Gå till innehåll

Är detta cyano


kladd3

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara komma med en liten uppdatering på hur det har gått nu några dagar efter mörkläggningen. Eftersom jag inte har så mkt koraller i än så kan jag inte uttala mig om hur de kommer att klara sig utan att de få som jag hade har verkat överlevt. Fiskarna var det inga problem med de blev bara glada över lite mer ljus :)

När det gäller cyanon så tror jag att det har försvunnit trodde mig se lite för någon dag sedan men men det verka nog bara varit en synvilla (tror jag) för vänta och se vad som händer.

Hade lite andra alger också några gråna som sitter på en sten dessa överlevde samt de små algerna som satt på bakrutan verka också klarat mörkläggningen.

Har dragit ner lite på ljustimmarna med mh lampan nu för att se om det gör någon skillnad på alger för övrigt endast tänt i kanske 4-5 h nu.

Uppdatera så fort jag märker något mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som hindrar att cyanon dyker upp igen efter en mörkläggning? Dvs, varför fungerar det att mörklägga? Borde den inte komma tillbaka direkt när ljuset sätts igång igen?

Är själv inne på dag två nu, så spänningen är stor för att se om det fungerar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt vad som gör att det funkar med mörkläggning är npig ingen som med säkerhet kan säga men personligen så tror jag att det har med konkurrens att göra. Cyano är kända för att kunna sända ut olika gifter som då med stor sannolikhet fungerar som ett konkurrensvapen. När man får ner biomassan av cyano så minskar den möjligheten och de "bra" algerna får fotfäste. Det kan också vara så att de döende cyanon har tillfört kväve (i form av ammonium som nitrifierats till nitrat) som andra alger kan använda. eller en kombination.

Det är dock förvånansvärt ofta som mörkläggningen eller utsugning fungerar så någon verkan finns även om ovanstående inte är hela sanningen..

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...