Gå till innehåll

Led vs MH...


campokatt

Rekommenderade inlägg

Det blir ju inte så varmt i burken heller om man kör LED. Det är väll den största vinsten tycker jag. Har alltid fått problem med alger när jag har haft varma burkar...

Köpte en 110W Semi och en cirkpump idag. Käns som en motiverad investering till mitt lilla akvarie. Sen så vet man ju inte hur framtiden ser ut med led'ar och socklar. Om 5 år kanske det finns bättre och billigare saker att byta upp sig till :). Käns dumt att gå till överdrigt oxå. Får väll bygga en ramp med mina PC rör oxå om det skulle se fånigt ut :)

Tackar för input, åsikter och svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det blir ju inte så varmt i burken heller om man kör LED. Det är väll den största vinsten tycker jag. Har alltid fått problem med alger när jag har haft varma burkar...

Köpte en 110W Semi och en cirkpump idag. Käns som en motiverad investering till mitt lilla akvarie. Sen så vet man ju inte hur framtiden ser ut med led'ar och socklar. Om 5 år kanske det finns bättre och billigare saker att byta upp sig till :). Käns dumt att gå till överdrigt oxå. Får väll bygga en ramp med mina PC rör oxå om det skulle se fånigt ut :)

Tackar för input, åsikter och svar.

Tror du bli supernöjd med rampen!

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag fick jag rampen. Det blev en 110W CREE till sist. Kan säga att den känns ganska rätt för min burk. Definitivt inte för svag iallafall. Dock så tycker jag ljuset blir lite rosa eller lila om den. Inte sådär iskallt som jag hade hoppats. Men det är kanske en vanesak....

Koralerna verkar dock ha fått nytt liv. Deras färger blev mycker starkare i det nya ljuset.

Fortsätter rapportera i min tråd om Mattes mollyhotell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag rampen. Det blev en 110W CREE till sist. Kan säga att den känns ganska rätt för min burk. Definitivt inte för svag iallafall. Dock så tycker jag ljuset blir lite rosa eller lila om den. Inte sådär iskallt som jag hade hoppats. Men det är kanske en vanesak....

Koralerna verkar dock ha fått nytt liv. Deras färger blev mycker starkare i det nya ljuset.

Fortsätter rapportera i min tråd om Mattes mollyhotell.

Kolla om där sitter ett par dioder som är just lila (violett) kanske byta dom isf.. Vet att jag har någon sådan diod , dock är ju min 160w varianten.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köper man reservdelar och nya dioder föresten?

Om jag nu skulle vilja byta ut dom violetta eller några av dom "vita" till blå.

kolla först o främst där du köpte rampen , annars finns fishstreet tex som har reservdels led online..

finns ett youtube klipp hur du ska byta dioder lite smidigt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nånting som slog mig. Finns det nån vits med att ha dom violetta dioderna i panelen? För att få rätt spectrum typ eller är det bara estetiskt? Om jag tycker det ser bättre ut med kallt blått ljus. Ska jag ändå spara nån violett men ändå försöka göra ljuset blåare menar jag? Vad förlorat jag med att ta bort dom violetta?

Kanske ska byta två violetta mot blå och om det inte hjälper byta två vita till blå oxå...

Ideer??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser dock ett problem med videon, korallerna är i princip under lampan.

Om man skall jämföra med en Mh så bör man ta i beaktan hur stor yta den kan belysa effektivt. Det är inte helt rättvist att jämföra om på en så liten yta såpass nära lampan, hade spsén legat djupare och med mer spridning så hade jag varit mer imponerad.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alla på saltvattensguiden missat pacific sun? http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/lamper/led/pacific-sun.html

Har cree i sina ramper och är helt dimbara och man kan kontrollera vilken kelvin man vill ha (överbluetooth). Gillar dem skarpt över maxpect. Finns flera killar som har sånna på reefcentral.

Har tittat en del, men även där är priset högt.. Kollade på en till mitt 2m kar. Dvs en ramp på 1800mm , prislappen var typ 25000 danska..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser dock ett problem med videon, korallerna är i princip under lampan.

Om man skall jämföra med en Mh så bör man ta i beaktan hur stor yta den kan belysa effektivt. Det är inte helt rättvist att jämföra om på en så liten yta såpass nära lampan, hade spsén legat djupare och med mer spridning så hade jag varit mer imponerad.

//NiXoN

Japp, håller helt med dig, ville bara bidra till tråden. Vill man vara kritisk kan man också firågasätta om bilderna ens är tagna på tillväxten under LEDen eller om korallerna har varit under annan belysning mellan tagningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo vet vilken du menar. Men de nya 4x100 w går loss på hälften :)

tyvärr står det i princip inget om hur den är uppbyggd , sen den text där är syftar på fisk akvarium alt LSP kar med mindre ljuskrävande spser om jag fattar rätt..

så nae.. men den för 24 449 , den hade jag gärna testat.. betoning på testa.. för dom pengarna fins inte i min hobby budget

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men den för 24 449 , den hade jag gärna testat.. betoning på testa.. för dom pengarna fins inte i min hobby budget

mvh manne

He he. Mes!! :) Man kommer över en sån investering.

spontan-köpte en 70-200 2.8IS II till kameran i våras, efter det känns alla spontana köp upp till 10000:- som helt överenskomliga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he. Mes!! :) Man kommer över en sån investering.

spontan-köpte en 70-200 2.8IS II till kameran i våras, efter det känns alla spontana köp upp till 10000:- som helt överenskomliga :)

blir väl närmare 30 papp i vår valuta.. hade haft väldigt svårt o få befog för ett sådant köp.. o det av mig själv.. damen i huset bryr sig inte i den bemerkelsen om vad jag lägger på karet..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...