blyga & mest aktiva skymning & natt ;) & bara genom att jag hör att han kommer fram när du matar säger mig LUGNA puckar :cool:

Enligt MIN erfarenhet så är dom vanliga (Lysmata ) putsar räkorna MER dagaktiva Efter att dom vant sig med omgivningen (& dom är också ett PERFEKT komplement för kirurger & övriga fiskar med att hålla dom rena från prick ;) INTE istället för UV men definitivt ett MYCKET bra komplement )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen orsak jag menar varje ord :)

Japp dom är blyga & mest aktiva skymning & natt ;) & bara genom att jag hör att han kommer fram när du matar säger mig LUGNA puckar :cool:

Enligt MIN erfarenhet så är dom vanliga (Lysmata ) putsar räkorna MER dagaktiva Efter att dom vant sig med omgivningen (& dom är också ett PERFEKT komplement för kirurger & övriga fiskar med att hålla dom rena från prick ;) INTE istället för UV men definitivt ett MYCKET bra komplement )

Jadu, ang kirurgernas vara eller inte vara, jag vete tusan...

Iom att jag inte har ngn sump känns UV rent idiotiskt (risken för läckage med vatten utanför burken) och kirurgerna tilltalar mig faktiskt inte överdrivet mkt...

Näst på tur fiskmässigt blir nog ett stim Chromis, ngn sjöstjärna är också högt på önskelistan och sen får vi se var det tar vägen.

Satsningen blir nog mer sten, mer koraller, mer ljus :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår & dom flesta blir ju också en aning stora för att vara uppriktig

ang. Uv & risken för slangar osv så håller jag med (jag har heller ingen sump ) men kommer själv att köra Uv med silikon slangar kopplat på separat pump inne i burken monterat mer eller mindre uppe bak på burken med slangarna en till & en i burken direkt enkelt & okomplicerat ;) (men då skall jag också ha kirurger )

Låter trevligt får jag rekommendera Chromis viridis - Grön Chromis

säg 5 St ) ? det är en TÅLIG mycket trevlig fisk (skall själv ha 5-10 st när jag börjat få klart min burk Investerar fortfarande & bygger upp systemet ;) )

Ang sjöstjärna så från vad jag läst så rekommenderas dom för mer ingångna akvarier (åtminstone dom arterna som går i ett rev kar men det finns kanske någon tålig sort som kan passa ändå Tex någon orm sjöstjärna ) så jag skulle nog lugna mig med dom (hade själv en Kenya stjärna UNDERBAR liten krabat BARA fisk INGA koraller 540 L )

Låter vettigt men börja med ljus , SEN sten SEN koraller & fisk ;)

& FRAMFÖRALLT ta det LUGNT & stressa inte utan låt systemet sakta & säkert etablera sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår & dom flesta blir ju också en aning stora för att vara uppriktig

ang. Uv & risken för slangar osv så håller jag med (jag har heller ingen sump ) men kommer själv att köra Uv med silikon slangar kopplat på separat pump inne i burken monterat mer eller mindre uppe bak på burken med slangarna en till & en i burken direkt enkelt & okomplicerat ;) (men då skall jag också ha kirurger )

Låter trevligt får jag rekommendera Chromis viridis - Grön Chromis

säg 5 St ) ? det är en TÅLIG mycket trevlig fisk (skall själv ha 5-10 st när jag börjat få klart min burk Investerar fortfarande & bygger upp systemet ;) )

Ang sjöstjärna så från vad jag läst så rekommenderas dom för mer ingångna akvarier (åtminstone dom arterna som går i ett rev kar men det finns kanske någon tålig sort som kan passa ändå Tex någon orm sjöstjärna ) så jag skulle nog lugna mig med dom (hade själv en Kenya stjärna UNDERBAR liten krabat BARA fisk INGA koraller 540 L )

Låter vettigt men börja med ljus , SEN sten SEN koraller & fisk ;)

& FRAMFÖRALLT ta det LUGNT & stressa inte utan låt systemet sakta & säkert etablera sig :)

Tack för bra tips.

Yes, Viridis är den som jag har tänkt mig :)

Efter det kanske någon dvärgkejsare (Elddvärgkejsaren tex) så får vi se sen om det ska bli mer öht.

Du har helt rätt ang stjärna, men ormstjärnorna tycker jag är så fula så de undviker jag nog ;)

Men de ska inte ner imorgon, ska låta burken gå igång ordentligt först.

