hästnos Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Har någon haft LED mer än 2 år. Vad går sönder dioder eller ballasten Citera
blackizzz Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Ursäkta, men vad är det som påpekar att någonting går sönder så fort??? Jag har i och för sig inte LED men vad jag läst mig till så håller dioderna (CREE) 50 000 timmar och ballasterna tror jag inte skulle gå sönder såvida man inte hanterar dem fel t.ex. överanstränger eller liknande.Borde hålla i 10+ år om man har på dem 12 timmar om dagen på full styrka...blackizzz Citera
stigigemla Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Det finns åtskilliga fällor när man bygger själv. Har man utsatt dioderna för ESD vid montering?Har någon av dioderna en luftbubbla mot kylaren?Är det något glapp? De vanliga konstantströmsgeneratorerna är primärswitchade och har alltså en samlingskondensator på utgången. Glappar det från laddas den till max spänning ut som sedan laddas ur vid kontakt. Håller dioderna för den laddningen? Eller skadas de?Har man provkört utan kylare? Hur varma blev dioderna då?Har man kopplat fel och kört en diod polvänd?Vad händer om fläkten stoppar?Det finns säkert fler fel som jag inte kom att tänka på nu men detta är några tänkbara felorsaker som inte beror på egentliga fel i varken dioderna eller ballasten.I vilket fall som helst vill jag inte avråda någon från att bygga själv.Det är kul och det blir bra. Det är bara att följa trådarna här eller på nanoreef.com eller reefcentral så ser man att nästan alla lyckas.Man kan justera våglängder, samlad färg, ljusstyrka och spridning så att man får det precis som man vill. Citera
thore kjellberg Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Man kan justera våglängder, samlad färg, ljusstyrka och spridning så att man får det precis som man vill. __________________hur gör man då? Citera
-=Mr_B=- Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Man väljer komponenter efter önskemål? Att jämföra med att plocka en färdig enhet från en hylla där någon annan valt komponenter åt dig.B! Citera
thore kjellberg Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Har någon haft LED mer än 2 år. Vad går sönder dioder eller ballasten4år,inga problem. Citera
hästnos Postat 6 februari 2011 Författare Postat 6 februari 2011 Jag har Led sen 4 månader redan nu börjar dioder gå sönder Citera
_Manne_ Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Jag har Led sen 4 månader redan nu börjar dioder gå sönderÄr det ett hemmabygge eller en köp ramp ?Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Reuben Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 ledlysrör är inte samma sak som ledsen folk pratar om här... Jag vet faktiskt inte hur länge de skall fungera men har förstått att de inte är av samma kvalite som riktiga ledbyggen Citera
hästnos Postat 6 februari 2011 Författare Postat 6 februari 2011 Det var ett testköp, därför undrar jag om någon annan också har haft problem. Då jag ska köpa en ny ramp är det alltid bra att veta vilka man ska undvika. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.