Gå till innehåll

Weséns Juwel Trigon 350L hörnkar


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Lite nytt från Zoogiganten i Lomma idag.

En stor fin Acropora (Aculeus?) ca 10 x 15 cm. Ljust beige i botten med isblå, nästan vita toppar.

En orange Lobophyllia med sju huvuden.

Nu känns scapen i revet i stort sett färdig, bara småjusteringar kvar.

Foto kommer när dimman från rev-epoxin har lättat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 643
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite blandat strax efter att ljuset gått på idag. Lite morgontrötta koraller. Första och andra bilden är gårdagens nytillskott. Om någon kan ge ID på Acroporan hade jag blivit glad. Den uppmärksamme ser tillväxtkanten på Tridacna Maxima. Japanknapparna från Manne har vuxit på riktigt bra och har dubblerat sig sedan de kom i karet.

post-5300-14468922266941_thumb.jpg

post-5300-14468922264512_thumb.jpg

post-5300-14468922264712_thumb.jpg

post-5300-14468922264914_thumb.jpg

post-5300-14468922265112_thumb.jpg

post-5300-14468922265319_thumb.jpg

post-5300-14468922265557_thumb.jpg

post-5300-14468922265765_thumb.jpg

post-5300-14468922265958_thumb.jpg

post-5300-1446892226615_thumb.jpg

post-5300-14468922266354_thumb.jpg

post-5300-14468922266547_thumb.jpg

post-5300-14468922266746_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Robin! :)

Vi var nere i Löddeköpinge i ett helt annat ärende då vi gick in på Zooab för att köpa lite artemia.

Butiken har i alla år varit lite familjeinriktad men hade alldeles nyligen dragit igång en liten saltavdelning. Hittade lite kul som saknades i karen hemma... bland annat en hane till vår Mandarinhona. Det tog två minuter, sedan har de inte lämnat varandras sida en sekund.. :)

Hittade även två Chelmon Rostratus som tillsvidare får gå i 110L-karet.

post-5300-14468922270951_thumb.jpg

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jimmy. :)

Det är en ovanligt vacker Acro i fullt ljus men väldigt oansenlig i blåljuset. Det blir säkert tillfälle att fragga den här om ett tag.

Jag placerade den lite oortodoxt, inte som den har vuxit fram tills jag köpte den. Jag vill att den ska synas i all sin prakt från soffan och samtidigt växa ut ur revet. Svårt att förklara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan vara väldigt kinkiga innan de kommer igång. '

Den som går i hörnkaret är framåt, tuff, pigg och glad. Den pickar hela tiden i revet och har visat intresse för artemia men har ännu inte tagit någon. Den har smakat på D&D's revpasta. Den som går i lilla karet är lite rädd och tillbakadragen så det lär nog ta tid innan den äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nytt kom från Dimorb (André) med posten idag, blåa och knallgula Zoas och en grön/blå Rhodactis Inchoata.

Det börjar bli en trevlig samling stenkoraller, knappar och skivanemoner i karet nu.

LPS

Trachaphyllia Geoffroy

Euphyllia Paraancora, två färger.

Caulastrea Furcata

Favia

Lobophyllia Corymbosa

Galaxaea Fascicularis

Turbinaria Mesenterina

Micromussa Diminuta

Gorniopora

Plus två okända

SPS

Seriatopora Caliendrum neongrön

Seriatopora Caliendrum lila

Seriatopora Hystrix rosa

Stylophora Pistillata "Milka"

Acropora, fyra kolonier, tricolor, neongrön, brun/ljusblå topp, beige/vit topp.

Montipora, tre flakväxande kolonier, lila och röd.

Skivanemoner

Discosoma, fem kolonier, lila, neongrön, röd, lila/turkos, neongrön/röd.

Rhodactis, tre kolonier, brun/neongröna tentakler, Brun/turkos tentakler, neongrön/bruna tentakler

Rhodactis Inchoata, neongrön/blåa tentakler

Ricordea Florrida, fyra morpher, orange/blå kant/neongrön mun, rosa/lila kant/neongrön mun, neongrön, blå/neongrön mun.

Kolonianemoner

Zoanthus, fem kolonier, gul/gröna tentakler, rosa/gråa tentakler, blå/bruna tentakler, knallgula, japan med röda och gula tentakler.

Protopalythoa, helbruna, grön/bruna tentakler.

Mussla

Tridacna Maxima, blå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så nära en krasch i förrgår.. Kom upp på morgonen till alldeles grumligt vatten. Acropororna var jättesura och det såg bedrövligt ut, jag trodde faktiskt att det var kört. Mätte niriten eftersom jag misstänkte överblivet foder från kvällen innan. Matade med fruset Formula Two och en stor bit for in i revet, jag kom inte åt att ta upp den. Nitriten var förhöjd men inte katastrofal. Bytte lite vatten, i med aktivt kol och riktade pumparna mot ytan. På kvällen såg det bättre ut och igår var allt normalt igen. Puuuuhhh...

Pincetten åt artemia för första gången igår så det ska nog gå vägen med den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svårt att tänka mig att en eller två kuber frysfoder som inte äts upp av fiskarna inte äts upp av övriga invånare i karet rätt så omgående. Jag tycker det låter mer som om en fisk eller anemon gått in i en streampump eller något sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svårt att tänka mig att en eller två kuber frysfoder som inte äts upp av fiskarna inte äts upp av övriga invånare i karet rätt så omgående. Jag tycker det låter mer som om en fisk eller anemon gått in i en streampump eller något sådant.

Ingen anemon i det här karet Jimmy, saknar inga djur heller.. har iofs inte full koll på alla sniglar/snäckor, det kan ju vara en stor en som har dött inne i revet?

Allting ser ut som vanligt idag, har dock inte mätt nitiriten och ser ingen anledning till att göra det heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet har stabiliserat sig igen. Fick tyvärr en rejäl fosfattopp eftersom jag var tvungen att slänga i det enda aktiva kolet (avsett för sötvatten) jag hade hemma när jag försökte rädda situationen. Jag valde mellan pest och kolera för att rädda karet och visste att fosfaten skulle komma så nu kör jag för fullt med Deltecs långtidsverkande fosfatremover och aktivt kol. Fosfatnivån är nästan nere på ok nivå igen så det ska nog ordna sig.

Annars tuggar det på, allt lever och växer på som vanligt. De nya Acropororna har börjat byta färg, den stora beige/vita har börjat bli snyggt grönskimrande nerifrån och börjar sätta nya vita toppar. Acropora Tricolor som var helt mossgrön när jag fick den är nu brungrön i botten och grenarna börjar skimra i koboltblått med små gröna polyper. Pincetten i det här karet är tråkig med maten, pickar i revet men bryr sig inte om artemia. Den andra pincetten i lilla karet har kommit igång rejält, skygg som bara den men äter jättebra.

Idag har jag gått igenom allt i våra två akvarier minutiöst eftersom ungdomarna skall passa hus, akvarier, hundar och andra djur medan jag och hustrun åker på en veckas semester till Capri i Italien. Håller tummarna för att inget skall jävlas i karet under den närmaste veckan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...