Hirez Postat 12 januari 2011 Dela Postat 12 januari 2011 Hej,Har testar med både Salifert och JBL, i varje test får jag Ca. 550 och mg runt 1200.Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen.Så nu börjar jag undra vad som händer, jag trodde att jag hade i för mycket Mg och vilket gick ut på Ca testet, men efter olika test så verkar det stämma.Hur kan jag ha 550 i Ca utan att ens tillsätta värst mycket?Uppskattar hjälpen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 12 januari 2011 Dela Postat 12 januari 2011 Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen.Det tar sin lilla tid att dra ner kalciumhalten. Du förlorar 5-7 mg/l kalcium för varje dKH ditt KH faller. Så du måste förlora närmare 10 dkH för att dra ner kalciumhalten kring 50 mg/l - det är mer karbonater än det ofta finns i vattnet... Dvs du måste dosera enbart karbonater utan kalcium för att värdet ska falla om det är önskat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 12 januari 2011 Författare Dela Postat 12 januari 2011 yep, har faktiskt endast doserat Kh buffer ett tag också, men med att mina SPS verkar må dåligt från botten, tänkte jag ändå kasta in lite färsk Ca tills jag förstår vad som händer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marko Postat 12 januari 2011 Dela Postat 12 januari 2011 (ändrat) Inte för att vara den som är den, men att dosera Ca när du redan ligger på kanske över 550mg/l och lite lågt i Mg och har ett problem med SPS:er låter inte som en bra väg framåt.Om du vill ha ner Ca så kontrollera först och främst ditt nya saltvatten så att det har bra värden. Sedan sitter du lugn i båten och upprätthåller hög alk och Mg så att det är möjligt för koraller/kalkalger att förbruka Ca.Sedan vill jag minnas att antingen Ca testet blir opålitligt om du är out-of-bounds på Mg, eller om det var tvärtom, så det kan vara värt att söka lite på för att vara säker. Ändrat 12 januari 2011 av Marko stavvfel :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 12 januari 2011 Dela Postat 12 januari 2011 yep, har faktiskt endast doserat Kh buffer ett tag också, men med att mina SPS verkar må dåligt från botten, tänkte jag ändå kasta in lite färsk Ca tills jag förstår vad som händer Meningslöst att 'kasta in' Ca om du redan ligger för högt i Ca.Vad innehåller din Kh buffer, den kanske buffrar Ca också??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 12 januari 2011 Författare Dela Postat 12 januari 2011 Hmm, jag hörde att det är ok att ha 600-700 Ca max, men visst jag förstår vad ni säger.Avvakta med Ca då för tillfället.Gällande Kh så använder jag "Sodiumbicarbonate"http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=41Någon skopa då och då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 januari 2011 Dela Postat 12 januari 2011 Det känns inte som att de stämmer med relativt lågt Mg i förhållande till så högt Ca, jag skulle nog prova med ett annat Ca test.Var har du hört att det skulle vara ok med ett Ca på 6-700? naturligt havsvatten ligger runt och strax över 400, moder natur är nog den bästa referensen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 12 januari 2011 Författare Dela Postat 12 januari 2011 hehe, har jag hört i den "andra" zoobutiken i Stockholm Hmm körde 2 olika test, men jag kollar vidare.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 januari 2011 Dela Postat 13 januari 2011 Du kan nog få sådana värden i samband med extremt lågt pH och högt kH. Hur är de värdena?Använder du skummare? Var får den sin luft? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 14 januari 2011 Författare Dela Postat 14 januari 2011 ph runt 8,kh 9skummare JAD dock får den luft ovanför sumpen..och inte mkt cirkulation, alltså inga fläktar etc. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 januari 2011 Dela Postat 14 januari 2011 Det verkar helt olösligt. Det borde fälla ut kalk. Mäter du pH med en elektrisk mätare visar den fel. Jag känner flera som kraschat sina kar genom att de korrigerat för lågt pH från elektriska mätare. Har du levande stenkoraller i karet så är ett av värdena fel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.