Gå till innehåll

Osmos


Mandis

Rekommenderade inlägg

Hej! Vill ju gärna köra med osmos men känner att såhär i uppstarten med så mkt utgifter som allt annat innebär så kan man kanske satsa på osmos filter lite längre fram, vid nästa löning? Är det möjligt eller har skadan redan skett om man startar upp med vanligt vatten? Nån som på enkelt sätt kan förklara skillnaden mellan vanligt vatten och osmosvatten? Man tar bort allt från vattnet förutom just H2O? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket beror på hur bra vatten du har till att börja med, har du egen brunn med mycket mineraler så får man räkna med väääälidgt mycket alger.

Däremot har du kommunalt kranvatten som du avkloriserar så kan du klara dig helt ok. (finns många med fina akvarium här på forumet som kör utan osmos som bevisar det).

Själv har jag väldigt lite erfarenhet både med och utan och går endast från vad jag läst och andras erfarenheter men personligen tycker jag inte att det är värt risken när det ändå handlar om en så "liten" summa i sammanhanget.

man ser ofta kompletta Osmos med silikatfilter för runt 5-600kr här på forumet (såg en senast för 2-3 dagar sedan). Annars kan du satsa på ett nytt och köpa till silikatfiltret senare.

Håll oss uppdaterade med hur det går och gärna lite bilder när du väl kommer igång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag får helt enkelt hålla ögonen öppna, och höra med de på zoogiganten om man kan få 200 liter :P

Ska starta igång efter nyår då jag ska vara bortrest fram till ca den 3.e, men när jag väl kommer igång så lovar jag en tråd på det hela ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandis du kan utan problem köra med kranvattnet du har i Lund om du har kommunalt vatten, se bara till att köpa salt som är till för kranvatten. Om du ändå vill köra osmos så ska du få låna mitt filter för att fylla upp karet, det går på ett par timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandis du kan utan problem köra med kranvattnet du har i Lund om du har kommunalt vatten, se bara till att köpa salt som är till för kranvatten. Om du ändå vill köra osmos så ska du få låna mitt filter för att fylla upp karet, det går på ett par timmar.

Klart man kan, men det blir inte lika bra, vattnet innehåller fosfat, nitrat och även silikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en av dom anser att man måste ha en osmos.

Bor man i eget hus med egen brunn så tränger det in fosfater mm.. från grundvattnet, framförallt om man bor i jordbrukslandskap. Gödslet är inte direkt fritt från näringsämnen.

Bor man så man har kommunalt vatten så kan ett arbete på ledningarna ställa till det rejält även om det oftast är kanon fint vatten, tom förgifta hela karet.

Trots att jag bor i en kommun med riktigt fint vatten så blir mitt silikatfilter mättat, ca 2ggr / år måste jag byta mediat i detta.

Framförallt på vårkanten när snön smälter bort och om det regnat mycket en period, så blir det svart ganska fort.

Jag tar den säkra vägen.

Begagnad osmos ska man se upp med lite, filtren till dom anses väl mer eller mindre som färskvara.

En ny går loss på 1000 lappen ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor själv på landet, med åkermark och hästhage precis intill huset och har egen brunn. De som vi köpte huset av hade testat vattnet ett par gånger utan anmärkning och killen i huset jobbade på något vattenverk så han hade tillgång till bra mätutrustning. Ändå så valde jag att införskaffa en osmos just med tanke på alla variationer över året, inte så mycket för gödsel och näringsämnen (de försvinner ganska snabbt i jorden), utan variationen på de så halter utav de naturliga ämnena i marken.

Som sagts förut så kan det mycket väl gå alldeles utmärkt utan osmos (hade själv ingen de första åren med salt) men det räcker att det blir fel en gång så har man ett rent helsike sen att få ner näringsnivåerna med vattenbyten, algrensning, preparat och i slutändan är man uppe en bra bit över vad en osmos kostar i inköp.

För din skull så hoppas jag du får tag i en egen osmos och att den är i bra skick. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...