Gå till innehåll

GHL - ProfiLux LED Control 4


wrang

Rekommenderade inlägg

Nytt på marknaden

Äntligen kan man styra LED drivers med PWM

ProfiLux LED Control 4 allows PWM drivers in DIY LEDs, think thunderstorm mode

ProfiLux is set to release a new LED control module that will allow you to control DIY type LED Systems. This isn’t a standard on/off control, but much more advanced. Think full functionality for weather pattern modeling including lightning, this is the first time this feature has been made available to the DIY LED builder. Furthermore this new module enables other third part LED companies, for example Pacific Sun to easily play nice with GHL ProfiLux aquarium computer systems. The module is driven from the dedicated built in L ports (0-10V interfaces) on the ProfiLux, the module will include the required interface cable to interface with the computer and the module.

There will be 2 variants of the LEDControl4:

passive (switching only some mA, enough for a PWM controllable driver like Meanwell) and an active version with MOSFETs in it, able to switch 2A.

Expect to see this module hitting the streets for less than $50 in the next few months and we will get our umbrella ready for your thunderstorm modes.

We just ask that you don’t produce blizzards. We’ve seen enough.

http://reefbuilders.com/2011/02/01/profilux-led-control-4/

post-736-14468921212401_thumb.jpg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

mer nytt från en tråd på reefcentral.

EDControl4 (Passive)

This module is for LED systems that already have drivers.

LEDControl4 passive converts 4 analog input voltages into 4 pulse width modulated (PWM) signals (Open-Collector), external LED drivers can be controlled by these PWM signals. In order to protect a connected ProfiLux against possible interferences the input circuits and the output circuits are galvanic insulated through optocouplers. In the case of 0% PWM, the transistors are insulating (output is highly resistive), in case of 100% PWM, the output is permanently pulled to minus potential, this behavior can be inverted.

LEDControl4 passive can produce „flashes“ during a thunderstorm simulation in ProfiLux. During a flash, the PWM-signal is temporarily set to 50%, 75% or 100%, independently from the corresponding analog input. Flashes can be output at channel 1 and channel 2, the flashing behavior can be set

LEDControl4 (Active)

The difference the Active version is that it has the LED driver built in, see here -

LEDControl4 active converts 4 analog input voltages into 4 pulse width modulated (PWM) signals (Open-Drain) and includes drivers for connecting LEDs (max. 3A in sum). In order to protect a connected ProfiLux against possible interferences the input circuits and the output circuits are galvanic insulated through optocouplers. In the case of 0% PWM, the transistors are insulating (output is highly resistive), in case of 100% PWM, the output is permanently pulled to minus potential.

LEDControl4 active can produce „flashes“ during a thunderstorm simulation in ProfiLux. During a flash, the PWM-signal is temporarily set to 50%, 75% or 100%, independently from the corresponding analog input. Flashes can be output at channel 1 and channel 2, the flashing behavior can be set

to see the full tech sheets please click on this thread link

http://www.reefcentral.com/forums/sh...post&t=1973911

Confirmed Pricing

Active = $69.00

Passive = $59.00

Bundled GHL LED DIY kits + controller to follow along with Bundled Pacific Sun Modules + GHL controller kits

The Contro4 module allows the use by both LED manufacturers and DIY-ers to hook their PWM controllable modules up to ProfiLux enabling full control of multi diming channels and effects such as "inependant control" of storms and or cloud cover.

Active module

LED1.jpg

LED2.jpg

LED3.jpg

LED4.jpg

Passive Module

LEDP1.jpg

LEDp2.jpg

LEDp3.jpg

LEDp4.jpg

LEDp5.jpg

Docs will be available for download from the official support website shortly.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1973911

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1974559

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det jag som inte fattar eller hur många leds klarar den "activa" driva ? känns som max 18volt om det nu är fv så bilr det ingen större mängd leds..

mvh manne

18v aktiva skulle tro att denna är mer för lite mindre applikationer typ blixt månljus etc den aktiva är ju med inbyggd driver medans den passiva är ner för externa drosslar.

Men intressant ändå hur många 3watts led den kan köra...

