Gå till innehåll

köpa sjöhäst


jetstar

Rekommenderade inlägg

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

nä precis! det är ju om dom är sjuka eller väldigt stressade då i så fall som kan göra det!

ringde dit och dom skulle få en leverans i morgon som skulle direkt ut i butik! tyckte dock det lät lite väl snabbt med tanke på stressnivå,vänjning av detas vatten mm!? ,men vad vet jag! personligen skulle jag nog inte villja köpa en fisk som kommit samma dag! eller?

Mvh

Jag skulle kunna köpa fisk samma dag.Be dom ha kvar dom i påsen så slipper dom koppas in i butik och sedan hemma.Jag har köpt en massa fisk som kommit samma dag utan problem.Men sen så är jag som du är att jag läser på innan man skaffar något samt frågar på platts.

Jag har haft en sådan tur att jag sällan ser död fisk i deras butik.Jag brukar vara där 1 gång i månaden vintertid medans vissa vart inne en gång sett många döda fiskar.

Ang sjöhästarna har jag aldrig sett något problem med BZ sjöhästar.Men jag är ju ingen expert.Sen så kan ju du ha en massa olika fiskar med dessa som tex vissa gobys mandariner osv så där håller jag med dig.

mvh.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du prövat att fråga Koral revet i Södertälje ? dom borde kunna fixa fram dom också

Förövrigt angående sjöhästar (som jag haft tidigare i livet i ett 80 L )

Så är min uppfattning att VISST kan du fixa & ha dom (& från vad jag läst så är du ju villig att lära dig så jag ser INGA problem med det ;) ) Vi är ALLA nybörjare i början :cool:

men som sagt minna erfarenheter av sagda fisk är att det STÖRSTA problemet är att få i dom föda som på min tid krävde att kläcka upp Artemia. (MEN jag körde också fryst mysis & det gick galant Sen så är det ju som sagt klokast om man har dom i ett separat kar (gärna med räckor eller andra lägre djur - anemoner förstås ) & sen någonstans som dom kan klänga fast i (& INTE för mycket cirkulation )

Förutom det så skall du nog se att det går GALANT:ler:

( om det vore jag så skulle jag vilja råda dig till att försöka få fångenskaps födda djur då V. fångat kan bli ett problem att få att äta )

LYCKA till med dina hästar :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att de flesta sjöhästarna tar föda i vattenpelaren, men vad hjälper det om du har fisk som också gör det, i samma balja? Sjöhästar är långsamma, och ovanpå det inte helt sällan väldigt försiktiga. Den mat de skulle käkat i vattenvolymen, kommer helt enkelt ha gått åt för längesedan om de får konkurrera med dussinfiskar om käket.

Sjöhästar hör inte hemma i ett sällskapsakvarium.

B!

Precis, om man ska hålla sjöhästar så äre special akvarium som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte utveckla det där med special akvarium?

Misstänker att han menar specimakvarium, dvs enbart sjöhästar.

rekommenderat när det gäller sjöhästar enligt seahorse.org reefcentral m.m (För att maximera chans till att lyckas)

Enbart odlade sjöhästar.

runt 22 grader.

runt 10 ggr "turnover" (Obs finns några som har provat betydligt högre men det rekommenderas väl inte riktigt om man inte vet vad man gör)

undvik alla sällskapsfiskar och definitivt pipefishes (Ofta vildfångade och riskerar att smitta de närbesläktade sjöhästarna)

obs!!! detta är bara vad mina undersökningar har lett till har inga egna erfarenheter kanske att jag kommer att skaffa det i framtiden ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med special akv för sjöhästar torde enligt MIN personliga mening menas

HELST eget akv. utan andra fiskar (som då skulle äta upp maten för sagda sjöhästar )

STABILA vattenvärden då sjöhästar är betydligt känsligare & mindre förlåtande med varierande v. värden

LS ,Skummare (går utan MEN mera jobb ) & så vitt JAG förstår EJ för kraftig cirkulation i vattnet.

samt någonting som hästarna kan klänga sig fast i

Har jag rätt Edward eller är jag fortfarande kvar i stenåldern ? :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att han menar specimakvarium, dvs enbart sjöhästar.

rekommenderat när det gäller sjöhästar enligt seahorse.org reefcentral m.m (För att maximera chans till att lyckas)

