Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Hittade i dag något som jag alldrig har köpt till mitt kar, en eremitkräfta.

Jag undrar nu om det är något jag ska plocka bort eller inte?

När jag fick syn på den satt den och plockade på en korall.

Har inte läst på om dom då jag inte har varit intresserad av att ha det i mitt kar.

Men om dom inte gör någon skada kan den ju få gå där, Om dom ställer till skada kan någon få ta den kanske på Lördag.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för färg o storlek?

jag är kanske intresserad :)

Ska bli kul o se ditt kar live på lördag :)

Tror den är rödvit randig på bena Ska försöka fånga den, skalet är ugnefär 2cm, men om den är ofarliga för karet får den gå kvar annars får du ta den om du vill.

Bifogar bild.

Skall bli trevligt att mötas på Lördag:W:

post-5412-14468922750914_thumb.jpg

Ändrat av Genne
Foto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I natt blir det jakt.

Gick in till akvariet i dag på morgonen när Lasse och hans fru kommit, det första jag fick se var en hög med snäckskal närmare bestämt 8 st.

Har inte blivit av med en enda snäcka förut.

Vad kan döda 8 snäckor på en natt och lägga skalen i en hög framme vid glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I natt blir det jakt.

Gick in till akvariet i dag på morgonen när Lasse och hans fru kommit, det första jag fick se var en hög med snäckskal närmare bestämt 8 st.

Har inte blivit av med en enda snäcka förut.

Vad kan döda 8 snäckor på en natt och lägga skalen i en hög framme vid glaset?

Låter som det skulle kunna vara en mantis..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan döda 8 snäckor på en natt och lägga skalen i en hög framme vid glaset?

Du har inte haft någon fransman på besök?

post-4606-14468922774395_thumb.jpg

Förlåt, skoja bara. Jag har liknande i mitt kar, inte så många som 8 på en natt, men en liten hög mellan ett par stenar har jag och jag hör knäppningar på nätterna. Jag misstänker att jag har en mantis men jag vet inte riktigt om en sån skulle ta 8(!!) snäckor på en natt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var mysko... Det var jättekul o få se ditt kar live. Tack, tack. Kul att äntligen få se en splendidus (Mandarinfisk) live också.

Kommit på vad den lille tjocke hette. Den som hade gjort ett eget hål i stenen.

Salaris ramosus.

Det kan vara någon krabba eller liknande, men mest troligt är en mantis som Ballsam skriver. Hör du några knackningar i karet nattetid?

Aldrig hört en knackning i karet.

Du har inte haft någon fransman på besök?

[ATTACH=CONFIG]62120[/ATTACH]

Förlåt, skoja bara. Jag har liknande i mitt kar, inte så många som 8 på en natt, men en liten hög mellan ett par stenar har jag och jag hör knäppningar på nätterna. Jag misstänker att jag har en mantis men jag vet inte riktigt om en sån skulle ta 8(!!) snäckor på en natt.

Den var bra tycker jag, men det har bara varit en hög saltfolk här i dag.

Har funderingar på om en revhummer kan åstakomma detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar har ju varit igång ett bra tag nu, så det är ju lite märkligt att det händer först nu, och så många på en gång. Han kanske samlat troféer ett tag å bestämt sig för att "go public" natten till den 3:e av någon djup övertygelse ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar har ju varit igång ett bra tag nu, så det är ju lite märkligt att det händer först nu, och så många på en gång. Han kanske samlat troféer ett tag å bestämt sig för att "go public" natten till den 3:e av någon djup övertygelse ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det värsta är ju att skalen ser inte ut att legat oanvända en längre tid, det ser färskt ut :arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst tidigare om att eremiter har dödat snäckor för skalens skull... oavsett om de sen kan få plats i dem eller inte... Fast nu vet jag inte om du har några eremiter.

Om du går några inlägg tillbaks så ser du att jag hittade en förra veckan som jag aldrig sett tidigare, finns även en dålig bild på den.

Om det händer en gång till får jag nog jaga den då ingen av dom största snäckorna är rörda och nu har det varit lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar som frågar.

Inte hittat något, och inga fler snäckskal har dykt upp.

Jobbar eftermiddag denna vecka så jag går in och kollar på nätterna, får inte syn på något misstänkt.

Även lysnat extra noga efter mystiska ljud men inget hörs.

Är väll bara att väna och se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...