Gå till innehåll

Styrning/reglering av fläktar och doppvärmare


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat på hur många varianter som helst och oftast så hamnar suget efter att köpa en akvariedator. Dock så blir det inte av att köpa en då jag tycker det är mycket pengar som jag kan nyttja till annat istället.

Det jag söker är en enhet jag kan nyttja för att reglera temperaturen i akvariet. Jag vill att det finns en sensor i vattnet som jag tar info ifrån till en enhet som jag kan koppla doppvärmaren till samt 2 fläktar som ska blåsa på vattenytan. Fläktarna ska helst kunna varvtalstyras men en annan variant är att det går 2 styrsignaler som slår på dem vid olika temperaturer.

Är det någon som har erfarenheter av något liknande?

PS Jag har även lagt in en annans på detta om det är någon som har liknande liggandes! DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conrad har en styrning som man kan använda till fläktarna http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=conrad%2dswe&act=product&prod_index=615910&cat_index=SHOP%5fAREA%5f37360%5f0812041&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3Etemperaturreglering%3C%2Fs1%3E%3Cs5%3E2%3C%2Fs5%3E%2Fsf%7D%7Bp1%2F5bed0b2d78fb377cae5c9e2b3c09a858%2Fp1%7D%7Bmd5%2Fe1dfc78279c43cdd58830175671002d2%2Fmd5%7D.

Har användt denna under en lång tid men mina erfarenheter med den är skiftande. Den visar inte speciellt rätt tycker jag och den har fått fnatt några gånger. Skulle aldrig våga styra värmare med den men fläktar har gått bra. Vad gäller temperaturkontrollers så finns det en del sök på e-bay eller på olika webbutiker.

De blir dock rätt dyra så en dator är inte helt fel. Med GHL:n kan du göra exakt det du vill och varvtaljustera fläktarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får tacka för tipset Lasse! Men nu är jag ju på G att börja titta på akvariedator igen!:x Jag hade ju hoppats på någon annan lösning ju. Tror dock inte riktigt på de sensorerna du visade och även skrev. Får väll annonsera efter en beg dator med temp sensor och hoppas att det någon som inte kan låta bli att köpa den senaste!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får tacka för tipset Lasse! Men nu är jag ju på G att börja titta på akvariedator igen!:x Jag hade ju hoppats på någon annan lösning ju. Tror dock inte riktigt på de sensorerna du visade och även skrev. Får väll annonsera efter en beg dator med temp sensor och hoppas att det någon som inte kan låta bli att köpa den senaste!

Kommer du över en beg ghl2a så blir du med all säkerhet nöjd. Man hittat hela tiden fler o fler funktioner som kan implementera i sitt system.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du över en beg ghl2a så blir du med all säkerhet nöjd. Man hittat hela tiden fler o fler funktioner som kan implementera i sitt system.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Då får jag hoppas på det då och att det är till ett rimligt pris också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det klarar jag mig bra med men jag har inte hittat den jag har fått tillräckligt förtroende för. Vill ju inte att den ska kyla eller värma för mycket. Värma för mycket har redan hänt för många gånger genom at värmaren stannat i läge on.

Undrar därför bland annat vad folk har för lösningar som dom har positiv erfarenhet av!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gånger jag har kar som har behov av doppvärmare kör jag alltid på småttingar som inte på egen hand klarar av att dra upp värmen för högt. det krävs 2-3 st för att faktiskt få till den tempen som eftersöks då. om en hänger sig... so be it. Typ. Och för fläktarna har jag kört med programmerbara kontrollers från Mcubed. T-Balancer, eller BigNG. En vattentät analog temp-sensor i en rörstump som avslutning på returen är den vanligaste avläsningspunkten för mig, det ger viss fördröjning på värme / kylinsatserna. (Plus att kontrollern har ställbar känslighet.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nöjd med hårdvaran? Visst. Det är standalone USB anslutna, programmerbara, fläktkontrollers. De har 4'a utgångar, (för fläktar) och en hel flock ingångar. (för tempsensorer) De olika in och utgångarna kan kopplas till varandra helt fritt via mjukvaran, och sen väljer man att arbeta via automatiken för att sikta mot en viss temperatur, eller skapar en egen kurva för varvtalsrespons respektive temperatur. Jag tror inte de är unika.

Mindre nöjd med... Mjukvaran är mer eller mindre skit. Den fungerar bra, men det utlovades en del funktioner som sen aldrig riktigt kommit att besannas. Få, eller inga påverkar i den här typen av applikation dock.

Det största problemet jag ser är att du måste leverera både 5 & 12v till kontrollern, vilket är lite obekvämt. Det hade varit mycket trevligare att ansluta ett switchat nätagg på 12v 5A, eller så.

