Gå till innehåll

Högt CA, utan tillsatser?


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har testar med både Salifert och JBL, i varje test får jag Ca. 550 och mg runt 1200.

Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen.

Så nu börjar jag undra vad som händer, jag trodde att jag hade i för mycket Mg och vilket gick ut på Ca testet, men efter olika test så verkar det stämma.

Hur kan jag ha 550 i Ca utan att ens tillsätta värst mycket?

Uppskattar hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen.

Det tar sin lilla tid att dra ner kalciumhalten. Du förlorar 5-7 mg/l kalcium för varje dKH ditt KH faller. Så du måste förlora närmare 10 dkH för att dra ner kalciumhalten kring 50 mg/l - det är mer karbonater än det ofta finns i vattnet... Dvs du måste dosera enbart karbonater utan kalcium för att värdet ska falla om det är önskat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara den som är den, men att dosera Ca när du redan ligger på kanske över 550mg/l och lite lågt i Mg och har ett problem med SPS:er låter inte som en bra väg framåt.

Om du vill ha ner Ca så kontrollera först och främst ditt nya saltvatten så att det har bra värden. Sedan sitter du lugn i båten och upprätthåller hög alk och Mg så att det är möjligt för koraller/kalkalger att förbruka Ca.

Sedan vill jag minnas att antingen Ca testet blir opålitligt om du är out-of-bounds på Mg, eller om det var tvärtom, så det kan vara värt att söka lite på för att vara säker.

Ändrat av Marko
stavvfel :-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yep, har faktiskt endast doserat Kh buffer ett tag också, men med att mina SPS verkar må dåligt från botten, tänkte jag ändå kasta in lite färsk Ca tills jag förstår vad som händer :(

Meningslöst att 'kasta in' Ca om du redan ligger för högt i Ca.

Vad innehåller din Kh buffer, den kanske buffrar Ca också???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns inte som att de stämmer med relativt lågt Mg i förhållande till så högt Ca, jag skulle nog prova med ett annat Ca test.

Var har du hört att det skulle vara ok med ett Ca på 6-700?

naturligt havsvatten ligger runt och strax över 400, moder natur är nog den bästa referensen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...