Gå till innehåll

Fådda Anemoner!


janbanan

Rekommenderade inlägg

Har fått 6st anemoner av en kompis kompis kompis lite invecklat men han var där och fick dessa av honom för han vet jag har saltvattens intresse!

nu är min fråga! vad är det för art? kan det vara Actinia Equina????

min vän vet inget om dessa och han fick dem av en kompis kompis i england....så vet någon?? vill dessa ha mycket,lagon eller svag cirkulation på vattnet?? är inte jätte hemma på anemoner faktiskt men nu så är jag mer eller mindre tvingad! vad ska jag mata dem med? har gett var och en en liten bit räka det gillade dom verkar det som!:smiley20: trodde de skulle vara döda efter resan för han hade dom i en påse med vatten i en tidning i sin väska totalt i två dagar men de verkar må ypperligt! dom är ca 4cm i diameter när dom är "utslagna"

post-5659-1446892116548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen, det finns väldigt många olika typer av anemoner så en bild skulle inte skada ;) Annars behövs lite mer detaljerad info.

Sålänge undvik att mata dom, de är väldigt lätt stressade efter en flytt och bör lämnas i fred första veckan. Ta först reda på mer informaton om dom :).

och lite kul fakta : förr i tiden (kanske fortfarande görs!?) fraktatde man anemoner i fuktigt papper på samma sätt som man fortfarande gör med vissa koraller då man annars riskerade att de skulle förgifta sig själva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen, det finns väldigt många olika typer av anemoner så en bild skulle inte skada ;) Annars behövs lite mer detaljerad info.

Sålänge undvik att mata dom, de är väldigt lätt stressade efter en flytt och bör lämnas i fred första veckan. Ta först reda på mer informaton om dom :).

och lite kul fakta : förr i tiden (kanske fortfarande görs!?) fraktatde man anemoner i fuktigt papper på samma sätt som man fortfarande gör med vissa koraller då man annars riskerade att de skulle förgifta sig själva.

Jaha!:-) jag trodde det var extremt känsliga djur!men där ser man! ok bra då vet jag det ingen mat på några dagar!men är det ok med räkbitar och fiskbitar? just nu har jag dom tillfälligt i ett litet akvarium 30l med ca 15liter vatten(vattnet har jag så klart slangat ur ett av mina inkörda burkar så det är inte nytt vatten.) och endast en filterpump samt en doppvärmare i och den lilla biten levande sten du ser på bilden! ville ju självfallet inte koppa i dom i mina andra burkar på en gång innan jag ser hur dom verkar må! tanken är att dom ska få bo i det lilla i typ en vecka ska fixa lite mer levande sten åt dom snarast också! räcker cirkulationen från filterpumpen tro eller vill dom ha mer kraft? det är en liten bara på max 200l/h, lyset är undermåligt vet inte hur jag ska lösa det! nu är det bara en liten akvarieramp med en 40w lampa i! inte bra! anemoner gillar ju ljus vet jag! är det bättre att använda ex en starkare lågenergilampa?? eftersom detta är ytterst tillfälligt och kom ganska hastigt så hann inte förbereda riktigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, anemoner är känsliga, men samtidigt väldigt tåliga, du kan dela en stor frisk anemon i 4 delar och sålänge de tas hand om på rätt sätt har alla delar goda chanser att överleva. Men det räcker med att salthalten hoppar lite i akvariet eller något annat värde svajar så kan den bli väldigt hängig.

Sen, det där är inte en levande sten, det är en död fungia :)...

Angående ljuset, anemoner är ljuskrävande. 40W lampan är helt klart bättre än en lågenergi lampa men jag måste säga, förutsättningarna för anemonerna ser inte så bra ut. 40W är ändå över 1W per liter :)... Fyll akvariet till toppen i mina ögon, anemonerna kan släppa ut ganska mycket skräp (särskillt om du matar dom)...

200l/h duger nog helt ok.

Gör täta vattenbyten (en gång om dagen skulle inte vara helt fel om du kan).

tyvärr har jag inte mer info om dessa då jag inte har sett så små som ser ut så...

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, anemoner är känsliga, men samtidigt väldigt tåliga, du kan dela en stor frisk anemon i 4 delar och sålänge de tas hand om på rätt sätt har alla delar goda chanser att överleva. Men det räcker med att salthalten hoppar lite i akvariet eller något annat värde svajar så kan den bli väldigt hängig.

Sen, det där är inte en levande sten, det är en död fungia :)...

Angående ljuset, anemoner är ljuskrävande. 40W lampan är helt klart bättre än en lågenergi lampa men jag måste säga, förutsättningarna för anemonerna ser inte så bra ut. 40W är ändå över 1W per liter :)... Fyll akvariet till toppen i mina ögon, anemonerna kan släppa ut ganska mycket skräp (särskillt om du matar dom)...

