Gå till innehåll

Cyano, även med bra värden...


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har kört ett par månader nu och får tyvärr inte riktigt bort alla gröna trådalger, samt har jag cyano lite här där.

Har 3 streamers, så nog med cirkulation tror jag, men får som sagt ändå tillbaka cyano här och där.

PH: 7,9

Kh: 9,2

Ca: 550

Mg: 1320

No3: svaagt med salifert, kanske 1.

Ingen nitrat eller phosphat (lite lite mjölkigt endast)

Kör med 2 dl fosfat adsorber och 1,5 dl aktivt kol, och osmos.

Försökte med Coral Snow, och ingen förbättring.

Kör endast med balling salter och hade samma problem från början tyvärr.

Har dock mycket mindre problem med trådalgerna dock.

Vad tycker ni jag borde titta på nu? Har hållit på 5 månader snart och försöker få bort det sista som växer här och där.

Mitt nästa steg är att kanske börja lite med pellets, men vill inte mixtra med för mycket samtidigt.

Börjat lite lätt med Fauna Marins Ultamin S och Organics, och hoppas jag inte får ännu mer Cyano :)

Tackar i förväg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det är bara för mig men när jag har låga fosfat och nitrat värden så brukar jag få cyano när nitraten försvinner helt. Vet inte riktigt hur fosfaten ligger just då eftersom jag har lite svårt att läsa av rowa pro testet exakt :(. Antingen visar de 0 eller 0.045. Men buffrar jag upp nitraten lite igen (typ 2) så brukar cyanon försvinna. Brukar dock inte ha några stora mängder av det.

Slutsats från mitt akvarium är att cyanon gärna tittar fram vid obalans av fosfat och nitrat vid låga värden.

Någon annan som har liknande erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får jag cyano brukar jag suga ut den och hälla i en skvätt nitratlösning (KNO3) från PMDDflaskan till sötvattenskaret... har funkat bra för min del...

Min chansning är att andra alger då tar up det (Omätbara) fosfat som finns i vattnet och konkurrerar ut cyanon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjat lite lätt med Fauna Marins Ultamin S och Organics, och hoppas jag inte får ännu mer Cyano :)

Eftersom FM har innehållsförteckningar på sina produkter så har jag i alla fall nån känsla för vad FM Ultamin S är för något: Det är i princip en organisk kolkälla + kvävekälla. Huvudingredienserna är glukos, etylacetat, natriumacetat vilka alla fungerar som goda kolkällor för bakterietillväxt likt t ex vodka. Sex aminosyror (huvudsakligen arginin och histidin) fungerar som kvävekälla samt kolkälla för bakterier. Övriga ämnen ser också ut som de hör hemma i ett syntetiskt medium för bakterieodling på lab.

Produkten kommer vid tillräcklig tillsats att driva på tillväxten av bakterier och sätta fart på skummaren. Fosfat borde därmed exporteras i form av utskummade bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har märkt att det verkar finnas två olika situationer vad gäller den röda cyanon. Den ena är i relativt nystartade kar och där brukar vandals knep med tillsättning av KNO3 fungera bra. Den andra situationen är när karet gått något år och då har jag råkat ut för att tillsättning av KNO3 inte är lika effektivt. Det jag då har använt har varit Red slime remover men då den bara fungerade under någon månad och sedan kom tillbaka - samt gett en del oönskade effekter för övrigt - så prövade jag en ny strategi senast.

Jag började med att suga ur all cyano jag såg varje dag samtidigt som jag började med att dosera in FM:s ultramarin S och organic. Jag började med ca 1 ml organic och 1 ml Ultramarin S per dag. (I 450 liter vatten). Sedan har jag sakta ökat Organicdosen till 4 ml per dag.

Förutom att cyanon försvan så har detta inneburit att min koraller är mycket bättre än förut och att allt som kan bli grönt verkligen också blivit detta.

Viktigt tror jag det är att suga varje dag och också då ersätta med nytt vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som får cyano i äldre kar, har ni provat att byta lampor? Läste någonstans att gamla (gulnande) lampor kan ge cyano en fördel.

Ingen aning om det ligger något i det eller inte men det finns säkert de som kan teorisera om det är möjligt eller helt åt fanders :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att jag läst vad Lasse och Claes känns det som om jag skall fortsätta med doseringen! Men när du säger att "allt blir grönt" hoppas jag du inte menar alger utan, koraller?

Jag har för övrigt märkt att mina ananaskoraller ser mycket finare ut.

Skall även suga ut cyano, dock sitter den lite dumt till ibland, nära koraller tex.

Men jag gör så gott jag kan.

För övrigt är mina lampor lite gamla, men jag tänkte byta till Led snart och har kanske inte bytt så ofta som jag borde...