Säg det som nånsin är helt perfekt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde den UT-100 från Conrad, som Lasse tidigare länkade till, i somras för att styra ett par fläktar när värmen gick upp för högt, den har funkat fint utan problem hela tiden.

Ang. värmare så kör jag lite som Björn, dvs mer än en som ensamma inte klarar av att höja tempen så högt så att man höjer över 30 grader.

I dagsläget har jag dock plockat ut en av dem då jag fortfarande kör med MH men så fort dioderna kommer i drift får jag nog koppla in den andra också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalle det där ser mycket intressant ut! Jag är dock inte helt säker på om jag förstår hur 220 volten ska kopplas. Om man tittar på schemat så ser det ut som om det sitter en brytare i enheten vilket känns troligt. Den är nu gjord för 220 V (finns 110 V) men det finns ingen stans att koppla in 220 V som ska bytas eller så är det tänkt att man ska bryta fasen bara som går till flkten eller doppvärmaren.

Är du eller Lasse säkra?

OBS!

Jag vet att man inte får koppla 220 volt om man inte är behörig men jag får rita hur det är tänkt och sen får elektrikerna koppla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

220 in på power supply, och sen doppvärmaren ut på heating och fläktarna på cooling. Jag tolkar ritningen som att boxen ger powersupply till utrustningen som kopplas in 220V 10A max.

Varför skulle man inte få koppla den där själv? Det är ungefär samma nivå som att skruva fast en lampkontakt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstår det drar du elen till vad som ska styras, både fas och nolla, och enheten bryter den ena. (lämpligtvis då fasen) Matning tar enheten via "power supply", så det är inte möjligt att köra kylningen via både timer, och den här, så att säga. (Allt är ju möjligt med hjälp av ännu ett par reläer, men det är knappast fråga om plug n' play)

Trist att den inte bryter både fas och nolla på det som ska styras, då hade den varit ett självklart köp här. Snyggt fynd.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för problem du ser med att den inte bryter båda ledarna? Det gör ju (väl) ingen strömbrytare?

Trolig ihopkoppling av den där är ju en vanlig stickontakt med sladden in på powersupply, sen ut antingen en sladd till en förlängningsdosa (hona) eller om någon klipper kontaken från doppvärmaren och skruvar fast ledarna i heating direkt. Jag ser inte hur det skulle orsaka några problem... :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte mäta vilken som är fas då så att man sätter den på pinne 6 som har brytaren?

Hur fungerar termostatbrytaren i en doppvärmare, bryter den båda ledarna? Det känns ju om något osäkrare isf eftersom den borde vara "live" hela tiden eftersom termostaten ska hålla koll på tempen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko du skriver det själv, "Det är ungefär samma nivå som att skruva fast en lampkontakt". Observera det där ungefär. Jag är inte heller säker på att du får göra det där du skriver heller, skruva fast lampkontakt! Så det faller på det också. Nu är inte detta en diskusion om vad du får eller inte så det tar vi i enn annan tråd. Det var därför jag skrev som jag gjorde!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner bara att det är lite överdrivet nervösa tongångar;

Du får montera strömbrytare på sladdar, byta till dimmer eller annan ny, likvärdig, strömbrytare i väggen (högst 16A), montera lamphållare och skarvuttag samt byta ut trasiga stickkontakter och laga trasiga sladdar. Finns att läsa mer på www.elsak.se, men nog om det.

Konstigt att ni är så nervösa över detta, ni med stora akvarier har säker fler 220V AC apparater i akvariet än vad jag har i mitt RSM. Oroar inte det er lika mycket? Dom är ju i alltid "live".

Ändrat av Marko
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte 100 på att det är så men jag tror att det är växlande reläer på de båda utgångarna, dvs är du under börvärdet så är kontakten för värme tillslagen och är du över börvärdet (och hysteris) så är den bruten och kontakten för kylning dragen. om inte så är fallet så måste den programeras för om den skall kyla eller värme. har inget minne av sådana parametrar på termostater som ser liknande ut. Det behövs i så fall bara en om det skall funka. Det var heller ingen förmögenhet det är frågan om. Frågan om att bryta fasen är inte så svår. Koppla två skarvsladdar till de båda reläkontakterna. Den till värmaren kontrollerar du med spänningsprovarn att den bryter fasen och stoppar sedan in kontakten till värmaren där. Bryter den inte fasen så väbnder du bara kontakten från termostaten i väggkontakten. Märk så vet du hur du skall stoppa in den senare. I den till fläkten så stoppar du in ditt 12 volts nätagg där och drar vidare till fläktarna.

Du får göra det Marko sa om du besitter nödvändig kunskap. Vad som är nödvändig kunskap är inte så väl definerat - men man kan väl säga om det händer en olycka på grund av att du kopplat fel så hade du inte nödvändig kunskap :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...