Drago Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Hej! Tänkte starta upp ett litet nanokar på 30 liter och håller som bäst på att planera en avskiljare i ena hörnet för att gömma undan lite teknik. Denna ska byggas av en truvicellskiva. Innan jag sätter igång har jag följande frågor: 1) Vilket lim ska jag använda för att foga samman skivdelarna? 2) Bör avskiljaren limmas mot karet, och i så fall med vad? 3) ....eller ska jag bygga en botten på avskiljaren och tynga ned den istället, och i sådana fall med vad? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Vad är truvicellskiva?Silikon är väl det som vanligtvis rekommenderas att använda i akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drago Postat 10 januari 2011 Författare Dela Postat 10 januari 2011 Tack för snabbt svar!Truvicellskiva var namnet jag fick när jag köpte den. Är förmodligen akryl med luft inblandat. Kan du rekommendera någon speciell silikon? Antar att vanlig våtrumssilikon innehåller en del gifter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Nu handlar det inte om så mycket vatten så det kanske inte spelar någon roll, men glas och akryl/plast kan man inte limma ihop med silikon (vet faktiskt inte om man kan det med något som passar bra i ett akvarium faktiskt) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drago Postat 10 januari 2011 Författare Dela Postat 10 januari 2011 Hur limmas akrylakvarium? Skulle det kunna gå med cyanoakrylat? Förutom att det skulle bli lite stressigt att få det rätt vid första försöket Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Hur limmas akrylakvarium? Skulle det kunna gå med cyanoakrylat? Förutom att det skulle bli lite stressigt att få det rätt vid första försöket De limmas med sånnt lim som smälter ihop plastet, kasnke heter cyanoakrylat har dålig koll på namn^^ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drago Postat 10 januari 2011 Författare Dela Postat 10 januari 2011 Aha, okej. Cyanoakrylat är vanligt superlim. Har läst runt och det verkar inte vara giftigt (man kan tydligen limma ihop sår i huden), men frågan är om det funkar att limma plast mot glas med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Limma akrylkar? Acrifix eller vad det heter. Lösningsmedel och akrylplast, i princip. (den hemgjorda varianten är aceton och akryl spill) Fäster inte på glas eftersom det inte kan lösa upp det...Cyanoakrylat = snabblim, superlim och allt vad det kallas.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 11 januari 2011 Dela Postat 11 januari 2011 Nu handlar det inte om så mycket vatten så det kanske inte spelar någon roll, men glas och akryl/plast kan man inte limma ihop med silikon (vet faktiskt inte om man kan det med något som passar bra i ett akvarium faktiskt)Jag har limmat akryl och glas med silikon, det håller om det bara är en filterdel som detta ska vara, men man ska inte ge sig på att limma fast ett frontglas i akryl på ett glaskar... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JohanP Postat 11 januari 2011 Dela Postat 11 januari 2011 Finns det någon speciell anledning till att blanda in andra material än helt vanligt glas? Detta är ju lätt att jobba med och man kan använda sig av silikon för alla jobb med att sammanfoga och täta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 januari 2011 Dela Postat 11 januari 2011 Nu tror jag att ditt material heter Trovocel och inget annat. Det är ett skummat PVC-material som ofta används för skyltar och annat. Går troligtvis att limmas med tangit (plast mot plast) och om det inte är några belastningar (läs nivåskillnader) med glassilikon (ättiksbaserat) plast mot glas. Men observera att den fogen inte kommer att hålla för någon belastning alls bara eventuellt täta mellan materialen. Ett annat "lim" som kan fungera är någon form av de undervattenssilikon som finns på marknaden (exempelvis vet jag att Triton har haft inne en variant).MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
koaala Postat 11 januari 2011 Dela Postat 11 januari 2011 Jag har just limmat plast med vanligt akvarium silikon, fick den från fiskeaffär, funkade bra. Har lite tryck dock, då jag tätade hål i plast kar, så får se hur länge det håller.. A juste har limmat med den en vanlig plast box också mot klaset i karet, som används för överrinning. I stora karet och lilla har silikonat skiljevägg som är gjord av material som man använder att typ packa tv i kartong- kommer inte ihåg namnet, men barn älskar den och gör små smulor av den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drago Postat 11 januari 2011 Författare Dela Postat 11 januari 2011 Tack för alla svar! Då vet jag hur jag skall gå vidare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.