stigigemla Postat 30 januari 2011 Postat 30 januari 2011 Liten nattlampa en halvtimme efter släckning så att den hittar sin sovplats.
Grubbelmuz Postat 30 januari 2011 Författare Postat 30 januari 2011 Bjuder på en liten bild av min BTA som ser ut att trivas
evillennart Postat 31 januari 2011 Postat 31 januari 2011 Bjuder på en liten bild av min BTA som ser ut att trivas Fin anemon Martin! Hur stor är den?Har den hittat sin plats? Den verkar ha bäddat ner sig i en hålighet i stenen...Fattas bara ett par clowner i den nu!
Grubbelmuz Postat 31 januari 2011 Författare Postat 31 januari 2011 Någon som har erfarenhet av Oxynoe sp. Verkar ha 3st som rör sig över LS'en...
Nemisis Postat 31 januari 2011 Postat 31 januari 2011 Tror bestämt att någon har varit på korallfisken och handlat . Min såg likadan ut innan min ena clown flyttade in i den. Clownen är lika stor som annemonen.. =)/Fredrik på fejan..
Grubbelmuz Postat 2 februari 2011 Författare Postat 2 februari 2011 Japp, tog den sista han hadde Men mina clowner skiter i alla mina försök att få dom att bete sig som clowner har åkt på någon form av invasion av nakensnäckor nu bara...
Grubbelmuz Postat 12 februari 2011 Författare Postat 12 februari 2011 (ändrat) Efter min fiskdöd har man nu återhämtat sig och startat med två st Tomatclowner (Amphiprion frenatus) Det roliga var att dom tog min BTA som värd efter ca 10 sekunder i karet Helt klart nöjd måste jag säga! Ändrat 12 februari 2011 av Grubbelmuz
evillennart Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Det där var ett par granna firrar Martin!Nu får vi hoppas att du har haft nog med skit med ditt kar!
Grubbelmuz Postat 17 februari 2011 Författare Postat 17 februari 2011 Någon som har problem med dessa clowner?Den större av dom dominerar den lille så hårt att den börjar ta rejält med stryk nu. Tuggade fenor, kan knappt röra sig i karet utan att det kommer en argsint missil och hugger till.Jag antar att det inte är värt att lämna tillbaka den lille för att köpa en större? Blir kanske samma problem igen...Funderingar och erfarna clown ägare får järna höra av sig../Martin
stigigemla Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Du skall nog i så fall köpa en ännu mindre. Hanar är mindre så har den lilla levt ihop med ännu mindre kan den kanske redan ha bytt kön till hona.
alexochingencarina Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Har hört att honorna kan gör så mot en hanne för att visa vem som bestämde. Kan se riktigt brutalt ut och honan kan tugga av istortsett alla fenor men det ska lösa sej efter ett par veckor, månader. Är det däremot av sama kön kan de bli värre.
Grubbelmuz Postat 22 februari 2011 Författare Postat 22 februari 2011 När man kom hem efter ett besök hos Lennart på korallfisken så ser jag en krabba krypandes på min LS!! Helt galet roligt, har inte haft en aning att denna varelse funnits hos mig sedan starten For snabbt fram med kameran och försökte få fram något bra.Min gissning är att denna krabba är en (Chlorodiella nigra)Ska jag jaga efter den eller ska jag låta den gå kvar? Vad tycker ni erfarna rävar?
Marko Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 Inget att få panik för tycker jag - jag har en hel del krabbor, några riktigt håriga fula bestar som skulle ge mardrömmar till dom flesta barnen, men dom smyger runt så fint och plockar alger och annat krafs så hos mig får dom vara kvar och stöka runt. Har ett klipp i min tråd där jag lyckades filma en av krabborna släppa yngel också, så det är bara skoj med mer att kika på i akvariet.
