Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

hur funkar denna? Ser ut som någon grym mirakel grej. 8cm är en bra bit att bara lyfta vattnet så där.

Ville inte kapa den andra tråden som är om att bygga en egen med denna från tunze. Tänkte mest på principen hur det fungerar.

Overflow for supplementary installation with surface and bottom suction up to about 1,200 l/h (317 USgal./h). No boreholes in the glass required, and thus it can be retro-fitted easily. Even after an interruption of the recirculation pump, it will continue to operate automatically. With additional U pipe 1001.74 (cf. Turbelle® filter accessories), a throughput of 1,500 l/h (396 USgal./h) is possible. Water outlet diam. 40 mm (1.57 in.).

For easy installation and quiet operation, we recommend the use of overflow hose set 1075/2.

1074_2.jpg

1074_2%2301.jpg

Postat

Överrinningsboxar finns massa olika modeller av på marknaden. Det handlar egentligen om två kärl på vardera sida om ett sidoglas på akvariet med en hävert emellan. Genom att se till att nivåerna ligger så att häverten inte kan brytas så bibehåller man funktionen även om returen stängs av. Just denna boxen har även ett inlopp till den inre boxen via ett rör som tar vatten från bottnen med självdrag eftersom man får en mindre nivåskillnad i boxen. Eftersom det dras in små luftbubblor så får man ibland suga ut dessa för att bibehålla funktionen. Hur ofta beror lite på design och flöde.

Hoppas det var det svar du var ute efter!

Postat
Överrinningsboxar finns massa olika modeller av på marknaden. Det handlar egentligen om två kärl på vardera sida om ett sidoglas på akvariet med en hävert emellan. Genom att se till att nivåerna ligger så att häverten inte kan brytas så bibehåller man funktionen även om returen stängs av. Just denna boxen har även ett inlopp till den inre boxen via ett rör som tar vatten från bottnen med självdrag eftersom man får en mindre nivåskillnad i boxen. Eftersom det dras in små luftbubblor så får man ibland suga ut dessa för att bibehålla funktionen. Hur ofta beror lite på design och flöde.

Hoppas det var det svar du var ute efter!

Tack ja det var det. Så häverten bryts alltså inte även om nivån går ner?

Postat
hur funkar denna? Ser ut som någon grym mirakel grej. 8cm är en bra bit att bara lyfta vattnet så där.

Bara som lite kuriosa: Bågen på en hävert kan teoretiskt vara nästan 10 meter hög.

Postat
Bara som lite kuriosa: Bågen på en hävert kan teoretiskt vara nästan 10 meter hög.

Jag visste inte ens det fanns en gräns? Blir undertrycket så högt att vattnet övergår i gasform och häverten bryts, eller vad är det som gör det?

B!

Postat

Mja, trycket är ju detsamma vid vattenytan. 10 meter över vattenytan får man 1 bar mindre, vilket skulle fälla ut alla gaser i vattnet inbillar jag mig, men frågan är om det även får den att 'koka', övergå i gasform. Jag misstänker att det inte är vad som händer, och om det är, borde man kunna använda kyla för att få högre lyfthöjd, men det fungerar ju bara så långt det med. Jag får helt enkelt prova. En avluftningspump ansluten till ett långt rör, och sug ut luften för att se vid vilken höjd vattnet slutar stiga, och det istället bildas ett kontinuerligt täcke av vattenånga. Någon som har en vaccum pump, och ett långt genomskinligt rör som tål påfrestningarna?

Äh, Slanten förklarar säkert, om jag har tålamod så det räcker. Klart enklare än att experimentera på egen hand.

B!

Postat

Det är ju det som är grejen. Häverten byts inte. Om häverten trots allt skulle brytas, startar den inte om. Lägsta nivån i överrinningsboxen är högre än vad som behövs för att häverten ska bevaras. Däremot händer det, speciellt med låga flöden, att man får luftbubblor i häverten. Vill det sig illa nog så blir det tillslut nog för att häverten ska sluta fungera.

B!

Postat (ändrat)

Tror jag börjar fatta det där nu :) så det sitter kvar sådär bara för att det inte finns någon luft där i. Då måste man suga ur luften på något sätt för att starta den antar jag.

Skulle något sådant här fungera likadant?

overbox2.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Postat

Mja, trycket är ju detsamma vid vattenytan. 10 meter över vattenytan får man 1 bar mindre, vilket skulle fälla ut alla gaser i vattnet inbillar jag mig, men frågan är om det även får den att 'koka', övergå i gasform. Jag misstänker att det inte är vad som händer, och om det är, borde man kunna använda kyla för att få högre lyfthöjd, men det fungerar ju bara så långt det med. Jag får helt enkelt prova. En avluftningspump ansluten till ett långt rör, och sug ut luften för att se vid vilken höjd vattnet slutar stiga, och det istället bildas ett kontinuerligt täcke av vattenånga. Någon som har en vaccum pump, och ett långt genomskinligt rör som tål påfrestningarna?

