Gå till innehåll

Till alla RSM ägare med värme problem!


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag Hade problem med värmen i mitt RSM men löste detta på ett lätt och billigt sätt!

säkert har någon gjort detta innan men några kanske är nybörjare som jag och kanske kan dra nytta av tipset!

Jag har helt enkelt bytt ut orginalfläktarna(som för övrigt lätt illa) mot fractal designs 50mm fläktar och som ni ser på bilden så har jag även monterat en tredje!

Fractals fläktar är helt perfekt till detta eftersom dom endast är 10mm tjocka! (orginalfläktarna är 15mm) dom får precis plats i mellanrummet bredvid orginalfläktarna, ta bort gallret så ser ni vad jag menar! på bilden ser ni också ett tomt utrymme! där passar precis en fjärde fläkt in! tyvärr var dom slut hos försäljaren när jag handlade så den kommer senare! hursomhelst så är min temperatur stabil nu! den tredje fläkten hamnar precis i utrymmet för lysrören och suger ut värme mycket effektivt!!

har även mätt på andra sidan och det får plats en fläkt även där! totalkostnad 294kr och två små droppar superlim.....

hoppas detta hjäpler någon!

bara att svara eller pma om nån har frågor!

Mvh

post-5613-14468921144598_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte upplevt några värmeproblem, dock är det ju inte sommar än...

Jättebra tips! Tack för det!

Om jag förstått mitt RSM rätt så går dessa fläktar igång när kompaktlysrören tänds. Var det några problem att lossa kablaget från de gamla fläktarna samt några problem när de nya skulle installeras? Nu kan jag inte så mycket el, men kan man belasta med fler fläktar än vad som är tänkt? Eller har dessa nya fläktar egen strömförsörjning? I så fall finns ju möjlighet att kyla hela tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte upplevt några värmeproblem, dock är det ju inte sommar än...

Jättebra tips! Tack för det!

Om jag förstått mitt RSM rätt så går dessa fläktar igång när kompaktlysrören tänds. Var det några problem att lossa kablaget från de gamla fläktarna samt några problem när de nya skulle installeras? Nu kan jag inte så mycket el, men kan man belasta med fler fläktar än vad som är tänkt? Eller har dessa nya fläktar egen strömförsörjning? I så fall finns ju möjlighet att kyla hela tiden...

Hej!

har inte upplevt något behov av kylning hela tiden utan problemet har uppstått under dagtid,på natten sjunker temperaturen två till tre grader hos mig! men det där beror väl på hur varmt man har inne,direkt solljus mm antar jag! dessa fläktar drar 1,2w så det är inga problem med någon överlastning:-) och det är väldigt enkelt att fixa! inga svårigheter med kablar osv,men var försiktig vid isär och ihop monteringen,plasten är ganska bräcklig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har helt enkelt bytt ut orginalfläktarna(som för övrigt lätt illa) mot fractal designs 50mm fläktar och som ni ser på bilden så har jag även monterat en tredje!

Så har jag också gjort, har även jag funderat på att sätta dit en fjärde fläkt, kommer nog att göra det till sommaren, även om det inte skulle vara fel att göra det redan nu då rampen fortfarande är ganska varm i andra änden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag också gjort, har även jag funderat på att sätta dit en fjärde fläkt, kommer nog att göra det till sommaren, även om det inte skulle vara fel att göra det redan nu då rampen fortfarande är ganska varm i andra änden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej!

ja precis min är också varm i den änden! så det blir en till för mig! ev också en från andra hållet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är även plats till en fläkt i baken bakom returpumparna. Jag hade ingen fläkt monterad där i mitt kar iaf.

Satte den så att den suger luft och då blåser luft över vattenytan. Gjorde säkert en grad i somras. Att byta skummare mot en Tunze gjorde ytterliggare en grad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fractal fläktarna är väldigt mycket svagare än RSM-fläktarna.

Jag gjorde lite grova mätningar, finns här..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27660

Mina mods på detta finns här;

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=303044&postcount=13

Jag vill belysa en viktig punkt. Det blir väldigt lätt "rundgång" för luften ifall man monterar så som du monterat, dvs, att man har öppet vid sidorna. Då blåser man in luft som lätt smiter åt sidorna och snurrar runt in i fläkten igen. Denna luft kyler inte. Detta var anledningen till att jag körde ett helt tätt spljäll på fläktsidan i mitt rsm. (se plexibiten i sista länken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fractal fläktarna är väldigt mycket svagare än RSM-fläktarna.

