Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Ahh Genne vart du inärheten, du skulle ju haft en fragg på knappen som ja lovat.

Planen var oxå ett besök hos Stig men sååå satte fredagsölen stopp:)

Brukar vara däråt åtminstone en gång i månaden så vi får ta det nästa gång.

Tror inte Stig protesterar om du tar med dig ölen och sätter dig och snackar lite :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill börja bygga om min sump totalt, då jag inte alls är nöjd med den i dag.

Sitter och funderar och planerar men vågar inte göra några förändringar innan jag varit på semester i October.

Jag vill ha full koll på vad som händer med allt och hur det kommer att funka när jag väl börjar göra förändringar.

Har en liten fråga.

Hur skulle ni där ute vilja ha eran önskesump?

Behöver lite tips och råd då jag inte alls är säker på vad jag vill med min, vet bara att jag inte är nöjd med den.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste väl vara något som inte är bra för du bygger väl inte om som terapi mot mörka höstkvällar?

Dessa ska bort Deltec Sprinklerfilter och Deltec Nitratfilter då dom bara känns som dom är i vägen och gör sumpen svårarbetad.

Sedan vill jag ha in skummaren i sumpen av säkerhetsskäl och som det är i dag ligger en massa rör, anslutningar och genomföringen i karet utanför sumpen, dessa vill jag få in över sumpen.

Allt för att slippa vatten på golvet om någon liten läcka skulle uppstå.

Jag kommer aldrig åt att torka eller se golvet under karet.

Vad ska vara i sumpen så har vi något att utgå ifrån.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vad jag vet i dag så ska det vara en skummare, ett par doppvärmare, en till två returpumpar, LS till att börja med.

Det ska finnas plats att vidarutväckla med andra filter mm i framtiden.

Har ett utrymme på ugnefär L=1500 B=500 H=800 att arbeta på men där ska jag även få plats med en balling i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Skönt med kontakter så att grejorna kommer hem till dörren när man ska börja bygga om.

"Ta vad du behöver och lämna tillbaks resten, skulle du sakna något säg till"

Har även tagit tre översiktsbilder på hur karet ser ut i dag.

post-5412-14468923019484_thumb.jpg

post-5412-1446892301969_thumb.jpg

post-5412-14468923019902_thumb.jpg

post-5412-14468923020126_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[h=2]Rördelar börjar ramla in[/h]

Skönt med kontakter så att grejorna kommer hem till dörren när man ska börja bygga om.

"Ta vad du behöver och lämna tillbaks resten, skulle du sakna något säg till"

Har även tagit tre översiktsbilder på hur karet ser ut i dag

Så smidigt, var det sumpen som skulle byggas helt o hållet?

Tyckte du hade en schysst lösning annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut. Hur går det med ballingplanerna? Hittat nån bra doseringspump? Tycker mej se en mussla på botten som verkar ligga på sidan.. mår den bra? En av mina, som jag haft nästan ett år nu utan problem, kastade in handuken här om dagen.. en maxima ultracolor. Klär mej i säck och aska och går i daglig terapi ; (

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så smidigt, var det sumpen som skulle byggas helt o hållet?

Tyckte du hade en schysst lösning annars.

Sumpen funkar inte enligt mina syften och planer.

Ser bra ut. Hur går det med ballingplanerna? Hittat nån bra doseringspump? Tycker mej se en mussla på botten som verkar ligga på sidan.. mår den bra? En av mina, som jag haft nästan ett år nu utan problem, kastade in handuken här om dagen.. en maxima ultracolor. Klär mej i säck och aska och går i daglig terapi ; (

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja den brukar vilja ligga på sidan och flytta sig runt i karet sedan står den hel plötsligt upp, fattar nada!

Ballingen får vänta till efter semestern så jag får tid till att ballansera in den, vet hur mycket jag måste tillsätta vart tredje dag nu så jag kör på det så länge.

Vet om en prisvärd ballingpump hos en handlare som jag ska köpa.

Hoppas du får rabbat på terapin på jobbet-sjuk-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill börja bygga om min sump totalt, då jag inte alls är nöjd med den i dag.

Sitter och funderar och planerar men vågar inte göra några förändringar innan jag varit på semester i October.

Jag vill ha full koll på vad som händer med allt och hur det kommer att funka när jag väl börjar göra förändringar.

Har en liten fråga.

Hur skulle ni där ute vilja ha eran önskesump?

Behöver lite tips och råd då jag inte alls är säker på vad jag vill med min, vet bara att jag inte är nöjd med den.

MVH/Glenn

Angående min önskesump så har jag gjort följande val. När man läser alla trådar här på SG så konstaterar man snabbt att saltvattensakvarister ägnar ca 1/4 av tiden åt akvariet och 3/4 av tiden åt sumpen. Så jag har valt att inte ha någon sump:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående min önskesump så har jag gjort följande val. När man läser alla trådar här på SG så konstaterar man snabbt att saltvattensakvarister ägnar ca 1/4 av tiden åt akvariet och 3/4 av tiden åt sumpen. Så jag har valt att inte ha någon sump:)

Jag gör inget med min sump men vill gömma all teknik i den utan risk för läckage.

Sedan vill jag för framtiden ha den så pass stor och på byggd på ett sådant sätt att jag får som ett extra kar för uppfödning av olika varelser, då regeringen och bostadens storlek sätter stopp för fler kar-ordning Jag har ingen talan .

Ser ut som du börjar få riktigt bra ordning på burken :)

Karet börjar kännas som om det är på väg åt det hållet jag vill. fast det är samma regering som ovan som sätter lite stopp för hur fort det får utväklas.

Är någon månad kvar till ettårsjubileum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är alt ordnat med mat, vatten, mm inför semestern på Dominikanska rep.

Har hållit kurs och information för tre släktingar, så jag hoppas dom reder ut detta nu.

Är inte utan oro man lämnar karet ett tag.

Det blir att snorkla, dyka och fiska i ett par veckor, hoppas på att få se en del intresanta djur i undervattensvärlden -shark_smiley

Har laddat med ny kamera och en undervattenskamera så jag hoppas på en del intressanta bilder.

Kommer att lägga ut några när jag kommer hem, om det blir något vetigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...