Gå till innehåll

Lim för avskiljande skärm?


Drago

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte starta upp ett litet nanokar på 30 liter och håller som bäst på att planera en avskiljare i ena hörnet för att gömma undan lite teknik. Denna ska byggas av en truvicellskiva. Innan jag sätter igång har jag följande frågor:

1) Vilket lim ska jag använda för att foga samman skivdelarna?

2) Bör avskiljaren limmas mot karet, och i så fall med vad?

3) ....eller ska jag bygga en botten på avskiljaren och tynga ned den istället, och i sådana fall med vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur limmas akrylakvarium? Skulle det kunna gå med cyanoakrylat? Förutom att det skulle bli lite stressigt att få det rätt vid första försöket :)

De limmas med sånnt lim som smälter ihop plastet, kasnke heter cyanoakrylat :) har dålig koll på namn^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu handlar det inte om så mycket vatten så det kanske inte spelar någon roll, men glas och akryl/plast kan man inte limma ihop med silikon (vet faktiskt inte om man kan det med något som passar bra i ett akvarium faktiskt)

Jag har limmat akryl och glas med silikon, det håller om det bara är en filterdel som detta ska vara, men man ska inte ge sig på att limma fast ett frontglas i akryl på ett glaskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag att ditt material heter Trovocel och inget annat. Det är ett skummat PVC-material som ofta används för skyltar och annat. Går troligtvis att limmas med tangit (plast mot plast) och om det inte är några belastningar (läs nivåskillnader) med glassilikon (ättiksbaserat) plast mot glas. Men observera att den fogen inte kommer att hålla för någon belastning alls bara eventuellt täta mellan materialen. Ett annat "lim" som kan fungera är någon form av de undervattenssilikon som finns på marknaden (exempelvis vet jag att Triton har haft inne en variant).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just limmat plast med vanligt akvarium silikon, fick den från fiskeaffär, funkade bra. Har lite tryck dock, då jag tätade hål i plast kar, så får se hur länge det håller.. A juste har limmat med den en vanlig plast box också mot klaset i karet, som används för överrinning. I stora karet och lilla har silikonat skiljevägg som är gjord av material som man använder att typ packa tv i kartong- kommer inte ihåg namnet, men barn älskar den och gör små smulor av den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...