Grubbelmuz Postat 23 februari 2011 Författare Postat 23 februari 2011 Testade att lägga fram en liten bit av en räka men det gick inte så bra för clownen tog den till anemonen och tryckte in den i munnen. Men att få se en fisk mata en anemon var helt klart häftigt!
evillennart Postat 23 februari 2011 Postat 23 februari 2011 Testade att lägga fram en liten bit av en räka men det gick inte så bra för clownen tog den till anemonen och tryckte in den i munnen. Men att få se en fisk mata en anemon var helt klart häftigt!Vad var det som inte gick så bra? Var tanken att locka fram krabban?Snygga bilder förresten!
Grubbelmuz Postat 11 mars 2011 Författare Postat 11 mars 2011 Skulle behöva lite tips hur man får sin Zalaris att käka annat en alger!? Har varit och köpt "Green algae wafers" märke Tropical används som komplement till sötvattens malar antar jag men såg i en tråd att även dessa snygg fula fiskar tar dom. Då uppstår problem 1. När jag lägger i första tabletten så tar min tomat clown upp hela kakan och trycker ner den i min rosa BTA. Detta var för 3 dagar sedan, nu i morse testade jag att gömma den lite bakom en sten där denna clown aldrig är... Efter kanske 1-2min så drar han ifrån sin kära anemon och simmar rakt på alg tabletten och matar anemonen igen.... *suck* har inte en aning hur dessa tabletter inverkar på en BTA läär vara ganska svår smällt i mina ögon.. Men kanske ni vet andra bra sätt att ge mat till zalarisar som börjar se magra ut? Mvh:Martin
Trollsvans Postat 11 mars 2011 Postat 11 mars 2011 Prova att köpa nori eller wakame från hälsokostbutik (den som ligger vid Trädgårdstorget har wakame i alla fall) och sätt fast i klämma, eller fäst runt en sten med gummiband, det kan funka.
Grubbelmuz Postat 11 mars 2011 Författare Postat 11 mars 2011 fick tag på rostad nori irfån ICA-Maxi kanske det kan funka?
Trollsvans Postat 12 mars 2011 Postat 12 mars 2011 Rostad nori är nästan ingen näring kvar i i och med rostningen. Försök få tag på torkad nori istället.Fiskarna äter det som galna, men det är väl rent näringsmässigt jämförbart med att käka frigolit, har det sagts mig.
Grubbelmuz Postat 5 april 2011 Författare Postat 5 april 2011 Ja vet inte om man ska skratta åt att min Salarias fasciatus kastar runt med mina Nassarius snäckor och samlar upp dom i ena hörnet på karet.. Är detta normalt?
Grubbelmuz Postat 5 maj 2011 Författare Postat 5 maj 2011 Som en del kanske har läst har min BTA blivit gigantisk och börjar skada koraller av olika slag, nu tänkte jag att genom trycka dit en bit LS i en reva ca 5-6cm över den så kan den inte komma åt att skada dom överliggande korallerna. Men då anemonen har en tomatclown som livvakt så kan den andas ut eftersom clownen flyttar på en ganska stor bit ls genom att simma in underifrån och trycka ut... Ger snart upp med dessa anemoner/fiskar..../Martin
Piraterna Postat 5 maj 2011 Postat 5 maj 2011 att ha saltvattensakvarium är att jämföras med att ha en ettåring. Men du har en väldigt vacker anemon.
Piraterna Postat 5 maj 2011 Postat 5 maj 2011 Du har inte funderat på att A flytta korallerna, B, flytta stenen med hela anemonen. Fast flytta korallerna brukar vara det enklaste. Jag har slutat bråka med mina anemoner, så fort någon av dem bestämmer sig för att ta en promenad flyttar jag ner alla känsliga koraller i närheten till sanden.
Grubbelmuz Postat 12 maj 2011 Författare Postat 12 maj 2011 Detta fick bli droppen!När man kommer hem ifrån jobbet fick jag reda på att Anemonen med samarbete av Tomatclownen systematiskt dödat min putsarfisk. Nu har dom två marodörerna dödat en salarias och nu min putsarfisk......
Piraterna Postat 12 maj 2011 Postat 12 maj 2011 Beklagar, du skall se att det går bättre med tiden, var allt ett par riktiga marodörer du har.
Rekommenderade inlägg