Har tex inte skrapat en enda ruta än, sniglarna håller så rent där så jag slipper, och eremiterna och räkan plockar på botten.

Inbillar mig att det är viktigt med en rejäl städstyrka, att man får mkt "gratis" tack vare dessa.

Ska komplettera med ett par sniglar (har idag 5st bara) samt ngn ytterligare eremit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eldräkor är väldigt blyga när dom är ensamma i akvariet, hade en som var ensam i två månader och såg honom 2 gånger under den tiden. Enda anledningen jag visste han levde var att man fick ett skal lite då och då av han :) köpte 2 till och nu är dom framme hela tiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eldräkor är väldigt blyga när dom är ensamma i akvariet, hade en som var ensam i två månader och såg honom 2 gånger under den tiden. Enda anledningen jag visste han levde var att man fick ett skal lite då och då av han :) köpte 2 till och nu är dom framme hela tiden :)

Mkt intressant, jag har också funderat i de banorna...

Får väl på sikt utöka beståndet lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra tips.

Yes, Viridis är den som jag har tänkt mig :)

Efter det kanske någon dvärgkejsare (Elddvärgkejsaren tex) så får vi se sen om det ska bli mer öht.

Du har helt rätt ang stjärna, men ormstjärnorna tycker jag är så fula så de undviker jag nog ;)

Men de ska inte ner imorgon, ska låta burken gå igång ordentligt först.

Har tex inte skrapat en enda ruta än, sniglarna håller så rent där så jag slipper, och eremiterna och räkan plockar på botten.

Inbillar mig att det är viktigt med en rejäl städstyrka, att man får mkt "gratis" tack vare dessa.

Ska komplettera med ett par sniglar (har idag 5st bara) samt ngn ytterligare eremit.

Ingen orsak jag försöker bara hjälpa till så gott jag kan (byggt på EGNA erfarenheter & vad jag själv läst & lärt mig av andra )

Man behöver inte alltid ha ett high teck akvarium vet du. Vi fick burkarna & funka förut också med BETYDLIGT mindre komplicerad teknik ;)

Trevligt att vi tänker på samma sort :)

Har själv den också i tankarna MEN (ledsen för detta ) den är inräknad senare då denna sort kan vara EXTREMT aggressiv mot mindre & övriga fiskar så det är en bra ide att sätta in den senare när dom flesta övriga fiskar redan är i :smiley9: SEN måste du också vare medveten om att även DEN sorten är inte 100 % rev säker. Så det kan bli lite svinn Ber på sorter av koraller ) Men som jag fattat detta så kan man undvika detta med att fisken är mätt (hade till ock med Picasso tryckare Juv & Pungtatum haj 25 cm (mådde ALLDELES utmärkt kan jag bara tillägga ) & 2 st Echidna Sp muränor ca 20 cm med sjöborrar, sjötärnan i 540 L utan problem på dom grunderna :nöjd: ) Men som sagt det är ju också ber från individ till individ av fisken

Instämmer i att orm stjärna inte är min smak heller, Vänta i MINST ett år står det som råd på både stjärnor & musslor så det är min plan också

HELT rätt både i söt & salt så är en bra städ styrka A & O för att få burken att funka (kanske inte lika roligt som fisk & koraller men DEFINITIVT en bra ide )

Låter som en utmärkt ide

Kanske skulle förtydliga att jag kommer att låta bygga en sarg från burken & till taket runt om burken i gjut plywood så fiskarna inte kan hoppa ur burken & missarna håller tassarna borta ;) Därav kan jag också sätta Uv t & övrig material (tex balling pump då jag kommer att balla ) i säkert förvar från att läcka ur burken även om slangarna läcker :nöjd:

Betr inlägget om flera räkor blir modigare så kan jag backa upp det med då jag hade 2 st eldräkor med & även 2 st vanliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen orsak jag försöker bara hjälpa till så gott jag kan (byggt på EGNA erfarenheter & vad jag själv läst & lärt mig av andra )

Man behöver inte alltid ha ett high teck akvarium vet du. Vi fick burkarna & funka förut också med BETYDLIGT mindre komplicerad teknik ;)

Trevligt att vi tänker på samma sort :)