200l/h duger nog helt ok.

Gör täta vattenbyten (en gång om dagen skulle inte vara helt fel om du kan).

tyvärr har jag inte mer info om dessa då jag inte har sett så små som ser ut så...

Lycka till!

ja det är en död fungia det vet jag:-) men den kommer från mitt andra kar och lever i högsta grad genom annat liv:-) nä har förstått det men det är som sagt tillfälligt! i de andra karen tror jag det blir bättre men vill som sagt inte pula i dom där det första jag gör! tror du jag kan fylla på akvariet med nytt vatten( gjorde i ordning det igår) skulle ifos också kunna sätta en till 40w så blir de ju lite mer ljus!

var det ok med fisk och räka?

Tackar för din hjälp!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan vara Beadlet anemone Actinia equina. I så fall är det en anemon som vill ha det lite kallare än vad vi har i våra revakvarium. den finns naturligt runt hela Storbritaniens kuster. Det finns en tropisk variant som liknar denna men den är mycket mindre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är säkert Actinia equina. Jag plockade sådana i Dover 1971. En rolig liten anemon (max ungefär 6 cm) som inte är fotosyntetisk men lever i tidvattenzonen. Den har tre förökningsätt. Den kan sprida ägg och spermier, eller dela sig via bitar av fotskivan men den kan också föda levande ungar. De små har 8 tentakler när de föds och samma färg som mamma. Man vet inte (Vad jag kunde hitta för runt 40 år sedan) om det är könlig eller vegetativ förökning. Jag hade dem i minst två år i tropiskt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är säkert Actinia equina. Jag plockade sådana i Dover 1971. En rolig liten anemon (max ungefär 6 cm) som inte är fotosyntetisk men lever i tidvattenzonen. Den har tre förökningsätt. Den kan sprida ägg och spermier, eller dela sig via bitar av fotskivan men den kan också föda levande ungar. De små har 8 tentakler när de föds och samma färg som mamma. Man vet inte (Vad jag kunde hitta för runt 40 år sedan) om det är könlig eller vegetativ förökning. Jag hade dem i minst två år i tropiskt akvarium.

Jättefina!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätte tack för infon! Ja dom är jätte fina! då är dessa vad jag trodde! har tänkt ha dom i ca 26´grader men de borde dom klara iaf enligt vad man läser på nätet! dom mår bra nu iaf! så så väl helt enkelt prova mig fram i ett eget akvarium är ju inte roligt med anemoner som dör i ett akvarium med annat iaf efter vad jag läst! dom är väldigt fina tycker jag! gillar deras olika färger! en är rödbrun,en grön,en brun,en röd! eftersom jag inte haft anemon förut så blev det en intensivkurs nu:-) men en sak jag inte fått fram är-bränns dessa om man tar på dom? har läst att vissa bränns typ som en brännässla stämmer det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fingrarna fastnar i alla fall på tentaklerna. Sedan är det väl upp till hur tjockhudad man är. Jag brände mig aldrig på mina. Räkna med att de så småningom kryper upp och sätter sig nära vattenytan. Jag tror inte de är fotosyntetiska. Mina växte och förökade sig när jag matade dem ordentligt. Mysis och frysta hackade blåmusslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått 6st anemoner av en kompis kompis kompis lite invecklat men han var där och fick dessa av honom för han vet jag har saltvattens intresse!

nu är min fråga! vad är det för art? kan det vara Actinia Equina????

min vän vet inget om dessa och han fick dem av en kompis kompis i england....så vet någon?? vill dessa ha mycket,lagon eller svag cirkulation på vattnet?? är inte jätte hemma på anemoner faktiskt men nu så är jag mer eller mindre tvingad! vad ska jag mata dem med? har gett var och en en liten bit räka det gillade dom verkar det som!:smiley20: trodde de skulle vara döda efter resan för han hade dom i en påse med vatten i en tidning i sin väska totalt i två dagar men de verkar må ypperligt! dom är ca 4cm i diameter när dom är "utslagna"

Jag tycker de ser ut som plast anemoner iaf... rätta mig om jag har fel.... Men är inte bilden tagen på en bords skiva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Actinia equina i fraggkaret av en händelse, inget planerat dvs.

Men dom ser precis ut som dom på bild, käkar gärna pellets o mysis men dom gillar inte ljus.

Angående bilden så är det ett duktigt fejk ifall det är ett sådan, speglingen från blixten samt repan i behållaren och skuggorna under skiten ser övertygande ut;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...