Gå till innehåll

Tunze 9002 problem


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Köpte för några dagar sedan ett RSM130 (eller pappa gjorde det) och nu är den fylld, har lagt i ca 20kg levande sten,och levande sand.

Med RSM130'n ingick en tunze 9002, problemet är att vi inte lyckas få denna att skumma...

När jag fick hem den fick den ett ättiksbad i 2-3 timmar vilket lossade på en massa junk. men hur jag än ställer in den när den väl är i akvariet så skummar den inte...

Har testat både långt under och långt över tunzes rekomenderade höjd, med fullt ös på luften (tog ut ploppen) och med den helt inne.

Så högt som bubblorna stiger är typ 2-3cm upp i koppen och då kör jag skummaren så låg att den nästan inte får luft från slangen (så djupt man kan ha skummaren och fullt ös med luft....

Sen låter den en hel del med, har jag hela skummaren under vattnet så den inte bubblar så hörs den inte så det är inte pumpen som låter utan bubblorna när dom träffar....

Några tips?

Sen tycker ni inte att den bör kunna skumma ett akvarium som är såhär dammigt (tänk er denna med 20kg levande sten med)

photo.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommer inte skumma förrens du har fått belastning i karet, sen så ska den inte vara för djupt för då får du vatten i luftslangen och då kommer den väsnas mer... Ta ur skummaren och få ut allt vatten hur luftslangen och se till att inte ha den för djup.. det är en tyst skummare som skummar bra. lite svårt att ställa in den efter som ställskruven sitter lite dumt. Finns lite mods på youtube där de visar hur man ärndrar luftslangen och använder en annan ventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en markering på skummaren där vattenivån ska ligga för bästa performance, ca 2 cm nedanför locket på skummarhuset.

Annars så är det precis som Stig och Johan skriver. Jag kör också 9002 i mitt RSM, och om du bara fick med skummaren utan några andra modifikationer till RSM:et så kan det bli svårt att kunna hålla rätt vattennivå. I min tråd finns det lite info om hur jag har gjort och om du undrar något om moddarna så är det bara att fråga.

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 9002 kan vara lite klurig att ställa in men när man väl fått till det så är det en bra skummare. Det tog mig ett par veckor att få min att skumma jämnt. Stryp luftskruven i små steg tills skummet precis når upp till underkant av skummarkoppen så skummar den jämnt och snyggt. Låt den vila någon timme mellan justeringarna. Den är lite känslig på ojämn vattennivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...