Jag gjorde lite grova mätningar, finns här..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27660

Mina mods på detta finns här;

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=303044&postcount=13

Jag vill belysa en viktig punkt. Det blir väldigt lätt "rundgång" för luften ifall man monterar så som du monterat, dvs, att man har öppet vid sidorna. Då blåser man in luft som lätt smiter åt sidorna och snurrar runt in i fläkten igen. Denna luft kyler inte. Detta var anledningen till att jag körde ett helt tätt spljäll på fläktsidan i mitt rsm. (se plexibiten i sista länken

konstigt mina kyler perfekt och låter väldigt mycket mindre än orginafläktarna!, det där med rundgång förstår jag inte alls eftersom fläktarna suger ut värmen ur huven alltså kall luft passerar in genom det vänstra gallret sen igenom lysrörshuset för att sedan sugas ut av fractalfläktarna! jag har även orginafläkten i bakstycket kvar. hursomhelst så fick jag iaf svart på vitt mitt kar har bättre kylning nu än förut:-) så nog kyler det tillräckligt allt! iaf i mitt fall!

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det där med rundgång förstår jag inte alls eftersom fläktarna suger ut värmen ur huven alltså kall luft passerar in genom det vänstra gallret sen igenom lysrörshuset för att sedan sugas ut av fractalfläktarna!
En del luft, så mycket som kan innan motståndet blir så högt att det är 'lättare' att ta andra vägar, kommer välja att sugas in precis sidan om dina två yttre fläktar, för att genast sugas genom fläktarna, och blåsas rakt bak igen. Det ger alltså ett sämre totalt luftflöde som kyler vattenytan, och därmed karet, samt komponenterna i ljusrampen. Genom att täppa till öppningarna vid sidan om fläktarna tvingar du all luften att välja andra vägar, och därmed passera mer av vattenytan, och komponenterna, och får därför effektivare kylning, med samma fläktkapacitet.

En annan tanke är varför du valde en tunnare fläkt? En fläkts förmåga att flytta luft i en situation där den arbetar mot motstånd, alltså det "tryck" den kan leverera (och därmed även dess sugförmåga) styrs direkt av bladens kurva. Ett blad med en lång kurva levererar mer "tryck" och ett blad med högre stigning flyttar mer luft. (inom rimliga gränser, givetvis) Fraktal fläktarna har väldigt låg stigning, och flyttar sett till sitt varvtal därför dåligt med luft. En fläkt som producerar ett bättre flöde genom att man valt noggrant mellan stigning vs bladbredd hade gett dig samma kylning med lägre ljudnivå. (Eller bättre kylning, med samma ljudnivå, och gradskillnader där i mellan)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra skrivet MR.B. Jag har bara någon teknikalitet om hur man inom fläktdesign optimerar fläktens varvtal mot bladets stigning. Inget som skulle bidra till diskussionen.

Så jag kan bara hålla med dig.

Ska man fylla på med teknikaliteter, så är det väl också så att man inte ska "överkyla". Det lilla jag läst om T5-belysning, så ska de ligga någonstans mellan 35-45C (kommer inte ihåg exakta spannet).. ifall de överstiger det så tappar de livslängd, och ifall de understiger det så tappar de effektivitet.

Men, jetstar, om du är nöjd med din effektivitet och temperaturer, så är det jättebra. då har du på ett enkelt sätt lyckas med trade-offen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan tanke är varför du valde en tunnare fläkt?

Jag kan ge ett svar på den frågan, 50mm's fläktar verkar vara väldigt ovanliga och när jag letade inför mitt byte för ett par år sedan så hittade jag ingen annan fläkt än fractal design.

När jag letade lite nu hittade jag en 50x50x15 fläkt för knappt 300 kr (papst 512F).

Kanske något att satsa på, även om den känns lite dyr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del luft, så mycket som kan innan motståndet blir så högt att det är 'lättare' att ta andra vägar, kommer välja att sugas in precis sidan om dina två yttre fläktar, för att genast sugas genom fläktarna, och blåsas rakt bak igen. Det ger alltså ett sämre totalt luftflöde som kyler vattenytan, och därmed karet, samt komponenterna i ljusrampen. Genom att täppa till öppningarna vid sidan om fläktarna tvingar du all luften att välja andra vägar, och därmed passera mer av vattenytan, och komponenterna, och får därför effektivare kylning, med samma fläktkapacitet.

En annan tanke är varför du valde en tunnare fläkt? En fläkts förmåga att flytta luft i en situation där den arbetar mot motstånd, alltså det "tryck" den kan leverera (och därmed även dess sugförmåga) styrs direkt av bladens kurva. Ett blad med en lång kurva levererar mer "tryck" och ett blad med högre stigning flyttar mer luft. (inom rimliga gränser, givetvis) Fraktal fläktarna har väldigt låg stigning, och flyttar sett till sitt varvtal därför dåligt med luft. En fläkt som producerar ett bättre flöde genom att man valt noggrant mellan stigning vs bladbredd hade gett dig samma kylning med lägre ljudnivå. (Eller bättre kylning, med samma ljudnivå, och gradskillnader där i mellan)

B!

