Gå till innehåll

Till alla RSM ägare med värme problem!


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hade aldrig någon orginalfläkt där. Kanske bara ingår i "D" modellen? '

Jag tog en gammal tranformator till ett modem som jag hade i någon "braattha" låda :-)

Tyckte det var smidigast med egen strömförsörjning då jag bara kör den på sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade aldrig någon orginalfläkt där. Kanske bara ingår i "D" modellen? '

Jag tog en gammal tranformator till ett modem som jag hade i någon "braattha" låda :-)

Tyckte det var smidigast med egen strömförsörjning då jag bara kör den på sommaren.

precis! jag behöver inte få ner temp på mitt vatten mer just nu heller! jag har ju en fläkt där som är kass så använder väl den transformatorn då tror jag!

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har även jag bytt mina original fläktar till Fractal dito, passade på att montera in dom två extra fläktarna direkt när jag hade huven öppen så att jag nu har 4 st totalt.

Största initiala skillnaden är att det massiva oljud som vanligen kom när fläktarna gick igång på morgonen helt är borta, knäpptyst!

Skall bli spännande att se vad det gör för skillnad på temperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bytt mina kompaktrör till 2 stycken TMC aqua ray 500 och idag efter belysning under 12 timmar så har temperaturen stigit från 24,2 grader på morgonen till 24,8 grader på kvällen utan att ha fläkten i baksidan igång. har jag den igång så går tempen ner till under 23 grader ! Jag har ingen skummarpump i iofs och det gör nog någon grad men innan med kompaktrören så var tempen efter lika lång belysningstid uppe på nära 28 grader utan fläkt och 27 med. Jag har också efterapat modellen med tre fläktar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte min så att den sög ut den varma luften ur akvariet istället för att försöka pressa in mer luft. Tyckte att det blev bättre verkan på det viset!

Sen när ni sätter på Fractal Designs fläktar så sätt inte på dem hårdare än ni kan få av dem sen. Deras livslängd är tyvärr inte så lång. Redan efter 4 månader började mina låta illa och det var dags för ett byte.

Tänker inte säga att det måste vara så, men en del i problemet med livslängden kan vara just att du vänt på luftflödet. Det följer med lite av akvariets innehåll med luften, då även salt, och salt är nog inte det bästa för fläktarna. Just Fractal designs 50x50x10 har jag använt till polarens dator, där de var igång 24/7 i närmare 2 år. Det är dock inte en helt rättvis jämförelse, eftersom datorn varvtalsreglerar lite, så fläktarna har inte snurrat på fullvarv hela tiden, men de har gjort klart fler varv än vad dina han med på 4 månader...

Ur kylnings synpunkt är det alltid bättre att blåsa på en yta, än att suga över den, men i det här fallet gör man ju inte riktigt varken eller, så vilket som är bättre, eller sämre är helt upp till dig att avgöra, men jag hade monterat fläktarna så de blåste för att försöka få lite längre livslängd.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har liknande erfarenheter av dessa fläktar oavsett luftriktning.

Även observerat, dock inte åtgärdat ännu, att det blir betydligt varmare i sockeländan av huven så det är en bra ide att ha några fläktar i båda ändar vilket även borde minska belastningen när dom får mer draghjälp av ett genomgående luftflöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...