Gå till innehåll

Grubblarens RSM kar!


Grubbelmuz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Någon som har problem med dessa clowner?

Den större av dom dominerar den lille så hårt att den börjar ta rejält med stryk nu. Tuggade fenor, kan knappt röra sig i karet utan att det kommer en argsint missil och hugger till.

Jag antar att det inte är värt att lämna tillbaka den lille för att köpa en större? Blir kanske samma problem igen...

Funderingar och erfarna clown ägare får järna höra av sig..

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kom hem efter ett besök hos Lennart på korallfisken så ser jag en krabba krypandes på min LS!! Helt galet roligt, har inte haft en aning att denna varelse funnits hos mig sedan starten :)

For snabbt fram med kameran och försökte få fram något bra.

Min gissning är att denna krabba är en (Chlorodiella nigra)

Ska jag jaga efter den eller ska jag låta den gå kvar? Vad tycker ni erfarna rävar? :P

post-5510-14468921423343_thumb.jpg

post-5510-14468921423614_thumb.jpg

post-5510-14468921423872_thumb.jpg

post-5510-14468921424114_thumb.jpg

post-5510-14468921424383_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget att få panik för tycker jag - jag har en hel del krabbor, några riktigt håriga fula bestar som skulle ge mardrömmar till dom flesta barnen, men dom smyger runt så fint och plockar alger och annat krafs så hos mig får dom vara kvar och stöka runt. Har ett klipp i min tråd där jag lyckades filma en av krabborna släppa yngel också, så det är bara skoj med mer att kika på i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Skulle behöva lite tips hur man får sin Zalaris att käka annat en alger!? Har varit och köpt "Green algae wafers" märke Tropical används som komplement till sötvattens malar antar jag men såg i en tråd att även dessa snygg fula fiskar tar dom. Då uppstår problem 1. När jag lägger i första tabletten så tar min tomat clown upp hela kakan och trycker ner den i min rosa BTA. Detta var för 3 dagar sedan, nu i morse testade jag att gömma den lite bakom en sten där denna clown aldrig är... Efter kanske 1-2min så drar han ifrån sin kära anemon och simmar rakt på alg tabletten och matar anemonen igen.... *suck* har inte en aning hur dessa tabletter inverkar på en BTA läär vara ganska svår smällt i mina ögon.. Men kanske ni vet andra bra sätt att ge mat till zalarisar som börjar se magra ut?

Mvh:Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Som en del kanske har läst har min BTA blivit gigantisk och börjar skada koraller av olika slag, nu tänkte jag att genom trycka dit en bit LS i en reva ca 5-6cm över den så kan den inte komma åt att skada dom överliggande korallerna. Men då anemonen har en tomatclown som livvakt så kan den andas ut eftersom clownen flyttar på en ganska stor bit ls genom att simma in underifrån och trycka ut... Ger snart upp med dessa anemoner/fiskar....

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte funderat på att A flytta korallerna, B, flytta stenen med hela anemonen. Fast flytta korallerna brukar vara det enklaste. Jag har slutat bråka med mina anemoner, så fort någon av dem bestämmer sig för att ta en promenad flyttar jag ner alla känsliga koraller i närheten till sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...