Äh, Slanten förklarar säkert, om jag har tålamod så det räcker. Klart enklare än att experimentera på egen hand.

B!

Ni får ursäkta, men sånt här är så nördigt kul att fundera på!

Njae, det har inget med att vattnet kokar utan med jordens atmosfärstryck.

post-2834-14468920900899_thumb.jpg

Om vi tänker oss en spann med vatten. Ta ett glas och fyll det med vatten i spannen och vänd det upp och ner. Man kan lyfta upp glaset med botten före och vattnet stannar kvar i glaset så länge glaskanten är under spannens vattenyta. Det är luftens tryck mot vattenytan som gör att vattnet stannar kvar i glaset. Det är ju många kilometer med luft som står som en pelare mot vattenytan.

post-2834-14468920901079_thumb.jpg

För att fortsätta experimentet kan vi ta ett rör på 11 meter med ena ändan igenpluggad. Fyll röret helt med vatten och andra änden ner i spannen. Det lustiga som händer nu är att vattenpelaren i röret blir 9.8 meter över vattenytan i spannen. Resterande 2 meter i toppen av röret är vacuum. Luftens tryck på 1 bar som utövas på spannens vattenyta balanserar upp vattenpelarens tryck.

Vätsketrycket räknas ut med formeln

hxRxg.

h=Vätskepelarens höjd

R=Vätskans densitet

g=tyngdaccelerationen

Om man istället har kvicksilver i röret blir vätskepelaren endast ca 750mm hög pga dess höga densitet.

Gör man testet i ett rum med vacuum kommer man märka att det inte går att få en vätskepelare överhuvudtaget, eftersom det inte finns nått lufttryck mot vätskeytan i spannen.

Dagens fysikfundering avklarad :)

Postat
Tror jag börjar fatta det där nu :) så det sitter kvar sådär bara för att det inte finns någon luft där i. Då måste man suga ur luften på något sätt för att starta den antar jag.

Skulle något sådant här fungera likadant?

Kör med en likande och den fungerar alldeles utmärkt.

Det finns en tråd på guiden som beskriver hur man bygger.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&highlight=overflow

Sen finns ju alltid monstertråden 3reef så har du nått att läsa under julhelgen...:)

http://www.3reef.com/forums/i-made/nice-cheap-diy-overflow-29396.html

Postat
Vid 10m så ökar trycket 1bar. Kanske har med det att göra. :)
Det lustiga som händer nu är att vattenpelaren i röret blir 9.8 meter över vattenytan i spannen. Resterande 2 meter i toppen av röret är vacuum. Luftens tryck på 1 bar som utövas på spannens vattenyta balanserar upp vattenpelarens tryck.

Då hade jag inte så fel ändå. Hehe, kul med lite logik inblandat i allt det här teoretiska emellanåt. :)

Men du Jonas, inte blir 11-9,8=2? ;)

Postat

Sssh, han kan inte räkna, men resonemanget stämmer ju för övrigt. Jag tror vi är inne på samma spår allihop, det handlar nog mest om hur vi uttrycker oss.

Vatten som utsätts för vakuum kokar, våldsamt kan tilläggas, så frågan är hur kraftigt undertryck det blir i överkant på det där röret. (Vatten och vakuum är

. Det kokar, men fryser, och sen sublimerar resterande is, om det får tid på sig. Och hela tiden förbrukar det värme energi så det blir bara kallare. Givetvis soppade jag in en länk till den tråkigaste demonstrationen jag kunde hitta, men i alla fall...) Misstänker att delar av innehållet i luftbubblan längst upp i röret är vattenånga, och resten är de olika gaserna lösta i vattnet från början.

B!

Postat

Ni är ju roliga ni :D, vem kommer nu ha en överrinning med 10m över vattenytan :D..

Men om vi ska vara såna här teoretiska besserwissrar så måste vi ju vara korrekta och påpeka att det inte blir vakuum i röret precis som Mr B säger utan att det är vattenånga med ett tryck motsvarande ångtrycket för vattnet. Vattnets densitet och ångtryck beror på temperaturen g beror på vilken latitud man är på (om vi nu räknar med att vi är på jorden i.a.f.). Därför blir Slantens ekvation h = (Patm-Pwv(temp))/(R(temp)*g(lat)) där

g(lat) är tyngdaccelerationen på en given latitud

R(temp) är vattnets densitet beroende på temperatur

Patm är atmosfärstryket för ett givet tillfälle och plats (varierar med höjd, tid och plats)

Pwv(temp) är vattnet ångtryck beroende på temperaturen.

om vi sätter in några normala värden för ett saltvattensakvarium i Sverige:

temp: 25C

g(stockholm) = 9,818 m/s^2

Patm = 101325 Pa

Pwv = 3200 Pa

R = 997 kg/m^3

h= (101325-3200)/(997*9,818) = 10,02m

Så vid högtryck och vatten på 25C klarar man 10m gränsen men om ett kraftigt lågtryck drar förbi (980hPa) så sjunker nivån till 9,68m och eran 10m hävert falerar ;) bara att ni tänker på det..

