Gå till innehåll

Vårt första saltvatten akvarium 370L


sebbeh83

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Vi har haft stabila värden nu ca 1v och undrar om man kan köpa fisk + räkor som vi tänkte bosätta i akvariet?

Vad för fisk rekommenderas till glasrosor?

Våra värden är:

Kh 180

Ph 7.5

Nitrit 0

Nitrat 0

Salthalten 1023 (salthalten har vart stabil från dag 1)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eliminera glasrosorna mekaniskt/kemiskt innan du köper fisk/snäckor/räkor/koraller. Peppermint, filfiskar etc är lite lotto att satsa på nu när du har guldläge att lösa problemet nu utan att bekymra dig för koraller och fisk m.m. far illa.

Jag förstår att det kliar i fingrarna att köra på, men du behöver inte säga något nu, du kommer att tacka mig för detta råd om ett år :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft stabila värden nu ca 1v och undrar om man kan köpa fisk + räkor som vi tänkte bosätta i akvariet?

Vad för fisk rekommenderas till glasrosor?

Våra värden är:

Kh 180

Ph 7.5

Nitrit 0

Nitrat 0

Salthalten 1023 (salthalten har vart stabil från dag 1)

KH och pH reagerar jag mot. Vad har du mätt KH i för sort och vilket märke. 7,5 låter lågt i pH - bör vara upp över 8.

Håller med Marko att försöka ta ut så mycket glasrosor som möjligt innan man placerar in andra djur. Jag har annars bra erfarenhet av en mycket trevlig fisk som heter Acreichthys tomentosus och är en filfisk. Men den tar inte stora glasrosor utan de får man ta med hjälp av exempelvis lite ättika. Ta en 1 ml spruta med konc attika och spruta rakt i glasrosen så har den gått vidare till de sälla jaktmarkerna. Nackdelen är att man missar de små men de brukar filfisken ta hand om. Annars är den effektivaste (ja i alla fall största chansen att få ett bra exemplar) fjärlisfisken Chaetodon kleinii men den kan även ta lite korall. Pepparmintsräkan kan vara effektiv också men den processen tar lite tid och man bör inte mata för mycket i början - då verkar de bli mer intresserade av konstgjord mat istället för att ta glasrosorna. Men de är effektiva i nanokar. Mina pepparmints har då och då haft en förkärlek för att ge sig på euphyllia också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har vi fått bort nästan alla glasrosor dom som är kvar kommer jag inte åt utan behöver hjälp av tex pepparmints räkor.

Dom är väldigt små oxå så nu är det dags at köpa fisk och räkor.

Så nu vill vi ha råd med olika exemplar vi kan ha i vårt kar.

Det vi vill ha är färg glada fiskar, dom krav vi har är att det ska va några olika älgätande fiskar och putsräkor, vad kan man få för förslag på olika arter här ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi inhandlat vårt osmos filter och blev ett aquatic nature antartica osmos filter.

Vart ska vi koppla in det för att få bäst resultat?

Kollat kopplingen till vår tvätt maskin och det är samma, så läst nånstanns att det är bäst koppla in det där, stämmer det?

Annars funkar karet hur fint som helst, fick lite nya räker idag oxå.

Värden har vart stabila sen dag ett och det är jag väldigt glad över.

Men vore tacksam för svar på mina frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge det är kallvatten så är det det bara att köra på.

Jag har gömt min under badkaret och slangarna lätt åtkomligt, kopplar in den på duschslangen. då det är för trångt vid tvättmaskinen.

Jakens sätt att gömma osmosen och några andras.

Sedan är det en slang för spillvatten det är den som det rinner mest ur, och en för osmosvattnet, om du inte visste.

Kan ju nämna att membranet inne i osmosen inte får torka torrt heller, om du nu skulle få för dig att öppna den för att se hur den ser ut.

Ändrat av Jonas Am
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gick till hornbach o köpte en T koppling och balofix som jag kopplade ihop vid tvättmaskins anslutningen så när jag behöver osmos vatten är dett bara vrida balofixen,

och slask slangen går ner i tm avloppet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vår ena clownfisk har försvunnit spårlöst, är det farlig om den ligger död bakom/under nån sten?

Vi har kollat nu ett tag men kan inte se den.

Och är det farligt röra på den levande stenen nu när den är inkörd och så?

för om vi ska leta så måste vi röra ganska mycket levande sten tyvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår att det är ett ganska nystartat akvarium, så det kanske inte finns så mycket lägre djur ännu. Om du inte sett den sen igår kväll / idag så skulle jag tro att den fortfarande är kvar i betydande delar (om den är död). Jag skulle försöka rota runt lite och se om jag hittade den. Det är inte farligt på något sätt att flytta LS, mer än risken att du inte lyckas få ihop din scape igen som den var tidigare... (been there, done that)

Skulle jag gissa så har dina 2 andra clowner haft ihjäl den 3:e. Har du sett något gruff eller har alla 3 lekt fint med varandra? Det kanske var små-clowner och inte stora vuxna fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har ett så stort system att en clownfisk ska inte spela någon roll ifall den dör eller ej vad gäller vattenvärden.

Det är aldrig någon fara med att röra på ls´n för att möblera om eller leta efter lik eller liknande.

Det som kan hända är att det virvlar upp en massa detrius "bajs" i vattnet som ligger bland stenen, för att slippa mkt detrius blandannat så brukar jag föreslå en relativt öpen aquascape samt gott om cirkulation runt om ls´n som att inte placera den emot glaset på akvariets baksida eller för tätt ihop.

edit: Clownen kan även sitta i någon pump eller liknande, hänt mig vid enstaka tillfällen i början oså att fiskar fastnat emot pump insug..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu börjar vi lite mycket grön alger, kan det bero på för högt fosfat värde?

Vi har ca 37kg LS, 2 clownfiskar, 15 räkor av olika slag.

Värden är 1023 i salthalt, 0 nitrit, 0 nitrat, 6 PH(är väl något lågt), 7,6 KH

Vi ska göra vatten byte imorgon, ä det något annat vi bör tänka på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...