Gå till innehåll

Led vs MH...


campokatt

Rekommenderade inlägg

Hallå igen. Inte varit inne här på länge nu.

Blev lite sugen att fixa till mitt lilla mollyhotell.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26334

Burken har stått med minimal skötsel i ca ett år :). Dock så lever fisken och korallerna fortfarande även m dom kunde vara finare. Hoppas dom blir glada av ett vattenbyte iallafall. Konstigt nog så har det inte växt mer alger än lite prickar på glasrutorna...

Tänkte kolla med er som hängt med hur långt LED belysningarna nått? Funderar på att köpa en MH lampa typ Giesemann REFLEXX Nano plus 1 x 150 / 2 x 8 Watt. Men är lite skraj för att det ska bli för varmt i min lilla burk. Vad finns det för LED armaturer som ger likvärdigt ljus??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Leds har i mina ögon kommit och passerat MH för ett litet tag sedan, sen är det en högre up front kostnad mot andra ljuskällor, men du får snabbt igen pengarna då du slipper lampbyten samt att elkostnaden blir lägre, särskillt om du har en kylare i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nått förslag på en liten armatur som ger mycket ljus då?

Eller måste man bygga själv för att få nått bra?

En sak jag tänkte på att själva armaturen får inte vara hur stor som helst. LED's tar mycket större plats..Ca 40-45 cm.

/M

Ändrat av campokatt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nått förslag på en liten armatur som ger mycket ljus då?

Eller måste man bygga själv för att få nått bra?

En sak jag tänkte på att själva armaturen får inte vara hur stor som helst. LED's tar mycket större plats..Ca 40-45 cm.

/M

Du kan få en

Maxspect på 160w som är 40cm bred , 18cm djup , ca 5cm hög , finns på triton i Täby.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det verkar ju intressant...

Vad är skillnaden för CREE modellen?

Vad är "Optic lens kit" för nått?

Stämmer det verkligen att den motsvarar 2 st 150WMH lampor?? Låter lite otroligt tycker jag...

Varför har inte alla sånna här i såfall?

Jag påstår att det fortfarande är en nyhet här i Sverige , har själv två 160w cree varianten. Helt perfekta i

Min smak. Inköpet av två sådana landat på ca 12000, man får överväga mellan fördelarna och nackdelarna innan man

Motiverar ett sådant köp.

Ur mitt perspektiv så en ramp på 160w knäcker lätt en 150w mh, dock inte två.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad betyder CREE?

Cree är en tillverkare av dioderna som just nu är i ropet när det gäller power led's. Det är ett otroligt tryck i en liten diod..

Optic lins , en lins du kan montera i rampen som gör att ljuset sprids mindre, vilket gör att det blir mer ljuse på en mindre yta. För djupa kar.

Med mina två ramper utan linser så växer acros på botten , 65 högt kar.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Det skiljer ca 1500:- på modellerna på Triton. Den som inte heter Cree 4500 och den med cree 6000:-... Bättre lampor i den alltså?

Cree ska ge ca 15% mer ljuse än den andra varianten SEMI.

Kan bara säga att blåljuset är underbart. Klickar perfekt med korallernas fluocerande effekt.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, ok. Tackar för svar...

Ska nog att få till en sån över mitt Molly. Lite overkill men sånt gillar jag :)

Är Led'arna seriekopplade? Slocknar en så slocknar alla lixom..

Du kan satsa på 110w cree , redan där får du mycket ljuse kan jag säga till ett Molly.

På en 160w ramp är det kopplat i tre grupper , på 110w är det två grupper. en blå grupp o en vit grupp. Man kan ställa timern i powerdelen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, planen är att kunna ha de mest ljuskrävande grejerna. Kanske en anemon...

Har ca110w idag med mina PC rör. Men det är så pyssligt med att byta rör osv. Installationen är sådär oxå så jag bör göra om det ändå.

110w Ledrampen bör bli kraftigare rent ljusmässigt än det jag har då va?

Mina Accroporor tex är och förblir bruna under mitt ljus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, planen är att kunna ha de mest ljuskrävande grejerna. Kanske en anemon...

Har ca110w idag med mina PC rör. Men det är så pyssligt med att byta rör osv. Installationen är sådär oxå så jag bör göra om det ändå.

110w Ledrampen bör bli kraftigare rent ljusmässigt än det jag har då va?

Mina Accroporor tex är och förblir bruna under mitt ljus...

har inte haft chansen på jämnföra PCrör med LEDen.. men du får mycket ljuse direkt under rampen sen ju längre ut mot kanten du kommer blir det mindre o mindre..

färgen på acrosen , att dom är bruna här säkert med vattenkvallen o göra, inte bara ljusmängden.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en grej till. Det följer med "byglar för montering"...

Hur ser dom ut? Kan man anpassa dom efter akvariets bredd på nått sätt? Min burk är ju ca 45 cm bred.

/M

Stagen är i tre delar som glider i varandra. Du kan lätt anpassa till just din längd. Man bara drar ut eller trycker ihop dom, finns även med för upphängning i tak eller dylikt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapar tråden lite, är inne på att köpa LED när som. Funderade på 230w semi, men är det bättre att köpa t.ex en 160w cree och en till om ett tag ? Är mest ute efter längden på 230w, och det är det min ekonomi tillåter. =)

Hänger lite på storleken av ditt kar, vad som passar bäst.

Men summan är att två 160w cree har mer krut o ge än en 230w semi

Har själv funderat på två st 230w cree alt 4 st 160w cree till ett 2m kar.

Men det blir så sjukt mycket pengar..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har precis som Manne dubbla 160W Maxspect men vi har versionen med Semi-LED'ar. Ljuset vid full effekt är otroligt intensivt och betydligt vitare än MH. Karet är 65cm djupt med drygt 60cm vatten. När ramperna går på full effekt tror jag nog att ljuset räcker till för de mest ljuskrävande SPS'erna även nere på botten av karet.

Det finns en Maxspect 60W till salu på guiden nu, köp den till ditt clownhotell.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...