Har själv den också i tankarna MEN (ledsen för detta ) den är inräknad senare då denna sort kan vara EXTREMT aggressiv mot mindre & övriga fiskar så det är en bra ide att sätta in den senare när dom flesta övriga fiskar redan är i :smiley9: SEN måste du också vare medveten om att även DEN sorten är inte 100 % rev säker. Så det kan bli lite svinn Ber på sorter av koraller ) Men som jag fattat detta så kan man undvika detta med att fisken är mätt (hade till ock med Picasso tryckare Juv & Pungtatum haj 25 cm (mådde ALLDELES utmärkt kan jag bara tillägga ) & 2 st Echidna Sp muränor ca 20 cm med sjöborrar, sjötärnan i 540 L utan problem på dom grunderna :nöjd: ) Men som sagt det är ju också ber från individ till individ av fisken

Instämmer i att orm stjärna inte är min smak heller, Vänta i MINST ett år står det som råd på både stjärnor & musslor så det är min plan också

HELT rätt både i söt & salt så är en bra städ styrka A & O för att få burken att funka (kanske inte lika roligt som fisk & koraller men DEFINITIVT en bra ide )

Låter som en utmärkt ide

Kanske skulle förtydliga att jag kommer att låta bygga en sarg från burken & till taket runt om burken i gjut plywood så fiskarna inte kan hoppa ur burken & missarna håller tassarna borta ;) Därav kan jag också sätta Uv t & övrig material (tex balling pump då jag kommer att balla ) i säkert förvar från att läcka ur burken även om slangarna läcker :nöjd:

Betr inlägget om flera räkor blir modigare så kan jag backa upp det med då jag hade 2 st eldräkor med & även 2 st vanliga

Yes, dvärgkejsaren har jag också hört/läst att den inte är helt 100 revsäker, så vi får se.

Säkert är dock att den inte kommer i inom den närmaste framtiden.

Ja en sarg är inte så dumt, men jag har 3,5m till taket där burken står, så en sarg/kåpa skulle nog mest likna ett stycke av Berlinmuren :)

Jag tillhör nog faktiskt dem som tycker att även sniglarna är intressanta små kryp (faktiskt enligt mig det roligaste med salt är skillnaden mot söt just iom alla småkryp som rör sig hela tiden).

Alla eremiter, sniglar, små stjärnor, maskar osv osv är toppen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, dvärgkejsaren har jag också hört/läst att den inte är helt 100 revsäker, så vi får se.

Säkert är dock att den inte kommer i inom den närmaste framtiden.

Ja en sarg är inte så dumt, men jag har 3,5m till taket där burken står, så en sarg/kåpa skulle nog mest likna ett stycke av Berlinmuren :)

Jag tillhör nog faktiskt dem som tycker att även sniglarna är intressanta små kryp (faktiskt enligt mig det roligaste med salt är skillnaden mot söt just iom alla småkryp som rör sig hela tiden).

Alla eremiter, sniglar, små stjärnor, maskar osv osv är toppen :)

Ja men då är vi ju på samma sida betr. den åtminstone ;)

HAHAHAHAHA jag måste nog hålla med dig där. Själv har jag 2 M från golv till tak så det är inte så högt (äldre hus på landet )

Instämmer till fullo i att det är mycket trevligt att se dom olika krypen överallt i burken tillsammans med fina fiskar & koraller förstås :ler:

(får väl också passa på att önska en RIKTIGT GOD JUL då det facktiskt är julafton idag :ler: )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en liten uppdatering såhär efter julstöket.

Har noterat en start till lite bruna alger på bakgrunden och på sanden.

Håller mig ändå till planen på belysningsökning och ökade idag upp ljuset till 4*39W T5 6h/dag (får gå så i en vecka innan nästa ökning).

Har också fyllt på karet med lite invånare: (total nedan)

- 2st ocellaris clowner

- 2st "Gul gobi" Cryptocentrus Cinctus

- 2st "Eldräkor" Lysmata Debelius

- 2st Blåbenade eremiter, Clibanarius Tricolor

- 12st turbosniglar

- 1st Xenia

- 1st Pavona Cactus

- 1st "Sandanemon" Heteractis Malu

Vattenvärden mätta idag:

NO2 Nitrit: 0

NO3 Nitrat: 1

PH: 7,9

Temp: 25

Salinitet: 1,024

Börjar skönja en liten dipp av PH (har inte skaffat ngt KH-test ännu) men anar att det har att göra med korallernas förbrukning av KH?

Får ordna ett KH-test samt buffringspreparat, och planerar att genomföra det första delvattenbytet i dagarna också.