Står helt still nu i huvudet för el uträkningar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det jag som inte fattar eller hur många leds klarar den "activa" driva ? känns som max 18volt om det nu är fv så bilr det ingen större mängd leds..

mvh manne

Stämmer det med 18x3=54watt

P=UxI

Så blir det "bara" 18st 3watts som max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ställde frågan på GHL support forum och fick detta svar om man nu skall bygga själv. Tänkte mig en active och frågade hur många leds varje kanal kan köra

LEDControl4Active doesn't include a constant current controller!

it just switches the conenction between used power supply and LED on and off (PWM) usually you should use the LEDControl4Active only for LEDs which are built for a constant voltage, not for a constant current!

I think it is easier to make a LED-lamp with ready-to-use LED-drivers, e.g. from Meanwell with PWM input, they can be connected via LEDControlPassive with the ProfiLux
Just därför är jag mer nu på jakt efter små drivers och PWM styrning för att kunna använda alla 4 kanalerna. 1-5st 3watts per kanal

Vitt blått nån röd diod

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställde frågan på GHL support forum och fick detta svar om man nu skall bygga själv. Tänkte mig en active och frågade hur många leds varje kanal kan köra

Just därför är jag mer nu på jakt efter små drivers och PWM styrning för att kunna använda alla 4 kanalerna. 1-5st 3watts per kanal

Vitt blått nån röd diod

Tar man då den passiva o köper tex 4 Meanwell drivers med Pwm så bör problemet med sista % i dimningen kvarstå , då drivern är problemet eller ??

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att dimningen inte blir så här med era drivers?

[url=

&tracker=False]

Jag kör med samma märke på drivern som i din länk men troligtvis inte samma produkt..

Det är svårt o avgöra om drivern klipper dom sista % när hastigheten på dimmingen är så snabb ..

Men principen är att få till en 100% dimning.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar man då den passiva o köper tex 4 Meanwell drivers med Pwm så bör problemet med sista % i dimningen kvarstå , då drivern är problemet eller ??

Mvh manne

Japp jag antar detta med 1-10V eller PWM så får du inte hundra släckt utan att stänga av drivern helt å hållet. Vet ej hur det ser ut men 1% och 3 watt blir väll knappt nått ljus alls. Men får man ändå till det med dimmer under en tid å sedan poff avstängt så är jag mer nöjd som innan.

Jag hade kanske tänkt mig typ 6x3watt = 18Watt och 1% borde bli 1,8Watt över karet ;)

Blir det nu av så hade jag tänkt mig 4st drivers för olika färger och då är GHL styrdosa kanon för detta.

1 Kanal för vitt ljus

1 kanal för mix blått och vitt

1 Kanal för blå månljus

1 kanal för röd soluppgång?

men men är ändå i fundering fortfarande om det är värt detta. Vill byta ut mina 2x8watt T5 idag

Precis så är det som i filmen för att får helt släkt måste man bryta strömmen till sin LED-driver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen handlar det om 5-15% som inte dimmas på slutet om man läser spec på dom dimbara Meanwell som tex rapidled saluför..

Jag har på slutet 11 blå cree på 2m akvarie o det blir förmycket enligt min åsikt..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så sant

Manne. Tack för infon

1-10 verkar vara bättre med lägre % än en PWM styrning

Stämmer helt.. 1-10 är sen som dimma lägst. Men vi skulle helt enkelt hittat alternativ till Meanwell drivern, till en som går lägre.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något som ställer till det för att bygga en egen dimmerfunktion efter ballasterna som att dom kräver viss belastning eller går det att stänga av den belastning som finns i slingan efter eget behov?

Jag sitter inte med kunskapen att svara på den frågan. Det hela handlar om att dom drivers jag o Lasse provat med dimmar inte 100 % visade det sig.. Blir ett hack på slutet, som vi gärna vill bygga bort.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter inte med kunskapen att svara på den frågan. Det hela handlar om att dom drivers jag o Lasse provat med dimmar inte 100 % visade det sig.. Blir ett hack på slutet, som vi gärna vill bygga bort.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Precis men klarar dom då at lasten varierar lite kan man nog bygga på en PWM med ett solid state-relä för att dimma ner vilket bara borde begränsas utav dioderna i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...