Enbart odlade sjöhästar.

runt 22 grader.

runt 10 ggr "turnover" (Obs finns några som har provat betydligt högre men det rekommenderas väl inte riktigt om man inte vet vad man gör)

undvik alla sällskapsfiskar och definitivt pipefishes (Ofta vildfångade och riskerar att smitta de närbesläktade sjöhästarna)

obs!!! detta är bara vad mina undersökningar har lett till har inga egna erfarenheter kanske att jag kommer att skaffa det i framtiden ;)

//Danielj

skulle aldrig handla annat än odlade eftersom dessa är starkt utrotningshotade! man får väl lita på djuraffären i fråga på den punkten kan jag tänka! precis vad jag hade tänkt! alltså ett eget akvarium för dom!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt ovanstående är rekommendationer, finns gott om exempel på folk som har lyckats med andra förutsättningar.

Läste ganska nyss en tråd på reefcentral med en hel del experter om tempraturen och nödvändigheten att hålla den runt 22 grader. Mycket intressant då de flesta var/blev överens om att inte tala i definitiva termer utan att rekommendera istället.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med special akv för sjöhästar torde enligt MIN personliga mening menas

HELST eget akv. utan andra fiskar (som då skulle äta upp maten för sagda sjöhästar )

STABILA vattenvärden då sjöhästar är betydligt känsligare & mindre förlåtande med varierande v. värden

LS ,Skummare (går utan MEN mera jobb ) & så vitt JAG förstår EJ för kraftig cirkulation i vattnet.

samt någonting som hästarna kan klänga sig fast i

Har jag rätt Edward eller är jag fortfarande kvar i stenåldern ? :smiley9:

Precis stämmer bra det. det går att ha andra fiskar tillsammans med hästar men de gäller att inte välja aggressiva fiskar, eller väldigt stressiga tex chromis dom skulle bara käka upp all mat. Men vissa gobies, mandariner osv brukar fungera utmärkt. hästarna gillar att klänga en del så gorgonier, alger eller liknande är att föredra, dock ej musslor eller vissa brännande koraller då dom kan skada sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok för mig känns det som att sjöhäst akvarium e lika mycket special som vilket saltakvarium som helst då många arter behöver speciella förutsättningar för att överleva. Och eftersom dom funkar som sällskapsakvarium så borde sjöhäst akvarium också passa som det, om man bara anpassar det för sjöhästar.

Men som alla arter så gäller det läsa på och anpassa akvariet till dom. Det finns en hel del arter man kan ha med sjöhästar med som rekomenderas från sjöhäst forum.

Här är en sida som inte är så uppdaterad längre tror jag men det står lite bra att veta där i alla fall på svenska http://www.seahorse.se/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok för mig känns det som att sjöhäst akvarium e lika mycket special som vilket saltakvarium som helst då många arter behöver speciella förutsättningar för att överleva. Och eftersom dom funkar som sällskapsakvarium så borde sjöhäst akvarium också passa som det, om man bara anpassar det för sjöhästar.

Men som alla arter så gäller det läsa på och anpassa akvariet till dom. Det finns en hel del arter man kan ha med sjöhästar med som rekomenderas från sjöhäst forum.

Här är en sida som inte är så uppdaterad längre tror jag men det står lite bra att veta där i alla fall på svenska http://www.seahorse.se/

jo de ligger endel i det du säger, man får anpassa akvariet efter sjöhästarna, inte för högt flöde osv eftersom dom är mycket dåliga simmare. www.seahorse.org är en bra sida med mycket info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och eftersom dom funkar som sällskapsakvarium så borde sjöhäst akvarium också passa som det, om man bara anpassar det för sjöhästar.
Min alldeles egna definition på sällskapsakvarium. Ett kar man har utan biotopinriktning, där man blandar invånare och inredning baserat huvudsakligen på dess visuella intryck. Ett kar som är uppsatt för att vara så lätt skött som möjligt.

Och eftersom jag är i farten. Ett special akvarium är enligt min högst personliga definition ett kar som är skräddarsytt till sin invånares behov. Det kostar klart mer arbetstid att hålla ett sådant kar igång, och inte helt sällan krävs det minutiös skötsel, kanske dagligen, men i en del fall flera gånger dagligen.