Och akta er för sommarvärmen, stiger tempen i vattnet till 30grader så blir det problem även vid normalt lufttryck:

h = (101325-4200)/(995.6502*9.818) = 9,94m...

så jag rekommenderar er att hålla er under 9m i höjd på eran hävert för säkerhets skull, om temperatur och lufttryck skulle spela er ett spratt ;)

Postat

Men oj, skaplig lektion man fick här då. :P ska tänka på att hålla mig under 9 meter med min hävert. Kul vad som kan komma fram lite halv random :)

Kör med en likande och den fungerar alldeles utmärkt.

Det finns en tråd på guiden som beskriver hur man bygger.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&highlight=overflow

Sen finns ju alltid monstertråden 3reef så har du nått att läsa under julhelgen...:)

http://www.3reef.com/forums/i-made/nice-cheap-diy-overflow-29396.html

Tack :) då blir nog något liknande min lösning ändå, då slipper jag borra burken och det verkar vara en billig lösning, men lite riskabel.

  • 2 veckor senare...
Postat

Det är ju samma grund konstruktion som de av PVC som finns länkade tidigare.

Enda skillnaden är att den ser ut att kunna suga ut luft ur häverten m.h.a. returröret.

Men det är ju ganska coolt med glas förstås!

Postat (ändrat)

Skulle det funka att koppla in returen till häverten även i större skala? Låter ju rätt bra att häverten bryts om man får strömavbrott, då får man ju inte ner lika mycket i sumpen, sen kanske den kan starta häverten också när pumpen går igång igen.

Edit: Hitta en bild bakifrån, rätt smart grej gillar den helt klart.

mame-nano-overflow-lily-pipe-3.jpg

mame-nano-overflow-lily-pipe-11.jpg

Ändrat av ClaesHWK
Postat
Syns lite dåligt på bilden, men det är något rör längst in också, som det verkar stå vatten i, trodde det var för att bryta häverten först.

Skulle det funka att koppla in returen till häverten även i större skala?

Vet inte om det skulle fungera, då får väl testa :)

Tror dock inte att det behövs. Den jag byggde har gått ungefär 6 månader och den har än så länge inte samlat på sig nån luft som jag behövt suga ut.

Postat

Läcker lösning, vattenlås, med en "durso" på utsidan, och stiger vattennivån i karet så högt att luftintaget stängs går den över i hävert läge. Normalt sett ska det alltså inte rinna vatten i genom den lilla pipen som bara sticker över kanten och ned.

Men jag gillar inte riktigt att man har kopplingen mellan överrinningen och returen. Det betyder ju att man kommer suga luft där när man fimpar returpumpen.

Den enda fördelen kopplingen ger är att den är själv-startande första gången man startar. Får man luft i böjen stannar den ju där oavsett, och först när häverten kickar igång sugs luften bort.

Och varför gjorde man den i genomskinlig material, så snygg den kommer vara efter ett halvår/par år...

B!

Postat
Läcker lösning, vattenlås, med en "durso" på utsidan, och stiger vattennivån i karet så högt att luftintaget stängs går den över i hävert läge. Normalt sett ska det alltså inte rinna vatten i genom den lilla pipen som bara sticker över kanten och ned.

Men jag gillar inte riktigt att man har kopplingen mellan överrinningen och returen. Det betyder ju att man kommer suga luft där när man fimpar returpumpen.

Den enda fördelen kopplingen ger är att den är själv-startande första gången man startar. Får man luft i böjen stannar den ju där oavsett, och först när häverten kickar igång sugs luften bort.

Och varför gjorde man den i genomskinlig material, så snygg den kommer vara efter ett halvår/par år...

B!

Ja hehe det undrar jag med, nu är den snygg men förmodligen inte om ett halv år.

Men när retur pumpen startar så suger väll den ut luften ur häverten och startar den? och om pumpen lägger av så gör väll häverten det med?

Läcker lösning, vattenlås, med en "durso" på utsidan, och stiger vattennivån i karet så högt att luftintaget stängs går den över i hävert läge.

Hur mena du med hävert läge, börjar den suga i den där lilla också?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...