Gå till innehåll

Grotech - The large TEC III package


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Jag ska beställa en Grotech TEC III NG + EP IV.

Är det någon här som har köpt det stora paketet och som kan ge lite feedback? Eller någon som bara använder Grotechs tillsatser. Jag tycker det verkar smidigt med koncentrat i små flaskor som tar mindre plats i kabinettet under akvariet.

istället för stora dunkar, The large TEC III package:

TEC III NG + EP IV + Depot rack + Corall A,B,C 0,5 l + VitAminoM + kH+Ca 1,2,3 each 1l

http://www.grotech-shop.de/customer/product.php?productid=1414&cat=32182&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan mycket väl starta med ett sådant paket med prylar. Det är bara frågan om startkostnaden, skulle du inte gilla lösningen sen så kan du gå över till dunkar. Om jag mina rätt så blir det relativt dyrt med flaskorna över tiden i förhållande till ballingpulver från stig som var din plan.

Jag har själv grotech pumpen med tre kanaler, funkar alldeles utmärkt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan mycket väl starta med ett sådant paket med prylar. Det är bara frågan om startkostnaden, skulle du inte gilla lösningen sen så kan du gå över till dunkar. Om jag mina rätt så blir det relativt dyrt med flaskorna över tiden i förhållande till ballingpulver från stig som var din plan.

Jag har själv grotech pumpen med tre kanaler, funkar alldeles utmärkt.

k

Startkostnaden är vad den är.. den är inget problem.

Jag tänkte bara att man verkar få rätt mycket grejer för de extra €70 som kitet kostar. Tanken var inte att fortsätta köpa Grotechs preparat när startkitet är förbrukat utan gå över till Stigs Ballingsalter om ett tag. Mitt problem just nu är att det är grymt mycket helgjobb en dryg månad framöver så jag har helt enkelt inte tid att åka upp till Stig förrän tidigast i slutet av februari. Alternativet är att köpa pump utan preparat och beställa ett Balling-startkit från Fauna Marin. Perfekt att få allt hemskickat.

Nu blev det fel forum...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Startkostnaden är vad den är.. den är inget problem.

Jag tänkte bara att man verkar få rätt mycket grejer för de extra €70 som kitet kostar. Tanken var inte att fortsätta köpa Grotechs preparat när startkitet är förbrukat utan gå över till Stigs Ballingsalter om ett tag. Mitt problem just nu är att det är grymt mycket helgjobb en dryg månad framöver så jag har helt enkelt inte tid att åka upp till Stig förrän tidigast i slutet av februari. Alternativet är att köpa pump utan preparat och beställa ett Balling-startkit från Fauna Marin. Perfekt att få allt hemskickat.

Nu blev det fel forum...

smidigast är ju givetvis o få hem allt klappat o klart.. 7 kanaler är ju inte fel heller.. men smakar det så kostar det !

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är samma paket (tror jag) till lite bättre pris.

http://www.sewatec.de/lng/en/grotech-tec-iii-ng-set-large.html

Jag funderar själv lite på detta alternativ också, följer med rätt mycket. Å andra sidan rymmer det bara tre kanaler..

http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?info=p2305_Balling-De-Luxe-Set-inkl--Grotech-TEC-III-NG.html

Annars kanske det blir en Bubble magus T 101 till slut, skiljer ju en tusenlapp..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är samma paket (tror jag) till lite bättre pris.

http://www.sewatec.de/lng/en/grotech-tec-iii-ng-set-large.html

Jag funderar själv lite på detta alternativ också, följer med rätt mycket. Å andra sidan rymmer det bara tre kanaler..

http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?info=p2305_Balling-De-Luxe-Set-inkl--Grotech-TEC-III-NG.html

Annars kanske det blir en Bubble magus T 101 till slut, skiljer ju en tusenlapp..

Riktigt bra priser på båda ställena, tack för tipset! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smidigast är ju givetvis o få hem allt klappat o klart.. 7 kanaler är ju inte fel heller.. men smakar det så kostar det !

Jag behöver kanske inte sju kanaler just nu, men med tiden blir det säkert så att man vill utöka. Lika bra att göra det från början så är det gjort och de spenderade pengarna är glömda..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis köpt en likadan med fem kanaler och väntar på att få den hemskickad. Hur många kanaler behöver man egentligen för att köra balling...och de överblivna, vad kan man använda dem till? :)

Denna sidan är riktigt bra. Köpt av dem tidigare. Snabb leverans och jättebra kundservice!

http://www.aquapro2000.de/Pumps/Dosing-Pump/Grotech/Grotech-xx-Big-TEC-III-Dosing-Set-xx::178.html

Normalt tar ballingen tre kanaler.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan man använda en kanla till osmospåfyllning tex, om man vill fylla på mer jämt under dygnet. Inte som enda påfyllningsval, men för att minska förändringen i salthalt över dygnet, sen kan man ha en vanlig top-off som går på timer ett par ggr/dygn för att "ta det sista". :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför finns det folk som har sju kanaler? Vad kan man använda de andra till?