Edit: Kollade min skummarkopp, har aldrig varit såå bra och mörkt som det är nu, denna kombo gör iaf. något redan från start!

Ändrat av Hirez
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får vänta och se :)

MVH Lasse

kör du 4 ml av ultra min s och 4ml av ultra bak? är det till 450l? jag kör med 1,5ml av vardera till lite drygt 380l, kör du zeolith? tänkte om jag borde öka dosen? tror jag har sett tillstymmelse till cyano, har blivit lite "bubblor" vid en sten och som en liten matta som man kan ta bort.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suga ut det man kan sedan nedsläckning ett par dagar är super för att knäcka cyano.

Dosering med Coral Snow och Zeobak har aldrig fungerat för mig.

Det finns de påstår att de haft bra erfarenheter med Collospongia svampar.

I mitt gamla akvarium kom cyano regelbundet tillbaka.

I mitt nya där jag har mycket sten med svamp (vet inte vilken sort) på i sumpen har det kommit ytterst lite som snabbt försvunnit igen. Det har endast kommit om jag doserat aminosyror.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har endast kommit om jag doserat aminosyror.

/Mattias

Jag har sett den uppgiften från annat håll också, därför var jag tveksam till att använda Ultramin s. Men efter rek så gjorde jag det ändå och faktum är att de är borta nu (cyanon alltså). Om det nu berott på min dosering eller inte kan jag givetvis inte säga, det enda jag vet är att de flesta korallerna ser betydligt bättre ut nu än innan och de som skall vara gröna också är det.

Ultra Bak har jag inte doserat, ingen speciell anledning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta korallerna ser betydligt bättre ut nu än innan och de som skall vara gröna också är det.

Håller med där. Aminosyror är bra för korallerna men kanske är det så att överdosering lätt triggar cyano?

Nyttodjur som sandvändare, sniglar, eremiter är ju också bra för att hindra att den får fäste.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter 2 veckors dosering med organic ultramin, verkar min cyano falla sönder, har inte gjort något annat, tom. haft kvar fosfat adsorber och kol seda ett par veckor. Visserligen kör jag endast med ca 5timmar vitt ljus,med det har jag gjort i flera veckor utan resultat. Tror inte att det tagit sådan tid utan verkar ha ett samband med just doseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter 2 veckors dosering med organic ultramin, verkar min cyano falla sönder, har inte gjort något annat, tom. haft kvar fosfat adsorber och kol seda ett par veckor. Visserligen kör jag endast med ca 5timmar vitt ljus,med det har jag gjort i flera veckor utan resultat. Tror inte att det tagit sådan tid utan verkar ha ett samband med just doseringen.

Har du sett att skummaren blivit mer aktiv vilket den brukar bli vid tillsättning av organiska kolkällor i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag experimenterade med FM Ultramin S såg jag en klart ökad tillväxt av grönalger på rutorna - sådana där korta hårstråalger. Den effekten var ganska upprepningsbar - slutade jag dosera stannade algtillväxten av, började jag igen kom algtillväxten igång. Det testade jag i två olika burkar med liknande resultat. Fast korallerna såg kanske lite bättre ut färgmässigt, svårt att veta objektivt.

Jag doserade ca 10 droppar per 100 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, körde du endast med ultramin S ?

Det verkar som just kombon med organics funkar.

För övrigt kan jag nämna att jag endast kör 1 ml på 250 liter ultramin S och 1 ml organics.

Men faktiskt har jag märkt ett par sådana "hårstrån" vid röret i ytavrinningen. Men vvväldigt små.. skall kanske inte dosera för mycket.. men håller koll på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren producerar mer, och det blir även mörkare än tidigare. :)

Låter bra! Då får du ut något ur systemet och det är för väl med tanke på att du tillsätter kväve till systemet tillsammans med det organiska kolet. Med tanke på att du ser effekter så torde din fosforhalt äntligen blivit begränsande för cyanotillväxten (om det nu inte handlar om något annat som begränsar tillväxten som t ex järn om det nu inte igår i FMs produkter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag experimenterade med FM Ultramin S såg jag en klart ökad tillväxt av grönalger på rutorna - sådana där korta hårstråalger. Den effekten var ganska upprepningsbar - slutade jag dosera stannade algtillväxten av, började jag igen kom algtillväxten igång. Det testade jag i två olika burkar med liknande resultat. Fast korallerna såg kanske lite bättre ut färgmässigt, svårt att veta objektivt.

Jag doserade ca 10 droppar per 100 liter vatten.

Ultramin S är ju en kvävekälla så är inte t ex fosfat begränsande i systemet för algtillväxten så kommer ju de gröna. Undrar om produkten är balanserad så att den tillför mer organiskt kol än kväve så att nettot är förlust vid bakterietillväxt och utskumning? Så skulle i alla fall jag designa en produkt som denna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...