Som sagt! jag har bra temp i karet nu! det hade jag inte innan! och ja fractalfläktarna är tunnare! det valet gjorde jag iom att det inte fins så stort urval på 50mm fläktar men även för att det överhuvudtaget ska gå att montera extra fläktar! det går nämligen INTE med 15mm dessa får inte plats i utrymmet. och som du vet så har rsm locken vad ska man kalla det... "kilform" så det är nödvändigt att sänka ner de två extra fläktarna för att de ska passa under locket!. Som jag sa detta var ett tips från en nybörjare till andra nybörjare och vi behöver inte diskuters mer ang luftflöden i vindtunnlar med olika fläktar,stigningar på rotorblad mm det blir FÖR nördigt alltså;-) detta fungerade klockrent för mig,mitt lock är svalt på hela ovansidan och all annan temp perfekt,ljudnivån på fläktarna har jag mycket svårt att tro du kan hitta något tystare! dessa hörs knappt...och tar man bort plastgallret över fläktarna får du ännu bättre skjuts på luften eftersom motståndet minskar och därmed en ännu tystare fläkt. SÅ NU KAN VI LÄMNA DETTA ÄMNE:-D

Jag Tackar så hjärtligt för synpunkter,Tips,Tyckande, samt djupgående Aerodynamik samt en del Fysik ;-)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt! jag har bra temp i karet nu! det hade jag inte innan!

SÅ NU KAN VI LÄMNA DETTA ÄMNE:-D

Jag har också för mig att två stycken nya fractal-fläktar kylde bättre än vad två stycken ett år gamla originalfläktar gjorde, då har jag visserligen för mig att den ena var så trött att den behövde hjälp varje morgon för att starta igen.

Lämna ämnet tycker jag dock absolut inte att vi ska göra nu när vi dessutom kommit in på optimal temperatur för lysrören som definitivt är ett intressant ämne... kan man få lysrören att prestera bra under längre tid så skulle jag bli väldigt glad.

Med tanke på PeterGG's mätningar så kanske man ska ta och lägga lite energi i att få dit den fjärde fläkten som får plats brevid den tredje i jetstar's design.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också för mig att två stycken nya fractal-fläktar kylde bättre än vad två stycken ett år gamla originalfläktar gjorde, då har jag visserligen för mig att den ena var så trött att den behövde hjälp varje morgon för att starta igen.

Lämna ämnet tycker jag dock absolut inte att vi ska göra nu när vi dessutom kommit in på optimal temperatur för lysrören som definitivt är ett intressant ämne... kan man få lysrören att prestera bra under längre tid så skulle jag bli väldigt glad.

Med tanke på PeterGG's mätningar så kanske man ska ta och lägga lite energi i att få dit den fjärde fläkten som får plats brevid den tredje i jetstar's design.

nä då det behöver vi inte göra!:-)

jo det blev mycket bättre! ev kan det ju vara så att orginafläktarna är ganska kass kvalitet för min ena var också rätt trött i starten!

vad kan tänkas vara optimal temp för rören? för varmt vet jag att det inte är bra! dock har jag svårt att tro att det skulle kunna bli för svalt med bara fläktarnas hjälp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tror inte heller att det kan bli för svalt med enbart hjälp av fractal-fläktar, möjligtvis om man började sätta in ännu fler på vänstersidan så att man fick totalt 8 st eller något i den storleksordningen.

Men jag skulle gissa på att det vanligaste är att folk använder 2 fractal-fläktar alternativt 2 originalfläktar som enligt min erfarenhet inte håller särskilt länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tror inte heller att det kan bli för svalt med enbart hjälp av fractal-fläktar, möjligtvis om man började sätta in ännu fler på vänstersidan så att man fick totalt 8 st eller något i den storleksordningen.

Men jag skulle gissa på att det vanligaste är att folk använder 2 fractal-fläktar alternativt 2 originalfläktar som enligt min erfarenhet inte håller särskilt länge.

Pecis det är nog det vanligaste, jag anser också att två är för lite! jag ska sätta en fjärde i det sista utrymmet men mest för symetrins skull:-)det återsår att se hur länge dessa fläktar snurrar på! orginafläktarna hade snurrat knappt 1,5 år om jag kommer ihåg säljarens ord...det visar sig! billiga är dom ju iaf!

har du någon aning om var man kan köpa extra fläkten som sitter i bakkant på akvariet? har en men den går inte alls....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du någon aning om var man kan köpa extra fläkten som sitter i bakkant på akvariet? har en men den går inte alls....

Jag tror att det går att få dit en fractal där också annars, tror att det går att pilla ur fläkten ur hållaren.

Annars så går det definitivt att sätta in en fläkt i dummy-fläkten som satt från början, om det är något man har kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det går att få dit en fractal där också annars, tror att det går att pilla ur fläkten ur hållaren.

Annars så går det definitivt att sätta in en fläkt i dummy-fläkten som satt från början, om det är något man har kvar.

det har jag inte ens kollat om det går att sätta i en annan! det ska göras!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...