Det finns anledning att använda minst 4 kanaler till balling, där den fjärde används till att ta bort saltvatten ur akvariet. Det går säkert att hitta på ännu mer om man vill.

Sen kan man dosera annat än balling, vodka tex

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmospåfyllningen flöt på väldigt bra med Tunzes påfyllare. Gick igång flera gånger om dagen i korta stötar. Bara ett par sekunder åt gången. Blir det verkligen nogrannare av att använda doserpumpen till detta?

Det finns de som har sin osmolator kopplad på timer, för att minimera risken med överfyllning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte köra osmosvatten via timer, visst man kan ha timer som extra säkerhet men jag nöjjer mig med tunzes variant med dubbla givare.

Sen är domhär pumparna gjorda för mindre mängder vätska i mer exakta doser men det blir inte en exaktare/pålitligare vattenpåfyllning om du inte använder dig av någon typ av givarsystem.

Doserpumparnas förväntade driftstid(livslängd) är inte heller lika lång som för en vanlig pump.

Det finns helt enkelt bättre pumpar/system för den typen av uppgifter.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, nu vet jag precis vad jag ska ha alla kanaler till!

1-3 - Balling

4 - Utpumpning av saltvatten som ballingen tillsätter (antar att det finns ett sätt att räkna på hur mycket salt som tillsätts?)

5 - phytoplankton till korallerna.

Varför ska man pumpa ut saltvattnet? jag har kört balling i snart två år och aldrig sett något bekymmer med ökande salthalt, även fast man slarvat med vattenbyte och då tillsätter jag strax över 400ml/dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan använda en av kanalerna för dosering av phytoplankton.
Det borde vara lösbart, men bara via överfyllning av odlingskammaren, jag tror inte det är någon höjdare att ha phyto stående i en pereostatisk pump... Den kommer vara död när den väl hamnar i baljan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstod det som så finns det phytoplankton i pulverform samt flytande och att den inte var levande. På Zoogiganten i Lomma hade de både och och jag fick inte uppfattningen om att någon av dem var levande. Har jag fel?

Jag har frystorkade plankton (Phytoplan) som jag har köpt på ZG i Lomma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frystorkade är garanterat döda, men kommer de verkligen uppföra sig speciellt väl med en peristaltisk pump? Flytande, döda kan ju vara en tanke, så länge de inte blir förorenade, och inte är beroende av kylförvaring. Annars får man som sagt styra en phyto reaktor genom att peta in vatten i den, och låta den "rinna över" för att få skörden. Så länge man är medveten om det är det inte ett problem, men levande phyto, i stillastående vatten, kommer dö, och det man matar ut i slutändan kanske inte är så fräscht.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OT

Varför ska man pumpa ut saltvattnet? jag har kört balling i snart två år och aldrig sett något bekymmer med ökande salthalt, även fast man slarvat med vattenbyte och då tillsätter jag strax över 400ml/dygn.

Detta fattar inte jag. Vart tar ditt salt vägen? För med balling tillsätter man ju calclum klorid samt natriumkarbonat, som bildar calciumkarbonat och natrium clorid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den hade jag också innan men de har också någon flytande variant och jag har svårt att tro att den är levande då den serveras i en flaska som varar i ett år...

Det är nog samma magiska ingrediens som det är i levande sand, den kan förvaras i vilken temperatur som helst och kan också lagras i ett år... :)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den hade jag också innan men de har också någon flytande variant och jag har svårt att tro att den är levande då den serveras i en flaska som varar i ett år...
Jag skulle tro att det har lite med att göra vad man klassar som "levande" Bioted säljer "DT´s Premium blend" som vid högst 4'a graders förvaring klarar sig i minst 5 månader, med ett då som mest 15%'igt bortfall. Skulle jag gissa är det fortfarande levande i flaskan efter ett år, men andelen är mycket lägre, och doften.... hu.

Och det är som sagt vid högst 4'a graders förvaring.

Hur som helst, är det levande står det i klartext på flaskan.

Det är nog samma magiska ingrediens som det är i levande sand, den kan förvaras i vilken temperatur som helst och kan också lagras i ett år...
Jag vet inte det. Död phyto borde genomgå nedbrytningsprocesser precis som alla annan organisk materia, det är därför levande phyto stinker när flaskan börjar ta slut... Död, förvarad i rumstemp borde lukta ganska härsket på väldigt kort tid. Den levande håller så länge som den gör bara för att den hålls på låg temperatur.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur man automatiserar tillsättning ur flaska vet jag faktiskt inte. Det är iofs inte så hopplöst som det låter att ha ett kylskåp där nere, men jag tvivlar på att det är så de gör. Men att mata via en reaktor är ju som sagt en skitsak. Istället för att pumpa ut phyto ur reaktorn, pumpar man i vatten & näringslösning. Man förlorar kanske lite via avdunstning även om jag tvivlar på att det är signifikant, men när reaktorn är full har överskottet inget annat val än att följa gravitationen och rinna ut, lämpligtvis via dränering till slang, och ned i sumpen , eller baljan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...