Gå till innehåll

Onlinebutik Hannachecker


Marcus-

Rekommenderade inlägg

Någon som har koll på en onlinebutik som säljer Hanna checker?

Hittar bara de som säljer i Usa men ingen frakt hit.

I värsta fall får jag kontakta bekanta i usa men känns som om man borde kunna köpa hemma i svedala.....

Produkten jag frågar efter är följande.....

http://hannachecker.com/index.php?page=shop.product_details&category_id=17&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=173&option=com_virtuemart&Itemid=29

Är det kanske så att någon annan av deras tester är bra med så skriv gärna det med.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Någon som har koll på hur man använder den.

Där står att man skall nollställa den med unreakted water.

Är det osmosvatten eller är det vattnet i akvariet man använder för att nollställa?

Den jag köpte är*Phosphate

Vilka andra hannas är bra att köpa?

Nitrites

Phosphorous

Alkalinity

Någojag missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har koll på hur man använder den.

Där står att man skall nollställa den med unreakted water.

Är det osmosvatten eller är det vattnet i akvariet man använder för att nollställa?

Den jag köpte är*Phosphate

Vilka andra hannas är bra att köpa?

Nitrites

Phosphorous

Alkalinity

Någojag missat?

När du mäter så börjar du med att fylla kyvetten med akvarievatten för att nolla den, dvs mäter hur mycket ljus den släpper igenom. Sedan häller man i reagenspulvret, skakar om, väntar och mäter igen hur mycket ljus som den släpper igenom, därefter räknar maskinen ut vilken koncentration av ämnet som provet innehåller.

Nitrit (nitrites kan vara bra vid uppstart (och situationer när samma problem kan uppstå, tex om man stoppar i ny LS, man flyttar akvariet, något stort dör osv).

KH (alkalinity) är bra att kunna mäta så noggrant som möjligt. Sen hur noggrann den är jämfört med tex Salifert kan jag inte uttala mig om, jag kan däremot säga att de har ungefär samma mätområde, 16 dKH för Salifert och 16,8 dKH för Hanna. Upplösningen är däremot betydligt bättre på Hannan, 0,056 dKH jämfört med 0,32 för Salifert. Hannan ha en noggrannhet (eller egentligen onoggrannhet) på +/- 5% (0,35 dKH vid 7dKH) +/-5ppm (0,28dKH) dvs totalt +/- 0,63.

Phosphorus och phosphate mäter båda två samma sak dvs fosfat. Phosphorus är noggrannare men kräver lite räkning för att få fram antalet mg fosfat per liter istället för antalet ug (mikrogram) fosfor i alla fosfatmolekyler per liter vatten.

EDIT: För att få värdet i ppm (fosfat) istället för ppb (fosfor) så multiplicerar man resultatet med 0,003 (egentligen 0,003066). Avrundningen är dock mer eller mindre försummbar över hela mätområdet. Felet vid högsta möjliga mätvärde är 0,013 ppm (fosfat), den andra mätaren har en upplösning på 0,01 ppm (fosfat).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av mano
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser framför mig hur det blir skit dyrt, men jag hade tänkt köpa på mig hannacheckers till det mesta, och test dagar reduceras till vatten i en massa burkar, en mer än antalet checkers som ska användas, och så köra loss. Helt eliminera den egna förmågan för att avgöra vilka färger som är rätt / fel, vilket tar bort en osäkerhetsfaktor jag alltid retat mig på. Den förmågan suger nämligen här.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta tror jag folk överskattar enkelheten och hastigheten med elektroniska tester. Många av dem kräver ständig kalibrering för att visa rätt resultat... och kalibrering tar tid.

Hanna Checkers är väl hyfsat enkla och bra men de är inte snabbare än ett vanligt salifert test. Det är samma "krångel" med att mäta upp vätskor, tillsätta pulver, skaka och vänta. Skillnaden är att du får ett exakt värde från Checkern istället för att du själv ska bedömma färgskalan. Det är ju dock en klar fördel att slippa bedömningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja testade min hanna idag. :(

Phosphat = blinkande 2,5

Det betyder att det är aldeles för mycket av den varan...

Frågan är vaf man köper nu. Får googla en massa och handla något i morgon tror jag....

Var provet tydligt blått efteråt? Om inte så tror jag att du gjort något fel/det är något fel på mätaren... läs igenom instruktionerna ett par gånger till, just in case

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var provet tydligt blått efteråt? Om inte så tror jag att du gjort något fel/det är något fel på mätaren... läs igenom instruktionerna ett par gånger till, just in case

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jepp tydligt blått......

Kan ha för högt värde, har rotat runt en del i sand osv så får leta upp något att ha i eller hur man nu rättar till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp tydligt blått......