Den enda sortens sjöhäst som är lämplig för nybörjare är den odlade, torkade, och därefter ingjutna i polyamid varianten som återfinns i en del souvernirbutiker.

Men skit i min åsikt, jag tänker inte pracka på er den, trådskaparen får göra vad han vill med sina pengar. Försök bara inte tvinga mig att låtsas att jag tycker det är en god ide. Man kan ju vara tacksam för att han i alla fall tänker nöja sig med att ta livet av odlade sjöhästar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min alldeles egna definition på sällskapsakvarium. Ett kar man har utan biotopinriktning, där man blandar invånare och inredning baserat huvudsakligen på dess visuella intryck. Ett kar som är uppsatt för att vara så lätt skött som möjligt.

Och eftersom jag är i farten. Ett special akvarium är enligt min högst personliga definition ett kar som är skräddarsytt till sin invånares behov. Det kostar klart mer arbetstid att hålla ett sådant kar igång, och inte helt sällan krävs det minutiös skötsel, kanske dagligen, men i en del fall flera gånger dagligen.

Den enda sortens sjöhäst som är lämplig för nybörjare är den odlade, torkade, och därefter ingjutna i polyamid varianten som återfinns i en del souvernirbutiker.

Men skit i min åsikt, jag tänker inte pracka på er den, trådskaparen får göra vad han vill med sina pengar. Försök bara inte tvinga mig att låtsas att jag tycker det är en god ide. Man kan ju vara tacksam för att han i alla fall tänker nöja sig med att ta livet av odlade sjöhästar.

B!

Så när är man mogen då:-)

vi får väl se....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min alldeles egna definition på sällskapsakvarium. Ett kar man har utan biotopinriktning, där man blandar invånare och inredning baserat huvudsakligen på dess visuella intryck. Ett kar som är uppsatt för att vara så lätt skött som möjligt.

Och eftersom jag är i farten. Ett special akvarium är enligt min högst personliga definition ett kar som är skräddarsytt till sin invånares behov. Det kostar klart mer arbetstid att hålla ett sådant kar igång, och inte helt sällan krävs det minutiös skötsel, kanske dagligen, men i en del fall flera gånger dagligen.

Den enda sortens sjöhäst som är lämplig för nybörjare är den odlade, torkade, och därefter ingjutna i polyamid varianten som återfinns i en del souvernirbutiker.

Men skit i min åsikt, jag tänker inte pracka på er den, trådskaparen får göra vad han vill med sina pengar. Försök bara inte tvinga mig att låtsas att jag tycker det är en god ide. Man kan ju vara tacksam för att han i alla fall tänker nöja sig med att ta livet av odlade sjöhästar.

B!

Tycker du har lite konstig inställning, visst sjöhästar är säkert jättesvåra vet ingenting alls om dem.

Men att du går ut med en inställning att trådskaparen kommer till 100% döda dem tycker jag är lite fel, det finns ju dom som lyckas mycket bra med sjöhästar och nån gång är ju alltid den första, men vissa har ju lyckats, eller hur ?.

Till trådskaparen ->.

Är du sugen på att skaffa sjöhästar så tycker jag du ska läsa på så mycket du bara kan innan, finns många bra trådar på reefcentral om just sjöhästar om vad som krävs och behövs, där kan man oxå OFTAST ställa frågor och slippa påhopp som man OFTAST inte slipper undan här på SVG tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du har lite konstig inställning, visst sjöhästar är säkert jättesvåra vet ingenting alls om dem.

Men att du går ut med en inställning att trådskaparen kommer till 100% döda dem tycker jag är lite fel, det finns ju dom som lyckas mycket bra med sjöhästar och nån gång är ju alltid den första, men vissa har ju lyckats, eller hur ?.

Till trådskaparen ->.

Är du sugen på att skaffa sjöhästar så tycker jag du ska läsa på så mycket du bara kan innan, finns många bra trådar på reefcentral om just sjöhästar om vad som krävs och behövs, där kan man oxå OFTAST ställa frågor och slippa påhopp som man OFTAST inte slipper undan här på SVG tyvärr.

Som sagt läs och läs skaffa konton på både reefcentral och seahorse.org och fråga där.

