Gå till innehåll

Fjärilar!


per.w

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Sitter här i snöstormen och funderar på hur jag ska göra då jag skulle vilja köpa en/flera fjärilsfiskar till mitt revakvarium....(Både för att de är vackra fiskar och för att äta glasrosor).... Det jag är orolig för, är att de flesta av dem äter polyper, nafsar på koraller, kan tänkas nafsa på tridacna musslor....

Så vad ska jag köpa?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En filfisk exempelvis.

Denna har funkat för mig, ta livet av de stora glasrosorna bara (om det är ett litet exemplar). Jag sprutade in ättika i dem.

Ja fisken ja -> Acreichthys tomentosus

MVH Lasse

Är det ren ättika eller du blandar ut den ?? och hur mycket doserar du per glasros ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!

Sitter här i snöstormen och funderar på hur jag ska göra då jag skulle vilja köpa en/flera fjärilsfiskar till mitt revakvarium....(Både för att de är vackra fiskar och för att äta glasrosor).... Det jag är orolig för, är att de flesta av dem äter polyper, nafsar på koraller, kan tänkas nafsa på tridacna musslor....

Så vad ska jag köpa?????

Jag har en Chelmon Rostratus, Den rör varken spser,lpser eller musslor

Den tog alla mina glasrosor på nån enstaka dag, Men det skiljer sig ju ifrån individ till individ. Annars borde du satsa på antingen en filfisk eller pepparmintsräkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du mot glasrosor?

För "revsäker" är den inte.

Som med de flesta fiskar så finns det så klart de som är mer eller mindre lämpade till "revkar", fjärilsfiskar är väl som regel mindre lämpade.

Jag anser också att man ska läsa på om de fiskar man ska köpa så man vet vad man ger sig in på. Det gäller så klart alla fiskar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hallå alla som intresserat sig för denna tråd!!!! I have done my homework.... Så vi vet att det inte finns några revsäkra fjärilar!!! Precis som det inte finns några revsäkra kejsare!!!! I mitt revakvarium går det faktiskt bara kejsarfiskar (ja det finns ju förstås två clownpar)och det fungerar om man bortser från att det nafsas litet!!!! Men som man säger, smakar det så kostar det!!!!! Frågan jag har, är mer av typen finns det några som nafsar litet men inte äter upp allt????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får fixa till ditt tangentbord. Dina frågetecken, utropstecken och punkter skrivs ut med helt knasigt antal konstant.

Lättast är väl om du letar upp en som du gillar och sen söker information om just den sorten. Den enda fjäril jag haft är kopparbandad pincettfisk, Chelmon rostratus, som trots sitt namn är en fjärilsfisk. I mitt kar har denna fungerat bra, men de kan vara lite svåra att hålla då de har en smal mun som inte kan ta in så mycket foder åt gången, men det finns de som har byggt speciella foderstationer till dem för att de ska klara konkurrensen med andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min pappa har en rostratus och den har inte rört några polyper. Det den där emot äter är småkryp som lever bland stenarna bla små bortsmaskar då de bara är 3-4mm stora + små rör maskar och annat små kryp. gillar man småkryp så skall man inte skaffa en rostratus för då lär de minska drastiskt i antal. Men detta lär ju inte vara något du bryr dig om då du har kejsare karet.

Jag har en fil fisk som håller efter glas rosor och den gör ett jätte bra jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...