Kan ha för högt värde, har rotat runt en del i sand osv så får leta upp något att ha i eller hur man nu rättar till det.

Är det blått så har du rejält med fosfat. Värdet låter väldigt högt men jag vill inte uttala mig om hur vanligt så pass höga värden i akvarier.

Men ibland kan det vara svårt att mäta fosfatvärdet reproducerbart med Hannas Checker. Bakgrunden till det och ett alternativt mätprotokoll finns här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37239

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog bli att beställa av en bekant o skicka hit ca 350 kr och sen frakt för en 150 kr är bra mycket billigare än en 750 kr.....

Synd att vi skall vara så dyra här i sverige.

Nu är du inte riktigt rättvis tycker jag allt.

Att tänka på är att i USA så kanske de beställer många 1000 var gång och får då ner inköpspriset rätt rejält, de har ju mkt lägre frakt kostnad inom USA till affären också + att i dina priser skall du lägga på moms och tull. Det som gör mkt att prisernaär dyra i sverige är inte handlarnas fel utan all byråkrati och avgifter som alla instanser skall ha.

Jag tror inte Ted har mer i förtjänst på en Hannah än vad en handlare har i USA.

Detta är mina gissningar iaf. Rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Infrastruktur. Visst kan en grossist i USA köpa många fler än vad en nordisk grossist kan, Men det betyder väll snarast att nordiska, eller svenska grossister inte har ett existensberättigande. En europeisk grossist köper in samma volymer som en amerikansk, och kan därmed hålla samma priser. Checkern gissar jag på är tillverkad i Asien, så det borde vara en uppsättning importtullar för var region, och därefter endast momsskillnad. Men så är det inte. Anledningen är att det förekommer artificiell uppstyckning av marknaden i Europa. Istället för att grossister arbetar på EU nivå arbetar man på mer lokal nivå, med flera mellanhänder längs vägen, och slutkunden får betala priset.

Rent logiskt sett skulle man köpa checkers 4'a i stöten, och få dem skickade från USA / Asien, och betala svensk moms vid införsel, och fortfarande hamna under det svenska priset. (som avhandlades i en annan tråd är det inte tullpliktigt under 1400:-, utan bara momsen som ska betalas.)

Jag vet däremot inte hur det fungerar för butiker osv, om de skulle kunna använda sig av samma princip. De får ju i så fall dra av momsen vid köp, och betala den vid försäljning. Det borde lämna bättre utrymme för vinst, än dagens hantering gör. Men som sagt, jag är inte så säker på att reglerna runt tull av vara ser likadana ut för verksamheter som tar hem enheter till försäljning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Checkern gissar jag på är tillverkad i Asien, så det borde vara en uppsättning importtullar för var region, och därefter endast momsskillnad.

Checkern är faktiskt tillverkad i Europa, närmare bestämt Rumänien.

Min personliga åsikt om liknande prisskillnader:

Jag beställde själv min checker (Phosphorus ULR HI736) från USA men hade antagligen betalat de ca 200 kr mer som den borde ha kostat i sverige... om den bara hade hunnit komma till Sverige då. Anledningen är att jag tycker att det är värt minst 100 kr (på en pryl för ca 500 kr) att kunna köpa den i en affär än att krångla och beställa från nätet med allt vad det innebär med leveranstider, tull-krångel, betydligt knepigare garanti-förfarande osv...

Sen är tycker jag att det värt ytterligare en slant att få sin leksak i handen så fort man har bestämt sig för att man ska ha den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Checkern är faktiskt tillverkad i Europa, närmare bestämt Rumänien.
Rumänien är en del av EU sedan ett par år tillbaka, det gör att checkern är tullfri från början till slut för handlare i vår zon, medan den man importerar från staterna rent av kan tullas två gånger. Det är ju sjukt att den trots det är billigare från staterna... Som jag sade tidigare, jag tvivlar på att det är handlarna som sitter på feta förtjänster, utan det är grundläggande infrastruktur som är problemet. Ju fler småpåvar som ska handla med varandra innan checkern finns hos vår återförsäljare, desto dyrare blir den. Det borde ligga i våra handlares intresse att prata med större grossister utan för de svenska gränserna för att se om det inte går att pressa priserna genom att hoppa över ett par led. Det duger inte att klaga på att kunderna inte är villiga att betala, för det är vi, men det finns ju gränser.

Själv planerar jag att köpa ett komplett kit checkers, med undantag för de ULR varianterna (jag vill ha de vanliga för N & P, inte ULR varianterna) Det ger vad, 5, eventuellt 6 olika checkers. En, eller rent av ett par hundra i prisskillnad på var och en, blir fort en hel del pengar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...