Annars håller jag nog med Mr B om karet enbart har varit igång 2v så bör du nog vänta ett tag till känns inte som lasse metoden med snabb start och sjöhäst riktigt går ihop.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rykten rykten är vad allt är.Han får köpa hästar om han vill efter dag 1 kan gå lika bra då som månad 3-4.

Sen så har han ju inte sagt att han skall skaffa dom just nu vad jag läst mig till.Han kan prata om sina framtidsplaner.

Lite oftopic:100% positiva svar norr om Stockholm och rätt mycket negativt ja ni vet söder ut.Bara en av många iaktagelser.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är oxå lite offtopic men det gränsar in på ungefär samma område.

Jag vet inte hur många som avrådde mig att skaffa en Mandarin för att den var i stort sett omöjlig att få den att börja äta, och jag skulle behöva hutlösa mängder sten i jämförelse med akvariet.

Jag har nu haft min mandarin sen i Augusti 2010 och den äter och mår bra, den äter allt som erbjuds, Pellets,Artemia, även andra frysmixar.

Kan även tillägga att jag hade ca 2 månaders erfarenhet av saltvatten när jag skaffade min mandarin. Så jag tycker helt klart att det är värt att pröva, alla individer ÄR olika!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du har lite konstig inställning, visst sjöhästar är säkert jättesvåra vet ingenting alls om dem.

Men att du går ut med en inställning att trådskaparen kommer till 100% döda dem tycker jag är lite fel, det finns ju dom som lyckas mycket bra med sjöhästar och nån gång är ju alltid den första, men vissa har ju lyckats, eller hur ?.

Till trådskaparen ->.

Är du sugen på att skaffa sjöhästar så tycker jag du ska läsa på så mycket du bara kan innan, finns många bra trådar på reefcentral om just sjöhästar om vad som krävs och behövs, där kan man oxå OFTAST ställa frågor och slippa påhopp som man OFTAST inte slipper undan här på SVG tyvärr.

Tackar Nordin! ja det är precis vad jag gör för tillfället! frågar och läser så det ska nog gå bra! denna tråd var först och främst för att lägga ut en tråd och få reda på vart dessa säljs vid ett ev köp!

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt läs och läs skaffa konton på både reefcentral och seahorse.org och fråga där.

Annars håller jag nog med Mr B om karet enbart har varit igång 2v så bör du nog vänta ett tag till känns inte som lasse metoden med snabb start och sjöhäst riktigt går ihop.

//Danielj

:smiley20: karet har INTE varit igång två veckor!! det handlar om ett annat kar som jag nämde tidigare så är det inte inflyttningsbart förrän om ca 3-4 veckor så ingen fara på taket jag tänkler självklart inte slänga ner en bunt hästar i vad som hels, så mycket förstår jag;-) har inte heller nämnt någonstans innom vilka tidsramar det rör sig om men vissa utgår från att jag tänker köpa en idag och slänga i bara, ganska intressant hur en enkel fråga kan utveckla sig:-)

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut att du ska köpa sjöhästar när karet har stabila värden och du känner dej redo. Det är praktik som ger lärdom och när du väl har hästarna hemma kommer alla bitar av de du läst falla på plats. Min erfarenhet är att om man tar det lugnt och försiktigt så går det bra. Hoppas du får dina hästar och lycka till=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du har lite konstig inställning, visst sjöhästar är säkert jättesvåra vet ingenting alls om dem.

Men att du går ut med en inställning att trådskaparen kommer till 100% döda dem tycker jag är lite fel, det finns ju dom som lyckas mycket bra med sjöhästar och nån gång är ju alltid den första, men vissa har ju lyckats, eller hur ?.

Till trådskaparen ->.

Är du sugen på att skaffa sjöhästar så tycker jag du ska läsa på så mycket du bara kan innan, finns många bra trådar på reefcentral om just sjöhästar om vad som krävs och behövs, där kan man oxå OFTAST ställa frågor och slippa påhopp som man OFTAST inte slipper undan här på SVG tyvärr.

Daniel, känner du dig påhoppad så är det bara att anmäla inlägget.

Frågan om just sjöhästar är väl rätt så viktig då det är en art som är hotad i det vilda och oftast kräver att man har dem för sig själva i ett eget akvarium.

