Gå till innehåll

Weséns Juwel Trigon 350L hörnkar


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 643
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nä, jag trodde inte heller att den skulle vara så stor Andy. Det var den inte hos killen vi köpte den av... den är runt 25cm över kroppen, man kan kanske hoppas på en snar delning..?. I vart fall verkar den stortrivas i karet och petar i sig räkor på löpande band. En liten acroporafragg som satt limmad i revet har strukit med, anemonen kom för nära och jag kunde inte bryta loss fraggen utan att förstöra den. Det får väl anses som ett lågt pris när man introducerar en stor anemon i karet.

Igår flyttade jag Euphyllian till vänster sida av karet för att clownerna skall hitta anemonen som värd istället. Clownerna har sitt revir i höger halva av karet och rör sig sällan över till vänster sida. Nu har de inget att gömma sig i förrutom anemonen så vi får väl se om det fungerar som jag har tänkt.

Jag fraggade Caulastrean igår. Jag vill ha den rund som en boll så ett par grenar som strävade neråt fick flytta från kolonin. Det blev två små fina fraggar som ska gå till sig lite innan de får flytta, eller om de limmas upp i revet, jag vet inte ännu. Den rosa Floridan delade sig igår och några av de andra Ricorna är nog också på väg att dela sig, ser det ut som iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En månad har gått sedan senast, dags för uppdatering av tillväxten. Det fortsätter som tidigare, snabb och stabil tillväxt, framför allt på SPS'erna. Acroporan fick jag flytta eftersom den växte in i, och började bränna, Hystrixen.

post-5300-14468922149242_thumb.jpg

post-5300-14468922149355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De senaste dagarna har vår anemon antagit alldeles groteska former och storlek. Idag när jag kom hem var den över 35 cm bred utan tentakler och började bli så stor att den riskerade att bränna stenkoraller, knappar och skivor runtomkring.. Ett snabbt beslut om åtgärd togs, den skulle bort! Det var lättare sagt än gjort, den sitter djupt förankrad i revet och omöjlig att peta bort. Jag tog ett svårt och drastiskt beslut om avlivning och nu har jag injicerat den med Joes Juice vilket genast fick anemonen att dra ihop sig till en liten golfbolls storlek. Sitter nu och väntar på det slutliga resultatet...

Riktigt, riktigt tråkigt att det skulle gå så här, jag som värnar hårt om allt levande. Speciellt tråkigt eftersom anemonen trivdes perfekt i karet, men förvandlades till en grotesk korallmördare. Och en så'n går tyvärr inte att ha i revet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tråkigt att de blev så här. den som var så stor och fin. :( men de blir kanske en ny nu? Fast lite mindre.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, jättetråkigt. Jag trodde aldrig att den skulle dubbla sin storlek på några få veckor. Nu är den borta från karet, jag har lagt den i lilla karet så länge. Vi får se om det är något liv i den.

Nah, det blir nog ingen mer anemon i det karet. Iaf inte om de ska växa så fort.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jättetråkigt. Jag trodde aldrig att den skulle dubbla sin storlek på några få veckor. Nu är den borta från karet, jag har lagt den i lilla karet så länge. Vi får se om det är något liv i den.

Nah, det blir nog ingen mer anemon i det karet. Iaf inte om de ska växa så fort.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej. Hoppas den tar sig där då i och med du bekämpat den lite grann.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Det är fortfarande liv i anemonen... :)

Skönt ju! Bra bilder som vanligt. :) har kollat lite på macro objektiv och stativ nu men de är fan inte billigt. Hehe! hade dock varit roligt att ha.

André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt ju! Bra bilder som vanligt. :) har kollat lite på macro objektiv och stativ nu men de är fan inte billigt. Hehe! hade dock varit roligt att ha.

André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Inköpet är en sak.. Sen ska du lära dig hantera den o få något bra på minneskortet, det är livslång kunskap..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inköpet är en sak.. Sen ska du lära dig hantera den o få något bra på minneskortet, det är livslång kunskap..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jepps. De är frugan som oftast hanterar kameran. De är jag som betalar. Haha!

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt ju! Bra bilder som vanligt. :) har kollat lite på macro objektiv och stativ nu men de är fan inte billigt. Hehe! hade dock varit roligt att ha.

Tack André!

Av någon märklig anledning brukar begagnade macro-gluggar vara rätt billiga, kolla på Blocket. Vilket hus har du?

Stativ är aldrig billiga, iaf inte om man vill ha bra kvalitet. Köp ett Manfrotto eller liknande stativ, du kommer inte att ångra den utgiften. Manne har rätt, det tar en hel livstid att lära sig fotografera. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack André!

Av någon märklig anledning brukar begagnade macro-gluggar vara rätt billiga, kolla på Blocket. Vilket hus har du?

Stativ är aldrig billiga, iaf inte om man vill ha bra kvalitet. Köp ett Manfrotto eller liknande stativ, du kommer inte att ångra den utgiften. Manne har rätt, det tar en hel livstid att lära sig fotografera. :)

Nej de är inte lätt. jag kan inte så mycket. De är frugan som håller på och fotar lite. Så vilket hus kan jag inte svara på. Haha

Men kan meddela henne detta du har skrivit så får vi se hur de blir. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...