Gå till innehåll

Fisk/fågeldöden


Nordin

Rekommenderade inlägg

Ni har kanske läst på Aftonbladet om fisk och fågeldöden, tusentals döda fiskar spolas upp på land, och fåglar faller döda från himlen, nu har detta kommit till Sverige!. Vad tror ni kan orsaka detta?.

Känner att detta kan vara lite väl OT men samtidigt intressant, och vem vet, det kan ju ha en påverkan för oss akvarister.

//Daniel

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske är nått med nederbird eller al-kaja som vart framme ;) eller att deras fruar är riktiga skator.....

Hohohoho!!! En mer kvalificerad gissning är nog att Agda tröttnat på kajjeländena som skiter på altanen och specialpreparerat fågelmaten med gubbens warantabletter..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e så jäkla konstigt alltså, det var ju i Falköping jag menade med att det kommit till Sverige, det känns ju som att det kan vara en förgiftning av något slag kanske ?

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Jag bor i Falköping, och jag har inte gjort något:arg:. I och för sig så har jag inte bytt vatten på 14 dagar, men det skall väl inte fåglarna bry sig omsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mest sannolikt en effekt av att alla "nyheter" blivit globala, och alla olyckor/dödsfall i naturen katastrofer (oftast beroende på växthuseffekten). Kanske värt att minnas att syrebrist i sjöar som kväver fiskar samt dödsfall pga svält under vintern=> nedsatt immunförsvar => många döda fåglar alltid inträffat.

T ex kommer sannolikt de flesta rödhakar och gärdsmygar som valt att stanna i Sverige gå under detta år. Å andra sidan flyttar många individer av dessa arter också, och de får sannolikt gott om utrymme/mat när de återvänder i vår. Grymt, men naturens sätt att fungera..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i Falköping, och jag har inte gjort något:arg:. I och för sig så har jag inte bytt vatten på 14 dagar, men det skall väl inte fåglarna bry sig omsmiley1.gif

Har du varit förbi där å kikat nått?, tycker detta är jätteintressant!! :P

Mest sannolikt en effekt av att alla "nyheter" blivit globala, och alla olyckor/dödsfall i naturen katastrofer (oftast beroende på växthuseffekten). Kanske värt att minnas att syrebrist i sjöar som kväver fiskar samt dödsfall pga svält under vintern=> nedsatt immunförsvar => många döda fåglar alltid inträffat.

T ex kommer sannolikt de flesta rödhakar och gärdsmygar som valt att stanna i Sverige gå under detta år. Å andra sidan flyttar många individer av dessa arter också, och de får sannolikt gott om utrymme/mat när de återvänder i vår. Grymt, men naturens sätt att fungera..

Tror inte detta har nått med växthuseffekten att göra det kom så tvärt pangbom lixom, Har läst att Kajor är känsliga för jordens magnetfält, men det förklarar inte fiskarna eller dom andra fåglarna ;/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag iofs inte på växthuseffekten (det var ironi över mediernas sätt att tolka naturens gång i 24-timmarsperspektiv). Jag tror tvärtom på effekter av en hård vinter och ont om mat. Däremot finns det annat att oroa sig för. Att ejdrarna i östersjön minskat med 90% på några år, det tror jag t ex är klart oroande då ingen säkert verkar veta varför.. (men det är inte lika spännande på löpsedlarna då de inte dör i flock i stadskärnorna..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag iofs inte på växthuseffekten (det var ironi över mediernas sätt att tolka naturens gång i 24-timmarsperspektiv). Jag tror tvärtom på effekter av en hård vinter och ont om mat. Däremot finns det annat att oroa sig för. Att ejdrarna i östersjön minskat med 90% på några år, det tror jag t ex är klart oroande då ingen säkert verkar veta varför.. (men det är inte lika spännande på löpsedlarna då de inte dör i flock i stadskärnorna..)

Nä ja förstog att det du drog upp om växthuseffekten var överflöd av ironi :P.

Nu är det fastställt att det är så iallafall:)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/faglar-dog-av-yttre-vald_5848261.svd

Ja det verkar ju som att orsaken av händelsen är fastställd, jag är fortfarande mycket kritisk till att detta är vad som har hänt, har läst på amerikanska nyhetshemsidor även där har fåglarna dött av inre blödningar/spruckna blodkärl, men visar ej några tecken på yttre smällar eller liknande, förutom då dom slagit ner i marken.