Tipsen om de sidor på nätet som specificerar sig på just sjöhästar är väl den bästa utgångspunkten, utöver de som faktiskt har eller har haft dessa djur och kan komma med synpunkter och tips i frågan. På rak arm så skulle jag inte vilja säga att det är ett nybörjardjur, men det är min åsikt.

Sen är det ju som vanligt, man får ta allt man läser med en nypa salt, det är väl inget ovanligt, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel, känner du dig påhoppad så är det bara att anmäla inlägget.

Frågan om just sjöhästar är väl rätt så viktig då det är en art som är hotad i det vilda och oftast kräver att man har dem för sig själva i ett eget akvarium.

Tipsen om de sidor på nätet som specificerar sig på just sjöhästar är väl den bästa utgångspunkten, utöver de som faktiskt har eller har haft dessa djur och kan komma med synpunkter och tips i frågan. På rak arm så skulle jag inte vilja säga att det är ett nybörjardjur, men det är min åsikt.

Sen är det ju som vanligt, man får ta allt man läser med en nypa salt, det är väl inget ovanligt, eller?

Självklart är det säkert inte något nybörjardjur, men är något inom saltvatten egentligen något nybörjardjur?. Är alla sjöhästar utrotningshotade? var inget jag visste om och då kan man ju ta det lite försiktigare kanske, men sen så kan man ju ta odlade så man inte 'tär' på det som finns i det vilda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är det säkert inte något nybörjardjur, men är något inom saltvatten egentligen något nybörjardjur?. Är alla sjöhästar utrotningshotade? var inget jag visste om och då kan man ju ta det lite försiktigare kanske, men sen så kan man ju ta odlade så man inte 'tär' på det som finns i det vilda.

Eller är det perfekta nybörjardjur? Man blir ju faktiskt ganska färgad av tidigare erfarenheter så om man börjar med "special" djur så kanske det är lättare?

Problemen med forum och artiklar är ju och veta vad som är från en expert eller lekman. Vet att pipefish och sjöhäst ansågs gå bra men anses nu som olämpligt t.ex. så käll kritik m.m är mycket viktigt när det gäller nätet (Inte bara inom saltvärlden)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet har INTE varit igång två veckor!! det handlar om ett annat kar som jag nämde tidigare så är det inte inflyttningsbart förrän om ca 3-4 veckor så ingen fara på taket jag tänkler självklart inte slänga ner en bunt hästar i vad som hels, så mycket förstår jag
Um, rätta mig om jag har fel, men du har ett 400 liters sötvattenskar, ett RSM 130, som är lite drygt 2-3 veckor gammalt, samt ett 27 liters nano som inte är komplett. (Eller åtminstone inte fått någon statusuppdatering på en vecka.) Jag antar att det är den här icke kompletta 27 liters baljan som är aktuell för sjöhästarna, vilket i mina ögon om möjligt gör det sämre, och inte bättre än RSM baljan. RSM'en är minst 2 veckor före i sin mognadsprocess. Sen ska klart inte sjähästar dela bostad med tomatclowner. De kommer se de flesta sjöhästar som mat, så foderkonkuransen är kanske inte ett problem dock...
har inte heller nämnt någonstans innom vilka tidsramar det rör sig om men vissa utgår från att jag tänker köpa en idag och slänga i bara, ganska intressant hur en enkel fråga kan utveckla sig
Du frågar var du kan köpa sjöhästar. Alla handlare tar hem olika saker, styrt av efterfrågan, och tillgång. Någon som har sjöhästar i dag är inte garanterad att ha det om ett par dagar, långt mindre om ett par veckor.

Starta 27 liters baljan. När den är rimligt stabil, skaffa en, eller ett par spretiga gorgonier, förslagsvis någon av arterna som klarar sig helt eller delvis på ljus. Låt balja stabilisera sig 'helt', och se till så att du har en fungerande grundbesättning med betare för att hålla algerna på mattan. Därefter kan du börja fråga om var man får tag på sjöhästar igen. Det borde inte ta mer än 3-6 månader...

Riktigt läckert blir det förstås bara om du kan matcha rätt sjöhäst, med rätt värdkorall. Räkna med att inte "se" sjöhästarna när de sitter mitt i synfältet på sin värdkorall.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...