Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Finns det någon som har gott om dötid och skulle vilja bygga tre st lysramper med Led, på ca 300 Watt vardera varje ramp ska vara. Bredd 600 x Djup 550 mm.

Jag kan köpa in material m.m bara jag får vet vad som behövs.

Alla behövs inte byggas på en gång utan det går bramed en åt gången.

Om någon skulle vilja eller veta om någon som skulle kunna göra detta vore jag väldigt glad för svar.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte och släppte i en revhummer i mitt akvarie den 25/4-2011 och i går var första gången jag fick en skymt av den.

Har sett skalet efter den när den ömsat 2 gånger tidigare.

Roligt med alla varelser man har i karet som aldrig vill visa sig man blir lite paff när dom helt plötsligt dyker upp och vissa djur är ju inte så små heller.

Hummern är väll en bit över tio cm, har även några lite större snäckor som är väldigt duktiga på att hålla sig dålda.

Är väll dax att sätta upp rörelsedeckare och infraröd kamera så man vet vad man har i karet-popcorn-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Fint! Det är riktigt svårt att fota nattetid tycker jag. Hur många clowner och anemoner har du, gillar dem skarpt.

Tack, jag har 2 anemoner och 3 par clowner, Amphiprion polymnus - Svart, tvåbandad clownfisk, Amphiprion ocellaris - Orange clownfisk och Amphiprion barberi.

Har monterat in en ledlist med rött ljus som jag kan tända på natten när jag vill se vad som händer i karet och det verkar inte störa några invånare i karet när jag tänder den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar alla cloenerna med varandra? Man har ju hört att de ska bli ganska aggresiva.. Det är väldigt häftigt med flera par! helt i min smak..

Dom två första paren (A polymnus och A ocellaris) har aldrig stridit om revir man kan ofta se dom tillsammans.

Men när jag satte i mitt tredje par (A barberi) blev det lite oroligt efter någon vecka, det tog ugnefär två veckor innan alla hittat sin plats men nu är det lugnt.

A polymnus och A barberi bor i varsin anemon i olika ändar av karet och A ocellaris bor i en korall mitt i karet.

Så det är 80 till 100 cm mellan varje par.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5412-14468923528075_thumb.jpg

Lägger in tre bilder, en från 16/12-2010 och två från i dag 18/11-2011 och visst händer det mer än man tror på ett år.

Ska bli kul att se vad som kommer att hända under nästa.

Ett projekt jag börjat spåna på är en ledbelysning, ett annat är ombyggnad av sumpen.

Mina tidigare planer på belysning får nu gå i graven, har blivit såld på tre st ledramper antagligen med Jannes styrkort till.

Något annat jag ska ta tag i ordentligt är ett ordentligt reservdelslager (ska inte bli stående i panik om något går sönder).

Sedan måste jag komma igång med någon typ av balling under året som kommer.

Så nu är det dax att skriva en önskelista till Tomten

post-5412-1446892352768_thumb.jpg

post-5412-14468923527879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten varning så här i adventtider, se upp med vad kvinnofolket drar ut för kontakter när dom ska koppla in stjärnor och stakar!

Upptäkte nu att min ena streamer var avstängd. Den är det enda i mitt kar som inte går på en separat matning för karet.

En trevlig advent på er all/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...