Gå till innehåll

Hur borrar man enklast i akryl/plexi utan att spräcka plasten?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag använde den storlek jag skulle ha vilket iofs bara var 3mm och jag borra som vanligt.Obs se till att inte röra borren åt sidan eller så lätt att hålen blir ovala så en pelarborr är nog att rekomendera om man inte har så stadiga händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle köra hålen med ett 10mm frässtål, det kräver väl en pelarborr/fräs dock, men bra blir det, se till att det inte blir varmt bara, t-sprit är jätte bra att kyla med.

Det går med en vanlig borr också men se till att den är jä--igt skarp bara!

// Danne - Som lekt på tok för mycket med akryl...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för tipsen.

Hittade denna på Elfa:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-216-52#item=48-216-51;

Det är kanske bättre med PC-plast för att minska risken för sprickor?

Huga, vilka priser! Vanlig akryl köper du på bauhaus

Ska du ha udda mått eller udda plaster överhuvudtaget :) så är www.nordbergstekniska.se underbara!!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle fräsa hålen med en hårdmetallfräs.. typ.. dremmel grejer.

jag har alltid fått problem när jag borrat genom akryl. jättesvårt att borra, lättare att fräsa. Till min erfarenhet så plockar fräsen mycket lättare bort spånen, medans borren har en tendens att skapa för mycket värme.. så det smälter.. och sen blir det skit att borra..

heltäckande platta är nog vettigare. tror jag. men, är det någon som har absorptionskoeff. för akrylplast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man ska borra med ett borr avsett för aluminium för att de är vassa, sen hade jag kylt med mycket vatten. Tejpa gärna över där du ska borra för att hindra att du får repor el dyligt. Förborra gärna med ett litet borr innan och tryck lagom hårt så borren får jobba men inte så det spricker. Det absolut bästa är ju vattenjet som jag har på jobb :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alumiumborr har högre spånförare så de fungerar bra till plexi. Något som kan vara värt att testa är spiralborr med spets avsedda att borra i trä.

Stig nu spekulerar jag bara men skulle gissa på att det är för stor stigning på ett spiralborr, risken finns att det blir sprickor om man råkar ha lite för högt tryck och den får ett bra skär. Men som sagt nu spekulerar jag bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminiumborr har jag använt mycket med gott resultat i handborrmaskin.

Vanlig spiralmetallborr har jag använt i pelarborrmaskin på lågt varvtal. 90 rpm för lite större och 180 rpm för 3 mm. Men man får inte pressa. Träborr däremot är spekulation.

Jo det jag tänkte på var mer de som använde handborrmaskin, det är ju inte alla förunnat att ha tillgång till pelarborr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...