Mestadels är det för att jag själv inte vill tro på teorin om en lastbilsmassaker, utan att det beror på något annat! :P

Sen är dom inte helt 100% säker på att det är lastbilsteorin heller :).

http://www.expressen.se/nyheter/1.2279997/obduktionen-av-faglar-visar-mystiska-inre-blodningar

Ändrat av Nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är klart är väl svårt att säga då uttalandet var:

"Enligt statsepizootolog Marianne Elvander är det dock oklart vad som orsakat fåglarnas död.

– Det var inga bit- eller skärsår. Det var trubbigt yttre våld men vi vet inte vad det beror på. De fåglarna vi fick in var inte skadade till det yttre men de kan indirekt ha kommit i luftdrag. Vi kan bara se att dödsorsaken inte var infektioner eller andra sjukdomar, utan de inre blödningarna."

Känner man till kajor så vet man att de är dagaktiva inte är ute och pickar salt på nätterna i flock, då sitter dem alltid i stor flock högt uppe för tryggheten. Vad gjorde att dem var nere på marken, känns ju som de redan var påverkade av något, att sen en chaffis körde på en del av dem är ju inte så konstigt och av TV-bilderna så var ju en del rejält mosade (dvs dom han körde på). Inre blödningar får det ju som flera sagt att låta som Warfarin (som används som blodförtunnare och råttgift)... Så jag tror ju på att nån dödat dem med flit genom att mata med mat som var spetsad med råttgift.

Men man får väl hoppas att det är nån naturlig förklaring...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har märkt att det är sjukt vilken inställning många har till fåglar.

Såg nån tråd på ett forum för ett tag sen där en snubbe frågade om han kunde döda fåglar med en luftpistol från jula, efter många negativa svar fick han ett nej, då frågade han om den skulle dö om han gick nära den och tömde ett magasin i fågeln...

Borde tömma ett magasin i en såndär människa å fråga hur han mår.

Anyway.

Säkert nått som nån människa gjort iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har märkt att det är sjukt vilken inställning många har till fåglar.

Såg nån tråd på ett forum för ett tag sen där en snubbe frågade om han kunde döda fåglar med en luftpistol från jula, efter många negativa svar fick han ett nej, då frågade han om den skulle dö om han gick nära den och tömde ett magasin i fågeln...

Borde tömma ett magasin i en såndär människa å fråga hur han mår.

Anyway.

Säkert nått som nån människa gjort iaf.

En luftpistol/luftgevär räcker för att döda en liten fågel helt klart, de flesta luftvapen med kaliber 4,5mm är på 199m/s just för att gränsen mellan utan licens och med licens går vid 200m/s.

Och jag tror inte det är någon människa som gjort detta, inte med flit i varje fall :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En luftpistol/luftgevär räcker för att döda en liten fågel helt klart, de flesta luftvapen med kaliber 4,5mm är på 199m/s just för att gränsen mellan utan licens och med licens går vid 200m/s.

Och jag tror inte det är någon människa som gjort detta, inte med flit i varje fall :).

App app app!

Ett luftvapen som är semiauto får inte gå 199m/s dvs 10joule som en enskottare. En semiauto får ha max 3 joule. dvs 109m/s (eller därikrokarna). Ett gevär däremot på 10joule med rätt ammunition är tillräckligt, förutsatt att du träffar rätt och att de inte är för stort avstånd. Med billiga bössor är ju dock inte precisionen på topp heller. Lätt att skadeskjuta!

Olagligt dessutom. Såvida du inte har rätt från naturvv. för skyddsjakt.

Ja jag vet, offtopic :)

Ändrat av Peppz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

App app app!

Ett luftvapen som är semiauto får inte gå 199m/s dvs 10joule som en enskottare. En semiauto får ha max 3 joule. dvs 109m/s (eller därikrokarna). Ett gevär däremot på 10joule med rätt ammunition är tillräckligt, förutsatt att du träffar rätt och att de inte är för stort avstånd. Med billiga bössor är ju dock inte precisionen på topp heller. Lätt att skadeskjuta!

Olagligt dessutom. Såvida du inte har rätt från naturvv. för skyddsjakt.

Ja jag vet, offtopic :)

De kan jag hålla med om, men jag antog bara att vi pratade om 'vanliga' luftvapen å inte hel eller semi automata luftvapen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...