Skickar med ett par bilder på hur det ser ut idag.

post-5545-14468920911675_thumb.jpg

post-5545-14468920911777_thumb.jpg

post-5545-14468920911862_thumb.jpg

post-5545-14468920911962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Patrik. Har du tänkt sätta i mer LS så småningom eller köra som det är?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tackar.

Planen är att sätta in ett par till bumlingar bakom Xenian, så att jag får "en våning till" främst avsedd för SPS/LPS närmare ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser värkeligen lovande ut -Tummen upp

Betr. din fråga om brunalgerna

Som jag minns det från min glada tid så är det fullt normalt & att förvänta sig att det först blir brunalger vid uppstart av burken. så det skall du nog inte oroa dig för utan fortsätt som planerat & var bara vaksam ;)

Brunalgerna kommer senare att förvandlas till kalkalger om du har allting i ordning :) (vilket så långt JAG kan se du har :cool: )

Fortsätt bara i LUGN & sansad takt så skall du se att det ordnar sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser värkeligen lovande ut -Tummen upp

Betr. din fråga om brunalgerna

Som jag minns det från min glada tid så är det fullt normalt & att förvänta sig att det först blir brunalger vid uppstart av burken. så det skall du nog inte oroa dig för utan fortsätt som planerat & var bara vaksam ;)

Brunalgerna kommer senare att förvandlas till kalkalger om du har allting i ordning :) (vilket så långt JAG kan se du har :cool: )

Fortsätt bara i LUGN & sansad takt så skall du se att det ordnar sig :)

Tackar :)

Japp som sagt jag är inte så orolig, hoppas o tror att det försvinner efter ett tag "i balans".

Man märker också tydligt att sniglarna verkligen gör sitt jobb, och hur viktiga de är (inbillar jag mig iaf).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bruna algerna fortsätter att hålla ett järngrepp över karet.

Sniglarna jobbar för fullt (11st) och betar sig fram igenom det som sätter sig på bakgrunden och stenarna.

Däremot i sanden blir det ganska fult, mina Gobis flyttar lite grus ibland, men långt ifrån tillräckligt för att hålla undan algerna.

Någon som har tips på bra och effektiv sandvändare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här Patrik men de börjar så smått att ge med sig, det är nog bara att stå ut.

Ser ju fint ut annars! :)

Tackar :)

Ja det ser väl ok ut, men behöver fyllas på, mkt!

Men men, jag tar det lugnt och låter algerna ge med sig lite, vore synd om nya koraller också blir övervuxna av fulalger...

Ska jobba i helgen så man får väl se vad man får med sig hem :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, matade precis i karet och tittade lite extra på min Pavona Cactus.

Den har verkligen blivit snyggare sedan den kom hem strax före jul, den gröna färgen täcker nu hela bladen (det fanns tidigare ett par små "bruna" fläckar).

En sak jag just såg var att längs kanten på ett par av bladen sticker det ut som små "tentakler", små små vita/genomskinliga trådar som svajar i vattnet.

Är det någon som vet vad detta är, är det kanske så enkelt som att detta är "tillväxtzonen"?

EDIT, dagens värden:

Temp 26

Salinitet 1,0245

PH 7,9

NO2 0

NO3 1

Har just förberett 25l osmos för vattenbyte, ska också skaffa lite fler tester så man kan hålla koll på KH, kalcium och magnesium åtminstone...

Ändrat av Tengan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för lite uppdatering.

Alla värden fortfarande bra efter vattenbytet häromdagen (utom lite lågt PH som jag nog får börja buffra).

PH: 7,9

Temp: 26

NO2: 0

NO3: 1

Salt: 1,024

Upptäckte igår kväll att tempen steg sakta men säkert, och vid 27gr ryckte jag ur värmaren som börjat löpa amok.

Bytte ut den (RENA) mot en Aqua El Easy Heater, också denna i plast för att förhindra eventuella brännskador på djuren.

Kom igår över lite nya invånare:

- 1st Sarcophyton Sp, svampliknande skiva, ca 5cm i diameter

- 1st (tror jag) Heteractis Malu.

Den sistnämnda hittades i sumpen i butiken av en slump, och är än så länge bara cirka 3cm i diameter.

Lägger in lite bilder på nyförvärven.

post-5545-14468920993103_thumb.jpg

post-5545-14468920993185_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...