Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Har ett par funderingar!

Hur mycket fisk trycker folk ner i sitt kar?

Hur många köper något som kan funka i karet, även om man läser att dom flesta får problem?

Ser gång på gång här på forumet Säljes pga. "den behöver mer utrymme", "noppar på mina koraller", "går inte ihop med"

är det köparen som övertalar handlaren om att det funkar hos mig för mitt kar är si och så eller är det handlaren som inte bryr sig?

Jag är nog inte bättre själv, man ser något man vill ha men alla gånger är det inte bra och i dag är faktiskt min första tanke "funkar det i mitt kar även när det växer".

Tror nog (även jag) ska ropa stopp när man ser vissa frågor på guiden. (finns vissa som är duktiga på det men det måste bli fler).

Jag menar "den fisken passar i ditt kar i ett år men sedan" eller "Det kan funka men den brukar var agresiv mot" eller "Vanligtvis brukar den noppa på men du kan ha tur". Vad händer med dessa fiskar och andra djur som ingen vill ta över?

Nu var jag gnällig men detta måste väll vara något att fundera över så att djuren hamnar på rätt plats?

MVH/Glenn

Har faktiskt bara stött på en handlare som frågat hor stort kar har du och vad har du i karet, sedan sagt den ska du inte ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga så bra som en annan. :)

Ibland är det ju så att man vet att en fisk akn noppa på koraller, musslor eller andra fiskar, men att den i butik tex kanske inte har dessa "symptom". Efter en tid i karet där hemma så kan den börja visa dessa beteenden då den vant in sig och har funnit trygghet. Eller så tar det flera år från att gå från ena dagen utan bekymmer till nästa dag med totalt kaos som följd.

Fiskar som växer ur akvarier är en annan aspekt, men det är upp till var och en att själv känna att man kan ge de djur man köper det hem de behöver/förtjänar och man kan inte alltid skylla på handlaren då denne ofta har rätt ok koll på vad som går ihop med vad, men inte alltid. Därför finns det böcker och internet samt SG där man kan gå och ställa sin fråga när man sett djur i butik INNAN man köper det med sig hem. :)

Fast, handen på hjärtat, jag har också köpt fisk i hopp och tron att det ska funka med övriga invånare. Oftast gör det det också, men ibland skär det sig tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Har ett par funderingar!

Hur mycket fisk trycker folk ner i sitt kar?

Hur många köper något som kan funka i karet, även om man läser att dom flesta får problem?

Ser gång på gång här på forumet Säljes pga. "den behöver mer utrymme", "noppar på mina koraller", "går inte ihop med"

är det köparen som övertalar handlaren om att det funkar hos mig för mitt kar är si och så eller är det handlaren som inte bryr sig?

Jag är nog inte bättre själv, man ser något man vill ha men alla gånger är det inte bra och i dag är faktiskt min första tanke "funkar det i mitt kar även när det växer".

Tror nog (även jag) ska ropa stopp när man ser vissa frågor på guiden. (finns vissa som är duktiga på det men det måste bli fler).

Jag menar "den fisken passar i ditt kar i ett år men sedan" eller "Det kan funka men den brukar var agresiv mot" eller "Vanligtvis brukar den noppa på men du kan ha tur". Vad händer med dessa fiskar och andra djur som ingen vill ta över?

Nu var jag gnällig men detta måste väll vara något att fundera över så att djuren hamnar på rätt plats?

MVH/Glenn

Har faktiskt bara stött på en handlare som frågat hor stort kar har du och vad har du i karet, sedan sagt den ska du inte ha

Missade denna ypperliga fundering.

Faktum är att denna frågan har gjort att jag svängt mer mot Nano kar som nybörjarkar. Man måste läsa på vilket man även behöver med ett kar i din storlek, men jag tror folk överskattar storleken på sitt kar eller underskattar vad fisken behöver för yta(Stor skillnad mot en anthias och en goby). Sedan är jag väl en av dem som försöker säga "till" ibland men i mitt fall blir det lite sten i glashus. har ju två ocellaris i ett 80l ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I dag överaskade frun mig, hon sa "Du får väll sätta upp ett litet akvarie till" utan att jag tagit upp ämnet den sista tiden :partyparty.

