Gå till innehåll

Är detta cyano


kladd3

Rekommenderade inlägg

Jovars, de ser ut att vara cyano...

Endel motar cyano med en mix av järn och aluminiumbaserad fosfatremower.

Ett annat alternativ är mörkläggning i 3 dygn, detta är dock ofta svårt att lyckas med då cyano klarar sig med bara en strimma ljus.

Sen finns det rena kemiska behandlingar med olika preparat...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red slime remover fungerar bra på stora invasioner.

Det tar bort all cyano effektivt. MEN. med stor sannolikhet skapar det nya problem. För mig exploderade kiselalgerna efter cyanon försvunnit.. blev först kvitt kiselalgerna efter jag köpt ny osmos.. trots att jag trodde den gamla var bra.. sen körde jag med rätt mycket kolkälla..

kolkälla kanske också fungerar för att mota bort cyano..

Edit. Vill poängtera att kolkällan hjälpt att ta bort kiselalgerna.. (då ant. genom att ta bort näringen)

Ändrat av PeterGG
se ov
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort är akvariet? En metod som tar tid men som brukar vara framgångsrik är att suga ut cyanon varje dag tillsammans med vatten - ersätta det utsugna vattnet med nytt. Håll på så en tid, dra gärna ner ljuset (fullbelysningen). Är det ett nystartat akvarie kan det hjälpa med att tillsätta lite nitrat - i ett akvarium som gått mer än ett år är det inte säkert den metoden funkar.

Sista gången som jag hade det så gjorde jag störningarna men samtidigt började jag att dagligen sätta in Ultra organic och Ultra min från Fauna Marin. Det märkliga är att detta har hjälp men utan någon synlig nedsättning av mätta fosfat- och nitratnivåer.

Cyanon försvan i sakta mak och idag är det full balans. Dessa två medel innehåller mer spårämnen än kolkälla och jag har sett en allmän förbättring när det gäller de flesta korallerna och en mycket ökad polypexpansion hos gorgonier och andra. En annan märklig sak är också att flera koraller (mjuk) har börjat ge en mer grön och djupare färg. Det kan vara så att i och med fler spårämnen så har andra alger (som betas bort av mina sjöborrar, snäckor och eremiter) kunnat konkurrera bort cyanon men en föresättning är (som jag ser det) att man gör sin hemläxa med ständiga utsugningar av cyanon och nytt vatten. Att ta bort dem minskar biomassan och de giftiga substanser som vissa cyano kan släppa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är på ca 350 liter med sumpen inräknad. Är precis i uppstarten har väl haft det igång i knappt två månader. Kör väldigt lowtech med bara en skummare i sumpen och vanligt kranvatten är på gång att köpa en osmos men har inte fått tummen ur än. -Har ca 20-25 gånger vattenvolymen i cirkulation.

Funderar över att köra mörkläggning eller någon form av aqua medic antired preparat. Ska börja att suga ut det som finns där redan nu i kväll.

Fortsätt gärna med att komma med förslag, är som sakt bara en nybörjare.

Glömde att skriva att det jag har i karet är tre clowner samt euphylla och en exenia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ber om ursäkt om jag lånar tråden lite, men Lasse vilka andra produkter använder du från Fauna Marin? jag funderar på ågot från KZ eller fauna, några rekommendationer?

Ursäkta svar på trådstölden :)

Jag använder bara dessa två (ca 400 liter vatten, 4 ml organic (1 ml var 6

timme) ca 1,5 ml min (1 ml var 16 timme). Fick lite bakslag i början så jag avbröt och började om med 1 ml organic/dygn, 1 ml min/dygn för att sedan öka sakta under några veckor på organicdosen. Använder doserpumpar eftersom min diciplin inte är den bästa.

Personligen använder jag Fauna Marin eftersom det finns innehållsförteckning så jag vet vad jag stoppar i. Andra har fått bra resultat med produkter från KZ och andra tillverkare.

Andra har också rapporterat ökad cyano med användandet av produkter liknande FM min (innehållande kväve i form av aminosyror) men det intressanta här är att jag fått tvärtomverkan. Vad som skiljer mig från andra är relativ hög nitrathalt samnt avläsbar fosfat.

Jag kör med Göteborgsvatten - ej osmos

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämt mig för att testa att mörklägga karet i tre dagar, men hur går det med mina tre clowner klarar som sig utan mat under tiden. Har inte så mkt koraller så de är nog ingen fara men är mer bekymrad för clownerna.

Planen ser ut som följande att suga ut det mesta ikväll för att sen mörklägga det tills måndag morron tips uppskattas

Ha det gott

Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där så är karet försatt i mörker koppas jag. Först satte jag svarta sopsäckar runt hela karet sen blev det två tjocka filtar runt och över karet och fundera på att lägga dit någon form av bäddlakan för att vara helt säker.

Återkommer med resultat, håller tummarna på att allt överlever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte i morse att skummaren har stått stilla i inte vet hur länge. Har lite smått panik hur det ser ut i karet. Tror att den bara varit avstängd i ungefär ett dygn hoppas att det inte varit avstängd under hela mörkläggningen. Kontakten hade kommit lös förmodligen när jag var i skåpet och mixtrade med timren till streamen F*N.

Tänkte ta det säkra före det osäkra och låta det vara mörklagt tills ikväll blir då nästan 4 dygn.

Hur ska man göra med belysningen ska man börja med några timmar för att sen öka eller ska man gå igång med som det var innan???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där så är mörkläggningen över och all cyano verkar ha försvunnit få se om det är för evigt eller. Lägger upp en före och efter bild.

Har dragit igång ljuset nu men tänkte börja lite lungt.

Slutsats: mörkläggning fungerar

post-5427-14468920890038_thumb.jpg

post-5427-14468920890194_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...