Vadan detta undrar vän av ordningen?

Jo det var så att när jag gick upp och tittade i akvariet när det tändes i dag såg att det fanns Bangaiyngel i karet (ett 20tal).

Jag ropade på frun för att visa dom, när hon kom för att titta sa hon "kommer dom att klara sig" och jag svarade "tror inte det, jag har ju ingen kar att lägga dom i dom kommer snart att vara uppätna".

Det var då kommentaren kom "Du får väll sätta upp ett litet kar till"

Nu gäller det att smida medans järnet är varmt, hm hur stort är ett litet?

Yngel behöver väll åtminstånde 200 liter att växa i-dregglar-.

Då kan jag ha det som karantän, koralkar och till yngel.

Här skall planeras, handlas och överdrivas lite medans changsen finns.

Kan rapportera att ynglen finns kvar i karet nu kl 20,00 trots alla större fiskar i karet:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

200L räcker inte på långa vägar! Du BEHÖVER minst ett till kar i samma storlek som du redan har (helst tre eller fler). Sen KRÄVER små yngel den senaste tekniken, de vackraste av koraller och allt annat man kan tänka sig, annars hoppar de in i kylen och äter upp allt pålägg till frukostmackorna!

Skämt åsido! Kul med en sån inbjudan! Lycka till och glöm inte starta ny tråd med nya karet! :)

Du har inte lyckats plåta ynglen förresten?

Denny har lyckats få några att överleva. Krävs väl främst några bra gömställen. Lycka till!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Glenn , smid på medans du kan:)

Mvh Hasse i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ska smida så fort jag kan måste bara planera lite först.

Kul Glenn se till att fånga upp dem snabbt så de inte blir mat. om du bott närmre kunde du lånat min yngelkasse från åled som är praktisk att ha ynglena i tillsvidare.

Tack! men den här kullen får nog gå hedan om inte någon eller några skulle klara sig i karet.

Köp en Ros och en Trisslott till frugan i helgen, och beställ ett 200 liters kar snabbt som ögat;)

Hon fick fyra trisslotter i morse det får räcka, måste ha pengar över till ett nytt kar.

Glenn vil du ha ett kar skrik till vi har flera st :smiley20:

Skall se vad jag ska ha för kar och hur jag ska ställa det.

200L räcker inte på långa vägar! Du BEHÖVER minst ett till kar i samma storlek som du redan har (helst tre eller fler). Sen KRÄVER små yngel den senaste tekniken, de vackraste av koraller och allt annat man kan tänka sig, annars hoppar de in i kylen och äter upp allt pålägg till frukostmackorna!

Skämt åsido! Kul med en sån inbjudan! Lycka till och glöm inte starta ny tråd med nya karet! :)

Du har inte lyckats plåta ynglen förresten?

Denny har lyckats få några att överleva. Krävs väl främst några bra gömställen. Lycka till!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Jag plåtade dom i morse men fick ingen bra bild ska göra ett nytt försök i morgon om dom är kvar.

200 liter låter trångt för stackars bangaier. Släng ut byrån som står mitt emot det stora karet så jan du nog klämma in ett 375 ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hade ett 375 liters där med sötvatten när jag satte in det salta och tror inte jag får gehör för det förslaget.

Hur är annars ditt flöde igenom sumpen? om det inte är alltför mycket kanske du kan ha dom där. Jag har lyckats föda upp ett par yngel i sumpen (av misstag) :ler:

Som min sump är byggd i dag funkar det inte dom skulle strax åka krusell i returpumpen.

Jag ska bygga om sumpen i vår och då ska jag ha i åtanke att kunna använda den till lite mer.

Sedan en seriös fråga!

Hur stort kar skulle vara lämpligt får lite fraggar, ta hand om olika yngel, ?ch ha som karantän när man köper något nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...